Varför sparades ingen Bussing?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Varför sparades ingen Bussing?
Leif Stolt har skrivit en intressant bok om dubbeldäckarna, enligt http://www.dn.se/arkiv/motor/lovsanger- ... -vaningen/ .
Funderingar uppkommer då varför man "bara" sparade 2 Leyland men ingen Büssing? Enligt DN-artikeln ansågs Büssingen vara bättre av kvalité.
-Per
Funderingar uppkommer då varför man "bara" sparade 2 Leyland men ingen Büssing? Enligt DN-artikeln ansågs Büssingen vara bättre av kvalité.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Det bevarades tre Leyland-dubbeldäckare, littera H35:
4505 hos Svenska Spårvägssällskapet
4525 hos Stockholms Spårvägsmuseum
4545 hos Svenska Spårvägssällskapet
När det gäller Büssing så är väl Spårvägsmuseets kortvagn H32 4249 den enda kvarvarande?
4505 hos Svenska Spårvägssällskapet
4525 hos Stockholms Spårvägsmuseum
4545 hos Svenska Spårvägssällskapet
När det gäller Büssing så är väl Spårvägsmuseets kortvagn H32 4249 den enda kvarvarande?
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Jo, så långt är jag med men varför sparades ingen Büssing dubbeldäckare?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Samtidigt är det väl en fråga som ingen antagligen kan svara på. Det kan ju ha vart så helt enkelt att det fanns en eldsjäl som drev på för att bevara Leyland, men ingen motsvarande för Büssing? Kanske ville man använda delar från dubbeldäckarna som reservlager för "enkeldäckarna"? Lelyand plockade man väl också bort tidigare i trafik - kanske fanns ett större intresse då från dåvarande ledning (eller vem som nu bestämde) att de skulle bevaras?Per Lind skrev:Jo, så långt är jag med men varför sparades ingen Büssing dubbeldäckare?
-Per
Ja, se där några alternativ. Problemet är väl att man sällan haft (eller har) någon mer långtgående strategi för sådant här. Blir väl mycket en fråga om vilka personer som har något att säga till om när det är dags att låta en viss bussmodell gå till skroten.
Ser vi till dagsläget är det väl - som en jämförelse - ytterst sällan någon buss mer aktivt tas undan för att bevaras för framtiden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Varför sparades ingen Bussing?
När "bevarades" 4505 enligt dig?MaxCi skrev:Det bevarades tre Leyland-dubbeldäckare, littera H35:
4505 hos Svenska Spårvägssällskapet
4525 hos Stockholms Spårvägsmuseum
4545 hos Svenska Spårvägssällskapet
Den kom ju till SSS mycket senare så det är ju på sätt och vis en tillfällighet att SSS har två Leyland. Men det hade nog varit en ännu större utmaning att ha en av varje...
Och dessutom hade jag ju då inte kunnat ta denna bild igår:
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Svenska Omnibusföreningen bildades för att spara en Büssing H33, vagnen var redan utsedd och i bra skick men SL vägrade släppa den av märkliga principskäl från SLs ledning!
Surt för alla oss Büssingfans!
Surt för alla oss Büssingfans!
Re: Varför sparades ingen Bussing?
4505 köptes väl först av Vänersborgs Lokaltrafik för att användas på någon form av "älgsafari" innan den hamnade hos SSS för att bevaras som museibuss? Rätta mig om jag har fel.daniel_s skrev:När "bevarades" 4505 enligt dig?MaxCi skrev:Det bevarades tre Leyland-dubbeldäckare, littera H35:
4505 hos Svenska Spårvägssällskapet
4525 hos Stockholms Spårvägsmuseum
4545 hos Svenska Spårvägssällskapet
Den kom ju till SSS mycket senare så det är ju på sätt och vis en tillfällighet att SSS har två Leyland. Men det hade nog varit en ännu större utmaning att ha en av varje...
Och dessutom hade jag ju då inte kunnat ta denna bild igår:
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Finns inget att rätta! Det är precis som du skriver!MaxCi skrev:4505 köptes väl först av Vänersborgs Lokaltrafik för att användas på någon form av "älgsafari" innan den hamnade hos SSS för att bevaras som museibuss? Rätta mig om jag har fel.daniel_s skrev:När "bevarades" 4505 enligt dig?MaxCi skrev:Det bevarades tre Leyland-dubbeldäckare, littera H35:
4505 hos Svenska Spårvägssällskapet
4525 hos Stockholms Spårvägsmuseum
4545 hos Svenska Spårvägssällskapet
![]()
Den kom ju till SSS mycket senare så det är ju på sätt och vis en tillfällighet att SSS har två Leyland. Men det hade nog varit en ännu större utmaning att ha en av varje...
Och dessutom hade jag ju då inte kunnat ta denna bild igår:
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Jo men att SSS skulle ha sparat två Leyland men förkastat Büssing är alltså inte korrekt. Nu har ju ingen sådan "beskyllning" heller utfärdats, men Per Lind som startade tråden kan tänkas ha trott att så var fallet.
Vad beträffar Vänersborgstrafikens inköp av 4505 vet iaf inte jag om det kan kallas för ett "bevarande". När SSS "bevarade" 4505 fanns det ingen Büssing kvar att bevara
Vad beträffar Vänersborgstrafikens inköp av 4505 vet iaf inte jag om det kan kallas för ett "bevarande". När SSS "bevarade" 4505 fanns det ingen Büssing kvar att bevara

Re: Varför sparades ingen Bussing?
Vad jag har hört och om det stämmer, så återanvändes mycket av motor och reservdelar från H33 när de skrotades till enkeldäckarna H32, kanske därför ingen H33 sparades, det fanns ingen med "komplett motor"? H33:orna hamnade väl ganska omgående på Högdalssskroten?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Njae, riktigt så¨var det inte. 4505 köptes loss från Vänerborg av Strömma som körde en föregångare till dagens HopOnHopOff-trafik mellan Slottet och Djurgården.Hechtwagen skrev: 4505 köptes väl först av Vänersborgs Lokaltrafik för att användas på någon form av "älgsafari" innan den hamnade hos SSS för att bevaras som museibuss? Rätta mig om jag har fel.
Efter ett par år med måttlig framgång köptes 4505 av AB SS för att senare överföra den till SSS samlingar.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Varför sparades ingen Bussing?
Inte för att det är mig du citerar men rätt har du! Glömde också bort sightseeingeran bussen genomgick! Det var då den fick SL röd lackering igen inspirerad av originalackeringen, det var tydligen lite väl komplicerat att kika på en bild av en H35 innan man maskerade bussen inför lackeringen så färgfälten kom rätt!Thomas Lange skrev:Njae, riktigt så¨var det inte. 4505 köptes loss från Vänerborg av Strömma som körde en föregångare till dagens HopOnHopOff-trafik mellan Slottet och Djurgården.Hechtwagen skrev: 4505 köptes väl först av Vänersborgs Lokaltrafik för att användas på någon form av "älgsafari" innan den hamnade hos SSS för att bevaras som museibuss? Rätta mig om jag har fel.
Efter ett par år med måttlig framgång köptes 4505 av AB SS för att senare överföra den till SSS samlingar.
