Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av LÅ1 »

Just nu tränger man ihop all trafik till några få gator i city. Och där skall även bussarna gå. Linjerna 54 och 69 påverkas nog mest. Allt som oftast har man omlagd körväg för 69:an på grund av trafiksituationen. Har sett att det inte gäller alla turer, men om det beror på kommunikationsproblem med bussförarna eller om det bara är bussar med viss destination som läggs om vet jag inte. Gissar på det senare. (Det finns ju minst två destinationer på var sin sida om citykaoset.)

I sådana här lägen är ett av problem att resenärer som väntar vid hållplatserna inte alltid nås av informationen. I alla fall de som inte aktivt letar efter den, t.ex. via lämplig app.
Andra som får problem är bussförarna, då körscheman spricker.

Men problemet berör all trafik i city, även om gångtrafiken nog påverkas minst.

Om en "framkomlighetschef" skulle göra skillnad är svårt att veta. Dagens situation är ju som den är. Men kan man planera framtida trafikhindrande aktiviteter till lämpligare tid så kanske det bli bättre på sikt, och i alla fall inte värre den närmaste tiden.

"Moderaterna vill stoppa trafikkaoset i City – med en framkomlighetschef"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Lars_L »

Nä, men vad som är viktigast är väl att göra bra bedömningar innan över trafiksituationen. Vad jag skulle ha är väl också större befogenheter från någon (polis kanske i samarbete med staden) att göra mer akuta ändringar och skiftningar om det uppstår situationer, för att exempelvis stänga av gator, eller prioritera busstrafik.

När man exempelvis har vägarbete vid Hornstull så att det bara är en fil på Långholmsgatan, så bör man ju tillfälligt ha busskörfält i vänstra filen på Västerbron. Sådant måste man kunna fatta beslut om snabbt om det ska ha någon effekt. Ett sådant arbeta bör ju också göras i treskift, så att det blir klart fort.

Vid Sergels torg-Hamngatan är det ju inte så mycket att göra, men man skulle bara tillåta bussar att köra på Hamngatan även på sträckan ner mot Norrmalmstorg från/till Sergels torg. Stäng också tunneln etc.

Sedan börjar jag tro att det var en miss att inte ha trängselskatt mellan broarna inom stan. Genom att man nu även har trängselskatt på Essingeleden, så blir det ju i princip samma kostnad för bilisterna att köra genom stan, istället för att ta närmsta utfart och köra runt.

Ibland kanske det är bättre också att mer permanent då lägga om linjer vid arbeten, det gör man ju nästan alltid i exempelvis London. Om 69:an inte kommer fram, får man väl tillfällig dela upp den mellan exempelvis Humlegården-Biskopsudden, respektive Centralstation-Karolinska institutet.

54:an kan väl gå Tegelbacken som gamla 62:an till arbetet är klart vid Sergels torg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Stefan Widén »

Det moderaterna kan föreslå för att få bukt med den kaosaktiga trafiken är att sälla sig till de som på allvar vill ta bort biltrafiken. Man behöver inte vara speciellt utbildad för att se att om hela Mäster Samuelsgatan är full av privatbilar kommer inte bussen fram. NU har man byggt norra länken.... använd den! Stänger man av Hamngatan vid Nybroplan då löser man även mycket av problemen. Sen en effekt signal vid Norrlands/ Mäster Samuel som bara släpper igen lagom med flöde som tunneln och Mäster Samuel sväljer...utan köbildningar.

Förvisso flyttar man bara köbildningarna då..så det med radikala är ändå att stänga infarterna mellan 06.00 och 12.00 då man skiftar så att utfarterna är stängda till 18.00.

Allt går att lösa ....


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av LÅ1 »

En första lösning på halva City-problemet vore väl att inte tillåta privatbilar på den korta stump av Regeringsgatan som nu har ett körfält som växlar riktning. Bussarna skulle kunna vänta ut varandra men bilar skulle inte tillåtas mellan Hamngatan och infarten till NK-parkeringen.

Såg för ett par timmar sedan att det var full kaos där. Bilar möttes front mot front, och fotgängare och cyklister svämmade runt i hela korsningen. En buss tvingade en skåpbil/van att backa över övergångsstället, och det med en bil utan sikt genom bakrutorna. Och att räkna med att det är fritt från fotgängare bakom bilen när det är röd gubbe kan man ju inte göra. Men knuten löste upp sig, och trafiken flöt. Hur länge det dröjde till nästa låsning vet jag inte.

Men om inget annat görs så vore det väl bättre att använda omlagd körväg via Strömgatan - Gustav Adolfs torg - Tegelbacken och omvänt för linje 69 så länge det inte löst sig runt Hamngatan Mäster Samuelsgatan. Då visste resenärerna vad som gällde och det skulle bara bli en indragen hållplats, nämligen Sergels torg. Vid hållplatserna Kungsträdgården och Centralen skulle det bara bli andra hållplatslägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
Lars_L skrev: Sedan börjar jag tro att det var en miss att inte ha trängselskatt mellan broarna inom stan. Genom att man nu även har trängselskatt på Essingeleden, så blir det ju i princip samma kostnad för bilisterna att köra genom stan, istället för att ta närmsta utfart och köra runt.
Missen är naturligtvis att ha biltullar. Vem väljer att köra via Klarastranssleden och Norra Länken för att ta sig mellan Centralen och Gärdet när man måste böta 70 kronor för det?

De flesta väljer förstås Mäster Samuelsgatan trots köerna, med sådana straff för den som skulle kunna gjort något alla tjänat på.
Öhhh.... BÖTA 70 kr? Det var en billig bot!

(Jag tror att signaturen "Inge" som vanligt har svårt med de juridiska begreppen.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av TKO »

Straff? Böter?

Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!

TKO

PS: Mellan Centralen och Gärdet går det fortare och är billigare att åka tunnelbana. /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
malas
Inlägg: 34
Blev medlem: tisdag 21 januari 2014 11:00

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av malas »

[quote="TKO"]

Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!

Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Kollektivresenärerna i Stockholm däremot betalar endast ca: hälften på biljetten.

//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Christian Spår »

Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Källa på det?

Kollar jag på http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... per-skatt/ så är energiskatter 44,6 miljarder, koldioxidskatter 24,1 miljarder, och skatt på vägtrafik 19,7 miljarder. Då är det väldigt högt räknat då energiskatt inkluderar skatt på el och all olja går inte till bilister. Detta av 1920 miljarder i totala skatter till staten. Det borde alltså vara 192 miljarder i inkomster på skatter på bilister enligt vad du säger? Alla punktskatter tillsammans är inte ens 192 miljarder.

Svenskt näringsliv som driver ekonomifakta kanske kör med fake news, men de brukar vara positivt inställda till bilism.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Christian Spår »

Varför ska jag göra om och göra rätt? Det är inte min utsaga att "Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten" vilket jag tyckte lät orimligt och inte ser ut att hålla enligt vad svenskt näringsliv beskriver om hur skatteinkomsterna till statsbudgeten ser ut.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av BSB101 »

Christian Spår skrev:
Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Källa på det?

Kollar jag på http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... per-skatt/ så är energiskatter 44,6 miljarder, koldioxidskatter 24,1 miljarder, och skatt på vägtrafik 19,7 miljarder. Då är det väldigt högt räknat då energiskatt inkluderar skatt på el och all olja går inte till bilister. Detta av 1920 miljarder i totala skatter till staten. Det borde alltså vara 192 miljarder i inkomster på skatter på bilister enligt vad du säger? Alla punktskatter tillsammans är inte ens 192 miljarder.

Svenskt näringsliv som driver ekonomifakta kanske kör med fake news, men de brukar vara positivt inställda till bilism.
För att det möjligen ska bli en meningsfull diskussion är det bra om alla inblandade talar om samma sak. Inge skriver om statsbudgeten medan du länkar till det totala skattetrycket i kronor. Med andra ord talar ni om helt olika saker.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Christian Spår »

Jag förstår inte riktigt hur att skatten är hög på bensin har relevans här. Det visar inte hur stor andel den står för i statsbudgeten. Det som sades är att bränsleskatterna som bilismen betalar står för minst 10% av statsbudgeten och nu säger du att det är orimligt, men sant, som i att det förhåller sig så? Jag skulle nog säga att faktakollen visar rött här, och att det det som sades får räknas som en gissning, en känsla, eller varför inte kalla det alternativa fakta eftersom om det inte håller för en källgranskning.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av LÅ1 »

Tråden är väl på väg att spåra ur.
Men tillbaka till trängseln i City. Jag har märkt de senaste dagarna att framkomligheten för 69:an är betydligt bättre nu. Semestersäsongen har börjat. Och då har ändå ännu ett hinder dykt upp. På en sträcka av kanske drygt 50 meter förbi Malmskillnadsgatan har Mäster Samuelsgatan smalnats av. Körfälten har blivit smalare förbi en arbetsplats. Men gatan var nästan ren på bilar i morse, eller skall vi säga tidig förmiddag. Och inga omlagda körvägar i eftermiddag, vilket varit regel senaste tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
malas
Inlägg: 34
Blev medlem: tisdag 21 januari 2014 11:00

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av malas »

Av statens utgiftsbudget står bilisterna för ca: 10% av 917,4 Miljarder kronor vart resterande 1000 miljarder av intäkterna tar vägen skall väl nuvarande regering svara på.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av LÅ1 »

Åter till framkomligheten på gatorna. Nu är det helt öppet på Regeringsgatan förbi gaveln på NK. Några månader har det ju varit växelvis trafik i en fil där.
En flaskhals mindre!

Stockholms stad har en utställning i Kulturhuset som kallas "Tyck om Stockholm". Där kan man hämta en del intressanta dokument, men de finns också som pdf:er på webbplatsen. Välj t.ex. länken "Trafik- och gatumiljöplan för City" (direktlänk).
Sidan 86 i dokumentet handlar om Hamngatan öster om Norrlandsgatan. Där står att man vill ändra om filerna och ta bort ett spår. De övriga två vill man justera. Detta är bara ett idéförslag skall tilläggas.
Hur lång avstängning man behöver för att justera två spår och ta bort ett tredje framgår inte! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7519
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

malas skrev:
TKO skrev:
Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!
Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Kollektivresenärerna i Stockholm däremot betalar endast ca: hälften på biljetten.

//Mats
Det här handlar inte om att "bilisterna betalar nog vad som behövs" utan om att sätta ett pris på en begränsad resurs. Detta oavsett hur avgiftssystemet praktiskt är utformat. Idag är det en statlig skatt, vilket är olyckligt. Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet Nu är det en statlig myndighet som driver in pengarna och sedan får Stockholm förlita sig på att farbror staten ger tillbaka (någon del) därav.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet
Varför skulle Stockholm få en särställning och möjlighet att beskatta andra kommuners invånare? Det blir även än mer konstigt om en kommun får möjlighet att ta ut skatt på statliga vägar. Men som sollentunabo kan jag hålla en dörr öppen för att Sollentuna kommun ska få beskatta Trafikverkets vägar som går genom kommunen, skulle nog innebära en rejäl sänkning av kommunalskatten :D . Upplägget skulle dock vara lika konstigt som att Stockholm skulle få ta ut skatt på statliga vägar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7519
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet
Varför skulle Stockholm få en särställning och möjlighet att beskatta andra kommuners invånare? Det blir även än mer konstigt om en kommun får möjlighet att ta ut skatt på statliga vägar. Men som sollentunabo kan jag hålla en dörr öppen för att Sollentuna kommun ska få beskatta Trafikverkets vägar som går genom kommunen, skulle nog innebära en rejäl sänkning av kommunalskatten :D . Upplägget skulle dock vara lika konstigt som att Stockholm skulle få ta ut skatt på statliga vägar.
Felet du gör är att du ser detta som en skatt, vilket det egentligen inte är. Men ni kanske sitter trångt till i Sollentuna också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:Åter till framkomligheten på gatorna. Nu är det helt öppet på Regeringsgatan förbi gaveln på NK. Några månader har det ju varit växelvis trafik i en fil där.
En flaskhals mindre!

Stockholms stad har en utställning i Kulturhuset som kallas "Tyck om Stockholm". Där kan man hämta en del intressanta dokument, men de finns också som pdf:er på webbplatsen. Välj t.ex. länken "Trafik- och gatumiljöplan för City" (direktlänk).
Sidan 86 i dokumentet handlar om Hamngatan öster om Norrlandsgatan. Där står att man vill ändra om filerna och ta bort ett spår. De övriga två vill man justera. Detta är bara ett idéförslag skall tilläggas.
Hur lång avstängning man behöver för att justera två spår och ta bort ett tredje framgår inte! :wink:
Om man tar bort all biltrafik på hamngatan vid Nmt så blir det en väldigt bra lösning med att ta bort ett spår. Vi kommer att jobba på den frågan redan nu eftersom vänster körfält äntligen blivit kollfil. Och att komma till Nmt innebär att man får köa med bilarna. Man kan alltå planarea för den förändringen oavsett om alla bilar försvinner eller ej.

Jag tycker hela förslag för de delar som berör spårvägen är mycket bra och det är trevligt att de åsikter man fört fram i olika sammanhang har burit frukt.

Sen gäller det givetvis att det blir som i planerna....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar