Elbussar i Norrtälje

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Elbussar i Norrtälje

Inlägg av LÅ1 »

Norrtälje ska få helt eldrivna bussar – först i landet

Först i landet? Hur är det med Landskrona? Men där kanske inte alla linjer i stadstrafiken går på el? Vilket tycks bli fallet i Norrtälje, enligt artikeln.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Odd »

5 bussar var det? Det är väl lika många som i Landskrona.

Nu är det ju inte 100% eldrift, om man ser till hur det rent tekniskt ser ut när energin "tankas" ned i fordonet, för jag antar att det inte är kondensatorbanker man använder utan litium-batterier som redan i sig är rätt miljöbelastande när de tillverkas. Så, jag skulle inte kalla dom för 100% elbussar o termens rätta betydelse. Batteribussar är nog bättre benämning.

Jag tror att man i stället skulle ha någon form av tråd-laddhybridbuss, där man har delar av nätet med tråd och delar utan tråd. Då kan man ladda under körning och slipper ställtider vid ändstationerna, som med försöken på linje 73, eller ha gigantiska batterier med sig, som i Norrtälje.

Sen kan jag nog sätta något på att man efter första vintern kommer märka att man nog gärna vill ha en tillsatsvärmare, typ en etanol- eller gasvärmare.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av TKO »

Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'
Det beror ju vad man räknar som "i Norrtälje". Den lilla tätorten med sina fyra tätortslinjer, den gamla kommundelen från före 1971 som består av en dryg femtedel av dagens kommun, eller dagens storkommun som består av en tredjedel av länets yta.
Det blir otydligt och onödigt krångligt ibland, då man döpt storkommuner med namnet från en av flera tätorter. Det blir lite samma fenomen som när folk från andra delar av landet ser Stockholms län som en enhet, och i mobilen berättar att de "är i Stockholm", samtidigt som de står mitt i orterna Nynäshamn eller Hallstavik.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av TKO »

Verspieder skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'
Det beror ju vad man räknar som "i Norrtälje". Den lilla tätorten med sina fyra tätortslinjer, den gamla kommundelen från före 1971 som består av en dryg femtedel av dagens kommun, eller dagens storkommun som består av en tredjedel av länets yta.
Det blir otydligt och onödigt krångligt ibland, då man döpt storkommuner med namnet från en av flera tätorter. Det blir lite samma fenomen som när folk från andra delar av landet ser Stockholms län som en enhet, och i mobilen berättar att de "är i Stockholm", samtidigt som de står mitt i orterna Nynäshamn eller Hallstavik.
Även om vi begränsar oss till "staden" (dvs tätorten) Norrtälje så kommer även fortsättningsvis flertalet av bussarna som rullar där att vara förbränningsmotordrivna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:Även om vi begränsar oss till "staden" (dvs tätorten) Norrtälje så kommer även fortsättningsvis flertalet av bussarna som rullar där att vara förbränningsmotordrivna.
Jag antar att du med "flertalet av bussarna som rullar där" vill räkna in övriga landsbygdslinjer som åker in och ut ur tätorten, men denna artikel handlar ju inte om landsbygdstrafiken, utan endast de fyra korta tätortslinjerna 651, 656, 657 och 658. Dessa fyra linjer skall täckas upp med fem st batteribussar. Det borde väl räcka till?

Lite mer fakta samt linjekarta i denna artikel. Det mesta verkar stämma, förutom att de kallat Färsna för "Kärsna":
https://www.svd.se/satsning-pa-elbussar ... eskattning
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Odd »

Om jag får förutspå så kommer även detta plågsamma bussförsök sluta i fiasko, men denna gång med SL som "vinnare" eftersom entreprenören förmodligen får stå för fiolerna.

Enl Wikipedia så håller man nu på att testa något som verkar kallas för "slidein"-teknik, vilket verkar vara just trådbuss med extra stort batteripack. Jag tror att det är det enda hållbara elbussupplägget ända till att man uppfinner nån form av högeffektiv, icke-radioaktiv, energikonverter för hög effekt och som är billig och enkel att montera på fordon.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Lars_L »

Odd skrev:5 bussar var det? Det är väl lika många som i Landskrona.

Nu är det ju inte 100% eldrift, om man ser till hur det rent tekniskt ser ut när energin "tankas" ned i fordonet, för jag antar att det inte är kondensatorbanker man använder utan litium-batterier som redan i sig är rätt miljöbelastande när de tillverkas. Så, jag skulle inte kalla dom för 100% elbussar o termens rätta betydelse. Batteribussar är nog bättre benämning.

Jag tror att man i stället skulle ha någon form av tråd-laddhybridbuss, där man har delar av nätet med tråd och delar utan tråd. Då kan man ladda under körning och slipper ställtider vid ändstationerna, som med försöken på linje 73, eller ha gigantiska batterier med sig, som i Norrtälje.

Sen kan jag nog sätta något på att man efter första vintern kommer märka att man nog gärna vill ha en tillsatsvärmare, typ en etanol- eller gasvärmare.
Beror ju på hur batterierna tillverkas. Det är ju ganska liten del ändå som är själva litiumet i tillverkningen. Men visst, finns nog en del att göra på det området också. Men även en tråd-laddhybrid behöver ju ha batterier, så miljöbelastningen för tillverkningen är väl ändå ganska liten. Men med trådbussar har du ju tråden och stolpar där tillverkningen också orsakar rätt mycket utsläpp (må vara att stolparna inte behöver bytas så ofta). Ståltillverkningen är ju bland de sämsta när det handlar om koldioxidutsläpp.

Däremot är ju värmen i fordonen ett problem. Får se vad man har för lösning på det!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
malas
Inlägg: 34
Blev medlem: tisdag 21 januari 2014 11:00

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av malas »

Scrolla fram till 7:00 minuter kvar så framstår batterier som det sämsta av alternativ.

https://www.svtplay.se/video/14142240/r ... ab=senaste

//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Lars_L »

malas skrev:Scrolla fram till 7:00 minuter kvar så framstår batterier som det sämsta av alternativ.

https://www.svtplay.se/video/14142240/r ... ab=senaste

//Mats
Jovisst, och för en gång skull är ändå inslaget rätt nyanserat. Men vad man måste lägga till är livscykelperspektivet även på bränslet. Då hamnar man på omkring 290 gram per km. Diesel hamnar där på ungefär samma nivå. http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan, om än bränslet inte drar fullt lika mycket.

Naturligtvis lite lägre om man räknar jämfört med en småbil.

I ett livscykelperspektiv är alltså miljöbilar klart miljövänligare. Här till är det så att i framställningen här när man räknar med ett utsläpp på ca 5 ton för ett batteri, så räknar man med ca hälften fossilt och hälften miljövänliga utsläpp i tillverkningsprocessen. Skulle man tillverka batterierna i Sverige skulle man väl kunna komma ner till ca 2,5 ton bara genom det.

Men det bygger ju också på att den el bilen använder när man kör är miljömärkt. I annat fall försvinner i princip vinsten med elbil och det skulle troligen vara bättre att köpa en etanolbil istället.

Med trådbussar är det som sagt stålet i alla ledningar och matningsstationer etc som behövs + att man ändå kan behöva ett mindre batteri i bussen. För ståltillverkning brukar man ju i regel räkna med förhållandet 1-1, alltså att ett kilo stål, innebär utsläpp av 1 kilo koldioxidekvivalenter.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Ulrik Berggren »

TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO
Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Verspieder »

Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO
Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)
"Till skillnad mot"? Har det inte redan konstaterats att Norrtälje stads fyra tätortslinjer har fyra fordon, och att fem st elbussar innebär att hela Norrtälje tätortstrafik blir eldriven, inkl en reservbuss?

Eller räknar du i "Ängelholm" även in all förortstrafik samt all långväga landsbygdstrafik med en 5-7 milsradie runtom tätorten, till det område där samtliga bussar är eldrivna?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Elbussar i Norrtälje

Inlägg av Ulrik Berggren »

Verspieder skrev:
Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO
Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)
"Till skillnad mot"? Har det inte redan konstaterats att Norrtälje stads fyra tätortslinjer har fyra fordon, och att fem st elbussar innebär att hela Norrtälje tätortstrafik blir eldriven, inkl en reservbuss?

Eller räknar du i "Ängelholm" även in all förortstrafik samt all långväga landsbygdstrafik med en 5-7 milsradie runtom tätorten, till det område där samtliga bussar är eldrivna?
Nej, jag räknar som du - enbart tätortsstrafiken. Poängen är att Norrtälje inte var först i landet... Inser nu att jag svarade på fel inlägg :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar