Ihopkopplingar T-bana med järnvägsnätet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ihopkopplingar T-bana med järnvägsnätet
Finns det kopplingspunkter mellan T-banan och övriga järnvägsnätet någonstans? Och i då fall var?
Dessutom, var, om någonstans, finns koppling mellan blå linjen och gröna/röda? Vid Fridhemsplan eller?
Tack för svar!
Dessutom, var, om någonstans, finns koppling mellan blå linjen och gröna/röda? Vid Fridhemsplan eller?
Tack för svar!
Re: Ihopkopplingar T-bana med järnvägsnätet
Det sista är ett spår som går mellan Rådhuset och Thorildsplan, förbi Fridhemsplan, enbart i den riktningen. (Det är klart att man kan köra åt andra hållet, men då blir det mot ordinarie färdriktning.) Byte mellan röda och gröna sker mellan Gamla Stan och Slussen.Daniel54n skrev:Finns det kopplingspunkter mellan T-banan och övriga järnvägsnätet någonstans? Och i då fall var?
Tack för svar!
Det finns de som kan mer om detta, men jag tänkte om du ville ha snabbt svar...
Professionell tyckare
När det gäller kopplingen till järnvägsnätet så vet jag att man vid leverans av nya T-banevagnar har kört dem på järnväg till Älvsjö och sedan på ett industrispår genom en tunnel fram till Årstadal (Nära Liljeholmsbron). Därifrån har sedan ett SL-lok dragit dem via tvärbanans spår till station Globen och i den trakten finns en förbindelse mellan Tvärbanans spår och T-banans. Om det finns någon direkt koppling mellan Trafikverkets järnvägsspår och T-banan vet jag inte, men jag tror inte det. Hur det varit historiskt vet jag inte heller med säkerhet. men tror det funnits industrispår till slakthusområdet och där också funnits koppling till T-banan.Daniel54n skrev:Finns det kopplingspunkter mellan T-banan och övriga järnvägsnätet någonstans? Och i då fall var?
Tack för svar!
Sen citerar jag Kantorn:
Kantorn skrev:Det finns de som kan mer om detta, men jag tänkte om du ville ha snabbt svar...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag finner ovanstående svar både snabba och korrekta!
Det enda som kan behöva förtydligas är att det som signaturen "LÅ1" antyder tidigare fanns en spårförbindelse mellan Nyboda-Enskede Järnväg (Slakthusbanan) och SS/SL:s banförråd i Slakthusområdet. Banförrådet stod i förbindelse med tunnelbanenätet vid station Slakthuset/Isstadion/Globen - en spårförbindelse som just i dagarna har avlägsnats, då banavdelningen flyttat till Nya Enskedehallen.
/TKO
Det enda som kan behöva förtydligas är att det som signaturen "LÅ1" antyder tidigare fanns en spårförbindelse mellan Nyboda-Enskede Järnväg (Slakthusbanan) och SS/SL:s banförråd i Slakthusområdet. Banförrådet stod i förbindelse med tunnelbanenätet vid station Slakthuset/Isstadion/Globen - en spårförbindelse som just i dagarna har avlägsnats, då banavdelningen flyttat till Nya Enskedehallen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Minsann tror jag inte doktorinnan hann före!
Thomas K Ohlsson
(något långsam)
Thomas K Ohlsson
(något långsam)
Stort tack för snabba svar! Väldigt intressant, undrar i vilken ände den nya linjen Fridhemsplan-Älvsjö får ihopkoppling då, om inte båda för en ny möjlig väg för vagnleveranser!
På nåt sätt skulle det förvåna om tunnelbanan till Fridhemsplan (om den nu byggs) kommer att sitta ihop med någon annan linje i just Fridhemsplan...Daniel54n skrev:Stort tack för snabba svar! Väldigt intressant, undrar i vilken ände den nya linjen Fridhemsplan-Älvsjö får ihopkoppling då, om inte båda för en ny möjlig väg för vagnleveranser!
Professionell tyckare
Enligt vad som sagts av mitt favorittrafiklandstingsråd skall den kommande tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö anslutas till den röda linjen vid/nära Liljeholmen, så att man kan "åka direkt från Skärholmen till Fridhemsplan"!
/TKO
/TKO
Men kommer den att sitta ihop med järnvägsspåret i Älvsjö? Jag tillåter mig tvivla på det också.
Professionell tyckare
I enlighet med mitt namn tvivlar jag också på detta!
Thomas, tvivlare
Thomas, tvivlare
För att dra frågan vidare: Används övergången mellan järnväg och tunnelbana alls längre? Jag har fått intrycket att vagntransporterna sker med lastbil numera?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Stefan Widén
För några år sedan var det ett förslag att från Nynäsbanan dra upp ett spår till Högdalsdepån. Har inte hört mer om det men det torde vara en bra lösning för att slippa köra via tvären.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Alla transporter av t-banevagn till Hagalund, för ombyggnad av signalsystem går ju den vägen. Hur ofta har jag inte koll på, men då och då torde det ske.bark skrev:För att dra frågan vidare: Används övergången mellan järnväg och tunnelbana alls längre? Jag har fått intrycket att vagntransporterna sker med lastbil numera?
Man kan se den tunneln när man åker T-banan. Den mellan Grön och Blå...Kantorn skrev:Det sista är ett spår som går mellan Rådhuset och Thorildsplan, förbi Fridhemsplan, enbart i den riktningen. (Det är klart att man kan köra åt andra hållet, men då blir det mot ordinarie färdriktning.) Byte mellan röda och gröna sker mellan Gamla Stan och Slussen.Daniel54n skrev:Finns det kopplingspunkter mellan T-banan och övriga järnvägsnätet någonstans? Och i då fall var?
Tack för svar!
Det finns de som kan mer om detta, men jag tänkte om du ville ha snabbt svar...
Vagnarna går Gullmarsplan-Tvärbanan ner till Marievik och vidare ut via Älvsjö. 2019 skall alla C20 till Västerås för renovering. Transport med lastbil sker bara när det är så stora skador att dom inte kan rulla själva.leifd skrev:Alla transporter av t-banevagn till Hagalund, för ombyggnad av signalsystem går ju den vägen. Hur ofta har jag inte koll på, men då och då torde det ske.bark skrev:För att dra frågan vidare: Används övergången mellan järnväg och tunnelbana alls längre? Jag har fått intrycket att vagntransporterna sker med lastbil numera?
Den nya linjen kopplas in i befintlig bana norr/öster om Aspudden. På så sätt kan befintliga stationer på Norsborgsgrenen få direkta tåg till Fridhemsplan, via den nya djupa stationen i Liljeholmen.TKO skrev:Enligt vad som sagts av mitt favorittrafiklandstingsråd skall den kommande tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö anslutas till den röda linjen vid/nära Liljeholmen, så att man kan "åka direkt från Skärholmen till Fridhemsplan"!
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.