Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
benkar
Inlägg: 69
Blev medlem: onsdag 21 december 2005 14:11
Ort: Där T-bana och Spårvagn möts

Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av benkar »

Av vad jag förstått så introducerade SL systemet med "Förköpshäfte" 18 februari 1973. Sedan dess har de väl hetat både "Förköpsremsa" och "Rabattkuponger", innan de försvann/upphörde helt 31 mars 2013

Hittade idag bland gömmorna en helt oanvänd remsa.

Med tanke på priset/antalet kuponger, kan det vara en remsa från införandet 1973?

/B

Bild
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av Verspieder »

Frågan är om den inte är äldre än 1973. Enligt denna sida kostade ett förköpshäfte med 18 kuponger 1974, 15 kr:
http://www.hesselby.com/tunnelbanan/remsor.html

Dock vet jag ju inte om någon av dem är helt eller reducerat pris.
Karlaplan 1948
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 15:08
Ort: Stockholm

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Rättelse:

Under många år var Tunnelbanan också uppdelad i zoner, endast drygt innerstaden tillhörde zon A.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
benkar
Inlägg: 69
Blev medlem: onsdag 21 december 2005 14:11
Ort: Där T-bana och Spårvagn möts

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av benkar »

Verspieder skrev:Frågan är om den inte är äldre än 1973. Enligt denna sida kostade ett förköpshäfte med 18 kuponger 1974, 15 kr:
http://www.hesselby.com/tunnelbanan/remsor.html

Dock vet jag ju inte om någon av dem är helt eller reducerat pris.
Fick några svar i en grupp på Facebook: -"Den med ljusblått tryck, var för ungdomar och pensionärer, dvs halva priset" -"Den kostade 7.50, fullpris för vuxna var 15:-. Senare minskades det till 18 klipp"

Så det verkar som om jag har en ostämplad remsa för reducerat pris från införandeåret 1973 :D

/B
Användarens profilbild
benkar
Inlägg: 69
Blev medlem: onsdag 21 december 2005 14:11
Ort: Där T-bana och Spårvagn möts

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av benkar »

Hittade ytterligare remsa, är nog yngre. Intressant kombo... :lol:

Man kunde tydligen under någon period, som "Vuxen", ha en remsa för resor "Högtrafik", och en annan remsa för resor "Lågtrafik" :lol:

/B

Bild
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av Hechtwagen »

Lågtrafiktaxan (som blev lite väl kostbar) daterar remsan till 1989.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Identifiera årtal SL Förköpshäfte

Inlägg av daniel_s »

Karlaplan 1948 skrev:Rättelse:

Under många år var Tunnelbanan också uppdelad i zoner, endast drygt innerstaden tillhörde zon A.
Rättelse till vad? Inte riktigt rätt heller:
- Så länge "zon A" existerade (alltså 2007-2017) så låg hela tunnelbanan inom den zonen. Man kan säga att "drygt hela Stockholms stad" tillhörde zon A. (Solna, Sundbyberg, Lidingö och Danderyd samt delar av Nacka, Huddinge och Botkyrka ingick också.)
- Före "enhetstaxan v1" (alltså före 2006) så hette innerstadszonen X1 och överensstämde exakt med innerstaden (i alla fall om man anser att dess norra gräns är identisk med stadsgränsen mot Solna och Lidingö).

Nå!

Angående antalet kuponger på remsan, så har det ju varierat betänkligt genom åren, uppenbarligen av psykologiska skäl snarare än tryckeritekniska. Oftast har det minskat i samband med prishöjningar, jag kommer bara på ett tillfälle då man har ökat antalet kuponger och det var väl 1993 då SL skulle tokspara och vissa stationer avbemannades, det var då man tog bort den vänstra nummerkolumnen och ändrade kupongernas höjd så att den skulle passa till de nya biljettautomaterna. (På LB och SB fick man då börja stämpla upp och ned för att tångavtrycken skulle bli läsliga, lite komiskt var det allt!)
Skriv svar