Sida 1 av 1

C6 och Slopning

Postat: fredag 24 februari 2017 21:20
av ADDE
Hejsan! Jag har hört ryktesvägen om att man har nu, år 2017, börjat skrota eller ställa av ett gäng C6-vagnar. En polare såg ett Cx-tåg (förmodligen dragandes av ett arbetslok då han beskrev att det mullrade) passera Rådmansgatan på väg västerut och frågade en värd, som sa att vagnarna skulle mot Vällingby för att skrotas...

Stämmer detta?

Vilka C6 är trafik idagsläget?

Vilka C6 är avställda inför en ombyggnad för trafik på Saltis? alla parkopplade?

Vilka C6 är avställda/slopade?

Frågar samma sak för C14 & C15, men antar att alla dessa som finns kvar rullar ännu och skrotas när C6 är borta?

Re: C6 och Slopning

Postat: fredag 24 februari 2017 22:51
av C12C3C3C12
Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.

Re: C6 och Slopning

Postat: lördag 25 februari 2017 10:31
av 218
C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218

Re: C6 och Slopning

Postat: lördag 25 februari 2017 12:00
av Hechtwagen
Vagnarna skrotas väl inte i Vällingby? Kan inte tänka mig att man mer än i yttersta undantagsfall skrotar några C6 innan man fått leverans av nya vagnar, särskillt inte som man just avstått några vagnar till Saltsjöbanan.
Nej jag är skeptisk! Och dedär värdarna som inte kan svara på frågor av typen "Hur åker jag från Hägerstensåsen till Bandhagen?" Kan rimligtvis inte veta någonting om C6-slopningar.

Påminner om när guiden på sightseeingbåten i Malmö pekade på några X1 som stod i hamnen i Malmö i samband med ett verkstadsbesök i början av 2000-talet sade " Detdär är Stockholms nya tunnelbanevagnar, de byggs här i Malmö!"! :shock:

Re: C6 och Slopning

Postat: lördag 25 februari 2017 23:35
av Zerous
Inga C6 kommer skrotas förran C30 börjar trafikera Röda linjen och då krävs det också att man tar nya signalsystemet på Röd i bruk som C6 ej kompatibel med.

Det finns 88 st C6 kvar i trafik.

Re: C6 och Slopning

Postat: söndag 26 februari 2017 12:08
av /jes
Därtill avställda? Hur många är skrotade?

Re: C6 och Slopning

Postat: söndag 26 februari 2017 12:45
av Zerous
Det fanns 158 C6 vagnar, 2002-2004 ställdes och skrotades 54, därefter har 16 ställts av 2011. Resterande 88 används i daglig trafik.

Re: C6 och Slopning

Postat: söndag 26 februari 2017 17:30
av Båtsman
218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218
Var väl både Ericsson och GE som levererade elektronisk utrustning den gången! Så det var kanske som Tvärbanans båda misslyckanden, fast samtidigt? Men vagnarna funkar ju nu, undrar just vad Tvärbanan har för system om
45 år... :roll:

Re: C6 och Slopning

Postat: söndag 26 februari 2017 20:26
av Odd
Inge skrev:På 90-talet gick de hur som helst ofta först och sist i tågen med C4:or mellan sig. Det verkade funka bra tyckte jag.
Och även som V4 och V5 eftersom man gärna ville dela på dem.

F d Kpö Norsborg...

Re: C6 och Slopning

Postat: tisdag 09 januari 2018 13:22
av YTLbana2
Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.

Re: C6 och Slopning

Postat: tisdag 09 januari 2018 13:31
av twr
YTLbana2 skrev:Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.
Lidingöbanan vagnar skrotades i Järfälla, det är ju nära Vällingby... Men som andra skrivit ovanför, de ska nog inte skrotas ännu.

Re: C6 och Slopning

Postat: onsdag 10 januari 2018 1:39
av C12C3C3C12
218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218
Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.

Re: C6 och Slopning

Postat: onsdag 10 januari 2018 7:46
av Odd
C12C3C3C12 skrev: Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.
Hehe, påminner mig om en gång när jag hade ett tåg av vad som fanns kvar i Vällingbydepån på en av morgonturerna som gick Vy-Hö bestående av 2 st C12, 2 st C13, 1 C14-par och 2 st C6, blandad sammansättning. Det var det vidrigaste tåg jag kört och den enda gången jag fick klagomål på hur jag körde...