C6 och Slopning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C6 och Slopning
Hejsan! Jag har hört ryktesvägen om att man har nu, år 2017, börjat skrota eller ställa av ett gäng C6-vagnar. En polare såg ett Cx-tåg (förmodligen dragandes av ett arbetslok då han beskrev att det mullrade) passera Rådmansgatan på väg västerut och frågade en värd, som sa att vagnarna skulle mot Vällingby för att skrotas...
Stämmer detta?
Vilka C6 är trafik idagsläget?
Vilka C6 är avställda inför en ombyggnad för trafik på Saltis? alla parkopplade?
Vilka C6 är avställda/slopade?
Frågar samma sak för C14 & C15, men antar att alla dessa som finns kvar rullar ännu och skrotas när C6 är borta?
Stämmer detta?
Vilka C6 är trafik idagsläget?
Vilka C6 är avställda inför en ombyggnad för trafik på Saltis? alla parkopplade?
Vilka C6 är avställda/slopade?
Frågar samma sak för C14 & C15, men antar att alla dessa som finns kvar rullar ännu och skrotas när C6 är borta?
-
Re: C6 och Slopning
Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
218
- Hechtwagen
Vagnarna skrotas väl inte i Vällingby? Kan inte tänka mig att man mer än i yttersta undantagsfall skrotar några C6 innan man fått leverans av nya vagnar, särskillt inte som man just avstått några vagnar till Saltsjöbanan.
Nej jag är skeptisk! Och dedär värdarna som inte kan svara på frågor av typen "Hur åker jag från Hägerstensåsen till Bandhagen?" Kan rimligtvis inte veta någonting om C6-slopningar.
Påminner om när guiden på sightseeingbåten i Malmö pekade på några X1 som stod i hamnen i Malmö i samband med ett verkstadsbesök i början av 2000-talet sade " Detdär är Stockholms nya tunnelbanevagnar, de byggs här i Malmö!"!
Nej jag är skeptisk! Och dedär värdarna som inte kan svara på frågor av typen "Hur åker jag från Hägerstensåsen till Bandhagen?" Kan rimligtvis inte veta någonting om C6-slopningar.
Påminner om när guiden på sightseeingbåten i Malmö pekade på några X1 som stod i hamnen i Malmö i samband med ett verkstadsbesök i början av 2000-talet sade " Detdär är Stockholms nya tunnelbanevagnar, de byggs här i Malmö!"!

Inga C6 kommer skrotas förran C30 börjar trafikera Röda linjen och då krävs det också att man tar nya signalsystemet på Röd i bruk som C6 ej kompatibel med.
Det finns 88 st C6 kvar i trafik.
Det finns 88 st C6 kvar i trafik.
Därtill avställda? Hur många är skrotade?
Det fanns 158 C6 vagnar, 2002-2004 ställdes och skrotades 54, därefter har 16 ställts av 2011. Resterande 88 används i daglig trafik.
Var väl både Ericsson och GE som levererade elektronisk utrustning den gången! Så det var kanske som Tvärbanans båda misslyckanden, fast samtidigt? Men vagnarna funkar ju nu, undrar just vad Tvärbanan har för system om218 skrev:Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
218
45 år...

"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Och även som V4 och V5 eftersom man gärna ville dela på dem.Inge skrev:På 90-talet gick de hur som helst ofta först och sist i tågen med C4:or mellan sig. Det verkade funka bra tyckte jag.
F d Kpö Norsborg...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.
Lidingöbanan vagnar skrotades i Järfälla, det är ju nära Vällingby... Men som andra skrivit ovanför, de ska nog inte skrotas ännu.YTLbana2 skrev:Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.218 skrev:Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
218
Hehe, påminner mig om en gång när jag hade ett tåg av vad som fanns kvar i Vällingbydepån på en av morgonturerna som gick Vy-Hö bestående av 2 st C12, 2 st C13, 1 C14-par och 2 st C6, blandad sammansättning. Det var det vidrigaste tåg jag kört och den enda gången jag fick klagomål på hur jag körde...C12C3C3C12 skrev: Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.