C6 och Slopning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

C6 och Slopning

Inlägg av ADDE »

Hejsan! Jag har hört ryktesvägen om att man har nu, år 2017, börjat skrota eller ställa av ett gäng C6-vagnar. En polare såg ett Cx-tåg (förmodligen dragandes av ett arbetslok då han beskrev att det mullrade) passera Rådmansgatan på väg västerut och frågade en värd, som sa att vagnarna skulle mot Vällingby för att skrotas...

Stämmer detta?

Vilka C6 är trafik idagsläget?

Vilka C6 är avställda inför en ombyggnad för trafik på Saltis? alla parkopplade?

Vilka C6 är avställda/slopade?

Frågar samma sak för C14 & C15, men antar att alla dessa som finns kvar rullar ännu och skrotas när C6 är borta?
C12C3C3C12
Inlägg: 2133
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: C6 och Slopning

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: C6 och Slopning

Inlägg av 218 »

C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Hechtwagen »

Vagnarna skrotas väl inte i Vällingby? Kan inte tänka mig att man mer än i yttersta undantagsfall skrotar några C6 innan man fått leverans av nya vagnar, särskillt inte som man just avstått några vagnar till Saltsjöbanan.
Nej jag är skeptisk! Och dedär värdarna som inte kan svara på frågor av typen "Hur åker jag från Hägerstensåsen till Bandhagen?" Kan rimligtvis inte veta någonting om C6-slopningar.

Påminner om när guiden på sightseeingbåten i Malmö pekade på några X1 som stod i hamnen i Malmö i samband med ett verkstadsbesök i början av 2000-talet sade " Detdär är Stockholms nya tunnelbanevagnar, de byggs här i Malmö!"! :shock:
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Zerous »

Inga C6 kommer skrotas förran C30 börjar trafikera Röda linjen och då krävs det också att man tar nya signalsystemet på Röd i bruk som C6 ej kompatibel med.

Det finns 88 st C6 kvar i trafik.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 735
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C6 och Slopning

Inlägg av /jes »

Därtill avställda? Hur många är skrotade?
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Zerous »

Det fanns 158 C6 vagnar, 2002-2004 ställdes och skrotades 54, därefter har 16 ställts av 2011. Resterande 88 används i daglig trafik.
Användarens profilbild
Båtsman
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 18 februari 2016 20:01
Ort: Årsta?!

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Båtsman »

218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218
Var väl både Ericsson och GE som levererade elektronisk utrustning den gången! Så det var kanske som Tvärbanans båda misslyckanden, fast samtidigt? Men vagnarna funkar ju nu, undrar just vad Tvärbanan har för system om
45 år... :roll:
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Odd »

Inge skrev:På 90-talet gick de hur som helst ofta först och sist i tågen med C4:or mellan sig. Det verkade funka bra tyckte jag.
Och även som V4 och V5 eftersom man gärna ville dela på dem.

F d Kpö Norsborg...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
YTLbana2
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 09 januari 2018 12:43

Re: C6 och Slopning

Inlägg av YTLbana2 »

Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C6 och Slopning

Inlägg av twr »

YTLbana2 skrev:Inte fasiken skrotas de i Vällingby?
Hur skulle Vällingby ha den kapaciteten? Antar att vi syftar på depån i Vällingby då och inte något skroföretag eller så.
Lidingöbanan vagnar skrotades i Järfälla, det är ju nära Vällingby... Men som andra skrivit ovanför, de ska nog inte skrotas ännu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2133
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: C6 och Slopning

Inlägg av C12C3C3C12 »

218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jaha nästa vagntyp som skall strykas ur rullorna, kom ihåg när man fick lära dom som nya på bana 2, gick ut som fulltåg på morgonen, efter rusningen vara alla tagna ur trafik, värsta var med 4 C6 ledande samt 4 C4, vi kallade det dragspelståg.
Kommer ihåg att det tog en ordentlig tid att få ut de i trafik. De kördes i evigheter fram och tillbaka på provspåret i Nyboda. Någon sa att det hade med bromsproblem att göra men det kanske mest var ett rykte? Precis som du säger så kunde de uppenbara sig i något enstaka tåg på morgonen för att sedan försvinna. Sedan kom sommaren när de körde 4 C6 på linje 24 med två C4 som ledarvagnar på ömse sidor men det kanske mest var en utbildningsfråga? Det gick inte bra. Av smällarna och dunsarna i kopplens draganordningar och ryck och knyck insåg man att det här inte var någon bra kombination. Varför tog det så lång tid att få ut de i trafik?

218
Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C6 och Slopning

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev: Ryckena berodde på att C4 hade en kraftig förberedelsebroms, värst var 26XX serien, när man körde med 4 C6 ledande samt 4 C4 bakom bromsade C4 medans C6 fortsatte att vilja rulla när man gick ner på 0, man kröp ner i hytten försökte göra sig liten medans traffikanterna blängde på en vid stationerna.
Hehe, påminner mig om en gång när jag hade ett tåg av vad som fanns kvar i Vällingbydepån på en av morgonturerna som gick Vy-Hö bestående av 2 st C12, 2 st C13, 1 C14-par och 2 st C6, blandad sammansättning. Det var det vidrigaste tåg jag kört och den enda gången jag fick klagomål på hur jag körde...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar