Bygget av spårvägen i Lund

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Idag kan sägas att bygget av spårvägen i Lund har inletts, med det första »spadtaget«. Jag var på plats i partytältet som hade ställts upp på Sölvegatan, alltså den nu för busstrafik avstängda Lundalänken. Tyvärr kom jag inte i bättre tid än att det kom några människoskalpar ivägen för fotograferandet. Bilden bakom scenen är en rendering av utsikten från den plats tältet stod.

Innehållsdeklaration: hög politikerkvot. Låg spårvägskvot.

Håll tillgodo!

Bild
Lundaprofilen Johan Wester var konferencier.


Bild
Emma Berginger (MP), ordförande tekniska nämnden i Lund berättade om processen och framhöll anledningarna till att spårvägen nu byggs.


Bild
Henrik Fritzon (S), ordförande i Region Skåne var glad att få se till att det kommer att rulla vagnar på kommunens nya anläggning.


Bild
Sveriges miljöminister Karolina Skog (MP) sa att Lund nu går från ord till handling och säkerligen kommer att inspirera fler kommuner att planera integrerat kring stora kollektivtrafiksatsningar.


Bild
Lars Lindberg, vice VD för Skanska Sverige, var så klart glad att få bygga detta stora projekt och passade på att be publiken söka jobb på Skanska.


Bild
Anders Almgren (S), ordförande i Lunds kommunstyrelse, tog upp storleken på satsningen: – Vi bygger ett nytt Trelleborg. Det är därför vi behöver spårvägen.


Bild
Spadtaget var en gräsmatterulle att rullas ut i grässpåret.


Bild
Teamwork på hög nivå.


Bild
»Vi lyckades!«


Bild
För det fick politikerna och byggchefen en fanfar!


Bild
Därefter dags för tidningarnas obligatoriska gruppfoto.


Bild
»Roligare! Mer power!«


Bild
Sådärja.


Bild
I den här lilla containern ...


Bild
... visades ett »spel« där spårvägen från Clemenstorget till sjukhuset fanns i full rendering, med möjlighet att åka med spårvägen och studera hur gatuutformningen blir i detalj.


Bild
Det bjöds på korv(kö) ...


Bild
... och toner från studentorkestern Bleckhornen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av leifd »

Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...

Kanske vara oviktiga detaljer.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av leifd »

august skrev:
leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.
Förvisso är väl inte de där något riktigt spår, men man kan ju tycka man kunde funderar lite mer på detaljerna lite mer...
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

leifd skrev:
august skrev:
leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.
Förvisso är väl inte de där något riktigt spår, men man kan ju tycka man kunde funderar lite mer på detaljerna lite mer...
Ah, du tänkte på spadtagningsgrässpåret! Tänktente på den. Gissar att spårvidden är exakt två gräsrullebredder :) I det fallet köper jag nästan vilken spårvidd som helst faktiskt.
Matsen
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 27 maj 2016 21:58

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av Matsen »

Kul att det kommer igång. Antar väl att det blir 1435mm.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av Anders Hanquist »

Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
Problemet är att tråden är en bild-tråd. (Den uppdelningen har jag inte riktigt förstått mig på. Eller möjligen förstår jag tanken bakom det. Tanken skulle då vara visa bilder, låt folk kommentera bilderna men ha inte diskussioner här!)
Borde inte en lång tråd av det slag du, och jag och många andra önskar ligga i en "vanlig" tråd, alltså Spårtrafik inte Spårtrafik (bilder)?
Inget ont om trådskaparen, som ju la upp en massa bilder från evenemanget i Lund. Passar i forumdelen för bilder. Möjligen inbjuder rubriken till att det blir en lång tråd, som vi är många som vill ha.

(Jag vet att detta om speciella delforum för bilder har diskuterats tidigare, och jag fick mothugg då när jag ville ha bort dessa delforum.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
Problemet är att tråden är en bild-tråd. (Den uppdelningen har jag inte riktigt förstått mig på. Eller möjligen förstår jag tanken bakom det. Tanken skulle då vara visa bilder, låt folk kommentera bilderna men ha inte diskussioner här!)
Borde inte en lång tråd av det slag du, och jag och många andra önskar ligga i en "vanlig" tråd, alltså Spårtrafik inte Spårtrafik (bilder)?
Inget ont om trådskaparen, som ju la upp en massa bilder från evenemanget i Lund. Passar i forumdelen för bilder. Möjligen inbjuder rubriken till att det blir en lång tråd, som vi är många som vill ha.

(Jag vet att detta om speciella delforum för bilder har diskuterats tidigare, och jag fick mothugg då när jag ville ha bort dessa delforum.)
Utan att lova för mycket kan jag säga att jag tänkte fortsätta med bildvisning. För mer allmänna goa diskussioner finns ju en tråd i diskussionsdelen :)
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Idag var officiellt sista dagen innan spårvägsbygget skulle börja på allvar. Jag tror att jag kanske hittade några tjuvstartare, men har ändå fått före-bilder på vår blivande spårväg.

För orientering börjar jag med en karta över sträckningen. Tyvärr räckte inte bakgrundskartan riktigt till hela vägen ut till depån – jag ska se om jag kan få till det till nästa gång.

Bild


Bild
Nu befinner vi oss på spårvägens punkt allra längst bort från Lund. Det här är nordöstra hörnet av depån och vi tittar bort från stan.


Bild
Det närmaste området innanför staketet i bild här kommer att bli spårvägsdepå. Lyftkranarna hör till bygget av ESS. Vägen heter Odarslövsvägen.


Bild
Fler jordhögar.


Bild
Från depån kommer ett enkelspår att gå ner till första hållplatsen. Enkelspåret kommer att gå på högra sidan vägen förbi ESS.


Bild
Det är väldigt lantligt härute. Vi befinner oss mer än 2 kilometer från det som idag kan uppfattas som stad.


Bild
Infarten till ESS-bygget. Här kommer spårvägens depåspår att gå på ESS-sidan av vägen.


Bild
Här kommer depåspåret att svänga upp till höger i bild, ungefär längs staketet.


Bild
Buss 20:s ändhållplats, ESS. Strax till vänster bakom bussen kommer spårvägens ändhållplats med delvis samma namn, Science Village/ESS, att ligga.


Bild
Här någonstans i gräset och snåren blir spårvägens ändhållplats.


Bild
Från ändhållplatsen (till vänster i bild) kommer spårvägen att snedda över det som idag är åker ...


Bild
... korsa Odarslövsvägen och sedan gå till vänster om huset framme till vänster.


Bild
MAX IV.


Bild
Även här kommer spårvägen att gå till vänster huset på vänster sida om Odarslövsvägen.


Bild
Med MAX IV:s huvudentré i ryggen ser vi ut mot den blivande hållplatsen med samma namn. Den kommer att ligga rakt fram, strax till höger, ungefär i dungen.


Bild
Här blickar vi ut över fältet som kommer att bli Brunnshög. Här sneddar spårvägen bort mot punkthusen i bakgrunden. Någonstans mitt på fältet kommer hållplatsen Brunnshög centrum att anläggas.


Bild
Nu blickar vi tillbaka, från korsningen Solbjersvägen–Brunnshögsgatan, ungefär vid punkthusen i förra bilden. Här kommer spårvägen att korsa Solbjersvägen och gå nästan rakt fram över fält och sly.


Bild
I den vanliga riktningen ser vi samma punkthus igen.


Bild
Vid dessa finns Solbjers busshållplats som trafikeras av linje 166 till Södra Sandby.


Bild
Brunnshögsvägen genom Solbjer. Här kommer hållplats Solbjer att anläggas. Precis som de övriga områdena längs linjen kommer det att se väldigt annorlunda ut här om några år. Mellan punkthusen och vägen kommer ytterligare ett kvarter anläggas.


Bild
Hållplatsens läge från andra hållet.


Bild
På högra sidan Brunnshögsgatan inleds snart byggarbetena för det nya området. Idag finns där endast en nästan färdig lekplats i leran.


Bild
Vid korsningen Brunnshögsgatan–Sölvegatan blir det en cirkulationsplats, där spårvägen kommer att gå rakt genom rondellen.


Ingen bild från blivande hållplats Höjdpunkten denna gång (läget går att skymta på förra bilden).


Bild
Passagen under E22. Om jag tolkar planerna rätt kommer viadukten att breddas, med spårväg i gräsremsa i mitten och ett körfält plus gång- och cykelbana på var sida.


Bild
Vi har passerat Scheelevägen och är nu vid Ideon. Här framme anläggs nästa hållplats i någon form av torgmiljö.


Bild
Längs Sölvegatan, som kommer att utformas som spår-i-gräs med cykelbana på var sida, passerar spårvägen bland annat Ingvar Kamprad Designcentrum, IKDC.


Bild
Typiskt för området.


Bild
Vi närmar oss LTH.


Bild
Hållplats LTH kommer att anläggas här. Även detta verkar bli någon form av torgmiljö.


Bild
Här följer spårvägen Lundalänkens befintliga sträckning. Även här blir det grässpår, med undantag för just delen under Tornavägens bro.


Bild
Passagen under Tornavägen från andra hållet.


Bild
Lundalänkens hållplats BMC (Biomedicinskt centrum) kommer inte att få någon motsvarande på spårvägen.


Bild
Spårvägen korsar Klinikgatan och snirklar sig sedan mellan ...


Bild
... två av sjukhusets parkeringshus.


Bild
Vid hållplats Universitetssjukhuset kommer spårvägen och bussarna att få separata hållplatsområden. Spårvägens kommer att ligga till vänster.


Bild
Längs Getingevägen kommer spårvägen att ligga i gräs på vänstra sidan. Här verkar arbetena ha tjuvstartat litegrann.


Bild
Här blir en tajt passage, med både två spår i gräs, två körfält och cykelbanor. Men enligt planerna verkar det gå att klämma in.


Bild
Här ser vi hållplats Allhelgonakyrkan, som inte kommer att få någon motsvarighet på spårvägen.


Bild
Efter Allhelgonakyrkan korsar spårvägen Getingevägen och svänger in på Sankt Laurentiigatan. Här kommer spårvägen att gå i gatsten på högra sidan gatan. Det kommer att finnas ett enkelriktat körfält i riktning från Clemenstorget för angöringstrafik.


Bild
Nu är vi nästan framme vid Clemenstorget!


Bild
Här, rakt fram på torget, kommer spårvägens centralare ändhållplats, Lund C, att ligga.


Bild
Projektet har redan påbörjat förberedelserna för att flytta sex plataner och två lindar till Vindarnas park bredvid MAX IV. En symbolisk handling, enligt projektet.


Till nästa gång tänkte jag se till att ta fototuren när det är lite bättre väder.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av Stefan Widén »

Härliga bilder och kul att se hur det ser ut innan allt drar igång.

Det vore kul om du kunde köra en ny serie bilder och med jämna tidintervall ytterligare serier, då kan man häftigt klippa ihop en "film" om hela bygget. Du får anmäla dig som "dokumentatör" till projektet... :D


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

Tack! Skall verkligen bli intressant att följa detta!

Bygger man på ett sådant sätt att det i framtiden skulle gå att fortsätta söder ut från Clemenstorget? Men det finns kanske ingen lämplig målpunkt söder ut som det ser ut i dag. (Att krångla sig in till Botulfsplatsen lär ju aldrig bli aktuellt. :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av HSS F2 »

Det finns ju framtida planer på att fortsätta till Staffanstorp via fd LTJ - hållplatsläget vid stationen är förberett för ett sådant framtida projekt. Dock hänger en sådan förlängning mycket på trafikstarten för Simrishamnsbanan (samma gäller mig veterligen förlängningen till Dalby).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av LÅ1 »

HSS F2 skrev:Det finns ju framtida planer på att fortsätta till Staffanstorp via fd LTJ - hållplatsläget vid stationen är förberett för ett sådant framtida projekt. Dock hänger en sådan förlängning mycket på trafikstarten för Simrishamnsbanan (samma gäller mig veterligen förlängningen till Dalby).
Tack dör info!

Skulle man förlänga från Brunnshög till Dalby, eller skulle spårvägen söder ut dela sig till Dalby och Staffanstorp? Restiden till Dalby skulle väl bli kortare om man lämnar Lund söder ut? Men båda dessa destinationer ligger väl på sådant avstånd att man måste ha snabba spår utan ideliga stopp. Men det finns kanske inte så många lämpliga hållplatslägen heller utmed vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

För er med Facebook har spårvägsprojektet lagt upp bilder från trädflytten idag.

https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 8607733366

Onekligen imponerande.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Och flytten nämns så klart även av pressen: https://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/p ... har-borjat
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av C12C3C3C12 »

august skrev:För er med Facebook har spårvägsprojektet lagt upp bilder från trädflytten idag.

https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 8607733366

Onekligen imponerande.
Jag såg i alla fall en trädkramare där i Clementsparken :)
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av august »

Här kommer lite fler bilder från bygget. Jag var ute i söndags (9 april 2017) och tog några foton.

Bild
Ute vid Solbjer hade några rör dykt upp. Spårvägen ska gå i mitten av gatan här.


Bild
Vid korsningen Sölvegatan–Uardavägen tar cykelbanan slut.


Bild
Hållplats Höjdpunkten och i bakgrunden dagens bro under E22.


Bild
Här har projektet börjat gräva. Sölvegatan är avstängd för motorfordon större delen av vägen, men till fots eller cykel går det bra att ta sig fram.


Bild
Gropen som syntes till höger i förra bilden.


Bild
Bron under E22 från andra hållet. Här grävs det ordentligt. Sträckan ner mot E22 ska Sölvegatan få en ny, lägre, höjdprofil och bron under E22 ska bytas ut.


Bild
Från ungefär samma punkt sett åt andra hållet (mot stan).


Bild
Maskiner vid Scheelevägen.


Bild
Längs Sölvegatan förbi Kemicentrum och IKDC har träd fällts och ena cykelbanan grävts upp.


Bild
Hållplatsen vid LTH är borttagen och från LTH in mot stan har ytskikten på före detta Lundalänken tagits bort.


Bild
Tornavägens bro över Lundalänken.


Bild
Tidigare hållplats Biomedicinskt Centrum, även den borttagen.


Bild
Nere i sjukhusområdet har några ordentliga trafikhinder placerats ...


Bild
... och ytskikten börjat tas bort.


Bild
På andra sidan sjukhuset, vid korsningen Getingevägen–Kung Oskars väg har rejäla grävarbeten tagit fart. En fin detalj är vattenposten med den lilla blå slangen, där ledningsnätet för vatten spolats rent från kolibakterier – delar av Lund har haft kokningsrekommendation för kranvattnet i flera veckor, vilken slutligen hävdes i måndags.


Bild
Samma arbetsplats sett från Kung Oskars väg.


Bild
Tidigare Allhelgonakyrkans hållplats.


Bild
På Sankt Laurentiigatan har träden fällts.


Bild
Från Clemenstorget har åtta träd flyttats ut till Vindarnas park på Brunnshög. Ytan som ska bli spårväg kan skönjas i marken, där delar nu utgörs av ett lager grus.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av Anders Hanquist »

Intressant bildkavalkad. Får väl ta mig ner lite senare, när spårarbetena kommit igång.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Bygget av spårvägen i Lund

Inlägg av Bussmicke »

Jag skulle gärna se att spårvägen fortsätter genom centrum förbi Domkyrkan. Då känns det mer som riktig spårväg än som nu då det blir mer som en förortsbana.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar