Idag var officiellt sista dagen innan spårvägsbygget skulle börja på allvar. Jag tror att jag kanske hittade några tjuvstartare, men har ändå fått före-bilder på vår blivande spårväg.
För orientering börjar jag med en karta över sträckningen. Tyvärr räckte inte bakgrundskartan riktigt till hela vägen ut till depån – jag ska se om jag kan få till det till nästa gång.

Nu befinner vi oss på spårvägens punkt allra längst bort från Lund. Det här är nordöstra hörnet av depån och vi tittar bort från stan.

Det närmaste området innanför staketet i bild här kommer att bli spårvägsdepå. Lyftkranarna hör till bygget av ESS. Vägen heter Odarslövsvägen.

Fler jordhögar.

Från depån kommer ett enkelspår att gå ner till första hållplatsen. Enkelspåret kommer att gå på högra sidan vägen förbi ESS.

Det är väldigt lantligt härute. Vi befinner oss mer än 2 kilometer från det som idag kan uppfattas som stad.

Infarten till ESS-bygget. Här kommer spårvägens depåspår att gå på ESS-sidan av vägen.

Här kommer depåspåret att svänga upp till höger i bild, ungefär längs staketet.

Buss 20:s ändhållplats, ESS. Strax till vänster bakom bussen kommer spårvägens ändhållplats med delvis samma namn, Science Village/ESS, att ligga.

Här någonstans i gräset och snåren blir spårvägens ändhållplats.

Från ändhållplatsen (till vänster i bild) kommer spårvägen att snedda över det som idag är åker ...

... korsa Odarslövsvägen och sedan gå till vänster om huset framme till vänster.

MAX IV.

Även här kommer spårvägen att gå till vänster huset på vänster sida om Odarslövsvägen.

Med MAX IV:s huvudentré i ryggen ser vi ut mot den blivande hållplatsen med samma namn. Den kommer att ligga rakt fram, strax till höger, ungefär i dungen.

Här blickar vi ut över fältet som kommer att bli Brunnshög. Här sneddar spårvägen bort mot punkthusen i bakgrunden. Någonstans mitt på fältet kommer hållplatsen Brunnshög centrum att anläggas.

Nu blickar vi tillbaka, från korsningen Solbjersvägen–Brunnshögsgatan, ungefär vid punkthusen i förra bilden. Här kommer spårvägen att korsa Solbjersvägen och gå nästan rakt fram över fält och sly.

I den vanliga riktningen ser vi samma punkthus igen.

Vid dessa finns Solbjers busshållplats som trafikeras av linje 166 till Södra Sandby.

Brunnshögsvägen genom Solbjer. Här kommer hållplats Solbjer att anläggas. Precis som de övriga områdena längs linjen kommer det att se väldigt annorlunda ut här om några år. Mellan punkthusen och vägen kommer ytterligare ett kvarter anläggas.

Hållplatsens läge från andra hållet.

På högra sidan Brunnshögsgatan inleds snart byggarbetena för det nya området. Idag finns där endast en nästan färdig lekplats i leran.

Vid korsningen Brunnshögsgatan–Sölvegatan blir det en cirkulationsplats, där spårvägen kommer att gå rakt genom rondellen.
Ingen bild från blivande hållplats Höjdpunkten denna gång (läget går att skymta på förra bilden).

Passagen under E22. Om jag tolkar planerna rätt kommer viadukten att breddas, med spårväg i gräsremsa i mitten och ett körfält plus gång- och cykelbana på var sida.

Vi har passerat Scheelevägen och är nu vid Ideon. Här framme anläggs nästa hållplats i någon form av torgmiljö.

Längs Sölvegatan, som kommer att utformas som spår-i-gräs med cykelbana på var sida, passerar spårvägen bland annat Ingvar Kamprad Designcentrum, IKDC.

Typiskt för området.

Vi närmar oss LTH.

Hållplats LTH kommer att anläggas här. Även detta verkar bli någon form av torgmiljö.

Här följer spårvägen Lundalänkens befintliga sträckning. Även här blir det grässpår, med undantag för just delen under Tornavägens bro.

Passagen under Tornavägen från andra hållet.

Lundalänkens hållplats BMC (Biomedicinskt centrum) kommer inte att få någon motsvarande på spårvägen.

Spårvägen korsar Klinikgatan och snirklar sig sedan mellan ...

... två av sjukhusets parkeringshus.

Vid hållplats Universitetssjukhuset kommer spårvägen och bussarna att få separata hållplatsområden. Spårvägens kommer att ligga till vänster.

Längs Getingevägen kommer spårvägen att ligga i gräs på vänstra sidan. Här verkar arbetena ha tjuvstartat litegrann.

Här blir en tajt passage, med både två spår i gräs, två körfält och cykelbanor. Men enligt planerna verkar det gå att klämma in.

Här ser vi hållplats Allhelgonakyrkan, som inte kommer att få någon motsvarighet på spårvägen.

Efter Allhelgonakyrkan korsar spårvägen Getingevägen och svänger in på Sankt Laurentiigatan. Här kommer spårvägen att gå i gatsten på högra sidan gatan. Det kommer att finnas ett enkelriktat körfält i riktning från Clemenstorget för angöringstrafik.

Nu är vi nästan framme vid Clemenstorget!

Här, rakt fram på torget, kommer spårvägens centralare ändhållplats, Lund C, att ligga.

Projektet har redan påbörjat förberedelserna för att flytta sex plataner och två lindar till Vindarnas park bredvid MAX IV. En symbolisk handling, enligt projektet.
Till nästa gång tänkte jag se till att ta fototuren när det är lite bättre väder.