Bygget av spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bygget av spårvägen i Lund
Idag kan sägas att bygget av spårvägen i Lund har inletts, med det första »spadtaget«. Jag var på plats i partytältet som hade ställts upp på Sölvegatan, alltså den nu för busstrafik avstängda Lundalänken. Tyvärr kom jag inte i bättre tid än att det kom några människoskalpar ivägen för fotograferandet. Bilden bakom scenen är en rendering av utsikten från den plats tältet stod.
Innehållsdeklaration: hög politikerkvot. Låg spårvägskvot.
Håll tillgodo!
Lundaprofilen Johan Wester var konferencier.
Emma Berginger (MP), ordförande tekniska nämnden i Lund berättade om processen och framhöll anledningarna till att spårvägen nu byggs.
Henrik Fritzon (S), ordförande i Region Skåne var glad att få se till att det kommer att rulla vagnar på kommunens nya anläggning.
Sveriges miljöminister Karolina Skog (MP) sa att Lund nu går från ord till handling och säkerligen kommer att inspirera fler kommuner att planera integrerat kring stora kollektivtrafiksatsningar.
Lars Lindberg, vice VD för Skanska Sverige, var så klart glad att få bygga detta stora projekt och passade på att be publiken söka jobb på Skanska.
Anders Almgren (S), ordförande i Lunds kommunstyrelse, tog upp storleken på satsningen: – Vi bygger ett nytt Trelleborg. Det är därför vi behöver spårvägen.
Spadtaget var en gräsmatterulle att rullas ut i grässpåret.
Teamwork på hög nivå.
»Vi lyckades!«
För det fick politikerna och byggchefen en fanfar!
Därefter dags för tidningarnas obligatoriska gruppfoto.
»Roligare! Mer power!«
Sådärja.
I den här lilla containern ...
... visades ett »spel« där spårvägen från Clemenstorget till sjukhuset fanns i full rendering, med möjlighet att åka med spårvägen och studera hur gatuutformningen blir i detalj.
Det bjöds på korv(kö) ...
... och toner från studentorkestern Bleckhornen.
Innehållsdeklaration: hög politikerkvot. Låg spårvägskvot.
Håll tillgodo!
Lundaprofilen Johan Wester var konferencier.
Emma Berginger (MP), ordförande tekniska nämnden i Lund berättade om processen och framhöll anledningarna till att spårvägen nu byggs.
Henrik Fritzon (S), ordförande i Region Skåne var glad att få se till att det kommer att rulla vagnar på kommunens nya anläggning.
Sveriges miljöminister Karolina Skog (MP) sa att Lund nu går från ord till handling och säkerligen kommer att inspirera fler kommuner att planera integrerat kring stora kollektivtrafiksatsningar.
Lars Lindberg, vice VD för Skanska Sverige, var så klart glad att få bygga detta stora projekt och passade på att be publiken söka jobb på Skanska.
Anders Almgren (S), ordförande i Lunds kommunstyrelse, tog upp storleken på satsningen: – Vi bygger ett nytt Trelleborg. Det är därför vi behöver spårvägen.
Spadtaget var en gräsmatterulle att rullas ut i grässpåret.
Teamwork på hög nivå.
»Vi lyckades!«
För det fick politikerna och byggchefen en fanfar!
Därefter dags för tidningarnas obligatoriska gruppfoto.
»Roligare! Mer power!«
Sådärja.
I den här lilla containern ...
... visades ett »spel« där spårvägen från Clemenstorget till sjukhuset fanns i full rendering, med möjlighet att åka med spårvägen och studera hur gatuutformningen blir i detalj.
Det bjöds på korv(kö) ...
... och toner från studentorkestern Bleckhornen.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Kanske vara oviktiga detaljer.
Kanske vara oviktiga detaljer.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Förvisso är väl inte de där något riktigt spår, men man kan ju tycka man kunde funderar lite mer på detaljerna lite mer...august skrev:Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Ah, du tänkte på spadtagningsgrässpåret! Tänktente på den. Gissar att spårvidden är exakt två gräsrullebredder I det fallet köper jag nästan vilken spårvidd som helst faktiskt.leifd skrev:Förvisso är väl inte de där något riktigt spår, men man kan ju tycka man kunde funderar lite mer på detaljerna lite mer...august skrev:Jag tycker också att det ser lite smalt ut, men undrar om det inte är en synvilla som har att göra med att man bygger för 2,65-bredd och med hyfsat spårmittavstånd? Oklart.leifd skrev:Tycker de ser smalspårigt ut, typ 1000mm. Och någon slags Alstom-vagn, eller nått...
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Kul att det kommer igång. Antar väl att det blir 1435mm.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Problemet är att tråden är en bild-tråd. (Den uppdelningen har jag inte riktigt förstått mig på. Eller möjligen förstår jag tanken bakom det. Tanken skulle då vara visa bilder, låt folk kommentera bilderna men ha inte diskussioner här!)Anders Hanquist skrev:Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
Borde inte en lång tråd av det slag du, och jag och många andra önskar ligga i en "vanlig" tråd, alltså Spårtrafik inte Spårtrafik (bilder)?
Inget ont om trådskaparen, som ju la upp en massa bilder från evenemanget i Lund. Passar i forumdelen för bilder. Möjligen inbjuder rubriken till att det blir en lång tråd, som vi är många som vill ha.
(Jag vet att detta om speciella delforum för bilder har diskuterats tidigare, och jag fick mothugg då när jag ville ha bort dessa delforum.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Utan att lova för mycket kan jag säga att jag tänkte fortsätta med bildvisning. För mer allmänna goa diskussioner finns ju en tråd i diskussionsdelenLÅ1 skrev:Problemet är att tråden är en bild-tråd. (Den uppdelningen har jag inte riktigt förstått mig på. Eller möjligen förstår jag tanken bakom det. Tanken skulle då vara visa bilder, låt folk kommentera bilderna men ha inte diskussioner här!)Anders Hanquist skrev:Det här får gärna bli en lång tråd, med rapporter allteftersom projekterat framskrider, ända fram till invigningen.
Borde inte en lång tråd av det slag du, och jag och många andra önskar ligga i en "vanlig" tråd, alltså Spårtrafik inte Spårtrafik (bilder)?
Inget ont om trådskaparen, som ju la upp en massa bilder från evenemanget i Lund. Passar i forumdelen för bilder. Möjligen inbjuder rubriken till att det blir en lång tråd, som vi är många som vill ha.
(Jag vet att detta om speciella delforum för bilder har diskuterats tidigare, och jag fick mothugg då när jag ville ha bort dessa delforum.)
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Idag var officiellt sista dagen innan spårvägsbygget skulle börja på allvar. Jag tror att jag kanske hittade några tjuvstartare, men har ändå fått före-bilder på vår blivande spårväg.
För orientering börjar jag med en karta över sträckningen. Tyvärr räckte inte bakgrundskartan riktigt till hela vägen ut till depån – jag ska se om jag kan få till det till nästa gång.
Nu befinner vi oss på spårvägens punkt allra längst bort från Lund. Det här är nordöstra hörnet av depån och vi tittar bort från stan.
Det närmaste området innanför staketet i bild här kommer att bli spårvägsdepå. Lyftkranarna hör till bygget av ESS. Vägen heter Odarslövsvägen.
Fler jordhögar.
Från depån kommer ett enkelspår att gå ner till första hållplatsen. Enkelspåret kommer att gå på högra sidan vägen förbi ESS.
Det är väldigt lantligt härute. Vi befinner oss mer än 2 kilometer från det som idag kan uppfattas som stad.
Infarten till ESS-bygget. Här kommer spårvägens depåspår att gå på ESS-sidan av vägen.
Här kommer depåspåret att svänga upp till höger i bild, ungefär längs staketet.
Buss 20:s ändhållplats, ESS. Strax till vänster bakom bussen kommer spårvägens ändhållplats med delvis samma namn, Science Village/ESS, att ligga.
Här någonstans i gräset och snåren blir spårvägens ändhållplats.
Från ändhållplatsen (till vänster i bild) kommer spårvägen att snedda över det som idag är åker ...
... korsa Odarslövsvägen och sedan gå till vänster om huset framme till vänster.
MAX IV.
Även här kommer spårvägen att gå till vänster huset på vänster sida om Odarslövsvägen.
Med MAX IV:s huvudentré i ryggen ser vi ut mot den blivande hållplatsen med samma namn. Den kommer att ligga rakt fram, strax till höger, ungefär i dungen.
Här blickar vi ut över fältet som kommer att bli Brunnshög. Här sneddar spårvägen bort mot punkthusen i bakgrunden. Någonstans mitt på fältet kommer hållplatsen Brunnshög centrum att anläggas.
Nu blickar vi tillbaka, från korsningen Solbjersvägen–Brunnshögsgatan, ungefär vid punkthusen i förra bilden. Här kommer spårvägen att korsa Solbjersvägen och gå nästan rakt fram över fält och sly.
I den vanliga riktningen ser vi samma punkthus igen.
Vid dessa finns Solbjers busshållplats som trafikeras av linje 166 till Södra Sandby.
Brunnshögsvägen genom Solbjer. Här kommer hållplats Solbjer att anläggas. Precis som de övriga områdena längs linjen kommer det att se väldigt annorlunda ut här om några år. Mellan punkthusen och vägen kommer ytterligare ett kvarter anläggas.
Hållplatsens läge från andra hållet.
På högra sidan Brunnshögsgatan inleds snart byggarbetena för det nya området. Idag finns där endast en nästan färdig lekplats i leran.
Vid korsningen Brunnshögsgatan–Sölvegatan blir det en cirkulationsplats, där spårvägen kommer att gå rakt genom rondellen.
Ingen bild från blivande hållplats Höjdpunkten denna gång (läget går att skymta på förra bilden).
Passagen under E22. Om jag tolkar planerna rätt kommer viadukten att breddas, med spårväg i gräsremsa i mitten och ett körfält plus gång- och cykelbana på var sida.
Vi har passerat Scheelevägen och är nu vid Ideon. Här framme anläggs nästa hållplats i någon form av torgmiljö.
Längs Sölvegatan, som kommer att utformas som spår-i-gräs med cykelbana på var sida, passerar spårvägen bland annat Ingvar Kamprad Designcentrum, IKDC.
Typiskt för området.
Vi närmar oss LTH.
Hållplats LTH kommer att anläggas här. Även detta verkar bli någon form av torgmiljö.
Här följer spårvägen Lundalänkens befintliga sträckning. Även här blir det grässpår, med undantag för just delen under Tornavägens bro.
Passagen under Tornavägen från andra hållet.
Lundalänkens hållplats BMC (Biomedicinskt centrum) kommer inte att få någon motsvarande på spårvägen.
Spårvägen korsar Klinikgatan och snirklar sig sedan mellan ...
... två av sjukhusets parkeringshus.
Vid hållplats Universitetssjukhuset kommer spårvägen och bussarna att få separata hållplatsområden. Spårvägens kommer att ligga till vänster.
Längs Getingevägen kommer spårvägen att ligga i gräs på vänstra sidan. Här verkar arbetena ha tjuvstartat litegrann.
Här blir en tajt passage, med både två spår i gräs, två körfält och cykelbanor. Men enligt planerna verkar det gå att klämma in.
Här ser vi hållplats Allhelgonakyrkan, som inte kommer att få någon motsvarighet på spårvägen.
Efter Allhelgonakyrkan korsar spårvägen Getingevägen och svänger in på Sankt Laurentiigatan. Här kommer spårvägen att gå i gatsten på högra sidan gatan. Det kommer att finnas ett enkelriktat körfält i riktning från Clemenstorget för angöringstrafik.
Nu är vi nästan framme vid Clemenstorget!
Här, rakt fram på torget, kommer spårvägens centralare ändhållplats, Lund C, att ligga.
Projektet har redan påbörjat förberedelserna för att flytta sex plataner och två lindar till Vindarnas park bredvid MAX IV. En symbolisk handling, enligt projektet.
Till nästa gång tänkte jag se till att ta fototuren när det är lite bättre väder.
För orientering börjar jag med en karta över sträckningen. Tyvärr räckte inte bakgrundskartan riktigt till hela vägen ut till depån – jag ska se om jag kan få till det till nästa gång.
Nu befinner vi oss på spårvägens punkt allra längst bort från Lund. Det här är nordöstra hörnet av depån och vi tittar bort från stan.
Det närmaste området innanför staketet i bild här kommer att bli spårvägsdepå. Lyftkranarna hör till bygget av ESS. Vägen heter Odarslövsvägen.
Fler jordhögar.
Från depån kommer ett enkelspår att gå ner till första hållplatsen. Enkelspåret kommer att gå på högra sidan vägen förbi ESS.
Det är väldigt lantligt härute. Vi befinner oss mer än 2 kilometer från det som idag kan uppfattas som stad.
Infarten till ESS-bygget. Här kommer spårvägens depåspår att gå på ESS-sidan av vägen.
Här kommer depåspåret att svänga upp till höger i bild, ungefär längs staketet.
Buss 20:s ändhållplats, ESS. Strax till vänster bakom bussen kommer spårvägens ändhållplats med delvis samma namn, Science Village/ESS, att ligga.
Här någonstans i gräset och snåren blir spårvägens ändhållplats.
Från ändhållplatsen (till vänster i bild) kommer spårvägen att snedda över det som idag är åker ...
... korsa Odarslövsvägen och sedan gå till vänster om huset framme till vänster.
MAX IV.
Även här kommer spårvägen att gå till vänster huset på vänster sida om Odarslövsvägen.
Med MAX IV:s huvudentré i ryggen ser vi ut mot den blivande hållplatsen med samma namn. Den kommer att ligga rakt fram, strax till höger, ungefär i dungen.
Här blickar vi ut över fältet som kommer att bli Brunnshög. Här sneddar spårvägen bort mot punkthusen i bakgrunden. Någonstans mitt på fältet kommer hållplatsen Brunnshög centrum att anläggas.
Nu blickar vi tillbaka, från korsningen Solbjersvägen–Brunnshögsgatan, ungefär vid punkthusen i förra bilden. Här kommer spårvägen att korsa Solbjersvägen och gå nästan rakt fram över fält och sly.
I den vanliga riktningen ser vi samma punkthus igen.
Vid dessa finns Solbjers busshållplats som trafikeras av linje 166 till Södra Sandby.
Brunnshögsvägen genom Solbjer. Här kommer hållplats Solbjer att anläggas. Precis som de övriga områdena längs linjen kommer det att se väldigt annorlunda ut här om några år. Mellan punkthusen och vägen kommer ytterligare ett kvarter anläggas.
Hållplatsens läge från andra hållet.
På högra sidan Brunnshögsgatan inleds snart byggarbetena för det nya området. Idag finns där endast en nästan färdig lekplats i leran.
Vid korsningen Brunnshögsgatan–Sölvegatan blir det en cirkulationsplats, där spårvägen kommer att gå rakt genom rondellen.
Ingen bild från blivande hållplats Höjdpunkten denna gång (läget går att skymta på förra bilden).
Passagen under E22. Om jag tolkar planerna rätt kommer viadukten att breddas, med spårväg i gräsremsa i mitten och ett körfält plus gång- och cykelbana på var sida.
Vi har passerat Scheelevägen och är nu vid Ideon. Här framme anläggs nästa hållplats i någon form av torgmiljö.
Längs Sölvegatan, som kommer att utformas som spår-i-gräs med cykelbana på var sida, passerar spårvägen bland annat Ingvar Kamprad Designcentrum, IKDC.
Typiskt för området.
Vi närmar oss LTH.
Hållplats LTH kommer att anläggas här. Även detta verkar bli någon form av torgmiljö.
Här följer spårvägen Lundalänkens befintliga sträckning. Även här blir det grässpår, med undantag för just delen under Tornavägens bro.
Passagen under Tornavägen från andra hållet.
Lundalänkens hållplats BMC (Biomedicinskt centrum) kommer inte att få någon motsvarande på spårvägen.
Spårvägen korsar Klinikgatan och snirklar sig sedan mellan ...
... två av sjukhusets parkeringshus.
Vid hållplats Universitetssjukhuset kommer spårvägen och bussarna att få separata hållplatsområden. Spårvägens kommer att ligga till vänster.
Längs Getingevägen kommer spårvägen att ligga i gräs på vänstra sidan. Här verkar arbetena ha tjuvstartat litegrann.
Här blir en tajt passage, med både två spår i gräs, två körfält och cykelbanor. Men enligt planerna verkar det gå att klämma in.
Här ser vi hållplats Allhelgonakyrkan, som inte kommer att få någon motsvarighet på spårvägen.
Efter Allhelgonakyrkan korsar spårvägen Getingevägen och svänger in på Sankt Laurentiigatan. Här kommer spårvägen att gå i gatsten på högra sidan gatan. Det kommer att finnas ett enkelriktat körfält i riktning från Clemenstorget för angöringstrafik.
Nu är vi nästan framme vid Clemenstorget!
Här, rakt fram på torget, kommer spårvägens centralare ändhållplats, Lund C, att ligga.
Projektet har redan påbörjat förberedelserna för att flytta sex plataner och två lindar till Vindarnas park bredvid MAX IV. En symbolisk handling, enligt projektet.
Till nästa gång tänkte jag se till att ta fototuren när det är lite bättre väder.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Härliga bilder och kul att se hur det ser ut innan allt drar igång.
Det vore kul om du kunde köra en ny serie bilder och med jämna tidintervall ytterligare serier, då kan man häftigt klippa ihop en "film" om hela bygget. Du får anmäla dig som "dokumentatör" till projektet...
Stefan
Det vore kul om du kunde köra en ny serie bilder och med jämna tidintervall ytterligare serier, då kan man häftigt klippa ihop en "film" om hela bygget. Du får anmäla dig som "dokumentatör" till projektet...
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Tack! Skall verkligen bli intressant att följa detta!
Bygger man på ett sådant sätt att det i framtiden skulle gå att fortsätta söder ut från Clemenstorget? Men det finns kanske ingen lämplig målpunkt söder ut som det ser ut i dag. (Att krångla sig in till Botulfsplatsen lär ju aldrig bli aktuellt. )
Bygger man på ett sådant sätt att det i framtiden skulle gå att fortsätta söder ut från Clemenstorget? Men det finns kanske ingen lämplig målpunkt söder ut som det ser ut i dag. (Att krångla sig in till Botulfsplatsen lär ju aldrig bli aktuellt. )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Det finns ju framtida planer på att fortsätta till Staffanstorp via fd LTJ - hållplatsläget vid stationen är förberett för ett sådant framtida projekt. Dock hänger en sådan förlängning mycket på trafikstarten för Simrishamnsbanan (samma gäller mig veterligen förlängningen till Dalby).
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Tack dör info!HSS F2 skrev:Det finns ju framtida planer på att fortsätta till Staffanstorp via fd LTJ - hållplatsläget vid stationen är förberett för ett sådant framtida projekt. Dock hänger en sådan förlängning mycket på trafikstarten för Simrishamnsbanan (samma gäller mig veterligen förlängningen till Dalby).
Skulle man förlänga från Brunnshög till Dalby, eller skulle spårvägen söder ut dela sig till Dalby och Staffanstorp? Restiden till Dalby skulle väl bli kortare om man lämnar Lund söder ut? Men båda dessa destinationer ligger väl på sådant avstånd att man måste ha snabba spår utan ideliga stopp. Men det finns kanske inte så många lämpliga hållplatslägen heller utmed vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bygget av spårvägen i Lund
För er med Facebook har spårvägsprojektet lagt upp bilder från trädflytten idag.
https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 8607733366
Onekligen imponerande.
https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 8607733366
Onekligen imponerande.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Och flytten nämns så klart även av pressen: https://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/p ... har-borjat
-
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Jag såg i alla fall en trädkramare där i Clementsparkenaugust skrev:För er med Facebook har spårvägsprojektet lagt upp bilder från trädflytten idag.
https://www.facebook.com/sparvaglund/po ... 8607733366
Onekligen imponerande.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Här kommer lite fler bilder från bygget. Jag var ute i söndags (9 april 2017) och tog några foton.
Ute vid Solbjer hade några rör dykt upp. Spårvägen ska gå i mitten av gatan här.
Vid korsningen Sölvegatan–Uardavägen tar cykelbanan slut.
Hållplats Höjdpunkten och i bakgrunden dagens bro under E22.
Här har projektet börjat gräva. Sölvegatan är avstängd för motorfordon större delen av vägen, men till fots eller cykel går det bra att ta sig fram.
Gropen som syntes till höger i förra bilden.
Bron under E22 från andra hållet. Här grävs det ordentligt. Sträckan ner mot E22 ska Sölvegatan få en ny, lägre, höjdprofil och bron under E22 ska bytas ut.
Från ungefär samma punkt sett åt andra hållet (mot stan).
Maskiner vid Scheelevägen.
Längs Sölvegatan förbi Kemicentrum och IKDC har träd fällts och ena cykelbanan grävts upp.
Hållplatsen vid LTH är borttagen och från LTH in mot stan har ytskikten på före detta Lundalänken tagits bort.
Tornavägens bro över Lundalänken.
Tidigare hållplats Biomedicinskt Centrum, även den borttagen.
Nere i sjukhusområdet har några ordentliga trafikhinder placerats ...
... och ytskikten börjat tas bort.
På andra sidan sjukhuset, vid korsningen Getingevägen–Kung Oskars väg har rejäla grävarbeten tagit fart. En fin detalj är vattenposten med den lilla blå slangen, där ledningsnätet för vatten spolats rent från kolibakterier – delar av Lund har haft kokningsrekommendation för kranvattnet i flera veckor, vilken slutligen hävdes i måndags.
Samma arbetsplats sett från Kung Oskars väg.
Tidigare Allhelgonakyrkans hållplats.
På Sankt Laurentiigatan har träden fällts.
Från Clemenstorget har åtta träd flyttats ut till Vindarnas park på Brunnshög. Ytan som ska bli spårväg kan skönjas i marken, där delar nu utgörs av ett lager grus.
Ute vid Solbjer hade några rör dykt upp. Spårvägen ska gå i mitten av gatan här.
Vid korsningen Sölvegatan–Uardavägen tar cykelbanan slut.
Hållplats Höjdpunkten och i bakgrunden dagens bro under E22.
Här har projektet börjat gräva. Sölvegatan är avstängd för motorfordon större delen av vägen, men till fots eller cykel går det bra att ta sig fram.
Gropen som syntes till höger i förra bilden.
Bron under E22 från andra hållet. Här grävs det ordentligt. Sträckan ner mot E22 ska Sölvegatan få en ny, lägre, höjdprofil och bron under E22 ska bytas ut.
Från ungefär samma punkt sett åt andra hållet (mot stan).
Maskiner vid Scheelevägen.
Längs Sölvegatan förbi Kemicentrum och IKDC har träd fällts och ena cykelbanan grävts upp.
Hållplatsen vid LTH är borttagen och från LTH in mot stan har ytskikten på före detta Lundalänken tagits bort.
Tornavägens bro över Lundalänken.
Tidigare hållplats Biomedicinskt Centrum, även den borttagen.
Nere i sjukhusområdet har några ordentliga trafikhinder placerats ...
... och ytskikten börjat tas bort.
På andra sidan sjukhuset, vid korsningen Getingevägen–Kung Oskars väg har rejäla grävarbeten tagit fart. En fin detalj är vattenposten med den lilla blå slangen, där ledningsnätet för vatten spolats rent från kolibakterier – delar av Lund har haft kokningsrekommendation för kranvattnet i flera veckor, vilken slutligen hävdes i måndags.
Samma arbetsplats sett från Kung Oskars väg.
Tidigare Allhelgonakyrkans hållplats.
På Sankt Laurentiigatan har träden fällts.
Från Clemenstorget har åtta träd flyttats ut till Vindarnas park på Brunnshög. Ytan som ska bli spårväg kan skönjas i marken, där delar nu utgörs av ett lager grus.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Intressant bildkavalkad. Får väl ta mig ner lite senare, när spårarbetena kommit igång.
Re: Bygget av spårvägen i Lund
Jag skulle gärna se att spårvägen fortsätter genom centrum förbi Domkyrkan. Då känns det mer som riktig spårväg än som nu då det blir mer som en förortsbana.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.