Nu har ÖstgötaTrafiken börjat med de ganska usla digitala hållplatskyltar som jag tidigare bara sett hos SL.
Skylten består ju av strömsnåla flytandekristaldispayer, och någon slags mottagarutrustning för information. Troligen även någon form av solcell och batteri, för att skylten ska klara sig utan anslutning till vare sig fast elnät eller fast datanät, vilket krävs för de stora skyltarna med lysdioddisplayer...
Så för små hållplatser kanske de ändå fyller en funktion, trotts allt.
Har sett en liknande LCD-baserad skylt i Linköping för några år sedan, så helt nya för Östgötatrafiken är de inte. Även om Norrköping varit förskonat. Den skylt jag såg kunde dock visa ännu mindre information än den där.
Relaterat till ämnet:
Jag bläddrade igenom lite dokument från tekniska nämndens sammanträden på kommunens hemsida rätt nyligen. Hittade det ett dokument med titeln "Realtidsinformation vid spårvagns- och busshållplatser":
Sammanfattning av dokumentet: Fler hållplatser än idag ska få realtidsskyltar. Tillverkaren av nuvarande skyltar har gått i konkurs. Skylt av annan modell måste användas men upphandling tar tid.
Får hoppas att den där skylten vid Nya Torget bara är ett provisorium och inte den nya standardmodellen för realtidsskyltar.
bark skrev:För mig dyker fortfarande en gyllengul plåtskylt med ett utstansat "H" upp i huvudet när jag tänker på hållplatsskyltar i Norrköping. Länge sedan...
Då måste du även lägga till den praktiska ficktidtabellen så man ser när vagnen går....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det är ju bättre än ingenting, men de använder fortfarande LCD för det.
Det skulle vara intressant om de i stället testar e-bläck, alltså det som en del butiker använder för deras elektroniska prismärkningssystem. Den displayen drar då ström enbart när man skall ändra på något, och sen går den i vila.
På så sätt så kan man spara ström genom att elektroniken vaknar enbart, låt säga, en gång per minut eller kanske mer sällan, om man kan göra en förutsägelse att informationen inte skall ändras under en längre tid, typ en timme, eller så.
Tidigare har Tekniska nämnden sagt att man skulle upphandla en ny skyltleverantör då den tidigare gått i konkurs. Jag antar därför att detta är den nya standardskylten som vi kommer att få dras med på allt fler hållplatser framöver.
leifd skrev:Nu har ÖstgötaTrafiken börjat med de ganska usla digitala hållplatskyltar som jag tidigare bara sett hos SL.
Ett hållplatsnamn hade inte skadat men som nån skrev så kanske det inte har kommit upp ännu.
Det kan ju ha hunnit hända något under de närmare 20 månader som förflutit sedan leifd lade upp bilden...
Jo det har hänt en hel del på den platsen. Bygget är klart ocj hållplatsen tillbaka på sin vanliga plats, mitt emot den som syns i bakgrunden på bilden. Även den ordinarie stora skylten, har åter kommit på plats.
Men fler små enkla skyltar har ju kommit upp på en del andra hållplatser. Prototypen som sågs på första bilden, har bytts mot detta utförande... https://www.dropbox.com/s/kfnphviokh6l7 ... .mp4?raw=1 Klicka på länken
Martin Bernandersson skrev:Hur bra (eller inte) syns informationen i mörker?
Åtminstone vissa SL-skyltar (kanske alla) har bakgrundsbelysning.
Antar att denna skylttyp kan anslutas till 230VAC och att de då har bakrundsbelysning. Anslutning sker förmodligen bara där man kan göra detta utan större kostnad. Möjligen kan jag tänka mej att bakrundsbelysning tänds på solcellsladdade skyltar då man trycker på infoknappen, men sånt är svårt att avgöra i normalt dagsljus.