När jag idag undersökte underlagen för Stockholms nya spårvägsbolags trafikstatistik dök mycket oväntat upp en bok märkt Centralomnibuslinien. Tydligen var SNS personal ute och räknade passagerarna på konkurrenten som drev busstrafik på Drottninggatan. Anteckningsboken innehåller bara statistik för tre dagar, 17/5, 18/5 och 25/10, närmare bestämt antal passagerare per busstur.
Av dessa går att utläsa att 8 omnibussar sattes ut på våren om inalles 141 varv, medan endast 7 omnibussar sattes ut på hösten om inalles 122 varv.
Totalantalet passagerare var 708, 886 respektive 898 från Wasastaden och 888, 1150 respektive 1027 från Riddarhustorget.
För 17/5 (sämsta dagen) gör det drygt 5 passagerare per tur nedför Kungsbacken och drygt 6 1/4 passagerare uppför samma backe i genomsnitt.
Exakt hur undersökningen gjordes och huruvida den utfördes med omnibusbologets gillande framgår dessvärre inte. Det troliga är väl att SNS resanderäknare helt enkelt stod och antecknade antalet passagerare i passerande omnibussar någonstans utmed linjen.
Det är tänkbart, till och med troligt, att bussarna sattes ut i nummerordning och att nr 1-8 var ordinarie med 9-10 som utbytesvagnar. 10 var ute alla tre dagarna; den 18/5 tycks den ha ersatt nr 6 en del av dagen och sedan ersatt nr 3 (eller tvärtom). Nr 9 är ute första och sista dagen.
SI
Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Spännande. Vilket år var det här?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Ajdå, jag glömde sätta ut året. Det var 1888
SI
SI
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Detta måste vad jag förstår röra sig om Stockholms Central-Omnibusslinje, sedermera Stockholms Allmänna Omnibussaktiebolag som bedrev trafik 7/6 1887-någon gång 1898 med en hästomnibusslinje mellan Vasastaden och Riddarhustorget via Drottninggatan. Hette det verkligen Stockholms Central-Omnibusslinje eller kan det ha funnits med ett a som har tappats bort?
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Anteckningsboken är märkt Centralomnibuslinien (med reservation för felläsning). Det behöver givetvis inte vara bolagets korrekta namn; däremot kan man väl tänka sig att det är vad bolaget kallades i dagligt tal.
SI
SI
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Enligt boken "I lokaltrafikens gryning" var företagets namn "Stockholms Central Omnibus-Linie". Skrivningen "Omnibuslinie" förekommer också och i en tidningstext omnämns den som "Centralomnibuslinien".
Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien
Hej! Ett par kommentarer
"Stockholms Central Omnibus Linie" var beteckningen på den trafiklinje Riddarhustorget-Observatoriegatan som Leopold Meyer bedrev i eget namn från 15 april 1888. Från början med sex täckta vagnar i tiominuterstrafik. Första dagen reste 2781 personer med hästbussarna. Polisen förbjöd trafik 21-24 april pga blötsnö i Kungsbacken, men efter det körde man med 8 vagnar i sexminuterstrafik. 9 augusti sattes den första öppna vagnen i trafik på linjen. Meyer försökte bilda ett bolag "Stockholms Central-Omnibus-Aktiebolag" hösten 1888 och förberedde flera nya linjer. Pga för litet intresse för bolaget blev det inget av det eller de nya linjerna. Meyer satte dock in täckta slädvagnar på linjen vid snöföre i början av 1889 och anskaffade ytterligare öppna vagnar, så att man enbart använde öppna vagnar under sommaren 1890. Efter att ha förlorat en tvist om hästhyror hösten 1887 som avgjordes i december 1889 hamnade Meyer i stora ekonomiska problem och gick i personlig konkurs och fick lämna rörelsen till konkursförvaltare, som dock fortsatte trafiken under 1890. Ett nytt bolag, Allmänna Omnibus-Aktiebolaget i Stockholm, bildades med nya intressenter och tog över trafiken från 26 september, med kapten G E Westermark som föreståndare. Linjen trafikerades av detta bolag till 28 december 1898.
Det går att läsa mer om trafiken i min och Jimmy Bergmans bok "I Lokaltrafikens Gryning". På sidan 243 finns t.ex. en graf över antal betalande passagerare på linjen per månad 1891-98.
Hälsningar
Stefan B
"Stockholms Central Omnibus Linie" var beteckningen på den trafiklinje Riddarhustorget-Observatoriegatan som Leopold Meyer bedrev i eget namn från 15 april 1888. Från början med sex täckta vagnar i tiominuterstrafik. Första dagen reste 2781 personer med hästbussarna. Polisen förbjöd trafik 21-24 april pga blötsnö i Kungsbacken, men efter det körde man med 8 vagnar i sexminuterstrafik. 9 augusti sattes den första öppna vagnen i trafik på linjen. Meyer försökte bilda ett bolag "Stockholms Central-Omnibus-Aktiebolag" hösten 1888 och förberedde flera nya linjer. Pga för litet intresse för bolaget blev det inget av det eller de nya linjerna. Meyer satte dock in täckta slädvagnar på linjen vid snöföre i början av 1889 och anskaffade ytterligare öppna vagnar, så att man enbart använde öppna vagnar under sommaren 1890. Efter att ha förlorat en tvist om hästhyror hösten 1887 som avgjordes i december 1889 hamnade Meyer i stora ekonomiska problem och gick i personlig konkurs och fick lämna rörelsen till konkursförvaltare, som dock fortsatte trafiken under 1890. Ett nytt bolag, Allmänna Omnibus-Aktiebolaget i Stockholm, bildades med nya intressenter och tog över trafiken från 26 september, med kapten G E Westermark som föreståndare. Linjen trafikerades av detta bolag till 28 december 1898.
Det går att läsa mer om trafiken i min och Jimmy Bergmans bok "I Lokaltrafikens Gryning". På sidan 243 finns t.ex. en graf över antal betalande passagerare på linjen per månad 1891-98.
Hälsningar
Stefan B