Ettan

och åttan

Ettans ändhållplats flyttas från Salutorget till Eira. Slingan i Eira återfår efter en paus på nästan 63 år dags- och veckoslutstrafik. Den 30 augusti 1954 flyttades ettans ändhållplats från Eira till Salutorget och Eiraslingan trafikerades efter det bara i hög- och undantagstrafik. Lördagshögtrafiken (på linje 1A från Eira) upphörde den 1 april 1969. Söndagstrafiken (på linje 1 från Salutorget) upphörde den 1 januari 1978 och lördagstrafiken den 1 januari 2004.
Nya ettan trafikeras dagligen, men bara fram till kl 18. Ettans linjeförändring görs för att man vill stärka tvärförbindelsen mellan Tölö och Sörnäs. Linjen synkroniseras med åttan på den gemensamma sträckan och de får en turintervall på 10 min (kvällar from kl 21 och söndagar 12 min). Trots att högtrafiken på åttan glesas ut från dagens ca 8 min till 10 min, så får den gemensamma sträckan mellan Tölö och Sörnäs ett förbättrat utbud i hög- och dagtrafik - 12 turer i timmen (må-lö) resp 10 turer (sö), mot dagens 7,5 i hög-, 6 dag- resp. 5 i söndagstrafiken.
Det går åt 11 turer (söndagar 9) på ettan och 9 turer (lördagar 8 + söndagar 7) på åttan. Oklart är ifall antalet turer på åttan uppges för dagens linje eller då linjen har förlängts från Utterhällen till den nya slingan vid dagens "Bunkern" (som en streckad linje på kartan ovan). Förlängningen (via Atlantbågen) samt slingan vid Bunkern tas i bruk uppksattningsvis i början av 2020-talet.
Slopandet av högtrafiklinjen 1A Eira – Salutorget – Kottby ersätts med en ny sjuttons buss

Dagens buss sjutton trafikeras må-fr kl 7-18 i 25 min intervaller mellan Femkanten och Kronohagen via Järnvägstorget. Ändhållplatsen flyttas från Femkanten till Sundholmen i väster och från Kronohagen till Hagnäs i norr, via Femkanten, Fabriksgatan, Salutorget och Kronohagen. Må-fr kl 7-18 i 30 min intervaller anser man att skall räcka för att ersätta bortfallet av dagens högtrafiklinje 1A mellan Eira och Hagnäs.