Jag brukar drömma om att få hitta det där riktigt goa svampstället och få fylla en hel svampkorg. men att hitta en hel vagnskorg på svampturen smäller nog lite högre!
https://www.flickr.com/photos/56518580@N04/31027792220
Denna borde väl någon förening/museum bärga hem. Förmodligen bortom all räddning, men skulle ju kunna gå att visas upp som exempel på hur det ser ut innan en vagn renoveras!
kanske ordna med lite konstgjord skog i ena hörnet av museet och ställa den där!
Skogsfynd! Vagnskorg från 1910-talet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Skogsfynd! Vagnskorg från 1910-talet
HST 622 har stått och ruttnat i snart 60 år i skogen i Olkkala i Vichtis. Den avställdes 1957 och köptes av en man, som jobbade på HST (Helsingfors stads trafikverk alltså). Han lät flytta vagnskorgen till Vichtis och använde den som ett lusthus. Senare flyttades vagnen ett par hundra meter och står nu vid en åker. Vagnen saknar underrede, taket har rasat in, trädelarna är genomruttna... Spårvägsmuseet är knappast intresserad av vagnen, då man inte ens har plats för alla nuvarande museivagnar. De vagnar som nu står i "museet" är mer till som inredningsdetaljer än som museiföremål. "Musei"lokalen används till för olika tillställningar. Fler bilder på vagnen, från maj ifjol: bakre platformen och interiören.
Re: Skogsfynd! Vagnskorg från 1910-talet
Vet Du vad det är för typ av vagn och huruvida det existerar någon mer välmående syster?Piirka skrev:HST 622 har stått och ruttnat i snart 60 år i skogen i Olkkala i Vichtis. Den avställdes 1957 och köptes av en man, som jobbade på HST (Helsingfors stads trafikverk alltså). Han lät flytta vagnskorgen till Vichtis och använde den som ett lusthus. Senare flyttades vagnen ett par hundra meter och står nu vid en åker. Vagnen saknar underrede, taket har rasat in, trädelarna är genomruttna... Spårvägsmuseet är knappast intresserad av vagnen, då man inte ens har plats för alla nuvarande museivagnar. De vagnar som nu står i "museet" är mer till som inredningsdetaljer än som museiföremål. "Musei"lokalen används till för olika tillställningar. Fler bilder på vagnen, från maj ifjol: bakre platformen och interiören.
/Göran
Re: Skogsfynd! Vagnskorg från 1910-talet
ASEA. Finns en renoverad systervagn. Men vraket ser mer spännande ut tycker jag!
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... agn_id=315
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... agn_id=315
Re: Skogsfynd! Vagnskorg från 1910-talet
Skogsvagnen hör till en serie täckta ASEA-släp (15 st.med ursprungliga inv nr HSO 265 - 279, från år 1945 HST 615 - 629) från 1916-17. Vagnarna levererades samma år då de tillverkades, förutom skogsvagnen och tre andra (HST 620 - 623) av någon konstig anledning först 1919. Visst vore det kul att återställa skogsvagnen till det ursprungliga skicket med bägge plattformerna öppna. Vid enkelriktningsfieringen (från början av 1940-talet) byggdes den främre plattformen in. Jag antar att om man flyttar på vagnskorgen, så förstörs resten av trädelarna, så att endast metalldelarna finns kvar vid framkomsten till renoveringsverkstaden. Vagnen bli nog mer en replika än ett äkta museisläp, då man är tvungen att ta fram så många nya delar till den.