Stopp i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Stopp i Norrköping
Det har varit stopp i Norrköpings spårvagnstrafik i kväll (torsdag), sedan en lastbil rivit ner ledningar. Det har tydligen sett dramatiskt ut: "Det var el i hela luften".
http://nt.se/nyheter/norrkoping/sparvag ... 93900.aspx
http://nt.se/nyheter/norrkoping/vittnet ... 94131.aspx
http://nt.se/nyheter/norrkoping/sparvag ... 93900.aspx
http://nt.se/nyheter/norrkoping/vittnet ... 94131.aspx
Re: Stopp i Norrköping
Är väl fjärde eller femte gången det händer bara under denna höst. Och andra gången det händer på just denna plats. Samtliga gånger har varit i anslutning till byggarbeten.
Man kan ju stillsamt undra vad det är för fel på dessa lastbilsförare, som uppenbarligen inte tänker de minsta.
Fri höjd för fordon är ju 4,5 meter, så då borde man ju alltid ha som vana att hålla höjden under denna. Att köra med uppfällda kranar eller flak måste ju alltid ske med särskild försiktighet, liksom vi extra höga laster. Spårvägens kontaktledning hänger på höjden 5,2-5,5 meter, så marginalen är ju relativt god...
Polisen betraktar tydligen sånt här som olyckor, vilket är märkligt. Om inte detta är vårdslöshet i trafik, så borde det vara allmänfarlig ödeläggelse, men vi får väl ändå hoppas på en saftig räkning från Tekniska kontoret till lastbilens ägare.
Fri höjd för fordon är ju 4,5 meter, så då borde man ju alltid ha som vana att hålla höjden under denna. Att köra med uppfällda kranar eller flak måste ju alltid ske med särskild försiktighet, liksom vi extra höga laster. Spårvägens kontaktledning hänger på höjden 5,2-5,5 meter, så marginalen är ju relativt god...
Polisen betraktar tydligen sånt här som olyckor, vilket är märkligt. Om inte detta är vårdslöshet i trafik, så borde det vara allmänfarlig ödeläggelse, men vi får väl ändå hoppas på en saftig räkning från Tekniska kontoret till lastbilens ägare.
-
Min vanliga reflexion när fordon med uppfällda kranar, flak eller dylikt (om det nu var det som skedde i det här fallet, har ingen detaljinformation) kör ner någon infrastruktur är: Varför i hela friden är det inte obligatoriskt med en varningssignal som talar om för föraren att nu har du glömt något? Glömmer du bilbältet så piper det minsann. Men glömmer du att fälla ner flaket/kranen händer inget. Ska det behöva vara så? Är det väldigt tekniskt komplicerat?
- Hechtwagen
Det lär finnas varningssignaler för uppfällda flak och kranar men det räcker inte!
Jämför med röda signaler på järnvägen som lokförarna inte reagerar på ibland.
- stockholm79
Och en ilsket pipande signal om man kör iväg?
Den lär man ju bli varse om.
/or
Den lär man ju bli varse om.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Kranen högt uppfälld när bilen korsar Drottninggatan o fortsätter in på Trädgårdsgatan detta var åkeriets 3 ner rivning i år. Trafik stopp 07.15 - 22.30.
Bra kommentar. Frågan är dock hur vanliga såna här "verifierat misslyckade körningar med för höga fordon" är jämfört med antalet tillfällen då det hade varit möjligt att göra ett sådant misstag, hur nu det ska definieras.Hechtwagen skrev:Det lär finnas varningssignaler för uppfällda flak och kranar men det räcker inte!
Jag har inga siffror för Sverige (och har inte sett någon liknande uträkning hos Trafikverket), men enligt uträkningar utförda vid de nederländska järnvägarna avseende år 2008, så ska det ha varit i genomsnitt en OSPA per 34000 tillfällen då ett tåg närmade sig en stoppsignal (och så att säga hade kunnat råka köra förbi den), om jag nu har tolkat dem rätt. Det är en sannolikhet på ungefär 0,003%.
Låt oss säga att definitionen av ett "tillfälle till att köra med för högt fordon i Norrköping" är varje gång man inom Norrköpings kommun lossar parkeringsbromsen på en lastbil, som är försedd med kran eller flak som kan och brukar höjas över 4,5 m. Då vill jag väldigt försiktigt göra antagandet att detta inträffar någonting i stil med 100 000 gånger på ett år. Och hur många rivningar, viaduktpåkörningar och liknande hade vi haft nu igen? Ja detta kan vi ju sen jämföra med den nederländska sannolikheten för OSPA, i brist på något bättre.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta, men man måste inte veta allt hela tiden

Eftersom daniel_s verkar så intresserad, så lämnar jag här en bra länk. Observera alla nerladdningsbara pdf längst ner på sidan.
Obehörig stoppsignalpassage, OSPA
Obehörig stoppsignalpassage, OSPA
Tack Leif, den sidan känner jag förstås till, men det som jag aldrig sett från Trafikverket är alltså en uträkning av sannolikheten för att en faktisk stoppsignal ska passeras, dvs där man jämför utfallet för OSPA med mängden fall där tågen exponeras för stoppsignaler utan att köra förbi dem. Det är naturligtvis lite jobbigt att räkna ut, det är ju inte bara att hämta uppgiften från något rapportsystem utan det krävs ganska mycket manuellt jobb med antaganden och analyser, så det är fullt förståeligt om det inte gjorts.
Vad som är betydligt enklare att räkna ut (och redan görs) är förstås antalet OSPA totalt sett per miljoner tågkilometer, och man kan förstås på motsvarande sätt räkna ut antalet påkörningar av fasta föremål per miljon körda kilometer med lastbilar. Men då missar man en intressant sak som rör den mänskliga prestationen, och det var ju den som diskuterades här. (Sen kanske man inte bara borde räkna påkörda föremål utan hellre alla överträdelser av förbudsmärken på väg, men det är en annan historia!)
Vad som är betydligt enklare att räkna ut (och redan görs) är förstås antalet OSPA totalt sett per miljoner tågkilometer, och man kan förstås på motsvarande sätt räkna ut antalet påkörningar av fasta föremål per miljon körda kilometer med lastbilar. Men då missar man en intressant sak som rör den mänskliga prestationen, och det var ju den som diskuterades här. (Sen kanske man inte bara borde räkna påkörda föremål utan hellre alla överträdelser av förbudsmärken på väg, men det är en annan historia!)
Vad ska man ha de talen till? Det som har betydelse är antalet oönskade händelser, d.v.s. utfallet. Vet man det så kan man bestämma sig för om det är acceptabelt eller ej. När det gäller lastbilar som river ned kontaktledningen så vet vi utfallet. Felfrekvenser har väl bara intresse om man ska uppskatta ett förväntat utfall i någon ny verksamhet.
F.ö. så kan man ifrågasätta din uppskattning om 100.000 möjliga feltillfällen. Varför Norrköpings kommun? Vad har kommungränsen för betydelse? Exponeringen är väl antalet starter efter att lastbilen har haft kranen uppe och den därefter passerar spårvägen innan kranen har smällt i något annat. Jag tvivlar på att det är närmare 300 gånger per dag.
F.ö. så kan man ifrågasätta din uppskattning om 100.000 möjliga feltillfällen. Varför Norrköpings kommun? Vad har kommungränsen för betydelse? Exponeringen är väl antalet starter efter att lastbilen har haft kranen uppe och den därefter passerar spårvägen innan kranen har smällt i något annat. Jag tvivlar på att det är närmare 300 gånger per dag.
Nja, för mig var inte frågan om det är acceptabelt eller ej, utan det som jag nappade på var leifd:s fråga "Man kan ju stillsamt undra vad det är för fel på dessa lastbilsförare, som uppenbarligen inte tänker de minsta". D v s det är förarens felbenägenhet som jag intresserar mig för och inte dess konsekvenser för samhället eller huruvida dessa är acceptabla eller inte.Harald skrev:Vad ska man ha de talen till? Det som har betydelse är antalet oönskade händelser, d.v.s. utfallet. Vet man det så kan man bestämma sig för om det är acceptabelt eller ej. När det gäller lastbilar som river ned kontaktledningen så vet vi utfallet. Felfrekvenser har väl bara intresse om man ska uppskatta ett förväntat utfall i någon ny verksamhet.
Jag tänkte att alla tillfällen till körning med kranar/flak uppfällda skulle räknas, alltså de fall där en varningssignal skulle ha varnat om något varit uppfällt, så att man kunde jämföra det med lokförarnas prestation vilket var det som Hechtwagen var inne på. Det är fullt möjligt att Norrköpings kommun är ett för stort område och/eller att jag har missuppskattat antalet tillfällen när jag säger 100 000 per år, observera dock att i min hypotetiska undersökning så behöver det inte vara kontaktledningen som är det första höjdhindret för bilen utan det kan lika gärna vara en viadukt, en vägmärkesportal eller en byggnad, för det är ju som sagt förarens prestationer jag är intresserad av att mäta och inte konsekvenserna för just spårvägen.Harald skrev:F.ö. så kan man ifrågasätta din uppskattning om 100.000 möjliga feltillfällen. Varför Norrköpings kommun? Vad har kommungränsen för betydelse? Exponeringen är väl antalet starter efter att lastbilen har haft kranen uppe och den därefter passerar spårvägen innan kranen har smällt i något annat. Jag tvivlar på att det är närmare 300 gånger per dag.
Ganska intressant resonemang faktiskt. Det är ju inte bara i spårvägens kontaktledningar som det fastnar lastbilar av hög modell i Norrköping. Viadukterna vid Finspångsvägen, på gamla E4-genomfarten är ju klassiker fortfarande. Förr då E4 gick där, hände det väl i snitt en gång i veckan, medan de numera kanske bara sker någon gång i månaden. Det är ju inte heller direkt ovanligt att man ser sönderkörda eller nerrivna skyltportaler...daniel_s skrev:Nja, för mig var inte frågan om det är acceptabelt eller ej, utan det som jag nappade på var leifd:s fråga "Man kan ju stillsamt undra vad det är för fel på dessa lastbilsförare, som uppenbarligen inte tänker de minsta". D v s det är förarens felbenägenhet som jag intresserar mig för och inte dess konsekvenser för samhället eller huruvida dessa är acceptabla eller inte.Harald skrev:Vad ska man ha de talen till? Det som har betydelse är antalet oönskade händelser, d.v.s. utfallet. Vet man det så kan man bestämma sig för om det är acceptabelt eller ej. När det gäller lastbilar som river ned kontaktledningen så vet vi utfallet. Felfrekvenser har väl bara intresse om man ska uppskatta ett förväntat utfall i någon ny verksamhet.
Jag tänkte att alla tillfällen till körning med kranar/flak uppfällda skulle räknas, alltså de fall där en varningssignal skulle ha varnat om något varit uppfällt, så att man kunde jämföra det med lokförarnas prestation vilket var det som Hechtwagen var inne på. Det är fullt möjligt att Norrköpings kommun är ett för stort område och/eller att jag har missuppskattat antalet tillfällen när jag säger 100 000 per år, observera dock att i min hypotetiska undersökning så behöver det inte vara kontaktledningen som är det första höjdhindret för bilen utan det kan lika gärna vara en viadukt, en vägmärkesportal eller en byggnad, för det är ju som sagt förarens prestationer jag är intresserad av att mäta och inte konsekvenserna för just spårvägen.Harald skrev:F.ö. så kan man ifrågasätta din uppskattning om 100.000 möjliga feltillfällen. Varför Norrköpings kommun? Vad har kommungränsen för betydelse? Exponeringen är väl antalet starter efter att lastbilen har haft kranen uppe och den därefter passerar spårvägen innan kranen har smällt i något annat. Jag tvivlar på att det är närmare 300 gånger per dag.
Nu tror jag ju inte detta heller är särskilt unikt i Norrköping, långt i från. Eskilstuna och Nyköping är ju t.ex. städer i närheten som jag vet har låga viadukter under järnvägen och där händer det då och då att man kör på.
Personligen tror jag att stressen i åkeribranschen har stor skuld i detta, liksom användandet av mobiltelefoner vid körning och samband med körningen.
För att ta en koppling till oss lokförare, så får vi ju i vart fall hos min arbetsgivare lära oss att anpassa användningen av telefoner och andra störningsmoment. Uttrycket "kritisk fas" har myntats och aanvänds på de tillfällen då det är olämpligt att använda t.ex. telefon. Exempel på kritisk fas, kan vara under växling, körning utan atc och i mycket signaltäta områden, så som Cst-området.
Her vil jeg tro det er en lastebilfører og hans forsikringsselskap som får et heftig oppgjør mot seg.........