Jodå, huvuddelen av mina tämligen obsoleta minnen är tämligen väl sorterade, men de "osorterade" gigantiska högarna av fotografier vajar betänkligt varje gång någon av mina fyra monsterkattor drar en repa över skrivbordet i "fotorummet". Nu har jag dock satt upp ett tvingande mål att varje gång jag besöker detta rum som riktigt stinker av "dåligt samvete" skall jag i alla fall plocka in en handfull (jag har väldigt små händer

Denna sköna söndag greppade jag en bunt bilder tagna av nattrafiken på linje 7 i Stockholm år 1960. Ekonomin var självklart urusel för en studerande yngling vilket innebar billig kamera och några engångsblixtar som kanske upplyste vagnen, men inte mer.
Alla minns väl Monica Zetterlunds "Sakta Vi Gå Genom Stan"; På Västerbron i den himmelska ron, en spårvagn går ensam och tom
Även på linje 7 gick det nattetid en ensam vagn på tämligen öde gator och torg. Lite kul är det att just på Vanadisplan står A3 nr 143 vilken numera njuter av sin pensionärstillvaro i Malmköping. Men som även gjort ett antal gästspel på dagens linje 7N.

En populär plats för oss spårvagnsnördar att samlas, stöna av välbehag samt fotografera var Stureplan där linje 7 och 10 hade regleringstid för att medge övergång. Det är en lågoddsare att minst 10 medlemmar (och dödsbon) har en drös av exakt denna bild.
Detta var en tid då dygnetruntbemannade s.k. TLC med vidhängande radiosystem inte fanns för de på gatans spår rullande ekipagen. Utan understöd, kontroll och allmänt småprat sköttes av en helt analog "Trafikmästare" (enstreckad Silverräv) som just bytt några ord med föraren på mot Bellmansro destinerade vagn. I bakgrunden kan Ni urskilja "uppgående" nattsjua som också avvaktar avgångstid och ev. övergångspassagerare.

Omläggningen till att plötsligt börja trafikera gatans högra sida var ännu inte beslutad och spårvagnstrafiken på innerstadsnätet skulle fortgå och endast avvecklas i den takt som man körde slut på de moderna vagnarna. Något man trodde skulle ske en bit in i 1980-talet. Därför pågick just efter linje 7 tämligen omfattande spårupprustningar; bl.a. på Vanadisvägen och ute på Djurgården. Så nattetid trafikerade man växelvis sträckorna Vanadisplan - Norrmalmstorg resp. Norrmalmstorg - Bellmansro med byte till buss.
Att som idag stänga av en sträcka månadsvis bara för att bygga om en hållplats (läs gärna dagens linje 7 Kungsträdgården) skulle av dåtidens spårtrafikföretag anses vara höjden av oproffsighet. Med klätterväxlar och intensiva nattarbeten fixade man biffen så att full trafik kunde ske under dagarna.

Det som får mig att fundera över är den lite lustiga utsättningen av nattvagnarna. Genomgående var det A1 & A3. Speciellt de hemmabyggda 8 och 16 syntes regelbundet varje natt. Ur personalens synpunkt borde det vara mer komfortabelt med en "bugg". Men de var ovanliga. Kan det ha varit en bekvämlighetsgrej från rangerarna i Norrstationen att de förstnämnda stod enklast tillgängliga, medan buggarna hade släp tillkopplade ... ? Vissa existentiella frågor lär vi väl aldrig få något svar på om inte vännen AGR förklarar "hur det i verkligheten låg till".
Och vid Bellmansro tager sig föraren en cigg tillsammans med sin trissa i avvaktan på avgångstid. Och det verkar lika tyst och dött som jag idag upplever nere vid nuvarande Waldemarsudde.

Men nu till frågan;
Jag har tämligen bra pejl på var de olika linjefotona är tagna, men klarar inte denna position. Det är ju i alla fall 66 år sedan ... !

Visst kan jag ta mig en tur med bilen, gatuhörnet med sin imposanta entré borde ju finnas kvar. Men säkerligen finnes på detta forum någon som kan pricka in platsen direkt!
Hälsar nostalgisk / Lena