En historisk Hammarbyfråga
Postat: lördag 05 november 2016 17:33
(Nej det handlar inte om den enda gång Hammarby IF vunnit allsvenskan...)
Som jag omtalade igår företog jag en resa tur och retur Farsta med tunnelbanan, och då passerade jag Skärmarbrink. Där ser man fortfarande spår av spårvägsnätets anslutning till Nya Enskedehallen (Hammarbydepån/Centralverkstaden), bland annat en spårport under spåret mot Hammarbyhöjden. Men hur fortsatte spårvägsspåret in mot stan? På en signalritning från 1952 finns texten "till Palandergatan" - fortsatte det som gatuspår eller gick det vid sidan av gatan? Och hur lång sträcka var det enkelspår, fram till Hammarbybacken eller ännu längre norrut?

Bilden är från Gunnar Ekevings utmärkta arkiv av inskannade ritningar - jag hoppas det är ok att låna den så här.
Och när vi ändå är inne på "lånade bilder" så hittade jag denna hos Stockholmskällan:

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/se/ okänd upphovsman
Bilden är från 1948 och visar Hammarby spårvägshållplats innan banan konverterades till tunnelbana. Och har egentligen inte så mycket med min fråga att göra - men jag tycker det är en intressant bild från "premetro"-tiden!
Min förhoppning är att det bland forumets kunniga skribenter finns svar på mina undringar...
förhoppningsfulla hälsningar
Thomas K Ohlsson
Som jag omtalade igår företog jag en resa tur och retur Farsta med tunnelbanan, och då passerade jag Skärmarbrink. Där ser man fortfarande spår av spårvägsnätets anslutning till Nya Enskedehallen (Hammarbydepån/Centralverkstaden), bland annat en spårport under spåret mot Hammarbyhöjden. Men hur fortsatte spårvägsspåret in mot stan? På en signalritning från 1952 finns texten "till Palandergatan" - fortsatte det som gatuspår eller gick det vid sidan av gatan? Och hur lång sträcka var det enkelspår, fram till Hammarbybacken eller ännu längre norrut?

Bilden är från Gunnar Ekevings utmärkta arkiv av inskannade ritningar - jag hoppas det är ok att låna den så här.
Och när vi ändå är inne på "lånade bilder" så hittade jag denna hos Stockholmskällan:

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/se/ okänd upphovsman
Bilden är från 1948 och visar Hammarby spårvägshållplats innan banan konverterades till tunnelbana. Och har egentligen inte så mycket med min fråga att göra - men jag tycker det är en intressant bild från "premetro"-tiden!
Min förhoppning är att det bland forumets kunniga skribenter finns svar på mina undringar...
förhoppningsfulla hälsningar
Thomas K Ohlsson