TKO skrev:Det var en hel del kloka ord i ettans inlägg. Men naturligtvis ha jag avvikande mening på några punkter:
1 skrev:Vi har en väl fungerande trafik med museala spårvagnar i Stockholm. Där avtalstexten fastställer "Beställaren (SLL) genom tilldelad tjänstekoncession kompletterar Spårvägsmuséets verksamhet och Beställarens varumärkesbyggande för Stockholms kollektivtrafikkultur"!
TKO skrev:Jo visst är det så. Men det är inte givet att ett lokaltrafikföretag måste basera sin traditionsverksamhet på frivilliga krafter, ja inte ens på externa aktörer. Men det förutsätter nog att lokaltrafikföretaget även utför sin huvudtrafik i egen regi!
Nu kanske jag missförstår Dig eller också skriver Du luddigt. När det gäller trafiken i Stockholms tunnelbanesystem så drivs den idag på entreprenad av MTR. Och jag tror mig inte ens ha antytt att de ideella krafterna skulle ta ifrån dem deras "huvudtrafik", d.v.s. den dagliga driften.
Du inför begreppet "traditionstrafik" vilket hos mig får två betydelser;
- Den traditionella/kommersiella trafiken för en spårtrafikoperatör enligt ingångna avtal med trafikhuvudmannen
- Men jag tolkar det också med utgångspunkt från "tradition" - i betydelsen "överlämnande" där det som lämnas vidare är det kulturella, sociala arvet eller i just det aktuella fallet; det trafikhistoriska arvet. Eller som SLL uttrycker det; "Stockholms kollektivtrafikkultur"
Ointresset från MTR:s sida att utnyttja de aktuella museala t-banevagnarna anser jag inte att man skall belasta dem för. I själva verket torde det bottna i att detta företag, MTR Corporation, som grundades så sent som 1979 och först år 2009 tog över driften av Stockholms t-bana inte har någon "historia". I moderbolaget "MTR Nordic AB" är bortsett från Arbetstagarrepresentanterna, samtliga fem ordinarie ledamöter förutom VD av utländsk härkomst och icke bosatta i Sverige. Det torde vara en lågoddsare att de ens har en susning om det trafikhistoriska arvet som gömmer sig i en av deras vagnhallar.
Och på ledningsnivå torde man ha lite andra saker att pyssla med än att "stärka SL:s varumärke" genom att få rull på dessa ur vår synpunkt värdefulla ekipage.
Med ålderns rätt erkänner jag villigt att jag tillhör en förgången generation med helt andra värderingar när det gäller engagemang i verksamheter som ligger mig varmt om hjärtat. Om jag anser att det är värdefullt att till eftervärlden bevara exempelvis spårvagnar och bussar så finns det inte på min karta att primärt begära att någon annan skall ta detta ansvar arbetsmässigt och ekonomiskt. Det SSS fantastiska medlemmar under 57 år åstadkommit på helt ideell väg är tämligen unikt. Och även om glöden kanske mattas av då mången ungdom idag skall "ha betalt" för att engagera sig, finns fortfarande hopingivande möjligheter.
Du uttrycker tämligen tydligt skillnaden mellan våra åsikter som kommentar till min uppfattning, att vill man få de museala tunnelvagnarna i trafik, får man faktiskt engagera sig;
"Men det är inte givet att ett lokaltrafikföretag måste basera sin traditionsverksamhet på frivilliga krafter, ja inte ens på externa aktörer".
Jepp - exakt därför kommer inget att hända med dessa vagnar!
Dock värmde det mitt hjärta att läsa några inlägg i denna tråd, där avsändaren var beredd att bjuda på sina kunskaper och krafter. Gott så. Men det krävs också en organisation bakom det hela. Jag noterade att den T-banegrupp som en gång bildades i SSS, på sin underrubrik i detta Forum hade sitt senaste inlägg den 24 mars 2014. Men jag vet att det just inom SSS finns en mångfald av ytterst skickliga medlemmar som är beredda att göra en insats. Men det måste också formeras ett antal administrativa begåvningar som kan driva frågan. Och jag är tämligen övertygad om att vännen Lasse som inledde denna intressanta tråd - som "i vanlig ordning" fick en något annan riktning (men jag ger mig 17 på att han hade en avsikt med sitt inlägg) - vilken kört sitt huvud åtskilliga gånger och nu "tagit ner skylten" säkert skulle damma av sina regelverk och tillföra kompetens inom säkerhetsområdet.
1 skrev:Men när det gäller tunnelbanan, dess trafik och rullande materiel så finns icke dessa aktiva. De sitter istället försoffade framför burken och skriver ner sina utopiska drömmar om nya t-banelinjer. Förutom att någon annan i denna grupp kanske dissar inläggen, så behöver de inte riskera att ta något ansvar.
TKO skrev:Ja visst är det dumt att diskutera framtiden när man kan gräva ner sej i forntiden! Men nu har ju inte alla möjlighet att köpa helsidor i "Fablernas Värld" för att på så sätt torgföra sina utopier... och det är faktiskt både möjligt och i mitt tycke helt legitimt att intressera sej för debatten kring nutida och framtida kollektivtrafik men vara helt ointresserad av den historiska. Så jag tycker att där blev inlägget lite väl gnälligt!
tankar från ett snöigt Årsta
Thomas K Ohlsson
"..lite väl gnälligt ..." Absolut - och inte bara "lite" utan mycket, emedan jag med mitt CV inom bevarandebranschen, som även omfattar 45 år med suspekta ångsumpar, har "
Gnällighetsföreträde". Självklart ser jag det bara som ett påpekande att om man "
legitimt intresserar sej för debatten kring nutida och framtida kollektivtrafik" så torde debattinlägg på detta Forum knappast åstadkomma något bland redan frälsta eller föga framgångsrika försök att med understundom tämligen obehaglig pajkastning trycka ner avvikande åsikter. Omedelbart kom i mina tankar den ändlösa, tämligen trista tråden om Roslagsbanans upptagningsområde, busstrafik och ev. dragning till Centralen.
Om man nu inte bara söker bekräftelse typ "
se mig, hör mig" så får man nog föra debatten mot de politiker och myndigheter som har det yttersta ansvaret. Den flitige Carl Henrik har förstått detta och jobbar som en iller för att påverka bl.a. "Gula linjen" i samrådet. Och resultatet av hans trägna uppmaningar om hjälp av Forumets analytiker i trafikfrågor har väl tyvärr blivit rätt magert vad jag kan förstå.
Du har ju själv haft åtskilliga inlägg om nödvändigheten av att förse Årsta med kapacitetsstark spårtrafik. Jag utgår från att Dina förslag och synpunkter nu behandlas hos SLL:s avdelning för spårtrafikstrategi. Jag har en sittning med vännen
CS inom kort och skall självklart kolla upp och rapportera vad de tycker om Din framställan.
Vänliga Vinkningar / Lena
(som med hänsyn till snöstormen runt min boning på en kobbe i ytterskärgården kände behov av något gott att njuta av till den halstrade kalvfilén; sniffade, smakade och med tungt hjärta hällde ut den ytterst dammiga buteljen i vasken med 1983 "Corton-Bressandes")