Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Postat: tisdag 04 oktober 2016 0:15
I söndags var jag ute på en vandring för att se hur det ser ut där Djursholmsbanan, även kallad Eddavägsbanan, en gång gick. Här kommer mitt bildreportage.

Hpl. Bragevägen, plattformen mot Stockholm Ö. Danderyds kommun har nyligen renoverat plattformen, men någon skylt har inte kommit upp. Hållplatsbyggnaden med kiosk är bevarad och står numera i Lenna på ULJ.

Djursholms Sveavägen stn. Stationsbyggnaden hyser numera en förskola.

Hpl. Auravägen. Hållplatsen var i full användning fram till 1937 och användes sedan sporadiskt fram till 1952 då den definitivt upphörde. Det finns inga rester av den i dag.

Hpl. Restauranten, omdöpt till Djursholms torg 1968.

Hållplatsbyggnaden från Germania är sedan 1991 flyttad till Djursholms torg och tjänstgör för närvarande som väntkur för linje 606. Av Djursholmsbanans hållplatsbyggnader är detta den enda som finns kvar i Djursholm i dag.

Hpl. Slottsvägen. Hållplatsen drogs in redan 1924 men bör ha legat här.

Ställning med bland annat en larmtelefon som fortfarande står kvar där hpl. Slottsvägen låg.

Hpl. Germania. I vissa källor, bland annat på minnesskylten på hållplatsbyggnaden, anges att den hette Germaniavägen, men på den skylt som fanns på hållplatsen på 1970-talet stod det Germania. Även Wikipediaartikeln om Djursholmsbanan anger Germania (https://sv.wikipedia.org/wiki/Djursholmsbanan). Möjligen bytte hållplatsen namn.

Hpl. Djursholms Framnäsviken. När jag åkte med banan första gången i maj 1968 fanns fortfarande hamnspåret kvar, vilket jag blev fascinerad av.

Vägporten, dvs. banans viadukt över Ymervägen. Här låg hållplatsen Vägporten, indragen 1924.

Hpl. Vikingavägen. Hållplatsbyggnaden var bevarad och flyttades till ULJ där den bland annat stod vid hpl. Lövstahagen. Dessvärre totalförstördes den i ett pyromandåd 2004.

Hpl. Eddavägen, den första plattformen söder om Näsbyvägen som var i bruk fram till 1955.

Hpl. Eddavägen, den nya plattformen norr om Näsbyvägen som var i bruk från och med 1955.

Hpl. Eddavägen, den allra sista kontaktledningsstolpen. Den sattes upp när banan moderniserades på 1940-talet och bland annat fick dubbelspår på sträckan Djursholms Ösby–Djursholms Sveavägen. Av någon anledning togs inte denna stolpe bort när alla andra stolpar monterades ned.

Hpl. Svalnäs. Här bör hållplatsen ha legat. Sträckan Eddavägen–Svalnäs lades ned redan 1934, delvis beroende på att den planerade exploateringen av Svalnäs inte kom till stånd. Banvallen finns dock fortfarande kvar i form av en gångväg.
Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.
Hälsningar
Peter Bolin

Hpl. Bragevägen, plattformen mot Stockholm Ö. Danderyds kommun har nyligen renoverat plattformen, men någon skylt har inte kommit upp. Hållplatsbyggnaden med kiosk är bevarad och står numera i Lenna på ULJ.

Djursholms Sveavägen stn. Stationsbyggnaden hyser numera en förskola.

Hpl. Auravägen. Hållplatsen var i full användning fram till 1937 och användes sedan sporadiskt fram till 1952 då den definitivt upphörde. Det finns inga rester av den i dag.

Hpl. Restauranten, omdöpt till Djursholms torg 1968.

Hållplatsbyggnaden från Germania är sedan 1991 flyttad till Djursholms torg och tjänstgör för närvarande som väntkur för linje 606. Av Djursholmsbanans hållplatsbyggnader är detta den enda som finns kvar i Djursholm i dag.

Hpl. Slottsvägen. Hållplatsen drogs in redan 1924 men bör ha legat här.

Ställning med bland annat en larmtelefon som fortfarande står kvar där hpl. Slottsvägen låg.

Hpl. Germania. I vissa källor, bland annat på minnesskylten på hållplatsbyggnaden, anges att den hette Germaniavägen, men på den skylt som fanns på hållplatsen på 1970-talet stod det Germania. Även Wikipediaartikeln om Djursholmsbanan anger Germania (https://sv.wikipedia.org/wiki/Djursholmsbanan). Möjligen bytte hållplatsen namn.

Hpl. Djursholms Framnäsviken. När jag åkte med banan första gången i maj 1968 fanns fortfarande hamnspåret kvar, vilket jag blev fascinerad av.

Vägporten, dvs. banans viadukt över Ymervägen. Här låg hållplatsen Vägporten, indragen 1924.

Hpl. Vikingavägen. Hållplatsbyggnaden var bevarad och flyttades till ULJ där den bland annat stod vid hpl. Lövstahagen. Dessvärre totalförstördes den i ett pyromandåd 2004.

Hpl. Eddavägen, den första plattformen söder om Näsbyvägen som var i bruk fram till 1955.

Hpl. Eddavägen, den nya plattformen norr om Näsbyvägen som var i bruk från och med 1955.

Hpl. Eddavägen, den allra sista kontaktledningsstolpen. Den sattes upp när banan moderniserades på 1940-talet och bland annat fick dubbelspår på sträckan Djursholms Ösby–Djursholms Sveavägen. Av någon anledning togs inte denna stolpe bort när alla andra stolpar monterades ned.

Hpl. Svalnäs. Här bör hållplatsen ha legat. Sträckan Eddavägen–Svalnäs lades ned redan 1934, delvis beroende på att den planerade exploateringen av Svalnäs inte kom till stånd. Banvallen finns dock fortfarande kvar i form av en gångväg.
Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.
Hälsningar
Peter Bolin