Sida 1 av 15
Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: tisdag 23 augusti 2016 18:51
av darthjpp
Enligt ett
pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: tisdag 23 augusti 2016 19:51
av twr
darthjpp skrev:Enligt ett
pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.
Är det 22 fulländståg? Alltså 44 vagnar, inte 66 som det står i pressmeddelandet?
Är de precis 60 meter, eller lite längre?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: tisdag 23 augusti 2016 21:25
av kildor
Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: tisdag 23 augusti 2016 21:59
av Harald
Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.
Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: tisdag 23 augusti 2016 22:06
av Thomas Lange
kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 8:18
av twr
Thomas Lange skrev:kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.
Det är väl bara norr om Ormsta som det skulle vara aktuellt. Så, som du skriver, det kanske inte är värt det.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 8:40
av Hechtwagen
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.
Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 9:19
av twr
Hechtwagen skrev:Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.
Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.
Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.
Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 9:20
av twr
Inge skrev:Harald skrev:Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.
Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.
Det är upp till en gräns rätt att räkna med en högre densitet om golvytan är större. Om det bara är trånga prång går den inte att utnyttja. I synnerhet är det viktigt med en bred mittgång. X15p kommer dessutom med nödvändighet att lida svårt av trappor och annat elände som överhuvudtaget inte kommer att kunna användas som resenärsplatser.
På grund av lägre plattformar än tunnelbanan?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 9:28
av twr
Inge skrev:Hechtwagen skrev:Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.
Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
Tanken är väl att de nya tågsätten skall göra normaltågen längre. Jag vet inte om de räcker till att göra alla tåg på huvudlinjerna till sex vagnar/ två tågsätt, men kanske.
Det ska ju bli tätare trafik också. Ett stomtåg och ett snabbtåg varje kvart på vardera gren. Och kvartstrafik på Näsbyparksgrenen.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 10:07
av twr
Inge skrev:10-minuterstrafik står det i pressmeddelandet. Det lär väl betyda 20-minuters stomtrafik, med extratåg i rusningen. Det är för övrigt inte rimligt med tätare trafik och fler bomfällningar. Att använda de nya sätten till att öka tåglängderna är rimligare.
Det trafikupplägg jag beskrev är för svårt för kommunikatörer att förstå. Så då säger de 10 minuter. Men trafikupplägget jag beskrev är det som planeras. Alltså ungefär 6 till 9 minuters trafik på grenarna, men bara 15 minuters på mindre stationer.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 10:40
av twr
Men Tamsons vet väl inte heller hur det hänger ihop. Inte sätter sig en politiker in i såna finesser. Han säger det som är enklast att säga. Jag har inte hört något om några överenskommelser med kommunerna.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 12:11
av Hechtwagen
twr skrev:Hechtwagen skrev:Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.
Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.
Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.
Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 13:18
av twr
Hechtwagen skrev:twr skrev:
11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.
Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.
Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?
Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 13:22
av twr
Inge skrev:twr skrev:
Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.
Varför då? Det är rimligare med 20-minuterstrafik.
15 minuters trafik blir det nog. Om de blir korta eller långa beror på hur stort resandet är.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 13:27
av twr
Här beskrivs det tänkta framtida trafikupplägget för Roslagsbanan, det så kallade 4+4S (4 tåg + 4 snabbtåg per gren):
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 14:09
av twr
Inge skrev:Men det där är väl ett dokument av samma typ som förstudier till Bottniabanor od. Dvs inte särskilt mycket till verkligherskontakt.
Dock har man ju några år redan kört Roslagsbanetågen onödigt tätt och en sådan tradition bryter man politiskt inte hur som helst. Å andra sidan, vid lågkonjunktur och plötsligt besparingsbehov kan det gå fort.
Det finns ju heller inte några andra linjer där man anser sig ha råd med särkopplilng och bibehållen turtäthet under mellantrafiken, trots att nyttan skulle vara större (mångdubbelt fler passagerare) för pendeltågen och i tunnelbanan.
Okej, man kanske kör långa tåg hela dagen, men går ned från 8 tåg per timme till 4 tåg per timme per gren. Jag vet inte varför dokumentet skulle sakna verklighetskontakt. Det här är det trafikupplägg som all planering för Roslagsbanan har utgått från sedan flera år tillbaka. Till exempel vilka dubbelspårssträckor som byggs ut nu.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 14:11
av gbd
Så hur tätt blir det på "stammen" 20 tåg per timme?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 14:14
av twr
gbd skrev:
Så hur tätt blir det på "stammen" 20 tåg per timme?
20 ja, sannolikt 24 om utbyggnaden till T-Centralen blir av.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Postat: onsdag 24 augusti 2016 14:15
av twr
Inge skrev:Och hur många tåg skulle gå på Botniabanan och i vilka hastigheter?
75 % av nyttorna med Bottniabanan påstods dessutom skulle komma resenärer (ej, gods) tillhanda. Den här typen av dokument saknar verkligherskontakt, hur många miljarder i kostnader de än orsakar.
Jämförelser med Botniabanan känns faktiskt ganska irrelevanta.