Jag har läst att det skall finnas en ytterliggare släpvagn från Helsingborg-HSS S1 105-hittar den inte i ``vagnhallen´´. Jag är ingen vetare, men är intresserad om vilket öde denna vagn fick! Någon av er bör väl veta. Om den finns kvar, i så fall var finns den?
Tack för svar!
HSS S1 105???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
HSS S1 nr 105
Den släpvagnen finns i spårvagnshimlen sedan många år. Alla användbara delar har sparats. Ifall det var rätt att skrota en komplett och vad jag tror fungerande vagn får andra twista om. Förhoppningsvis kommer delarna till användning snart t.ex underredet
-
HSS 105 och 107
SSS fick två HSS-släp, 105 och 107. 105 skrotades och kunde ge delar till revisionen av 107 som är trafikvagn i Malmköping. Givetvis var skrotningen inte helt oomtvistad.
//Lars S
//Lars S
HSS S1 105
SSS fick S1 nr 108 när spårvägen la ner. 108 var den första vagnen som rullade i Malmköping visserligen efter lokomotor. Den är nog den enda vagnen som rullat förbi Högsten på egna hjul. Vagn 105 kom tillsammans med tror jag 4 motorvagnar när Helsingborg inte ville spara sina museivagnar längre. Det tror jag var någon gång i början på 1970-talet. Frakten av alla vagnarna finns beskriven i ett nummer av MFSS. När skrotningen av 105 bestutades vet jag ej. Jag tror att underredet ska användas till någon av släpen som idag saknar sådant
Som till Karlskronavagnen som någon vacker dag renoveras innan den blir helt bortglömd? Det är väl trots allt den som borde bli nästa vagn som renoveras i malmköping, inte bara att den har en helt komplett vagnskorg, det behövs väl en liten utökning bland trafikdugliga vagnar.
Rätta mej om ja´har fel.
Rätta mej om ja´har fel.