A34 vs A35 på linje 7
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A34 vs A35 på linje 7
En A35 har ju sedan länge gått i reguljärtrafik på linje 7 i Stockholm. Jag är nyfiken på hur den fungerat tekniskt och trafikmässigt jämför med A34. Någon initierad som kan berätta?
/Johan
/Johan
Re: A34 vs A35 på linje 7
Har inte svaret, men vet på hörsägen att det troligen endast är A35 där om några år. A34 hamnar nog i Frankfurt gissar jag, för Norrköping har väl inget omedelbart behov av fler vagnar.JohanB skrev:En A35 har ju sedan länge gått i reguljärtrafik på linje 7 i Stockholm. Jag är nyfiken på hur den fungerat tekniskt och trafikmässigt jämför med A34. Någon initierad som kan berätta?
/Johan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
Länge är väl att ta i, men vagn 461 har varit en återkommande gäst på Spårväg City som extravagn under sommarsäsongen 2014 och 2015. Även i år blir det ett gästspel, tydligen. Beträffande egenskaperna får väl initierade från AB SS yttra sig, i förekommande fall. Själv tycker jag att sikten åt sidorna från förarhytten i A35 är besvärande dålig, jämfört med A34/M06.
Lite mer än hörsägen är det väl. Det avhandlade vi ju här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&p=344642
Där även detta dokument citerades:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... D-2017.pdf
Lite mer än hörsägen är det väl. Det avhandlade vi ju här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&p=344642
Där även detta dokument citerades:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... D-2017.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Är priset rätt så hamnar vagnarna i Norrköping. Vagn behovet finnes.
MVH
Lagerbrax TL
MVH
Lagerbrax TL
För vadå? Planeras utökad trafik? Inga nya sträckor i närtid. Och reserven är redan väl tilltagen.lagerbrax skrev:Är priset rätt så hamnar vagnarna i Norrköping. Vagn behovet finnes.
MVH
Lagerbrax TL
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Är inte barnvagnsutrymmet bättre i A34:orna?
Hur många sittande resp. stående passagerare är det plats för i de båda vagntyperna, enligt skyltningen i dem?
Hur många sittande resp. stående passagerare är det plats för i de båda vagntyperna, enligt skyltningen i dem?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
m97 börja bli gamla
Närtid o närtid, men planer finns de mycke. Främst utbyggnad till Vrinnevisjukhuset o Södra Vrinnevitwr skrev:För vadå? Planeras utökad trafik? Inga nya sträckor i närtid. Och reserven är redan väl tilltagen.lagerbrax skrev:Är priset rätt så hamnar vagnarna i Norrköping. Vagn behovet finnes.
MVH
Lagerbrax TL
Norrköpings Kommuns hemsida om saken
Reserven är inte heller särskilt stor, 23 vagnar till 17 omlopp om jag minns rätt. Ska man kunna göra bra underhåll på en liten vagnpark, så måste de finnas kapacitet för det. Tyvärr glöms just detta ofta bort, särskilt av människor som inte har direkt kontakt med denna typ av verksamhet. Men med bra underhåll, så kan spårvagnar fungera och vara tillförlitliga länge länge.
M97, är bra exempel, där snackar vi spårvagnar som nästa år blir 50 år och som har en tillgänglighet på 90-95%.
Visserligen inte alla år i Norrköping, väl mellan 19 och 22 år i stan nu.
10 % reserv, lite mer i små fordonsparker brukar man ju säga. Här har vi en reserv på 35 %. Jag har också hört ansvariga personer i Norrköping uttrycka att reserven är större än den skulle behöva vara.leifd skrev:Närtid o närtid, men planer finns de mycke. Främst utbyggnad till Vrinnevisjukhuset o Södra Vrinnevitwr skrev:För vadå? Planeras utökad trafik? Inga nya sträckor i närtid. Och reserven är redan väl tilltagen.lagerbrax skrev:Är priset rätt så hamnar vagnarna i Norrköping. Vagn behovet finnes.
MVH
Lagerbrax TL
Reserven är inte heller särskilt stor, 23 vagnar till 17 omlopp om jag minns rätt. Ska man kunna göra bra underhåll på en liten vagnpark, så måste de finnas kapacitet för det. Tyvärr glöms just detta ofta bort, särskilt av människor som inte har direkt kontakt med denna typ av verksamhet. Men med bra underhåll, så kan spårvagnar fungera och vara tillförlitliga länge länge.
M97, är bra exempel, där snackar vi spårvagnar som nästa år blir 50 år och som har en tillgänglighet på 90-95%.
Vrinnevi ligger väl kanske 2021 eller så tidigast, förutsatt att beslut fattas. Det är längre fram än A34:orna byts ut gissar jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det beror nog på var dessa "ansvariga" hör hemma skulle jag tro. Människor som arbetar praktiskt med saker och ting har nog oftast en annan syn på sånt här än de som bara tar beslut. Som exempel så gick det plötsligt upp för vissa ansvariga att vagnar kommer vara borta ganska länge ur produktionen, då de ska på service (= kilometerbunden revision) i Västerås (man har inte längre egen kapacitet för detta). En eller två har varit där och det blev plötsligt väldigt bråttom att rusta upp ett par M97 som var avställda.twr skrev:10 % reserv, lite mer i små fordonsparker brukar man ju säga. Här har vi en reserv på 35 %. Jag har också hört ansvariga personer i Norrköping uttrycka att reserven är större än den skulle behöva vara.leifd skrev: Närtid o närtid, men planer finns de mycke. Främst utbyggnad till Vrinnevisjukhuset o Södra Vrinnevi
Vrinnevi ligger väl kanske 2021 eller så tidigast, förutsatt att beslut fattas. Det är längre fram än A34:orna byts ut gissar jag.
Att ha en vagnreserv utöver det antal som trafikavtalet säger (23) är faktiskt relativt billigt, och gör ju att man kan hålla en något lägre takt på saker och ting (inte lika hög beredskap för skador), vilket faktiskt är ekonomi i. Dessa 50 år gamla vagnar som man har utöver, drar ju egentligen inga kapitalkostnader alls. Endast ett bra underhåll krävs och det kostar inte så mycket om man har bra grejer.
F.ö. skulle jag ju vilja se den som klarar sig med 2 vagnar i reserv, när det går åt 17 i trafiken (man kan inte ha 1,7 vagnar). Naturligtvis kan man ju välja att bedriva underhåll på nattetid, men de torde bli bättre om man kan göra det dagtid. Har man 23+2 extra, som de är nu, så har man bra förutsättningar att kunna bedriva trafik utan att då och då behöva ersätta med bussar pga vagnbrist.
Om nu Vrinnevi södra ligger i plan för 2021, så är de nog ändrat, för de ska ju igång o byggas där snart nu. Men sånt ändras ju hela tiden mer eller mindre.
Kommer nu A34:orna loss 2018, så är de väl kanske lagom revisionsmogna då, men sen passar de ju bra i vagnparken här. Att ersätta 5 st M97 med 6 st begagnade M06:or är väl en hyfsat bra affär då, om priset blir det rätta.
Sen har jag svårt att förstå varför man inte kan göra saker och ting i god tid ? Verkar inte som sånt finns för dej. Eller för all del se till att saker fungerar praktiskt istället för att bara gå på teoretisk scenarier.
Tydligen halkade tråden av "spåret" och började utforska Norrköpings vagnsituation. För att i alla fall ge "JohanB" något svar på sin fråga så krafsade jag fram ett gammalt inlägg betr. A35 på linje 7.JohanB skrev:En A35 har ju sedan länge gått i reguljärtrafik på linje 7 i Stockholm. Jag är nyfiken på hur den fungerat tekniskt och trafikmässigt jämför med A34. Någon initierad som kan berätta? /Johan
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=37921
Det torde vara väl känt att Arriva och AB SS har bekymmer med vagntyperna A35/36. Den ursprungliga "fel-listan" på närmare 280 punkter har nu under våren gemensamt kokats ner till 28 problemområden för att vagnarna skulle kunna "anses färdiga" för att användas i reguljär trafik.
Nu är ju A35 bara en "sommarvagn" på linje 7 vilket innebär att jag som förare inte kan köra iväg utan att först genomgå en "avrostning". Och som den ständige "reservernas reserv" stod jag under våren långt ner på kurslistan och har i år inte haft någon chans att bekanta mig med vagnen.
Fördelen med detta är att jag slipper de ytterst ödmjuka nattliga samtalen från våra trafikledare som skall täppa igen en lucka vid en sjukskrivning. Eftersom 461 nu rullar varje dag så måste de kolla sitt register över behörigheter så att jag inte plötsligt vid en inringning skall avlösa just denna vagn.

Hälsar / Lena
Tack för det, Lena. Förutom de tekniska detaljerna, som folk ju verkar tycka olika om, hur fungerar A35 i själva trafiken (mot bilar och resenärer) gentemot A34?
mvh
Johan Björklund
mvh
Johan Björklund
- dr Cassandra Nojdh
Tja, jag vet inte vad som avses med "de tekniska detaljerna" men något löst tyckande är det ju inte frågan om. Här är i alla fall några synpunkter på A35 som förhoppningsvis inte är klassade som "tekniska detaljer":JohanB skrev:Tack för det, Lena. Förutom de tekniska detaljerna, som folk ju verkar tycka olika om, hur fungerar A35 i själva trafiken (mot bilar och resenärer) gentemot A34?
mvh
Johan Björklund
- Förarhyttens dåliga sidosikt har jag redan nämnt
- Kupén anses i regel av resenärerna som försedd med för få sittplatser. Flera av dem är dessutom placerade på höga podestrar.
- Mittgången anses trång och smal och vindlar sig dessutom i "bakke, dal" som det heter i Danmarks nationalsång, pga. att samtliga boggier är motoriserade. Rent allmänt upplevs vagntypen som trång, trots att den är 25 cm. bredare än A34. Den betydligt tjockare väggkonstruktioner bidrar till detta.
- Instabiliteten i dörrstyrningen gör att man åtminstone på Tvärbanan låter resenärerna själva öppna dörrarna vid hållplatsuppehåll
- Klimatanläggningen fungerar ojämnt och gör att man kan ha en ganska ojämn temperaturfördelning mellan kupé-ändarna
Hur allt detta relaterar till A34 kan väl JohanB liksom varje intresserad resenär själv bilda sig en uppfattning om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nu tycker jag du tar i. Självklart ska man göra saker i tid. Du har ingen grund för att säga att det "inte finns för mig". Men kommunen har väl knappast pengar att köpa spårvagnar till en linje som kanske aldrig byggs? För det finns väl varken beslut eller finansiering att bygga till Vrinnevi? Eller tidsplan eller ens en utredning av vilken sträcka spårvägen ska ta. Att köpa vagnar för detta verkar direkt orimligt.leifd skrev:Det beror nog på var dessa "ansvariga" hör hemma skulle jag tro. Människor som arbetar praktiskt med saker och ting har nog oftast en annan syn på sånt här än de som bara tar beslut. Som exempel så gick det plötsligt upp för vissa ansvariga att vagnar kommer vara borta ganska länge ur produktionen, då de ska på service (= kilometerbunden revision) i Västerås (man har inte längre egen kapacitet för detta). En eller två har varit där och det blev plötsligt väldigt bråttom att rusta upp ett par M97 som var avställda.twr skrev:10 % reserv, lite mer i små fordonsparker brukar man ju säga. Här har vi en reserv på 35 %. Jag har också hört ansvariga personer i Norrköping uttrycka att reserven är större än den skulle behöva vara.leifd skrev: Närtid o närtid, men planer finns de mycke. Främst utbyggnad till Vrinnevisjukhuset o Södra Vrinnevi
Att ha en vagnreserv utöver det antal som trafikavtalet säger (23) är faktiskt relativt billigt, och gör ju att man kan hålla en något lägre takt på saker och ting (inte lika hög beredskap för skador), vilket faktiskt är ekonomi i. Dessa 50 år gamla vagnar som man har utöver, drar ju egentligen inga kapitalkostnader alls. Endast ett bra underhåll krävs och det kostar inte så mycket om man har bra grejer.
F.ö. skulle jag ju vilja se den som klarar sig med 2 vagnar i reserv, när det går åt 17 i trafiken (man kan inte ha 1,7 vagnar). Naturligtvis kan man ju välja att bedriva underhåll på nattetid, men de torde bli bättre om man kan göra det dagtid. Har man 23+2 extra, som de är nu, så har man bra förutsättningar att kunna bedriva trafik utan att då och då behöva ersätta med bussar pga vagnbrist.
Om nu Vrinnevi södra ligger i plan för 2021, så är de nog ändrat, för de ska ju igång o byggas där snart nu. Men sånt ändras ju hela tiden mer eller mindre.
Kommer nu A34:orna loss 2018, så är de väl kanske lagom revisionsmogna då, men sen passar de ju bra i vagnparken här. Att ersätta 5 st M97 med 6 st begagnade M06:or är väl en hyfsat bra affär då, om priset blir det rätta.
Sen har jag svårt att förstå varför man inte kan göra saker och ting i god tid ? Verkar inte som sånt finns för dej. Eller för all del se till att saker fungerar praktiskt istället för att bara gå på teoretisk scenarier.
Vag gäller reserven skrev jag ju att den bör vara relativt sett större för en liten park. För 17 i trafik skulle jag säga 3 i reserv. Och att jag litar mer på en av de ansvariga för Norrköpings kollektivtrafik än dig som jag inte vet något om är väl inte så konstigt? Men kanske är du en av dem som arbetar praktiskt med saker och ting och i så fall får jag ju lita på att du förstår detta bättre än vad jag gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja att kalla A35:ans olika problem för "tekniska detaljer som folk verkar tycka olika om" är nog helt enkelt en svår underdrift. Men nu börjar den lika någonting och då menar jag verkligen BÖRJAR likna någonting, till skillnad från A34 som däremot har gått som en klocka från det ögonblick den sattes ned på spåret. Visst, A34 har sina inbyggda konstruktionsfel som alla vagnar, men de är inte lika framträdande och mycket sällan direkt stoppande.dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, jag vet inte vad som avses med "de tekniska detaljerna" men något löst tyckande är det ju inte frågan om.
A35 är inte en spårvagn egentligen, det är snarare en X60 med körriktningsvisare. Den är som en inverterad italiensk damsko, den är trång inuti och stor utanpå. Den är även egendomligt komplicerad; trots att precis allting styrs med elektronik så innehåller den fler reläer och kontaktorer än en A24 där allting styrs med reläer och kontaktorer. Ibland undrar jag om man inte skulle kunna få vagnen att fungera bättre genom att koppla trådar direkt mellan reläerna i stället för att låta den kommunikationen gå via lager på lager av PLC:er, regelrätta datorer, bussar och gateways. (Detsamma kan för övrigt sägas om datoriserade signalställverk, men det är en annan historia!)
Med detta sagt, så kan man väl vänja sig med det mesta. A24 var ju inte precis heller någon hit när den var ny, men den gick trots allt i nästan 50 år sedan man väl fått någorlunda ordning på dem. Kusinen A23 fick däremot ge sig tidigt. Vi får väl se vad som i det långa loppet är att jämföra med A23 resp A24...
- dr Cassandra Nojdh
Ja, som jag skrev i annan tråd " detta givet att A35/A36 någon gång kan övergå från att vara ett experimentbygge till en fungerande trafikvagn". Det har alltså krävts tre års hårt arbete, först av Arriva ensamt, sedan i förening med AB SS, med att jaga SL/TF och CAF framför sig och komma så här långt. Men om det är slutet på början eller början till slutet vet jag inte. X60 med körrikningsvisare var väl en bra sammanfattning. Men så var den också tänkt att dundra fram på Saltsjöbanan. Det var allt en
-ans tur att det inte blev någonting av med den saken.
Den där liknelsen med A24 brukar ju anföras som historisk parallell. Den som lever får väl se. Men "inverterad italiensk damsko", den var bra! Den frasen snor jag rakt av

Den där liknelsen med A24 brukar ju anföras som historisk parallell. Den som lever får väl se. Men "inverterad italiensk damsko", den var bra! Den frasen snor jag rakt av

- dr Cassandra Nojdh
Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket om var SL/TF:s leasade A34-vagnar tar vägen när leasingtiden har löpt ut (det blir leasinggivarens huvudvärk). Att de kommer att försvinna från Stockholm förefaller tämligen givet, även om de formella anskaffningsbesluten av motsvarande antal A35-vagnar ännu inte är fattat. Det diskussionsämnet är till nöds kompatibelt med trådens rubrik.twr skrev: Nu tycker jag du tar i. Självklart ska man göra saker i tid. Du har ingen grund för att säga att det "inte finns för mig". Men kommunen har väl knappast pengar att köpa spårvagnar till en linje som kanske aldrig byggs? För det finns väl varken beslut eller finansiering att bygga till Vrinnevi? Eller tidsplan eller ens en utredning av vilken sträcka spårvägen ska ta. Att köpa vagnar för detta verkar direkt orimligt.
Vag gäller reserven skrev jag ju att den bör vara relativt sett större för en liten park. För 17 i trafik skulle jag säga 3 i reserv. Och att jag litar mer på en av de ansvariga för Norrköpings kollektivtrafik än dig som jag inte vet något om är väl inte så konstigt? Men kanske är du en av dem som arbetar praktiskt med saker och ting och i så fall får jag ju lita på att du förstår detta bättre än vad jag gör.
Känner du däremot för att diskutera Norrköpings vagnbehov kan du väl med fördel skapa en egen tråd om detta, eller hur?
Det är väl få saker här på forum som någon av oss behöver bekymra oss om, eller hur?dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket om var SL/TF:s leasade A34-vagnar tar vägen när leasingtiden har löpt ut (det blir leasinggivarens huvudvärk).twr skrev: Nu tycker jag du tar i. Självklart ska man göra saker i tid. Du har ingen grund för att säga att det "inte finns för mig". Men kommunen har väl knappast pengar att köpa spårvagnar till en linje som kanske aldrig byggs? För det finns väl varken beslut eller finansiering att bygga till Vrinnevi? Eller tidsplan eller ens en utredning av vilken sträcka spårvägen ska ta. Att köpa vagnar för detta verkar direkt orimligt.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu finns det ju kanske andra sätt att veta vad som rör sig inom olika delar av den kommunala makten än officiella handlingar.twr skrev:Nu tycker jag du tar i. Självklart ska man göra saker i tid. Du har ingen grund för att säga att det "inte finns för mig". Men kommunen har väl knappast pengar att köpa spårvagnar till en linje som kanske aldrig byggs? För det finns väl varken beslut eller finansiering att bygga till Vrinnevi? Eller tidsplan eller ens en utredning av vilken sträcka spårvägen ska ta. Att köpa vagnar för detta verkar direkt orimligt.
Men visst det finns kanske inte så mycket beslutat, men det betyder ju inte att man faktiskt kan ta en del strategiska beslut ändå.
De är ju lite märkligt att din "ansvarige för Norrköpings kollektivtrafik" inte känner till sånt. Fast det kanske han/hon gör, men kan inte tala om det för dej. Det finns ju principbeslut på att kollektivtrafik med spårväg ska byggas ut, även om dessa beslut ligger ganska långt bort i tiden nu. Om nu inte så skulle ske, så finns det ju behov av att byta ut gamla vagnar (M97), som man valt att ge lite upprustning, eftersom det finns affärsmöjligheter i horisonten. Pengar för dessa vagnköp finns dessutom i budget (budget för det kommunala bolaget Norrköping Spårvägar, som är vagnägare). Egentligen skulle man inte kört så många M97 som man gör, men man valde att slopa M98 istället, eftersom ombyggnaden av dessa tyvärr gick fel.
Reservens storlek kan vi förmodligen diskutera, men efter som Lokaltrafikmyndigheten upphandlat 23 fordon för 17 omlopp (plus 8 bussar spårvagnsreserv) så ser man tydligen på saken på annat vis där.twr skrev:Vad gäller reserven skrev jag ju att den bör vara relativt sett större för en liten park. För 17 i trafik skulle jag säga 3 i reserv. Och att jag litar mer på en av de ansvariga för Norrköpings kollektivtrafik än dig som jag inte vet något om är väl inte så konstigt? Men kanske är du en av dem som arbetar praktiskt med saker och ting och i så fall får jag ju lita på att du förstår detta bättre än vad jag gör.
Märkligt att du inte vet så mycket om mej, de trode jag de flesta gjorde här. Men till skillnad mot dej, så är jag ju allafall inte ikognito och vågar istället stå för mina åsikter om saker och ting.
Nej, jag arbetar inte längre med kollektivtrafiken i Norrköping, men jag bor och vistas i Norrköping sen snart 60 år tillbaka och jag har väldigt många bra kontakter, både inom och utom kollektivtrafiken i Norrköping.
Tyvärr kaj jag ju inte heller bedöma det du skriver, eftersom jag ju inte har en aning om vem du är och vilka kontakter du kan tänkas ha.
Därmed slutar jag diskutera detta för den här gången, jag vet ju ändå bäst.

Det gjordes ju en upphandling om förstudie för utbyggnad av spårväg till Vrinnevisjukhuset. Enligt upphandlingen skulle förstudien vara klar till 31 mars 2016. Har det hänt nåt mer på den fronten?
Rotar man också i kommunens diarium kan man se att Norrköpings kommun vid två tillfällen (2010 och 2011) skickat intresseanmälan om att köpa "begagnade spårvagnar från Spårväg City". Så det verkar ju åtminstone ha funnits ett intresse att köpa A34:orna.
Se här: http://www.norrkoping.se/organisation/diarium/
Sök sen på "Spårväg city" under fritext.
Rotar man också i kommunens diarium kan man se att Norrköpings kommun vid två tillfällen (2010 och 2011) skickat intresseanmälan om att köpa "begagnade spårvagnar från Spårväg City". Så det verkar ju åtminstone ha funnits ett intresse att köpa A34:orna.
Se här: http://www.norrkoping.se/organisation/diarium/
Sök sen på "Spårväg city" under fritext.