Sida 1 av 1
Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 15 juni 2016 11:30
av Stefan B
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 15 juni 2016 20:55
av indigirka
Och inte bara finansierad, det slutliga byggbeslutet fattades på måndag av Esbo stadsfullmäktige och idag av Helsingfors stadsfullmäktige. Byggarbetena inleds nästa år. Trafiken planeras starta år 2021.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... ullmaktige
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 15 juni 2016 23:38
av Anders Hanquist
Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: torsdag 16 juni 2016 8:25
av Odd
Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: torsdag 16 juni 2016 10:32
av Kantorn
Odd skrev:Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
För att Stockholm vill ha järnvägsstandard, så många planfria korsningar som det går och flera tunnlar?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: torsdag 16 juni 2016 11:24
av indigirka
Anders Hanquist skrev:Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Spårvidden och vagnarnas bredd blir desamma som på övriga spårvägsnätet, men man kommer att ha dubbelriktningsvagnar (det kommer inte att finnas vändslingor) och det förbereds en möjlighet att köra med betydligt längre vagnar än på innerstadsnätet (45 m). Spårjokern kommer att ha egna depåer och huvuddepån i Kasåkern bredvid metrodepån kommer att få utrustning även för tungre reparationer. Systemet blir i grunden autonomt, och kunde potentiellt t.o.m. trafikeras av någon annan än HRT.
Det är inte klart för mig vad som är planeringsläget för eventuella förbindelser mellan innerstadsnätet och Spårjokern.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: fredag 17 juni 2016 10:35
av twr
Varför heter det Jokern?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: fredag 17 juni 2016 14:41
av indigirka
twr skrev:Varför heter det Jokern?
Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden
Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från
Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: lördag 18 juni 2016 15:35
av Anders Hanquist
Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: tisdag 21 juni 2016 13:08
av gbd
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: tisdag 21 juni 2016 15:34
av minimum traction
Anders Hanquist skrev:Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Politiskt krångel är i alla fall en närliggande gissning. Blir den av eller inte…
Det okonventionella i att åka på tvären kunde kanske vara en annan.
För att även här införa det kannstöperi som lär vara en forumtradition. Kanske rentav någon i Finland vet besked?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 22 juni 2016 11:53
av gbd
Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 22 juni 2016 18:04
av indigirka
gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: onsdag 22 juni 2016 22:42
av Piirka
gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Metron går via centrum, medan Jokern går i en båge runt centrum.
indigirka skrev:Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
Om vi struntar i definitionen "metro" kontra "stadsbana" (vilka i Heisingfors i princip är sgs som identiska nuförtiden), så har Jokern och "metrostadsbanan" gemensamma stationer i Alberga, Hoplax och Åggelby.
Jag anser att trådens rubrik är delvis missvisande. Financieringen är såtillvida klar gällande statsstödet på 30 % - inom regeringen förde man en dragkamp på från vilket moment pengarna skulle tas. Hur financieringen av kommunandelen på 70% genomförs, får vi vänta tills senare. Ifjol (vill jag minnas) kom man med beskedet att biljettpriserna bör höjas med närmare 20 % år 2017, pga två stora kollektivtrafikbyggen = Västmetron + Ringbanan (närmare 1,9 miljarder euro = 17,4 miljarder SEK). Vidare har byggnationen av Västmetrons förlängning mot Stensvik påbörjats. Kostnaden för förlängningen uppskattas vid nuläget till 0,8 miljarder euro (7,5 miljarder SEK). Metrobygget stramar till det ekonomiska läget i Esbo. Men så kan man ju anse att Esbos andel av Jokerns banbygge (67 miljoner euro = 626 miljoner SEK) är dock en struntsumma i jämförelse med stadsbanemetro / metrostadsbanebyggen.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: söndag 11 juni 2017 20:31
av Niklausson
Den slutliga designen på spårvagnarna

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: söndag 18 december 2022 11:24
av kildor
Det verkar ju ha hänt en hel del sedan senaste inlägget här. Om jag förstår det rätt är byggandet i princip klart och provkörningar har påbörjats:
https://raidejokeri.info/sv/provkorningar/
Och det ser ut som att den kan öppna under hösten 2023:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20221202 ... n-nasta-ar
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Postat: måndag 09 januari 2023 16:15
av twr
indigirka skrev: ↑fredag 17 juni 2016 14:41
twr skrev:Varför heter det Jokern?
Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden
Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från
Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).
Bra att få ett svar!
En möjlig tolkning, som säkert inte stämmer, är att olika linjer har olika färger, medan en bana på tvären är något speciellt, lite som att en joker i en kortlek kan vara vilken färg som helst. Men det är kanske en långsökt tolkning, och svaret finns ju hur som helst i indigirkas inlägg.