Bevarade trådbussar världen över

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av HE-E »

Johan Eriksson skrev:(Blir det trådbussfestival framöver i Landskrona med vagnar från Drammen, Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Tammerfors :?: :D )
Man hoppas att man skulle få sammlat ihop trådbussar från alla nordiska länder till en trådbuss-festival i Landskrona. :D :D

Tyvärr är det så här i denna stad (Helsingfors) att det är Helsingfors stadsmuseum som äger museé spårvagnarna och trådbussarna och inte trafikverket. Nu är det så att stadsmuseet har en mycket underlig och konservativ syn på att man skall kunna använda dess fordon! Deras åsikt är att fordon är endast museé föremål som man bara kan titta på (titta på-objekt)! :evil: :evil: T.ex. när Finska Spårvägssällskapet har frågat efter vagn för att ordna olika rund turer i stan har svaren varit bestämt NEJ. Istället skall dessa vagnar bara stå i hallarna och tillexempel är det bara deras egna konservatorer som får gå in med vita hanskar och städa i vagnarna......undrar hur de tänker??? Lite ironiskt kan man säga att stadsmuseét behandlar dessa tekniska fordon som är byggda för att röra på sig, som en tavla!!!! :twisted: :twisted: :twisted: Tex. vilken mäniska är skapad för att bara sitta på soffan, jag tror ingen. Mäniskan är skapad för att röra på sig och ha kondition!!! Om en mänsika blir en "soff-potatis" så mår han nog inte bra efter en tid!!! Samma sak är det med dessa tekniska fordon, de behöver också lite motioneras!! :D :D Stadsmuseét borde se exempel från er i Sverige och inse att dessa vagnar går mycket bra att köra med fast deras ålder är 40+!!! Ett bra exempel på hur stadsmuseét "förstör" dessa gamla och fina klenoder är Kummer motorvagnen som sen blev ombyggd till släp vagn och är nu i spårvagns museét och "förintras"! I hela muset är det för torrt så att dessa vagnar "torkar ut". På Kummer vagnen har ändplattformarna börjat rasta ner från resten av vagen......det har man hindrat med att stöda dem med några trä bitar. Det är stora sprickor vagnen!!

Bild på Kummern som motorvagn:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... okumme.htm

Jag vet inte i vilket skick trådbussarna från Helsingfors är, det som som jag vet att trådbussen 605, som står i i spårvägs museét läcker olja och har gjort det länge.....annars vet jag inte vilket tekniskt skick den är. det man ser är i gott skick.
Duobussen nr 1 som står i Brunakärr depån har väl inte rullat "på riktigt" sen slutet av 80-talet

605 har tillverknings år 1949 och 1 är tillverkad år 1979

Kanske man skulle kunna få med denna festival stadsmuseéts tjästemen på stadsmuseet att VAKNA!! När det kommer trådbussar från andra städer så att de skulle kunna lite pressa på tjänstemänen att man försöker få ihop från så många städer som möjligt!!!

Personligen hoppas jag att man skulle få ihop till en festival med trådbussar från alla nordiska städer!!!

Här är en länk med trådbussar från finland (finsk, engelsk)
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/trolley/index.htm

Mvh: Henrik E-E
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av Andy »

Johan Eriksson skrev:(Blir det trådbussfestival framöver i Landskrona med vagnar från Drammen, Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Tammerfors :?: :D )
Desverre så tror ikke jeg at LTF's trådbuss er noe særlig kjørbar :cry:

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Runt SSR´s kaffebord har väl mer eller kanske snarare mindre seriösa diskussioner förts om huruvida vi skulle deltaga i L-krona med vår trådbuss. Kanske det också varit uppe på styrelsenivå?? Tony M?

Tyvärr så medger inte bussens tekniska skick detta.
Bussen är ju tillverkad under krigstid, eller heter det kristid? 1940 var det iallafall.

Och då var det ju brist på saker som gummi och koppartråd... ni kan ju då kanske föreställa er hur ledningar- kabeldragningen ser ut...
Textil- och guttaperkaisolerade kablar med järntråd är inte så roliga längre...

Sedan gick ju då bussen i trafik i 24 år, 1940-1964. Vad man sagt till mig så renoverades bussar på den tiden efter 25 år i tjänst... så denna buss blev aldrig renoverad eller fick någon stor revision.

Sedan stod den ju en hel del år i den saltmättade luften ute på Saltholmen i spårvagnshallen där.
Så egentligen är det ett under att den är så väl bevarad som den egentligen är...

Bussen skall ju iofs renoveras, men den står ju inte precis överst på revisionslistan...

Bussen är tillverkad av Lindholmens mek.verkstad, på en ordinär Scania bussram, där axlar och bromsar etc också är standardkomponenter från Scania. Kaross från Hägglund, elektriska komponenter från ASEA.

Himla synd egentligen att den inte är körklar, för det hade ju varit kul att deltaga där i egen buss!

Såg förresten en journalfilmssnutt på SVT häromdagen, där baken på en stockholmsk trådbuss var synlig... med texten "Rösta nej till högertrafik!"
Detta i ett program om folkomröstningar...
En sådan skylt måste vi ju tillverka för vår buss också... eller varför inte för 211..?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Här är en sammanställning på trådbussar i Norden som jag hittade på olika webbsidor, det fattas säkert nån buss, isynnerhet på den danska och norska. Vilka av dessa bussar är i körbart skick??

Trådbussar i Danmark:
  • NESA 2 ?? 1926
  • NESA 31 ?? 1953
Trådbussar i Finland:
  • HST 605 BTH, Valmet JE 1949
  • HST 625 BTH, Valmet JK 1959
  • HST 1 Sisu, Wiima, Strömberg 1979
  • TST 2 BTH, VALMET JB 1948
  • TST 5 BTH, VALMET JC 1949
Trådbussar i Norge:
  • OS A-15810 NEBB, Strömmen 1951
Trådbussar i Sverige:
  • GS 2 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
  • GS 4 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
  • SS 4036 Sc, Häg, ASEA 1949
  • SS 4038 S-V, Häg, ASEA 1949
  • SS A1583 Sc, Häg, Motala, ASEA 1941
  • SS A30505 Sc, Häg, Motala, ASEA 1940
H:Henrik E-E
Medlem i:FSS, BHSF
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Enligt boken "Trolleybussene i Norge", så finner jag:
(boken låg framme, pga Vagnhallen, så det gick fort att slå upp)

Bergen
BES O-1102 (2) Strømmen 1949
BES O-1106 (6) Strømmen 1949

Drammen
DKT F-5011 (11) Høka/Ransomes 1938
DKT F-5026 (26) Strømmen/NEBB 1963

Samt den Oslovagn som anges ovan. Det blir 5 det. Stämmer det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Henrik E-E skrev:Trådbussar i Sverige:
  • GS 2 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
  • GS 4 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
H:Henrik E-E
  • GS 2 S-V, Häg, ASEA, Lindholmen 1940
  • GS 4 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
Iallafall nr 2 var byggd på Linholmens mek.verkstad, men detta varv (!) hade ju en gång i tiden ett samarbete med Motala varv eller Motala mek.verkstad.
Jag misstänker att även nr 4 var byggd på samma ställe.
Jag har inte kollat i trådbussboken. Men jag har läst på trådbuss tvås tillverkarskylt.
Det var ju som sagts kristider och varven byggde en himla massa olika saker då de inte byggde krigsfartyg, det gällde ju att trygga sysselsättningen för de som inte var inkallade.

Bj.
Vadå jag dyster?
Roar

Trollyebusser fra Oslo og Drammen

Inlägg av Roar »

F-5026 og A-15810 er samme vogn. Oslo solgte A-15810 til Drammen for bruk der. Etter utrangeringen i Drammen er den restaurert til Oslo-utseende. Fra Oslo er det således bevart en vogn, fra Drammen en vogn (samt altså den Oslo-vogna som gikk noen få år i Drammen). Bild
Roar

Om trollyebusser i Bergen

Inlägg av Roar »

En del bilder fra trollyebussdriften i Bergen finnes på Roger Sandbergs trolleybussider:

http://trikkogbane.info/bergentrolley.html
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Björn J. skrev:
Henrik E-E skrev:Trådbussar i Sverige:
  • GS 2 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
  • GS 4 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
H:Henrik E-E
  • GS 2 S-V, Häg, ASEA, Lindholmen 1940
  • GS 4 S-V, Häg, ASEA, Motala 1940
Iallafall nr 2 var byggd på Linholmens mek.verkstad, men detta varv (!) hade ju en gång i tiden ett samarbete med Motala varv eller Motala mek.verkstad.
Jag misstänker att även nr 4 var byggd på samma ställe.
Jag har inte kollat i trådbussboken. Men jag har läst på trådbuss tvås tillverkarskylt.
Det var ju som sagts kristider och varven byggde en himla massa olika saker då de inte byggde krigsfartyg, det gällde ju att trygga sysselsättningen för de som inte var inkallade.

Bj.
Jag kopierade de svenska listan direkt fån vagnhallen.....

H:Henrik
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Henrik E-E skrev: Jag kopierade de svenska listan direkt fån vagnhallen.....
H:Henrik
Bra idé, fast ännu är den ej komplett vad avser utanför Sverige. Men vi jobabr ju på det!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Om det blir svårt att mustra upp museitrådbussar för gala öppningen av Landskronas T-buss linje, kanske en del trafikvagnar från intresserade trafikbolag skulle vara en möjlighet at hjälpa till och fira händelsen.

Som exempel: En av de ''dubbeltraction'' t-bussarna från Riga. En vagn från Bergen. Kanske en från Arnhem, Holland. Även en del Trådbuss fabrikörer kunde bringa deras Demos. Då skulle det bli en del varianter. De är ju högervagnar så den saken skulle inte orsaka problem. Det enda är kostnaden. Kanske få intresserade industrier att sponsra frakt av någon vagn till premiären.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Inlägg av Svend Christensen »

Det bedste bud fra Danmark er nok HT-museums KS 101 bygget 1938.
Bruse har netop lage et fint billede ud her på Forum optaget i 1993, da vognen prøvekørtes på duobuslinjen i København. Det viste sig at nr. 101 er betydelig mere lydløs end de nye duobusser.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Det er jo mulig at man KANSJE er villig til å gjøre noe med OS 810 hvis man får en mulighet til å kjøre med den, men jeg aner ikke hvor mye som må til for å få bussen i fungerende tilstand, den er ihvertfall slepbar, og man klarte vist å ødelegge en av trolleystengene i sommer da bussen var utstilt nede ved aker brygge :!:

Andreas
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re:

Inlägg av Piirka »

HE-E skrev: Trådbussar i Finland:
  • TST 2 BTH, VALMET (JB) 1948
  • TST 5 BTH, VALMET (JC) 1949
Vagn två stod utställd för ett antal år sedan på museicentret Vapriikki i Tammerfors. Femman överläts år 2012 till en busshistorisk förening och finns till påseende på Buss- och karossindustrimuseet i Lavia (ca 60 km väster om Tammerfors). Dessutom finns en tredje Tammerforstrådbuss i privat ägo i Tavastkyro (ca 30 km västnordväst om Tfors): TST 28 BTH [aka. The British Thomson-Houston Co Ltd, Rugby], Valmet (JL) 1959. Ägaren renoverar 28:n då tiden medger, för i samlingen ingår förutom trådbussen bl a (loko)motorer, cyklar och smalspårslok. Huruvida någon av de tre bevarade Tammerforsbussarna är i körskick är oklart.

Igår vart det exakt 40 år då trådbusstrafiken i Tammerfors lades ner. En bild på två trådbussar (på linje 25 mot Sammonkatu) intill järnvägsstationen i Tammerfors den sista trafikeringsdagen den 15 maj 1976. På bilden ser vi femman samt 29 (systervagn till den bevarade 28:n).
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av 643 »

SS 1583 är också en ASEA-Hägglunds-Scania-Vabis från ca 1949, en triplett! :D Inget fel i det, de brinner ju då och då :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Bergen har fem: en "mulebuss, en "sputnik", to Skoda og en Volvo. Oslo og Drammen en hver, til sammen sju.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av stockholm79 »

Riga kommer snart inte ha några gama Škoda-trådbussar kvar, de håller på att bytas ut till nyare, man skulle kanske kunna få någon dit :)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er vel lenge siden Riga hadde gamle Skodaer. "Bergensskoda" av type 9TR finnes fortsatt enkelte steder i Ukraina. De er gamle.
Användarens profilbild
malas
Inlägg: 34
Blev medlem: tisdag 21 januari 2014 11:00

Re: Bevarade trådbussar världen över

Inlägg av malas »

643 skrev: Inget fel i det, de brinner ju då och då :(
Tur då att det finns"eldsjälar" som tar vid.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Skriv svar