Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av LÅ1 »

Detta har nog skrivits något om detta i tråden Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården. Men det kan nog vara värt en egen tråd.

Nästa år skall man börja bygga anslutningen mellan Högdalsdepån och Farstalinjen. Stockholm direkt börjar skrämma upp de boende i området redan nu. :)
"Flera år av sprängningar i Söderort – här dras nya t-banespåren".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av Bo Rengmark »

Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av TKO »

Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Vid första påseende en idé som bör beaktas. Men man kanske inte vill att trafiken på Vantörsbanan störs av in- och utryckande tåg till/från TUB1?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av Odd »

Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Det och en evenemangstågsstation mellan "Globen" och Skärmarbrink har redan föreslagits och avslagits. Det hade fungerat rätt bra annars för att avlasta den ordinarie stationen vid evenemang.


Jag är ändå imponerad av att man lyckats bygga en lågtrafikerad förbindelse så dyrt som möjligt. Man skall ju inte använda den för trafiktåg och det skulle definitivt räckt med ett enkelspår mestadels på ytan även om det blev en något längre omväg och snävare kurvor. Men nu får vi acceptera att politikerna valt att spendera pengarna på detta sätt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av twr »

Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Slakthusstationen ska väl ligga ganska djupt? Inte säkert att det går.

Gällande förbindelsen vid Högdalen, en del av sträckan utgörs väl av de nya uppställningsspåren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av CS »

Odd skrev:
Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Det och en evenemangstågsstation mellan "Globen" och Skärmarbrink har redan föreslagits och avslagits. Det hade fungerat rätt bra annars för att avlasta den ordinarie stationen vid evenemang.


Jag är ändå imponerad av att man lyckats bygga en lågtrafikerad förbindelse så dyrt som möjligt. Man skall ju inte använda den för trafiktåg och det skulle definitivt räckt med ett enkelspår mestadels på ytan även om det blev en något längre omväg och snävare kurvor. Men nu får vi acceptera att politikerna valt att spendera pengarna på detta sätt...
Du får väl glädja dig åt att politikerna ÄNTLIGEN gör en REJÄL SATSNING på TUNNELBANAN utan att skapa BARRIÄREFFEKTER som FÖRHINDRAR STADSMÄSSIG BEBYGGELSE. :wink:

Skämt åsido skulle ett sådant där spår i någon slags framtid kunna ingå i någon slags tvärförbindelse Älvsjö-Tyresö trafikerad med en tåglängd på ca 40m. Men det är snarare en bieffekt av FUT:s uppdrag än någon genomtänkt strategi.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av hgsldf »

CS skrev: Skämt åsido skulle ett sådant där spår i någon slags framtid kunna ingå i någon slags tvärförbindelse Älvsjö-Tyresö trafikerad med en tåglängd på ca 40m. Men det är snarare en bieffekt av FUT:s uppdrag än någon genomtänkt strategi.
Skojig idé att tokspåna kring :)
Skarpnäcksbanan ansluter i Älta och T-bana till Bollmora har vi väntat på i 52 år. Anslutning från Högdalsdepån till linjen mot Rågsved, Hagsätra (och Älvsjö) är ju bara ett stenkast! Intressant är att innevånare i södra förorterna skulle få en snabb anslutning till Jvg i Älvsjö och därmed så småningom även Skavsta flygplats. Man behöver inte ta sig till Norrmalm för att åka tåg.
/Göran
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av Bo Rengmark »

twr skrev: Slakthusstationen ska väl ligga ganska djupt? Inte säkert att det går.
Rejäla nivåskillnader. Sockenplan ovan jord som idag, Slakthuset 35 meter och Gullmarsplan 70 meter under marknivå. Om stigningen blir för brant får man väl utvidga kurvradien?
http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/station ... a-soderort
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av Bo Rengmark »

Länkar till utredningen på 66 sidor som ligger till grund för beslutet. Riktigt intressant att studera men jag hittar ingen skrivning om eventuell sammankoppling mellan slakthusstationen och Skärmarbrink. Genom en sådan förbindelse skulle banavdelningen få mycket snabbare åtkomst till blå linje.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... ring_0.pdf
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av twr »

Bo Rengmark skrev:Länkar till utredningen på 66 sidor som ligger till grund för beslutet. Riktigt intressant att studera men jag hittar ingen skrivning om eventuell sammankoppling mellan slakthusstationen och Skärmarbrink. Genom en sådan förbindelse skulle banavdelningen få mycket snabbare åtkomst till blå linje.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... ring_0.pdf
Det har väl antagligen inte utretts. Och det kanske helt enkelt inte går profilmässigt. Det kanske skulle krävas en tunnel ända till Sockenplan, och då är den nu föreslagna lösningen kanske enklare? Speciellt som de nya uppställningsspåren faktiskt ligger i berg, en bit på väg i riktning mot Gubbängen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av twr »

Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Ja, det hade ju varit en möjlighet. Förbindelsen är dock bara ena delen av problemet. Man hade ändå behövt bygga en depå någonstans. Till exempel i Skarpnäck. Men det är möjligt att din lösning är bättre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Jag hänger inte riktigt med - vad skulle ha gått via Solna C? NKS-banan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av TKO »

Täby har sagt nej till tunnelbana eftersom det inte är tillräckligt fiiiint - har signaturen 'Inge' missat det?

Jag rekommenderar lite källstudier innan nästa inlägg!

(Det är nästan så jag börjar misstänka att signaturen haft oturen att gå i major Björklunds skola - men det stämmer knappast åldersmässigt...)

Puss och kram
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Ja, det hade ju varit en möjlighet. Förbindelsen är dock bara ena delen av problemet. Man hade ändå behövt bygga en depå någonstans. Till exempel i Skarpnäck. Men det är möjligt att din lösning är bättre.
Varför då? Man hade fortsatt kunnat bygga ut Högdalen eller ännu hellre Rissne.
Ursäkta, jag uttryckte mig slarvigt. Det hade behövts nya uppställningsplatser oavsett. Men som du påpekar kan de ligga i anslutning till en befintlig depå. Precis som nu planeras i Högdalen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av LÅ1 »

Stockholm direkt har bilder på hur det kan komma att se ut med T-baneanslutningen; "BILDSPECIAL: Så här blir nya t-banebron över Gubbängsfältet",
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Stockholm direkt har bilder på hur det kan komma att se ut med T-baneanslutningen; "BILDSPECIAL: Så här blir nya t-banebron över Gubbängsfältet",
Bra att man kostar på sig anslutningar åt båda hållen!

Blir förbindelsen dubbelspårig? Onödigt lyxigt i så fall tycker jag, men ni andra kanske vet bättre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av gbd »

hgsldf skrev:
CS skrev: Skämt åsido skulle ett sådant där spår i någon slags framtid kunna ingå i någon slags tvärförbindelse Älvsjö-Tyresö trafikerad med en tåglängd på ca 40m. Men det är snarare en bieffekt av FUT:s uppdrag än någon genomtänkt strategi.
Skojig idé att tokspåna kring :)
Skarpnäcksbanan ansluter i Älta och T-bana till Bollmora har vi väntat på i 52 år. Anslutning från Högdalsdepån till linjen mot Rågsved, Hagsätra (och Älvsjö) är ju bara ett stenkast! Intressant är att innevånare i södra förorterna skulle få en snabb anslutning till Jvg i Älvsjö och därmed så småningom även Skavsta flygplats. Man behöver inte ta sig till Norrmalm för att åka tåg.
/Göran

Vänta nu, hade vi inte kommit överens om att RB skulle gå till Tyresö? :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av LÅ1 »

gbd skrev:Vänta nu, hade vi inte kommit överens om att RB skulle gå till Tyresö? :)
Roslags- och Södertörnsbanan blir det då! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av gbd »

Men en ärlig fråga, att man låter den ha flera anslutningar till farstagrenen, är det för att snabbare kunna mata på tåg på banan?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Inlägg av Lars_L »

gbd skrev:Men en ärlig fråga, att man låter den ha flera anslutningar till farstagrenen, är det för att snabbare kunna mata på tåg på banan?
Nä, det skulle man inte ha råd med, utan för att det inte kommer att gå att köra från Hagsätragrenen till gröna linjen - man planerar ju att använda marken mellan GUP och Enskede gård till bostäder etc.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar