Nästa år skall man börja bygga anslutningen mellan Högdalsdepån och Farstalinjen. Stockholm direkt börjar skrämma upp de boende i området redan nu.

"Flera år av sprängningar i Söderort – här dras nya t-banespåren".
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vid första påseende en idé som bör beaktas. Men man kanske inte vill att trafiken på Vantörsbanan störs av in- och utryckande tåg till/från TUB1?Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Det och en evenemangstågsstation mellan "Globen" och Skärmarbrink har redan föreslagits och avslagits. Det hade fungerat rätt bra annars för att avlasta den ordinarie stationen vid evenemang.Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Slakthusstationen ska väl ligga ganska djupt? Inte säkert att det går.Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Du får väl glädja dig åt att politikerna ÄNTLIGEN gör en REJÄL SATSNING på TUNNELBANAN utan att skapa BARRIÄREFFEKTER som FÖRHINDRAR STADSMÄSSIG BEBYGGELSE.Odd skrev:Det och en evenemangstågsstation mellan "Globen" och Skärmarbrink har redan föreslagits och avslagits. Det hade fungerat rätt bra annars för att avlasta den ordinarie stationen vid evenemang.Bo Rengmark skrev:Undrar om någon undersökt möjligheten att dra ett förbindelsespår från norra änden på nya slakthusområdesstationen och vändspåret i Skärmarbrink. Borde bli betydligt kortare än det man skissar i Högdalen. Ger också fördelen att kunna gå direkt till både Farsta och Skarpnäck. Nytt vändspår måste byggas i Skärmarbrink för tåg som ska fortsätta över Skanstullsbron.
Jag är ändå imponerad av att man lyckats bygga en lågtrafikerad förbindelse så dyrt som möjligt. Man skall ju inte använda den för trafiktåg och det skulle definitivt räckt med ett enkelspår mestadels på ytan även om det blev en något längre omväg och snävare kurvor. Men nu får vi acceptera att politikerna valt att spendera pengarna på detta sätt...
Skojig idé att tokspåna kringCS skrev: Skämt åsido skulle ett sådant där spår i någon slags framtid kunna ingå i någon slags tvärförbindelse Älvsjö-Tyresö trafikerad med en tåglängd på ca 40m. Men det är snarare en bieffekt av FUT:s uppdrag än någon genomtänkt strategi.
Rejäla nivåskillnader. Sockenplan ovan jord som idag, Slakthuset 35 meter och Gullmarsplan 70 meter under marknivå. Om stigningen blir för brant får man väl utvidga kurvradien?twr skrev: Slakthusstationen ska väl ligga ganska djupt? Inte säkert att det går.
Det har väl antagligen inte utretts. Och det kanske helt enkelt inte går profilmässigt. Det kanske skulle krävas en tunnel ända till Sockenplan, och då är den nu föreslagna lösningen kanske enklare? Speciellt som de nya uppställningsspåren faktiskt ligger i berg, en bit på väg i riktning mot Gubbängen.Bo Rengmark skrev:Länkar till utredningen på 66 sidor som ligger till grund för beslutet. Riktigt intressant att studera men jag hittar ingen skrivning om eventuell sammankoppling mellan slakthusstationen och Skärmarbrink. Genom en sådan förbindelse skulle banavdelningen få mycket snabbare åtkomst till blå linje.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... ring_0.pdf
Ja, det hade ju varit en möjlighet. Förbindelsen är dock bara ena delen av problemet. Man hade ändå behövt bygga en depå någonstans. Till exempel i Skarpnäck. Men det är möjligt att din lösning är bättre.Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Jag hänger inte riktigt med - vad skulle ha gått via Solna C? NKS-banan?Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Ursäkta, jag uttryckte mig slarvigt. Det hade behövts nya uppställningsplatser oavsett. Men som du påpekar kan de ligga i anslutning till en befintlig depå. Precis som nu planeras i Högdalen.Inge skrev:Varför då? Man hade fortsatt kunnat bygga ut Högdalen eller ännu hellre Rissne.twr skrev:Ja, det hade ju varit en möjlighet. Förbindelsen är dock bara ena delen av problemet. Man hade ändå behövt bygga en depå någonstans. Till exempel i Skarpnäck. Men det är möjligt att din lösning är bättre.Inge skrev:Felet man gjort anser jag fortfarande är i andra änden. Hade man gått via Solna C, hade man enkelt kunnat ta tåg från Rissne till gröna.
Bra att man kostar på sig anslutningar åt båda hållen!LÅ1 skrev:Stockholm direkt har bilder på hur det kan komma att se ut med T-baneanslutningen; "BILDSPECIAL: Så här blir nya t-banebron över Gubbängsfältet",
hgsldf skrev:Skojig idé att tokspåna kringCS skrev: Skämt åsido skulle ett sådant där spår i någon slags framtid kunna ingå i någon slags tvärförbindelse Älvsjö-Tyresö trafikerad med en tåglängd på ca 40m. Men det är snarare en bieffekt av FUT:s uppdrag än någon genomtänkt strategi.![]()
Skarpnäcksbanan ansluter i Älta och T-bana till Bollmora har vi väntat på i 52 år. Anslutning från Högdalsdepån till linjen mot Rågsved, Hagsätra (och Älvsjö) är ju bara ett stenkast! Intressant är att innevånare i södra förorterna skulle få en snabb anslutning till Jvg i Älvsjö och därmed så småningom även Skavsta flygplats. Man behöver inte ta sig till Norrmalm för att åka tåg.
/Göran
Roslags- och Södertörnsbanan blir det då!gbd skrev:Vänta nu, hade vi inte kommit överens om att RB skulle gå till Tyresö?
Nä, det skulle man inte ha råd med, utan för att det inte kommer att gå att köra från Hagsätragrenen till gröna linjen - man planerar ju att använda marken mellan GUP och Enskede gård till bostäder etc.gbd skrev:Men en ärlig fråga, att man låter den ha flera anslutningar till farstagrenen, är det för att snabbare kunna mata på tåg på banan?