Stationsutrop i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fabkuist

Stationsutrop i tunnelbanan

Inlägg av Fabkuist »

Jag har funderat på en grej och skickade faktiskt in synpunkten till SL idag.

Om man inte är van vid att åka tunnelbana så kollar man oftast såklart på kartan vart man ska. Om vi ska åka till exempel till Stadion så antar jag att man tänker att man ska ta den röda linjen. Men när högtalarsystemet säger tunnelbana mot mörby centrum kanske man inte förstår att man ska ta den linjen. Därför har jag förslaget till en liten ändring i tunnelbanan. T.ex. följande:
"Nästa T-Centrale. Byte till Gröna linjen mot Hässelby strand, Blåa linjen mot Kungsträdgården, Akalla och Hjulsta samt till pendeltåg" eller
"Nästa Slussen. Byte till Röda linjen mot Fruängen, Mörby Centrum, Ropsten och Norsborg samt till Saltsjöbanan och Bussar mot Nacka och Värmdö"

Vad tycks? :)
daniel_s

Re: Stationsutrop i tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Hur menar du att man ska veta vilken röda linjen man ska ta för att komma till Stadion då? Förr eller senare (i detta fall förr) måste man ändå ta reda på att man ska åka med mörby centrum-tåget.
Fabkuist

Inlägg av Fabkuist »

daniel_s skrev:Hur menar du att man ska veta vilken röda linjen man ska ta för att komma till Stadion då? Förr eller senare (i detta fall förr) måste man ändå ta reda på att man ska åka med mörby centrum-tåget.
Ja, men man kanske bara tänker på att stadion ligger på röda linjen, då blir det ju tydligt att man kan byta till röd linje där.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja men med samma logik man kanske bara tänker på att Telefonplan ligger på röda linjen, och då kliver man väl av tåget på fel station om det är dit man ska.

Men innerst inne förstår jag väl hur du menar. :D

Men högtalarutropen är redan för långa, jag skulle värdesätta olika förslag att göra dem kortare i stället!
Fabkuist

Inlägg av Fabkuist »

daniel_s skrev:Ja men med samma logik man kanske bara tänker på att Telefonplan ligger på röda linjen, och då kliver man väl av tåget på fel station om det är dit man ska.

Men innerst inne förstår jag väl hur du menar. :D

Men högtalarutropen är redan för långa, jag skulle värdesätta olika förslag att göra dem kortare i stället!
Ja, det är mycket riktigt. Jag gav även förslaget att endast säga:
"Nästa T-Centralen. Byte till Gröna och Blåa linjerna samt till pendeltåg"
Det skulle ju knappast göra en försämring till de nuvarande, snarare tvärtom kanske. Att det blir mindre förvirrande då det är kortare utrop.
Problemet uppstår väl då kanske vid ex Östermalmstorg. De kan ju inte säga byte till röda linjen när man redan är på röda linjen. Det är nog säkert nått man kan diskutera men ja.. xD

Sen så om man jämför med London så är Stockholms utrop väldigt korta. Exempelvis vid Kings Cross St. Pancras:
The next station is Kings Cross St. Pancras. Change for the Northern, Piccadilly and Victoria Lines. National and international rail services. Exit for world national institute of blind people and the british library. Please mind the gap between the train and the platform"
Haha det tar liksom evigheter. xD
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Den där bytesinformationen... gör den nån nytta alls egentligen?

Att "T-centralen" är den stora bytesstationen är ju rätt uppenbart om man betraktar kartan. För övrigt är det ju likadant vid alla andra bytesstationer. Jag menar att i dagens över-informerade värld har nog faktiskt bytesinformationen spelat ut sin roll. Man borde kunna ta bort den helt, möjligen kan man behöva upprepa stationsnamnet ytterligare en gång så att det är helt säkert att folk uppfattar var de är. Sen kan de dra sina egna slutsatser.
Fabkuist

Inlägg av Fabkuist »

daniel_s skrev:Den där bytesinformationen... gör den nån nytta alls egentligen?

Att "T-centralen" är den stora bytesstationen är ju rätt uppenbart om man betraktar kartan. För övrigt är det ju likadant vid alla andra bytesstationer. Jag menar att i dagens över-informerade värld har nog faktiskt bytesinformationen spelat ut sin roll. Man borde kunna ta bort den helt, möjligen kan man behöva upprepa stationsnamnet ytterligare en gång så att det är helt säkert att folk uppfattar var de är. Sen kan de dra sina egna slutsatser.
Men turister och de som inte hittar eller är nya till systemet? Då är det väl behövligt? Sen är det ju nice med stationsutrop :) Och jag gillar Linda Norgren som röst :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men turister eller nyinflyttade begriper väl inte mera för att man mässar i högtalarna i 30 sekunder? Har de inte läst kartan så förstår de varken vad "byte mot mörby centrum" eller "byte till röda linjen" betyder.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

daniel_s skrev:Men turister eller nyinflyttade begriper väl inte mera för att man mässar i högtalarna i 30 sekunder? Har de inte läst kartan så förstår de varken vad "byte mot mörby centrum" eller "byte till röda linjen" betyder.
Kan bara som så ofta konstatera: "Information är svårt för alla utom för informationschefer, för dessa synes det omöjligt ;"
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Är inte ett av problemen att man kallar de olika T-banesystemen för linjer? Hade tågen mot Mörby och mot Ropsten haft olika nummer som tydligt framgår av linjekartorna och av utropen så tror jag det vore lättare. Nu har tågens linjenumren hamnat i skymundan för begrepp som röda linjen, samt linjernas destination.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

LÅ1 skrev:Är inte ett av problemen att man kallar de olika T-banesystemen för linjer? Hade tågen mot Mörby och mot Ropsten haft olika nummer som tydligt framgår av linjekartorna och av utropen så tror jag det vore lättare. Nu har tågens linjenumren hamnat i skymundan för begrepp som röda linjen, samt linjernas destination.
Om jag minns rätt hade man vanliga linjenummer i förgrunden ett tag, så det kunde man väl i det permanenta reformerandets tidevarv inte fortsätta med. De som kom för sent för att bygga tunnelbana måste ju också ha något att profilera sig med. Det var inte heller tillräckligt likt utländska storstäder, har jag för mig man kunde läsa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

"Röda linjen" osv är egennamn, det betyder inte att det är en linje utan ska snarare utläsas "Röda systemet".

(Det riktiga Systemet kallas dock Röda näsan, eller Gröna skylten.)

"Röda tunnelbanan" hade varit bättre...
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

daniel_s skrev:"Röda linjen" osv är egennamn, det betyder inte att det är en linje utan ska snarare utläsas "Röda systemet".

(Det riktiga Systemet kallas dock Röda näsan, eller Gröna skylten.)

"Röda tunnelbanan" hade varit bättre...
Onekligen. Men i London, Paris och New York kallas det "linjer" och det vågar väl ingen svensk med storavärldenkomplex sätta sig mot. Att deras "linjer" sedan har olika "services" eller liknande på olika delsträckor och grenar, och att de korrekta svenska översättningarna således hade varit "system" (eller "banor" eller något) respektive "linjer", är nog inget de vet eller reflekterar över. Frågan är om ens en språkexpert hade hjälpt i det fallet, eftersom sådana inte brukar kunna kollektivtrafik.

Att behålla beteckningen "bana" när man inför allmänheten bytte ut bannumren mot färger hade väl varit för enkelt.
Skriv svar