SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inlägg av TKO »

I morgon sammanträder "Beredningen för trafikplanering" och där behandlas bland annat följande förslag:

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... edning.pdf

Vad tycks?

Om det redan finns en tråd om detta (vilket det troligen gör) så kanske diskussionen skall föras där. Men bara kanske!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
heasm

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inlägg av heasm »

Alternativ med enhetstaxa verkar bra. Prishöjningen som blir för de som tidigare endast rest i en zon är rätt liten (eftersom de flesta med reskassa endast reser i en zon). De som reser i tre zoner idag kommer antagligen få använda två "blippar" då de inte klarar hela resan på 75 minuter.

Finns det några "dynamiska" negativa effekter räknade på i dokumentet (skummade som hastigast)? T ex att någon som idag reser tre zoner i medel två gånger i veckan dvs:
nuläge: 2x50x2x4=800:-/mån ===> reser med periodkort istället
enhetstaxa: 2x28x2x4=448:-/mån ===> reser med reskassa
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Naturligtvis har man inte tagit hänsyn till några dynamiska effekter eller något alls egentligen, som reskassan verkliga problem.

Man har gjort en opinionsundersökning och konstaterar att folk föredrar enfaldstaxa om den blir lägre än 31 kr (den undersökningen verkar rimlig) sedan har man helt orimligt försökt övertyga sig själva om att nivån kommer att bli under dessa 31 kr. Lite godtyckligt har man hittat på 28 kr.
Stort tack till signaturen "Inge". Jag skall ta och vidarebefordra ovanstående till Karl Henriksson så kan han föreslå att den parlamentariska utredningen omedelbart avslutas, och kanske även att några tjänstemän sparkas. Jag slänger väl iväg en kopia till Tamsons själv också! För varför skall landstinget ödsla pengar på segdragna utredningar när svaret finns här?

Jag blir mer och mer imponerad av den kompetens som döljer sej på detta forum. Nästa steg torde bli att avskaffa Trafiknämnden, och sedan är det väl bara en tidsfråga innan vi kan slopa de allmänna valen - åtminstone till landstingen. Det är bättre att fråga Inge!

God middag!

/TKO
heasm

Inlägg av heasm »

Kommer spärrar att sättas upp mellan tunnelbana och pendeltåg vid Odenplan och T_Centralen (när Citybanan öppnar)?

Vad jag är far efter är om man vill förhindra följande (teoretiskt exempel):
Jag kliver på Roslagsbanan någonstans norr om Vallentuna och hinner precis komma ner i tunnelbanan innan mina 75 minuter tar slut. Vid T-Centralen byter jag tiill pendeltåg för vidare färd mot Södertälje.

Finns det andra strategiska inre spärrlinjer som skulle kunna uppföras, t ex mellan blå och grön/röd t-bana vid T-centralen och Fridhemsplan?
heasm

Inlägg av heasm »

TKO skrev:
Inge skrev:Naturligtvis har man inte tagit hänsyn till några dynamiska effekter eller något alls egentligen, som reskassan verkliga problem.

Man har gjort en opinionsundersökning och konstaterar att folk föredrar enfaldstaxa om den blir lägre än 31 kr (den undersökningen verkar rimlig) sedan har man helt orimligt försökt övertyga sig själva om att nivån kommer att bli under dessa 31 kr. Lite godtyckligt har man hittat på 28 kr.
Stort tack till signaturen "Inge". Jag skall ta och vidarebefordra ovanstående till Karl Henriksson så kan han föreslå att den parlamentariska utredningen omedelbart avslutas, och kanske även att några tjänstemän sparkas. Jag slänger väl iväg en kopia till Tamsons själv också! För varför skall landstinget ödsla pengar på segdragna utredningar när svaret finns här?

Jag blir mer och mer imponerad av den kompetens som döljer sej på detta forum. Nästa steg torde bli att avskaffa Trafiknämnden, och sedan är det väl bara en tidsfråga innan vi kan slopa de allmänna valen - åtminstone till landstingen. Det är bättre att fråga Inge!

God middag!

/TKO
Inge är ingen att bry sig om! Han har havererat länge över hur reskassan är någon typ av stöld och något olagligt i största allmänhet.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TKO skrev:I morgon sammanträder "Beredningen för trafikplanering" och där behandlas bland annat följande förslag:

Vad tycks?

Om det redan finns en tråd om detta (vilket det troligen gör) så kanske diskussionen skall föras där. Men bara kanske!

Tja.., du skrev ju själv i tråden som handlar om exakt just detta för bara två dagar sedan. Men det är ju inte lätt att komma ihåg :wink:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 37#p341837
TKO

Inlägg av TKO »

kildor skrev:
TKO skrev:I morgon sammanträder "Beredningen för trafikplanering" och där behandlas bland annat följande förslag:

Vad tycks?

Tja.., du skrev ju själv i tråden som handlar om exakt just detta för bara två dagar sedan. Men det är ju inte lätt att komma ihåg :wink:
Gjorde jag?

Undrar den förvirrade årstsbon...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TKO skrev:
kildor skrev:

Vad tycks?

Gjorde jag?

Undrar den förvirrade årstsbon...
Ja. Bara det att du ställer frågan efter det att du fått länken av mig är minst sagt oroväckande...
TKO

Inlägg av TKO »

Om du länkat till rätt sida hade det varit lättare!
Men visst borde jag ha kommit ihåg det. Fast då var det ju om barnvagnar och viseringssystem jag skrev - jag noterade nog aldrig tråden egentligen handlade om zonsystemet...

Tack för omtanken!

/Thomas
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ni glömmer av att vi redan har "enhetstaxa" (även om det egentligen inte är korrekt benämning på fenomenet) på större delen av biljettförsäljningen. Då utförandet för det nuvarande biljett- och valideringssystem är direkt olämpligt för zontaxa så är det naturligtvis så att det i nuläget är bättre med "enhetstaxa". Men i ett större perspektiv skulle det vara bättre med en zontaxa även för periodbiljetter.

Ett sidospår är att jag anser att man felnyttjar det nuvarande biljettsystemet ganska grovt. Man har lagt ner långt över en miljard på Access-systemet men har egentligen endast en enda biljettyp, reskassan, som faktiskt utnyttjar tekniken. Och även det är en sanning med modifikation, då det bara ersätter remsan.

Om man utnyttjade Access-systemets fördelar så skulle man snart se att det i grunden inte bara är lämpligt att använda för zontaxa, det är i det närmaste nödvändigt för att kunna utnyttja fördelarna med det. Ett system där man som resenär endast behöver hålla koll på att man har tillräckligt med pengar kvar på kortet för nästa resa och att systemet sedan håller koll på gynnsammaste debiteringen så skulle alla tjäna på det.

Sammanfattningsvis så kan man säga att alla biljetter utom reskassan skall avskaffas samt att zonindelningen införs igen för samtliga biljettslag.
Genius on call
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Fast då behöver man ha utcheckning och då blir det rena rama västtrafik av alltihop lik förbaskat!

Kan vi inte bara komma överens om att mitt förslag är bäst? Jag har visserligen inte tänkt ut det ännu, men om ni ger mig carte blanche så säger jag till när det är färdigtänkt, så behöver ni bara betala fakturorna. :mrgreen:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Fast då behöver man ha utcheckning och då blir det rena rama västtrafik av alltihop lik förbaskat!

Kan vi inte bara komma överens om att mitt förslag är bäst? Jag har visserligen inte tänkt ut det ännu, men om ni ger mig carte blanche så säger jag till när det är färdigtänkt, så behöver ni bara betala fakturorna. :mrgreen:
Visst - bara du lovar att komma fram till samma sak som jag redan gjort!

(Även om "Odd:s" förslag har tydliga västliga influenser tycker jag inspirationen snarare kommer från stora än lilla London. Jag blev sugen på ostron när jag läste inlägget!)

/Thomas
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Genius on call
TKO

Inlägg av TKO »

Tack!

Eftersom jag vanligtvis inte läser DN så har jag missat artikeln.

Kort reflexion: Tänk att förslaget "stärker SL:s kassa med 17 miljoner kronor"! Det är ju hela 0,12% av vad hela verksamheten kostar. Undrar om det inte är bättre att hoppa över prishöjningarna, det är ju ändå felräkningspengar?

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Problemet är bara att SL behöver en förstärkning av sin kassa på omkring (uppskattningsvis) 300-500 miljoner nästa år.

Man kan inte höja periodkorten, om man inte också höjer reskassan (om man inte ska riskera att få en överströmning, som i sin tur minskar inkomsterna). Så förstärker man bara reskassan med 17 miljoner lär man få slakta rätt mycket av nuvarande trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Så du tror att högern försöker höja periodkorten igen? Ja nu när åtminstone hälften av alliansen lockats ut över avgrunden är ju ingenting omöjligt. Förutom att återställa skattefinansieringsgraden inom SL-trafiken förstås. Då tappar man ju väljare i Täby...
(Fast det är väl jämt skägg om det är på sjukvården eller SL-taxan landstingsalliansen kommer att spricka. Först övergav man 'tunnelbanan är färdigbyggd'. Nu har det ideologiskt motiverade motståndet till enhetstaxa uppenbarligen gått upp i rök. Eftersom INTE alla inblandade partier har lika många fingrar i syltburken när det gäller NKS kan det dock bli gnistan som tänder en präriebrand)

Härliga tider - strålande tider!
/TKO
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Inge skrev:
Anders Sundström igen... Det är alltid hård konkurrens om att nå den yttersta botten. Men att göra det bland journalister måste ändå ses som en särskild bedrift.
Det jag reagerade över var den ovanligt dåliga grafiken som inte beskrev alla alternativ, utan fritt valda alternativ i olika relationer.
/Göran
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
Anders Sundström igen... Det är alltid hård konkurrens om att nå den yttersta botten. Men att göra det bland journalister måste ändå ses som en särskild bedrift.
Trots den hårda konkurrensen finns det forumskribenter som ständigt lyckas nå den yttersta (?) botten!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Jag hann i varje fall lära mej att 'yttersta botten' inte är ett bra sätt att beskriva det du förmodligen menar. Får jag föreslå 'djupaste botten'?

För övrigt ser jag att du (i andra trådar) undviker att besvara avgörande frågor - ett inte oväntat beteende från en anonym kverulant.

Vänligen
Thomas K Ohlsson
Hjälmarsvägen 9
Årsta
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Är det inte både barnsligt och omoget att i stället för att diskutera sakfrågan börja ta heder och ära av varandra? Ungefär som de värsta kverulantpolitiker!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar