Gamlestan i snö
Postat: tisdag 19 januari 2016 7:02

Broprovisoriet över Säveån.

Växelvärmen tycks i alla fall fungera.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Martin skrev:
Broprovisoriet över Säveån.
Växelvärmen tycks i alla fall fungera.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Nej, de lades dit för två år sedan och tas bort när ombyggnaden av Gamlestadstorget är klar, vilket beräknas bli 2017.Hechtwagen skrev:Broprovisorium? Ungefär som den pigga 70-åringen strömbron i Stockholm?
Både Vagnhallen Majorna och Rantorget var strömlösa imorse när de flesta vagnarna skulle gå ut. Man fick ut ca 15 av 155 vagnar innan strömmen av någon anledning försvann och flera av de vagnar som hann ut körde fast inte långt från vagnhallen. Utöver dessa vagnar skall det enligt uppgift ha gått 13 "rillvagnar" under natten, för att hålla spåren farbara. Första vagn ut från Rantorget kom till strax efter Ullevi Norra innan det tog stopp.Odd skrev:Vad var det som gjorde att det inte fungerade? Överraskande snöfall (det är ju ändå vinter)? För klen snöröjningskapacitet? Vagnar som inte klarar snön?
Ni kan ju trösta er med att Stockholms Tunnelbana också har stannat för lite snö vid tidigare tillfällen....
Det stämmer, Ringlinien har haft åtminstone 3 tåg ute som hjälpt till med snöröjningen.darthjpp skrev:Vid halv 10 tiden var en äldre vagn från Ringlinien ute och körde, mötte den mellan Kapellplatsen och Vasaplatsen. Vagnen såg inte ut att ha några problem med snön....
Likaså TV4, men reportern saknade tyvärr ögon i nacken! "Komiska missen i TV4:s livesändning".jesper skrev:Även SVT uppmärksammade dagens snöröjningsinsats:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... -bort-snon
Det var ju inte så illa som det beskrevs! Reportern upptäckte ju spårvagnen och kommenterade den! Så Expressen/GT (och förmodligen många fler) försökte få det till att vara värre än det var. Men det är väl inte så ovanligt!C12C3C3C12 skrev:Här är filmen, 4:e uppifrån (kunde inte få det bättre): http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sn ... 8d75000389
Vagnar med skenskrapor är väldigt effektiva att rensa rillan med. För de spårgående snöröjningsfordon som är specialbyggda för ändamålet är skraporna ännu mer effektiva, speciellt i kombination med en snedställda roterande borste. Ett studiebesök i Helsingfors rekommenderas om man vill se häftiga spårgående snöröjningsfordon.Hans W skrev:Hur är det, har Göteborgs spårvägar kvar några plogvagnar?
(Gammelvagnar med skenskrapor verkar inte så effektivt...)
Eller vart tog de andra vagnarna vägen...Johan skrev:Läste man nyhetsflödet i GP igår lät det som att det sattes ut fler spårvagnar än normalt för att kompensera för de som fastnat och försenats. Finns det verkligen en sådan reserv?
Jag tyckte mig, helt ovetenskapligt, se att det var en ovanligt hög andel M32 ute i tisdags eftermiddag. Var kom i så fall dessa ifrån?
Det är vad jag hört också. Sedan finns ju detta inlägg angående första provkörningen i snö: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... f=3&t=7249Thomas Lange skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag tror mig ha hört från initierade att M32 anses ha goda egenskaper i snöförhållanden?
jesper skrev:Det är vad jag hört också. Sedan finns ju detta inlägg angående första provkörningen i snö: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... f=3&t=7249Thomas Lange skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag tror mig ha hört från initierade att M32 anses ha goda egenskaper i snöförhållanden?