Vad var det som gjorde att det inte fungerade? Överraskande snöfall (det är ju ändå vinter)? För klen snöröjningskapacitet? Vagnar som inte klarar snön?
Ni kan ju trösta er med att Stockholms Tunnelbana också har stannat för lite snö vid tidigare tillfällen....
Odd skrev:Vad var det som gjorde att det inte fungerade? Överraskande snöfall (det är ju ändå vinter)? För klen snöröjningskapacitet? Vagnar som inte klarar snön?
Ni kan ju trösta er med att Stockholms Tunnelbana också har stannat för lite snö vid tidigare tillfällen....
Både Vagnhallen Majorna och Rantorget var strömlösa imorse när de flesta vagnarna skulle gå ut. Man fick ut ca 15 av 155 vagnar innan strömmen av någon anledning försvann och flera av de vagnar som hann ut körde fast inte långt från vagnhallen. Utöver dessa vagnar skall det enligt uppgift ha gått 13 "rillvagnar" under natten, för att hålla spåren farbara. Första vagn ut från Rantorget kom till strax efter Ullevi Norra innan det tog stopp.
Vid halv 10 tiden var en äldre vagn från Ringlinien ute och körde, mötte den mellan Kapellplatsen och Vasaplatsen. Vagnen såg inte ut att ha några problem med snön....
darthjpp skrev:Vid halv 10 tiden var en äldre vagn från Ringlinien ute och körde, mötte den mellan Kapellplatsen och Vasaplatsen. Vagnen såg inte ut att ha några problem med snön....
Det stämmer, Ringlinien har haft åtminstone 3 tåg ute som hjälpt till med snöröjningen.
Det var ju inte så illa som det beskrevs! Reportern upptäckte ju spårvagnen och kommenterade den! Så Expressen/GT (och förmodligen många fler) försökte få det till att vara värre än det var. Men det är väl inte så ovanligt!
Hans W skrev:Hur är det, har Göteborgs spårvägar kvar några plogvagnar?
(Gammelvagnar med skenskrapor verkar inte så effektivt...)
Vagnar med skenskrapor är väldigt effektiva att rensa rillan med. För de spårgående snöröjningsfordon som är specialbyggda för ändamålet är skraporna ännu mer effektiva, speciellt i kombination med en snedställda roterande borste. Ett studiebesök i Helsingfors rekommenderas om man vill se häftiga spårgående snöröjningsfordon.
På Djurgården har vi utvecklat skenskrapor för vår traktor som förutom lössnö även rår på kraftig isbildning i rillorna. Det gör att vi har en redundans/valmöjlighet för att effektivt hålla rillorna rena.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Läste man nyhetsflödet i GP igår lät det som att det sattes ut fler spårvagnar än normalt för att kompensera för de som fastnat och försenats. Finns det verkligen en sådan reserv?
Jag tyckte mig, helt ovetenskapligt, se att det var en ovanligt hög andel M32 ute i tisdags eftermiddag. Var kom i så fall dessa ifrån?
Johan skrev:Läste man nyhetsflödet i GP igår lät det som att det sattes ut fler spårvagnar än normalt för att kompensera för de som fastnat och försenats. Finns det verkligen en sådan reserv?
Jag tyckte mig, helt ovetenskapligt, se att det var en ovanligt hög andel M32 ute i tisdags eftermiddag. Var kom i så fall dessa ifrån?