Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Enl Sveriges Radio P4 så kan spårvägsmuseets flytt till Hjorthagen stoppas pga stora kostnader för föroreningar på Gasverksområdet.
Vad sägs om att lansera idén att bygga ett nytt spårvägsmuseum på Djurgården, exempelvis på parkeringsplatsen bredvid Akvaria fiskmuseum. Anslutning direkt till befintlig spårväg och museitrafik skulle kunna göra museet till ett modernt och levande teknikmuseum.
Enl Sveriges Radio P4 så kan spårvägsmuseets flytt till Hjorthagen stoppas pga stora kostnader för föroreningar på Gasverksområdet.
Vad sägs om att lansera idén att bygga ett nytt spårvägsmuseum på Djurgården, exempelvis på parkeringsplatsen bredvid Akvaria fiskmuseum. Anslutning direkt till befintlig spårväg och museitrafik skulle kunna göra museet till ett modernt och levande teknikmuseum.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Tror nog snarare att det blir vagnhallen AGA, hjorthagenspåret är dödfött!, varför ha ett museum som inte rymmer samlingarna och sedan hyra lagerutrymme för de fordon som inte får plats? Bättre att rymma allt på samma ställe som i AGA och där finns det spåranslutning också! 

Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Det har utretts! En hel del problem med till exempel hjulprofil, branta lutningar, avsaknad av ATC. Och förstås frågor om hur museitrafiken skulle fungera och hur många besökare som orkar leta sig ut på Lidingö.Hechtwagen skrev:Tror nog snarare att det blir vagnhallen AGA, hjorthagenspåret är dödfött!, varför ha ett museum som inte rymmer samlingarna och sedan hyra lagerutrymme för de fordon som inte får plats? Bättre att rymma allt på samma ställe som i AGA och där finns det spåranslutning också!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Grundproblemet nu är nog inte var ett alternativt permanent spårvägsmuseum skall ligga. Om inte utflytten från Sofia också skjuts upp kommer vi att lägga ned museet och lagra vagnarna för att "senare" återuppbygga ett museum någonstans, med alla problem det skapar. Ni kan jämföra det hotet med Paris som "tillfälligt" stängde sitt museum för många år sedan och fortfarande inte hittat pengar till ett nytt permanent. Alternativet är nog i praktiken en flytt som planerat till Hjorthagen eller ett avvecklat museum. För övrigt är det pinsamt att politikerna, när de inte kan enas om att höja skatten eller taxan, lägger ner trafik och dessutom hotar ett av Stockholms mest populära museer. Pinsamt!
Stefan
Stefan
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Om man stänger är det stor risk att de som idag frekvent besöker muséet (läs skolklasser m.fl.) glömmer bort det och då försvinner massbesökarna.
Vid flytt till Hjorthagen är det ett måste att spåranslutning ordnas.
-Per
Vid flytt till Hjorthagen är det ett måste att spåranslutning ordnas.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Ja där finns ju onekligen gott om plats!Hechtwagen skrev:Tror nog snarare att det blir vagnhallen AGA, hjorthagenspåret är dödfött!, varför ha ett museum som inte rymmer samlingarna och sedan hyra lagerutrymme för de fordon som inte får plats? Bättre att rymma allt på samma ställe som i AGA och där finns det spåranslutning också!
218
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Ja, tillfälligt, ja!218 skrev:Ja där finns ju onekligen gott om plats!Hechtwagen skrev:Tror nog snarare att det blir vagnhallen AGA, hjorthagenspåret är dödfött!, varför ha ett museum som inte rymmer samlingarna och sedan hyra lagerutrymme för de fordon som inte får plats? Bättre att rymma allt på samma ställe som i AGA och där finns det spåranslutning också!
218
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Tycker nog att AGA och jättehallen är alternativet. Tänker på när danska museet i Köpenhamn avvecklades och analogt med det pytsa ut rubbet till Malmköping med en (alldeles för liten) påse pengar.Stefan B skrev:Grundproblemet nu är nog inte var ett alternativt permanent spårvägsmuseum skall ligga. Om inte utflytten från Sofia också skjuts upp kommer vi att lägga ned museet och lagra vagnarna för att "senare" återuppbygga ett museum någonstans, med alla problem det skapar. Ni kan jämföra det hotet med Paris som "tillfälligt" stängde sitt museum för många år sedan och fortfarande inte hittat pengar till ett nytt permanent. Alternativet är nog i praktiken en flytt som planerat till Hjorthagen eller ett avvecklat museum. För övrigt är det pinsamt att politikerna, när de inte kan enas om att höja skatten eller taxan, lägger ner trafik och dessutom hotar ett av Stockholms mest populära museer. Pinsamt!
Stefan
Men det var länge sedan hoppas på någon form av utvecklingsgrad ändå.
218
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Och det tillfället kan bli rejält länge!twr skrev:Ja, tillfälligt, ja!218 skrev:Ja där finns ju onekligen gott om plats!Hechtwagen skrev:Tror nog snarare att det blir vagnhallen AGA, hjorthagenspåret är dödfött!, varför ha ett museum som inte rymmer samlingarna och sedan hyra lagerutrymme för de fordon som inte får plats? Bättre att rymma allt på samma ställe som i AGA och där finns det spåranslutning också!
218
218
Re: För(or)eningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Eller? Kom igen nu SSS...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Går det inte att ordna plats för museet i Brommahallen?
Medlem nr 266
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Brommahallen ska väl rivas? Marken är väl redan såld?
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Intressant information!
Det är två saker (samt en massa utmaningar) jag funderar över;
- Det verkar för mig en smula senkommet att nu backa ur planerna. Situationen med föroreningar och kostnader för ombyggnad av det aktuella huset torde ju ha varit väl kända under alla de år som planeringen pågått. Och oavsett vad huset användes till, så torde ju "någon" i alla fall få stå för dem.
Törhända vore det kanske en möjlighet att SSS-Stockholm med rejäla muskler skulle kunna använda kåken för vagnrenoveringar. Det är ju attans trångt i Alkärret. "Föroreningarna" (var det inte ett upplag för kol/koks...?) är ju tämligen beskedliga och ligger mest i marken. Skyffla ut det översta jordlagret och gjut ett rejält betonggolv. Denna åtgärd har anses vara tillfyllest vid andra saneringar. Vagntransporter kan göras med trailer in till dess det går att fixa en spåranslutning till innerstadsnätet.
- Var det inte så att vid förhandlingarna med staden betr. Söderhallen så utlovades en "en påse" med 100 mille för flytten av Spårvägsmuséet. Vart tog den slanten vägen....?
Nä, det ligger nog en "gravad hund" här...! I dessa "T-banekramartider" vore det kanske bättre att marknadsföra anläggningen som "T-bane museum".
Intressant är också att notera beslutet att ett nytt femvåningshotell får byggas vid AGA, vid Agavägen/Agaplanen. Det beslutade Miljö-och stadsbyggnadsnämnden i Lidingö vid sitt senaste sammanträde.
Företaget Strabag vill bygga ett femvåningshotell på den mark där SL tidigare planerat en utställningsbyggnad för äldre spårvagnar samt kontor.
Förundrad / Lena
Det är två saker (samt en massa utmaningar) jag funderar över;
- Det verkar för mig en smula senkommet att nu backa ur planerna. Situationen med föroreningar och kostnader för ombyggnad av det aktuella huset torde ju ha varit väl kända under alla de år som planeringen pågått. Och oavsett vad huset användes till, så torde ju "någon" i alla fall få stå för dem.
Törhända vore det kanske en möjlighet att SSS-Stockholm med rejäla muskler skulle kunna använda kåken för vagnrenoveringar. Det är ju attans trångt i Alkärret. "Föroreningarna" (var det inte ett upplag för kol/koks...?) är ju tämligen beskedliga och ligger mest i marken. Skyffla ut det översta jordlagret och gjut ett rejält betonggolv. Denna åtgärd har anses vara tillfyllest vid andra saneringar. Vagntransporter kan göras med trailer in till dess det går att fixa en spåranslutning till innerstadsnätet.
- Var det inte så att vid förhandlingarna med staden betr. Söderhallen så utlovades en "en påse" med 100 mille för flytten av Spårvägsmuséet. Vart tog den slanten vägen....?
Nä, det ligger nog en "gravad hund" här...! I dessa "T-banekramartider" vore det kanske bättre att marknadsföra anläggningen som "T-bane museum".
Intressant är också att notera beslutet att ett nytt femvåningshotell får byggas vid AGA, vid Agavägen/Agaplanen. Det beslutade Miljö-och stadsbyggnadsnämnden i Lidingö vid sitt senaste sammanträde.
Företaget Strabag vill bygga ett femvåningshotell på den mark där SL tidigare planerat en utställningsbyggnad för äldre spårvagnar samt kontor.
Förundrad / Lena
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Nu har man hittat en lösning! En lösning som många protesterar mot. En lösning som säkert är betydligt sämre än att lägga museet i Gasverksområdet. Speciellt på sikt.
"Idrottsföreningar kan kastas ut – ska göra plats för museum".
Veteranbussarna som ibland kör mellan stan och museet får väl skyltas med 17 i framtiden!
Några frågor i sammanhanget:
Vem äger hallen? SL antar jag!
Vad var hallen till för, när den var ny?
Betalar dagens hyresgäster marknadsmässig hyra? Eller subventionerar SL/Landstinget verksamheten för pingisspelarna m.fl?
"Idrottsföreningar kan kastas ut – ska göra plats för museum".
Veteranbussarna som ibland kör mellan stan och museet får väl skyltas med 17 i framtiden!

Några frågor i sammanhanget:
Vem äger hallen? SL antar jag!
Vad var hallen till för, när den var ny?
Betalar dagens hyresgäster marknadsmässig hyra? Eller subventionerar SL/Landstinget verksamheten för pingisspelarna m.fl?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Me like!LÅ1 skrev:Nu har man hittat en lösning! En lösning som många protesterar mot. En lösning som säkert är betydligt sämre än att lägga museet i Gasverksområdet. Speciellt på sikt.
"Idrottsföreningar kan kastas ut – ska göra plats för museum".
Veteranbussarna som ibland kör mellan stan och museet får väl skyltas med 17 i framtiden!

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Varför föreslår ingen Frihamnen? Där finns det fortfarande gott om plats, och ännu ett incitament, om än litet, för att spårvägen skall byggas ut.
- Bilagor
-
- spvm1.jpg (135.66 KiB) Visad 7926 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Spårvägsmuséet måste ligga i närheten av spår så vagnarna kan luftas på Cityspårvägen, allt annat vore vansinnigt.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Det är ju inte så nu!Per Lind skrev:Spårvägsmuséet måste ligga i närheten av spår så vagnarna kan luftas på Cityspårvägen, allt annat vore vansinnigt.
-Per

Är det ingen som har föreslagit att ta hela parkeringsplatsen vid Alkärrshallen och rymma alltihop där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
Har svårt att tro att idrottshallen ovanför Nybodahallen har bärighet att ex.vis få in C2:an eller andra tyngre fordon. Den är ju inte byggd för det och det man säger är att man kan lägga ut tjocka plåtar för att fördela axeltrycket det gäller ju bara till en viss gräns. Totalvikten finns ju där ändå! Parkeringsplatsen invid Alkärrshallen har väl diskuterats i kanske 25 år men den ytan är många intresserade av med Gröna Lund i spetsen. Så den kan man nog glömma. Övertalig yta i AGA vill SLL hyra ut externt, de lokalerna bedöms för dyrbara för museiändamål. Det är väl tveksamt om SLL överhuvudtaget ser museet som sin uppgift. Då hade de nog värnat om verksamheten på ett helt annat sätt än vad de tycks göra nu!twr skrev:Det är ju inte så nu!Per Lind skrev:Spårvägsmuséet måste ligga i närheten av spår så vagnarna kan luftas på Cityspårvägen, allt annat vore vansinnigt.
-PerMen visst vore det trevligt med en anslutning.
Är det ingen som har föreslagit att ta hela parkeringsplatsen vid Alkärrshallen och rymma alltihop där?
218
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Föroreningar kan stoppa Spårvägsmuseets flytt
I Stockholm finns det ju faktiskt en spårvägssträcka som är lämplig för museitrafik, och den är också den enda som är det. Förortsbanorna ligger alla för avsides och angör inga turistmål. Det är också mycket osäkert om det blir mer stadsspårväg i stan, så man kan inte lägga något museum där spårväg kommer att passera. Ett museum utan något att köra vagnarna på vore ju väldigt synd och mot all strävan att göra det man ställer ut levande för folk.
Återstår då var på eller på väg till Djurgården man skulle lägga ett museum. Förstöra landskapsbilden? Ge mig ett bryt, kan man ersätta ett gammalt värdshus med nybrutalism, bygga en dålig Sluss, förstöra "vattenfronten" för överskådlig framtid eller bygga Nobelcentrum där ett både historiskt och estetiskt värdefullt hamnmagasin stod så kan man bygga en (i tillämpliga delar-) replik av en gammaldags vagnhall någonstans bortom eller innanför Oakhill.
Om jag vore lokalpolitiker, med reservation för ogenomtänkta detaljer och i medvetande om mitt underläge. Tyvärr är jag inte lokalpolitiker…
Återstår då var på eller på väg till Djurgården man skulle lägga ett museum. Förstöra landskapsbilden? Ge mig ett bryt, kan man ersätta ett gammalt värdshus med nybrutalism, bygga en dålig Sluss, förstöra "vattenfronten" för överskådlig framtid eller bygga Nobelcentrum där ett både historiskt och estetiskt värdefullt hamnmagasin stod så kan man bygga en (i tillämpliga delar-) replik av en gammaldags vagnhall någonstans bortom eller innanför Oakhill.
Om jag vore lokalpolitiker, med reservation för ogenomtänkta detaljer och i medvetande om mitt underläge. Tyvärr är jag inte lokalpolitiker…
Senast redigerad av minimum traction den onsdag 01 juni 2016 15:31, redigerad totalt 1 gånger.