Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Då och då ramlar jag över att det gnälls om hårda säten (i ex A32/A35/A36). Men vad gnäller folk om egentligen? Här om dagen var jag på kurs en heldag och satt på hårda skolstolar. Ingen på kursen sa något om hårda stolar. Inte heller hörde jag någon gnälla när jag gick i skolan. Där var det hårda plast- eller trästolar som gällde. Världens sämsta stol är enligt min mening de som sitter i C20.
Inge skrev:Det är viss skillnad om stolen rör sig eller står still på ett plant golv i en fast byggnad.
Problemet med C20-stolarna är väl att de helt enkelt blivit gamla och sunkiga med tiden. Men det är knappast meningen att samma stolar skall hålla hela vagnens livslängd. Dags att byta dem med andra ord.
Hur gamla var Cx respektive X10-stolarna när man bytte dem?
C20 stolarna har aldrig varit sköna. De saknar allt var form heter. Det är som att sitta på en tvål. Äckliga är de också och det är väl mycket Lasse Åberg tygets fel. Samma sak syns numera på X60-stolarna.
Dagens passagerare är nog en smula bortskämda vad gäller komfort och dylikt. Jag drar mig till minnes hur jag tillsammans med mor anträdde resorna till min moster i Sundbyberg. Det var en lång resa på träbänkar. Jag minns inte att jag någonsin klagade trots att resan tog nästan en timme. Jag minns att jag till och med gillade dessa säten för man satt högt och kunde titta ut. Något man inte kunde göra på spårvagnarna i innerstaden.
Då och då ramlar jag över att det gnälls om hårda säten (i ex A32/A35/A36). Men vad gnäller folk om egentligen? Här om dagen var jag på kurs en heldag och satt på hårda skolstolar. Ingen på kursen sa något om hårda stolar. Inte heller hörde jag någon gnälla när jag gick i skolan. Där var det hårda plast- eller trästolar som gällde. Världens sämsta stol är enligt min mening de som sitter i C20.
Det finns folk som gnäller över avsaknaden av toalett i spårvagnar också (Odderbanen och Grenåbanen där det blir Stadler Tango snart istället för Y-tog, MR och Desiro). Dock har jag åkt Y-tog till Odder utan toalett och överlevt.
Personligen föredrar jag trä eller läder (galon) i lokaltrafiken eftersom slitstarka material som är hygieniska är viktiga. Textilklädsel betraktar jag som direkt olämpligt eftersom det tenderar att bli smutsigt och slitet. Har man säten eller bänkar med bra form är det inga problem med t.ex trä.
Det finns folk som gnäller över avsaknaden av toalett i spårvagnar också (Odderbanen och Grenåbanen där det blir Stadler Tango snart istället för Y-tog, MR och Desiro). Dock har jag åkt Y-tog till Odder utan toalett och överlevt.
Nu vill jag minnas att toaletterna i Y-togen på Odderbanan var avstängda ett bra tag eftersom de hade öppet system. Ursprungligen sköttes trafiken av HHJ, Hads-Ning Herreds Jernbaner men togs senare över av Nordjyske Jernbaner och slutligen DSB. Dock var det redan då planerat att införa spårväg i Århus och därmed att Odderbanen skulle elektriferas för spårväg och integreras med Grenåbanen (också spårvägselektrifiering).
Restiden är ungefär 30 minuter Odder-Århus - dock baseras en del av gnället på de stackare som reser Odder-Grenå (tågbyte har traditionellt varit nödvändigt i Århus för sådana resor...) som nu oroar sig hur det skall gå att åka Tango på sträckan (antalet genomgående resenärer är lågt).
Vad som håller på att ske är ungefär samma sak som då HSS tog över HRRJ även om motorvagnarna saknade toalett. Övergången var iövrigt snarlik, d.v.s att en järnvägslinje med järnvägsfordon blev spårväg med spårvägstrafik ihop med godstrafik (gods lär förekomma på Grenålinjen även i framtiden).
BSB101 skrev:Komforten på C20-säterna ser jag inga problem med med tanke på genomsnittsresan.
Åker man från Norsborg, Farsta strand eller Hässelby strand så är de inga höjdare. Själv föredrar jag att stå!
Jag klarar mig att sitta en halvtimma i en C20-säte... och en timma i en X60-säten.
Faktiskt tycker jag att X60-säterna är bekvämare än X10-säterna. för C20 komtra Cx så har de sina för- och nackdelar. Just på Cx så kan jag bara sitta på säterna i en vagns ände, som är något högre än de övriga säterna. De andra är för låga för mig att sitta i en halvtimmesresa från Norsborg...
Inge skrev:Det är viss skillnad om stolen rör sig eller står still på ett plant golv i en fast byggnad.
Problemet med C20-stolarna är väl att de helt enkelt blivit gamla och sunkiga med tiden. Men det är knappast meningen att samma stolar skall hålla hela vagnens livslängd. Dags att byta dem med andra ord.
De går att byta på 30 sekunder så de är utbytta flera gånger om, löpande. På C20 är det mycket mer jobb, vid en spya t ex så byter man inte hela sitt- eller ryggplätten utan bara tyget, varvid man ska skruva på små skruvar mitt i guckan och sen hantera det äckliga tyget så att det sprätter hit och dit och sen drar man alltså på ett nytt fräscht (nåja) omslag på den blöta skumgummidynan (eller glasfiberull eller vad det nu är) och skickar ut vagnen. I bästa fall kommer man ihåg att tvätta av de omkringliggande väggfälten innan man går därifrån. Sen slänger man arbetskläderna i tvättmaskinen och sen upprepar man samma arbetsmoment på söndagen. Så nu vet ni varför det ibland kan kännas som att sätet är lite fuktigt på en lördags- eller söndagsmorgon, trots att sätet ser sprillans nytt ut
De går att byta på 30 sekunder så de är utbytta flera gånger om, löpande. På C20 är det mycket mer jobb, vid en spya t ex så byter man inte hela sitt- eller ryggplätten utan bara tyget, varvid man ska skruva på små skruvar mitt i guckan och sen hantera det äckliga tyget så att det sprätter hit och dit och sen drar man alltså på ett nytt fräscht (nåja) omslag på den blöta skumgummidynan (eller glasfiberull eller vad det nu är) och skickar ut vagnen. I bästa fall kommer man ihåg att tvätta av de omkringliggande väggfälten innan man går därifrån. Sen slänger man arbetskläderna i tvättmaskinen och sen upprepar man samma arbetsmoment på söndagen. Så nu vet ni varför det ibland kan kännas som att sätet är lite fuktigt på en lördags- eller söndagsmorgon, trots att sätet ser sprillans nytt ut
Man kan ju tycka att Lasse Åbergs mönster hade gått att trycka på galon. Tyg är inget bra för säten i kollektivtrafiken. Framför allt inte i T-banan. Ser inte fräscht ut så länge. Även om det inte sker "olyckor" på dem så blir de fort slitna.
Fick jag önska så skulle jag vilja ha tillbaka de fina skumgummisätena som fanns i de äldsta T-banevagnarna.
HSS F2 skrev:
Personligen föredrar jag trä eller läder (galon) i lokaltrafiken eftersom slitstarka material som är hygieniska är viktiga. Textilklädsel betraktar jag som direkt olämpligt eftersom det tenderar att bli smutsigt och slitet. Har man säten eller bänkar med bra form är det inga problem med t.ex trä.
LÅ1 skrev:
Man kan ju tycka att Lasse Åbergs mönster hade gått att trycka på galon. Tyg är inget bra för säten i kollektivtrafiken. Framför allt inte i T-banan. Ser inte fräscht ut så länge. Även om det inte sker "olyckor" på dem så blir de fort slitna.
Kommer ni inte ihåg hur det såg hur när vi hade galonsäten i tunnelbanan? Om ni inte gör det är "kniv" ett bra nyckelord. Och särskilt fräscha upplevde jag inte galonsätena.
Att sätena skars upp var väl oftast för att komma åt skumgummibitar som man kunde dränka in med lämplig vätska för att sedan hålla framför näsan. Åtminstone fick jag, då det begav sig, den uppfattningen att det var för sniffning som sätena skars upp och bitar revs loss.
Fördelen med galon är att man märker (ser) om det är blött eller färgindränkt och otrevligheter tränger inte in till stoppningen. Förmodligen behöver sådana säten inte heller bytas ut lika ofta.
Skumgummistoppningen var behaglig att sitta på.
Jaha, men merparten av skadegörelsen utövas idag av personer som inte direkt kan kategoriseras som "skolpojkar" och som har kapacitet att göra både det ena och det andra.
En fördel med stolsklädsel med lite struktur i är för övrigt att den är svårare att skriva på med klotterpennor.