Jag har åkt i några dagar och konstatera en hel del förbättringspotential. Jag har åkt den gamla Lidingöbanan dagligen M-F sedan 2003.
I morse noterades att avgångar var inställda på grund av personalbrist. Sådant kan hända, men det är sådant man kan ta höjd för. Under de år som jag åkte med den gamla Lidingöbanan med tidigare operatörer hände detta mycket sällan. I mitt yrke som trafiksamordnare och sedemera trafikplanerare på SJ förekom det också, men såhär första veckan kanske dubbla jourer kunde varit bra att ha.
Här kommer flera punkter från gårdagen och dagen:
- Realtidssystemet hänger inte med, avgångar som är försenade visas inte på realtidssystemet utan skyltarna går över till "Nu" i ett antal minuter, sedan släcks det och så kommer nästa avgång upp. Sådant gör mig irriterad och då borde man komplettera med ett utrop, eller släcka skyltarna.
- Jag har under flera dagar inte hört ett enda utrop i stationernas högtalare. Idag kom jag till Ropsten 16.50, missade 16.49-avgången som gick på tid, nästa avgång, 16.59 räknas ner på realtidsskylten, men när tiden är inne uppenbarar sig ingen spårvagn. Ett trafikbefäl tog radiokontakt med TL Aga och fick position på vagnen och vi kunde efter ett snabbt riktningsbyte lämna Ropsten 17.06, sex minuter sena.
- Inget utrop i vagnen varför man var sen, däremot kom det utrop i vagnens yttre högtalare om att man bad kunderna lämna plats för avstigande trots att tåget var sent. Vackert så, men man hade önskat ett utrop i stationens högtalare.
-Man verkar inte ha förmåga att bryta förseningarna. Är trafikledningsfunktionen ovan eller ny? Tidigare Lidingöbaneentreprenör bröt förseningsspiralen genom att vända vagnarna tidigare, eller sätta in en ny vagn i omloppet, något som är elementär trafikledning på enkelspårsbanor med tät trafik. I eftermiddag verkade man inte göra något, eftersom alla vagnar var lite smått försenade och när då realtidssystemet inte hänger med, så blir vi kunder faktiskt förvirrade, och i viss mån irriterade.
-Man informerade på realtidstidsdisplayerna och på sl.se att förstärkningsbussar satts in 06.00 - 09.00 och 15.00 - 18.00. På SLs Facebooksida kom frågor om var bussarna gick och vad de hade för tidtabell, men SL kunde inte svara. Trafikbefälet som var i Ropsten berättade när jag frågade att det blivit fel i informationen och att det inte var fråga om några förstärkningsbussar som gick, utan att det enbart rörde sig om standby-bussar. Således lyckades man hela dagen informera om en förstärkningstrafik som inte fanns. Det är olyckligt och skapar bara irritation. Hade man informerat om att det fanns standbybussar så hade det ju varit klart, nu fick man alla att tro att det pågick någon slags parallell busstrafik som inte fanns...
-Personalens agerande var inget att klaga på, snarare tvärtom, rappa vändningar och konduktör och förare hjälptes åt. I Gåshaga berättade konduktören personligen att vi stod stilla pga stoppsignal! ELEGANT!

. Sånt personligt bemötande gillas. Jag gillar dessutom vagnarna, även om det är för få sittplatser för min smak. Vagnarna är ju ett lyft jämfört med A30/B30 som skrek sig genom alla kurvor och dessutom inte hade någon vidare acceleration eller toppfart.
Det ska nog bli bra det här, men AB SS har en del att leva upp till, hitintills är det inte alls lika bra som under föregående operatör och bana. Om man dessutom har konstaterat fel i tidtabellen och att körtiden inte räcker till, då är det bara att göra om trafikupplägget bums om man ska få fortsatt förtroende, precis som Arriva fick göra med ersättningstrafiken för Lidingöbanan efter att den inte fungerade optimalt.