Lidingöbanans nyöppnande
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbanans nyöppnande
Det vore intressant att få en redogörelse av hur trafiken fungerar nu när det blivit vardag. Jag har förstått att man inte kör med "långa" tåg längre utan att en modern dragspelsvagn räcker. Men gör den det? Om jag sett rätt på de ritningar som lagts ut är antalet sittplatser i de nya vagnarna betydligt färre. Det borde ju betyda mer ståplatser men kanske bättre komfort för dem som fått en sittplats. Det gamla tåget var ju väldigt trångt. Fungerar tågmötena på rätt platser? Går det betydligt fortare nu än med de gamla tågen. Jag vill minnas att det tog ca 20 minuter hela vägen till Gåshaga. Vad är man nere i nu?
Re: Lidingöbanans nyöppnande
Nu är det ju höstlov den här veckan, så det blir väl inte helt rättvisande. Men visst kommer det bli trångt. Å andra sidan gick det ju knappt att använda alla sittplatser på gamla vagnarna, eftersom det var så trånga i sig. Och 10 stående gjorde det ju nästan omöjligt att komma fram...Så det kommer nog inte kännas så mycket trängre. Dessutom lär väl resenärerna sprida ut sig mer i tåget.turbo skrev:Det vore intressant att få en redogörelse av hur trafiken fungerar nu när det blivit vardag. Jag har förstått att man inte kör med "långa" tåg längre utan att en modern dragspelsvagn räcker. Men gör den det? Om jag sett rätt på de ritningar som lagts ut är antalet sittplatser i de nya vagnarna betydligt färre. Det borde ju betyda mer ståplatser men kanske bättre komfort för dem som fått en sittplats. Det gamla tåget var ju väldigt trångt. Fungerar tågmötena på rätt platser? Går det betydligt fortare nu än med de gamla tågen. Jag vill minnas att det tog ca 20 minuter hela vägen till Gåshaga. Vad är man nere i nu?
I övrigt har jag själv bara hunnit vara ute en sväng i söndags och då fungerade ingenting. Tågmöte i Brevik fungerar inte eftersom restiden dit i regel tar för lång tid från Ropsten. Man skulle behöva göra om så att tågmötet är i Högberga istället. Därtill var det signalfel när jag åkte. Rött både i signalen vid Högberga och från Kottla. Inte heller Siemens axelräknare verkar fungera så bra med andra ord...
Men framförallt blir körtiden för lång, och inväntan på tågmöte i Brevik gör att man alltid tycks hålla på att missa tunnelbanan i Ropsten. Körtiden nu låg på mellan 23-26 minuter, snarare än 21 minut. Och då var det inte speciellt mycket folk ute och åkte.
Sådant har ju varit dåligt på Lidingöbanan tidigare också - men upprustning och nya vagnar verkar tyvärr inte ha gjort det hela bättre.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Jag åkte igår eftermiddag Gåshaga brygga-Skärsätra, det var på tidtabell och samtidigt möte i Brevik. Lite oljud från takpanel och fönster där jag satt. Nybilsskrammel som det var förr.
Vägskydden behöver ses över både här och där. Undrar om man använt konsulter som annars arbetar med stambanorna med tanke hur länge bommarna ligger nere i förväg i några korsningar. Lååånga köer i Skärsätra på Södra Kungsvägen. I Brevik går bommarna upp trots att mötande tåg står inne. Sådant äter tid.
Annars bara positivt från min korta premiärtur, rymligt, luftigt och artiga välkammade och välstrukna konduktörer!

Vägskydden behöver ses över både här och där. Undrar om man använt konsulter som annars arbetar med stambanorna med tanke hur länge bommarna ligger nere i förväg i några korsningar. Lååånga köer i Skärsätra på Södra Kungsvägen. I Brevik går bommarna upp trots att mötande tåg står inne. Sådant äter tid.
Annars bara positivt från min korta premiärtur, rymligt, luftigt och artiga välkammade och välstrukna konduktörer!
- dr Cassandra Nojdh
Lidingösidan ger en inte så trevlig recension av "nya" Lidingöbanan: http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... illbaka-1/
Vad håller AB SS på med.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
Tror inte det stämmer! Stod ingenting om vare sig sena eller inställda avgångar på Lidingöbanan när jag kollade vid den tiden på sl.se, måste vara frågan om ett missförstånd! 

- Hechtwagen
Vad betyder anmärkningen i rött på sl.se "Trafiken förstärks med bussar ca 06-09 samt ca 15-19" som man ser när man söker restider för Lidingöbanan?
- dr Cassandra Nojdh
Vad är det du tror inte stämmer? Vari består missförståndet? Du påstår ju faktiskt indirekt att Jan Sjöberg ljuger. Enligt turlistan skulle det ha varit avgångar 17.39 och 17.49. Ingen av dessa blev av, om man får tro artikeln. Inte heller kunde tågpersonalen, på förfrågan, upplysa om vad som hade hänt.Hechtwagen skrev:Tror inte det stämmer! Stod ingenting om vare sig sena eller inställda avgångar på Lidingöbanan när jag kollade vid den tiden på sl.se, måste vara frågan om ett missförstånd!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Thomas Lange
Trimmar in verksamheten, enligt uppgift från säker källa.dr Cassandra Nojdh skrev:Lidingösidan ger en inte så trevlig recension av "nya" Lidingöbanan: http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... illbaka-1/
Signalfel, krånglande vagnsdörr och flyttade möten skapar förseningar.
Återställningsförmågan är svag pga antalet enkelspårsträckor. Men man jobbar på det.
Det du kanske inte visste när du skrev inlägget var personalbristen pga sjukanmälningar tidigt i morse. Två inställda turer i morgonrusningen är inget som går spårlöst förbi.
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
Precis vad det står. Ett antal bussar kör förstärkning i högtrafiken under veckan.Hechtwagen skrev:Vad betyder anmärkningen i rött på sl.se "Trafiken förstärks med bussar ca 06-09 samt ca 15-19" som man ser när man söker restider för Lidingöbanan?
Ju förr dess bättre.
- dr Cassandra Nojdh
Tja, det kan ju kalla det. Vad de flesta dock reagerar över är - helt naturligt - bristen på information. Har spårinnehavaren rivit bort högtalaranläggningen på trafikplatserna? Och är det (de flyttade) tågmötena som ställer till problem så har man ju inte vunnit mycket, trots en miljardinvestering. Det var ju ett gissel även under den gamla tiden, kompletterat med den tid det tog för det gamla tåget att sega sig upp för Herseruds- och Käppalabackarna.Thomas Lange skrev:Trimmar in verksamheten, enligt uppgift från säker källa.dr Cassandra Nojdh skrev:Lidingösidan ger en inte så trevlig recension av "nya" Lidingöbanan: http://www.lidingosidan.se/lidingo/lidi ... illbaka-1/
Signalfel, krånglande vagnsdörr och flyttade möten skapar förseningar.
Återställningsförmågan är svag pga antalet enkelspårsträckor. Men man jobbar på det.
Det du kanske inte visste när du skrev inlägget var personalbristen pga sjukanmälningar tidigt i morse. Två inställda turer i morgonrusningen är inget som går spårlöst förbi.
Beträffande personalsituationen idag morse har jag överhuvud taget inte yttrat mig. Det har däremot en del av de som skriver i Lidingösidans kommentarsfält. Det kanske vore bra att kosta på sig någon förarreserv på uttjänsterna, åtminstone såhär i början.
- Hechtwagen
Eftersom man tydligen inte lyckats trimma in verksamheten de sista månaderna före trafikstarten utan mer eller mindre omedelbart misslyckas leverera det man utlovat så får vi vara storsinta och ge SS och Trafikförvaltningen några månader på sig att få banan att fungera lika bra som förr om åren!
Och ett tips till SS! Ju närmare AGA personalen bor desto bättre funkar det, så är det bara!
Och ett tips till SS! Ju närmare AGA personalen bor desto bättre funkar det, så är det bara!

- dr Cassandra Nojdh
Ja, det är väl minimikrav. Men vi kan naturligtvis säga så, och var hjälpligt överens om det. Frågan är om de dagligen resande Lidingöborna är lika storsinta. Visst vore det bra om en del av personalkåren bodde på Lidingö. Så var det förr, men AB SS valde ju att nyrekrytera personal nästan i sin helhet. Jag vet att det fanns ett betydande intressen från den "gamla" Lidingöpersonalen (som påfallande ofta bodde på ön) att komma tillbaka, men AB SS erbjöd för dåliga anställningsvillkor.Hechtwagen skrev:Eftersom man tydligen inte lyckats trimma in verksamheten de sista månaderna före trafikstarten utan mer eller mindre omedelbart misslyckas leverera det man utlovat så får vi vara storsinta och ge SS och Trafikförvaltningen några månader på sig att få banan att fungera lika bra som förr om åren!
-
Jag har åkt i några dagar och konstatera en hel del förbättringspotential. Jag har åkt den gamla Lidingöbanan dagligen M-F sedan 2003.
I morse noterades att avgångar var inställda på grund av personalbrist. Sådant kan hända, men det är sådant man kan ta höjd för. Under de år som jag åkte med den gamla Lidingöbanan med tidigare operatörer hände detta mycket sällan. I mitt yrke som trafiksamordnare och sedemera trafikplanerare på SJ förekom det också, men såhär första veckan kanske dubbla jourer kunde varit bra att ha.
Här kommer flera punkter från gårdagen och dagen:
- Realtidssystemet hänger inte med, avgångar som är försenade visas inte på realtidssystemet utan skyltarna går över till "Nu" i ett antal minuter, sedan släcks det och så kommer nästa avgång upp. Sådant gör mig irriterad och då borde man komplettera med ett utrop, eller släcka skyltarna.
- Jag har under flera dagar inte hört ett enda utrop i stationernas högtalare. Idag kom jag till Ropsten 16.50, missade 16.49-avgången som gick på tid, nästa avgång, 16.59 räknas ner på realtidsskylten, men när tiden är inne uppenbarar sig ingen spårvagn. Ett trafikbefäl tog radiokontakt med TL Aga och fick position på vagnen och vi kunde efter ett snabbt riktningsbyte lämna Ropsten 17.06, sex minuter sena.
- Inget utrop i vagnen varför man var sen, däremot kom det utrop i vagnens yttre högtalare om att man bad kunderna lämna plats för avstigande trots att tåget var sent. Vackert så, men man hade önskat ett utrop i stationens högtalare.
-Man verkar inte ha förmåga att bryta förseningarna. Är trafikledningsfunktionen ovan eller ny? Tidigare Lidingöbaneentreprenör bröt förseningsspiralen genom att vända vagnarna tidigare, eller sätta in en ny vagn i omloppet, något som är elementär trafikledning på enkelspårsbanor med tät trafik. I eftermiddag verkade man inte göra något, eftersom alla vagnar var lite smått försenade och när då realtidssystemet inte hänger med, så blir vi kunder faktiskt förvirrade, och i viss mån irriterade.
-Man informerade på realtidstidsdisplayerna och på sl.se att förstärkningsbussar satts in 06.00 - 09.00 och 15.00 - 18.00. På SLs Facebooksida kom frågor om var bussarna gick och vad de hade för tidtabell, men SL kunde inte svara. Trafikbefälet som var i Ropsten berättade när jag frågade att det blivit fel i informationen och att det inte var fråga om några förstärkningsbussar som gick, utan att det enbart rörde sig om standby-bussar. Således lyckades man hela dagen informera om en förstärkningstrafik som inte fanns. Det är olyckligt och skapar bara irritation. Hade man informerat om att det fanns standbybussar så hade det ju varit klart, nu fick man alla att tro att det pågick någon slags parallell busstrafik som inte fanns...
-Personalens agerande var inget att klaga på, snarare tvärtom, rappa vändningar och konduktör och förare hjälptes åt. I Gåshaga berättade konduktören personligen att vi stod stilla pga stoppsignal! ELEGANT!
. Sånt personligt bemötande gillas. Jag gillar dessutom vagnarna, även om det är för få sittplatser för min smak. Vagnarna är ju ett lyft jämfört med A30/B30 som skrek sig genom alla kurvor och dessutom inte hade någon vidare acceleration eller toppfart.
Det ska nog bli bra det här, men AB SS har en del att leva upp till, hitintills är det inte alls lika bra som under föregående operatör och bana. Om man dessutom har konstaterat fel i tidtabellen och att körtiden inte räcker till, då är det bara att göra om trafikupplägget bums om man ska få fortsatt förtroende, precis som Arriva fick göra med ersättningstrafiken för Lidingöbanan efter att den inte fungerade optimalt.
I morse noterades att avgångar var inställda på grund av personalbrist. Sådant kan hända, men det är sådant man kan ta höjd för. Under de år som jag åkte med den gamla Lidingöbanan med tidigare operatörer hände detta mycket sällan. I mitt yrke som trafiksamordnare och sedemera trafikplanerare på SJ förekom det också, men såhär första veckan kanske dubbla jourer kunde varit bra att ha.
Här kommer flera punkter från gårdagen och dagen:
- Realtidssystemet hänger inte med, avgångar som är försenade visas inte på realtidssystemet utan skyltarna går över till "Nu" i ett antal minuter, sedan släcks det och så kommer nästa avgång upp. Sådant gör mig irriterad och då borde man komplettera med ett utrop, eller släcka skyltarna.
- Jag har under flera dagar inte hört ett enda utrop i stationernas högtalare. Idag kom jag till Ropsten 16.50, missade 16.49-avgången som gick på tid, nästa avgång, 16.59 räknas ner på realtidsskylten, men när tiden är inne uppenbarar sig ingen spårvagn. Ett trafikbefäl tog radiokontakt med TL Aga och fick position på vagnen och vi kunde efter ett snabbt riktningsbyte lämna Ropsten 17.06, sex minuter sena.
- Inget utrop i vagnen varför man var sen, däremot kom det utrop i vagnens yttre högtalare om att man bad kunderna lämna plats för avstigande trots att tåget var sent. Vackert så, men man hade önskat ett utrop i stationens högtalare.
-Man verkar inte ha förmåga att bryta förseningarna. Är trafikledningsfunktionen ovan eller ny? Tidigare Lidingöbaneentreprenör bröt förseningsspiralen genom att vända vagnarna tidigare, eller sätta in en ny vagn i omloppet, något som är elementär trafikledning på enkelspårsbanor med tät trafik. I eftermiddag verkade man inte göra något, eftersom alla vagnar var lite smått försenade och när då realtidssystemet inte hänger med, så blir vi kunder faktiskt förvirrade, och i viss mån irriterade.
-Man informerade på realtidstidsdisplayerna och på sl.se att förstärkningsbussar satts in 06.00 - 09.00 och 15.00 - 18.00. På SLs Facebooksida kom frågor om var bussarna gick och vad de hade för tidtabell, men SL kunde inte svara. Trafikbefälet som var i Ropsten berättade när jag frågade att det blivit fel i informationen och att det inte var fråga om några förstärkningsbussar som gick, utan att det enbart rörde sig om standby-bussar. Således lyckades man hela dagen informera om en förstärkningstrafik som inte fanns. Det är olyckligt och skapar bara irritation. Hade man informerat om att det fanns standbybussar så hade det ju varit klart, nu fick man alla att tro att det pågick någon slags parallell busstrafik som inte fanns...
-Personalens agerande var inget att klaga på, snarare tvärtom, rappa vändningar och konduktör och förare hjälptes åt. I Gåshaga berättade konduktören personligen att vi stod stilla pga stoppsignal! ELEGANT!

Det ska nog bli bra det här, men AB SS har en del att leva upp till, hitintills är det inte alls lika bra som under föregående operatör och bana. Om man dessutom har konstaterat fel i tidtabellen och att körtiden inte räcker till, då är det bara att göra om trafikupplägget bums om man ska få fortsatt förtroende, precis som Arriva fick göra med ersättningstrafiken för Lidingöbanan efter att den inte fungerade optimalt.
Och en vagn har lite hjulplatta, den dunkade just förbi här.
- Hechtwagen
Tidtabellen nu jämfört med före avstängningen? Borde den inte vara samma? Tunnelbanan går var femte minut i rusningen och lidingötågen var tionde. Vad är det som är ändrat? Ingenting kanske? Eller går det inte att byta ände lika fort på A36 som A30? Vill minnas att vändande tåg i Gåshaga brygga ankom och avgick på samma minut! 
Kan även notera att de omvittnade inställda avgångarna inte meddelas oss resenärer på sl.se, befinner sig SS i en förnekelsefas eftersom informationen till resenärerna är i princip obefintlig? Fungerar ens högtalarna längs med banan?

Kan även notera att de omvittnade inställda avgångarna inte meddelas oss resenärer på sl.se, befinner sig SS i en förnekelsefas eftersom informationen till resenärerna är i princip obefintlig? Fungerar ens högtalarna längs med banan?

Nåja, nu är det ju trots allt lite nya förutsättningar, nytt signalsystem, nya vagnar etc. Eftersom trafiken har haft så små marginaler på Lidingöbanan (avser problemet med tät trafik på mycket enkelspår), så innebär ju ganska små skillnader rätt stor effekt.
Men SS har väl å andra sidan Sveriges bredaste kompetens när det gäller att köra spårvagn. Det tar väl dock en stund att analysera problemen. Det vill säga hur mycket som beror på stabilitetsproblem i själva systemet (krånglande dörrar och problem med signalsystem) och vad som måste justeras när det gäller tidtabellsupplägg.
Kan också vara förarnas körsätt etc, hur lång tid uppehållen tar m.m. som påverkar.
Men 21-22 minuters körtid har ju alltid varit knappt på Lidingöbanan. Med så knappa marginaler måste dels alla system fungera perfekt, dels finns det väldigt små marginaler vid förseningar. Då måste man som sagt vända tåget innan Gåshaga. Sådant kräver ju dock lite erfarenhet för att kunna fatta de perfekta besluten kring (alltså hur sen en avgång får vara, innan förseningen inte går att köra in och det resulterar i följdförseningar).
Det krävs väl en stund att bli varm i kläderna. Trafikinformationen kommer nog igång när inkörningsperioden är över. Det är ju väldigt liten trafik om man ser till Trafikledning, så det ska ju knappast på sikt behöva vara svårt att hinna informera ordentligt. Problemet med skyltarna är ju att avgångar som är inställda måste plockas bort manuellt. Men det slarvas det ju med hos alla utförarna. Det systemet verkar inte heller helt intrimmat, då fel tider har visats lite här och där (uppmätningen av körtiden mellan olika stationer verkar inte helt fungera).
Nu är förresten vändtiden 3-minuter vid Gåshaga. Fast om tåget i gengäld är tre minuter sent inne, så hjälper ju inte det något....Och får tåget därtill vänta för mötande tåg, så blir det snabbt kaos i alla fall. Har nu inte heller varit ute och sett om man kör med 5- eller 6 vagnar i högtrafik. Eftersom vändtiderna blir så knappa vid 5 vagnar ute, kanske man behöver det 6:e tågsättet ute för att det ska fungera i högtrafik. Annars är det ju bara 3-4 minuters vändtid i var ände. Sådant gör att det i princip inte finns någon återställningstid i systemet.
Men SS har väl å andra sidan Sveriges bredaste kompetens när det gäller att köra spårvagn. Det tar väl dock en stund att analysera problemen. Det vill säga hur mycket som beror på stabilitetsproblem i själva systemet (krånglande dörrar och problem med signalsystem) och vad som måste justeras när det gäller tidtabellsupplägg.
Kan också vara förarnas körsätt etc, hur lång tid uppehållen tar m.m. som påverkar.
Men 21-22 minuters körtid har ju alltid varit knappt på Lidingöbanan. Med så knappa marginaler måste dels alla system fungera perfekt, dels finns det väldigt små marginaler vid förseningar. Då måste man som sagt vända tåget innan Gåshaga. Sådant kräver ju dock lite erfarenhet för att kunna fatta de perfekta besluten kring (alltså hur sen en avgång får vara, innan förseningen inte går att köra in och det resulterar i följdförseningar).
Det krävs väl en stund att bli varm i kläderna. Trafikinformationen kommer nog igång när inkörningsperioden är över. Det är ju väldigt liten trafik om man ser till Trafikledning, så det ska ju knappast på sikt behöva vara svårt att hinna informera ordentligt. Problemet med skyltarna är ju att avgångar som är inställda måste plockas bort manuellt. Men det slarvas det ju med hos alla utförarna. Det systemet verkar inte heller helt intrimmat, då fel tider har visats lite här och där (uppmätningen av körtiden mellan olika stationer verkar inte helt fungera).
Nu är förresten vändtiden 3-minuter vid Gåshaga. Fast om tåget i gengäld är tre minuter sent inne, så hjälper ju inte det något....Och får tåget därtill vänta för mötande tåg, så blir det snabbt kaos i alla fall. Har nu inte heller varit ute och sett om man kör med 5- eller 6 vagnar i högtrafik. Eftersom vändtiderna blir så knappa vid 5 vagnar ute, kanske man behöver det 6:e tågsättet ute för att det ska fungera i högtrafik. Annars är det ju bara 3-4 minuters vändtid i var ände. Sådant gör att det i princip inte finns någon återställningstid i systemet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Det var väl mötestillägg i Skärsätra förut? Nu har det byggts dubbelspår till Kottla, för att flytta mötet dit. Tanken var att detta skulle korta restiden till kring 19 minuter. Tanken var också att tågen ska köra 80 km/h i stället för 65 km/h (på tillämpliga sträckor förstås). Vändtiden i Gåshaga brygga skulle vara 6 (alternativt 16) minuter, var det tänkt.Hechtwagen skrev:Tidtabellen nu jämfört med före avstängningen? Borde den inte vara samma? Tunnelbanan går var femte minut i rusningen och lidingötågen var tionde. Vad är det som är ändrat? Ingenting kanske? Eller går det inte att byta ände lika fort på A36 som A30? Vill minnas att vändande tåg i Gåshaga brygga ankom och avgick på samma minut!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- R.Lindmark
Man kör med 5 tåg och 50min varv precis som förr. Imorse fungerade rusningen enligt uppgift bra.
- Thomas Lange
Körtid på 19 minuter måste väl ha varit kalkylerat innan besparingskraven tog bort dubbelspåret mellan Brevik och Högberga? Idag är det tufft att komma under 21 minuter.twr skrev:Det var väl mötestillägg i Skärsätra förut? Nu har det byggts dubbelspår till Kottla, för att flytta mötet dit. Tanken var att detta skulle korta restiden till kring 19 minuter. Tanken var också att tågen ska köra 80 km/h i stället för 65 km/h (på tillämpliga sträckor förstås). Vändtiden i Gåshaga brygga skulle vara 6 (alternativt 16) minuter, var det tänkt.Hechtwagen skrev:Tidtabellen nu jämfört med före avstängningen? Borde den inte vara samma? Tunnelbanan går var femte minut i rusningen och lidingötågen var tionde. Vad är det som är ändrat? Ingenting kanske? Eller går det inte att byta ände lika fort på A36 som A30? Vill minnas att vändande tåg i Gåshaga brygga ankom och avgick på samma minut!
Man kommer i princip aldrig upp i 80 km/h där det är skyltat. Uppför backen efter Torsvik i bästa fall 70. Nerför backen knappast heller eftersom ATP kräver stark inbromsning till 40 en bra bit innan växeln vid infart till Torsvik.
Ej heller blir det 80 mellan Kottla och Högberga eller Högberga och Brevik, snarare 65-70.
Men sth är kanske mindre betydelsefullt för tidhållningen. Jag tycker mig se att folk "bussköar" till en påstigningsdörr i stället för att sprida ut sig längs hela vagnens längd. Tappar man 20 sek var på tio hållplatser är man tre minuter sen till ändhållplatsen.
Ju förr dess bättre.
Ja, i praktiken hade man väl, om jag minns rätt, ca två minuter extra mellan Skr och Aga i riktning Ropsten jämfört med tvärtom, två viktiga minuter i tidtabellen som ofta gjorde skillnad.Borde ha behållt nån gammal tabell.twr skrev:Det var väl mötestillägg i Skärsätra förut? Nu har det byggts dubbelspår till Kottla, för att flytta mötet dit. Tanken var att detta skulle korta restiden till kring 19 minuter. Tanken var också att tågen ska köra 80 km/h i stället för 65 km/h (på tillämpliga sträckor förstås). Vändtiden i Gåshaga brygga skulle vara 6 (alternativt 16) minuter, var det tänkt.
Möjligen har man kalkylerat med det men det är inte orsaken. Ett av de stora problemen med A35/A36 jämfört med A30 är trögheten i systemen. Med A30 kunde du börja öppna dörrarna strax innan tåget stannade (under 5km/h?) och eftersom dörrarna i sig tog lite längre tid på sig att öppna än A35/A36 så blev folk ändå startberedda snabbare. Några små viktiga sekunder vid varje hållplats. Detta problem är dock större på tex C20, där man i praktiken förlorat kanske 2 minuter på de längre linjerna, men kompenserat detta med snabbare acceleration.Thomas Lange skrev:Körtid på 19 minuter måste väl ha varit kalkylerat innan besparingskraven tog bort dubbelspåret mellan Brevik och Högberga? Idag är det tufft att komma under 21 minuter.
Appropå acceleration, när jag åkte i gårdagens rusning med den försenade 16:59-avgången så accelererade inte vagnarna särskilt mycket, vilket jag tror man förlorar sekunder på. Även vid start var det väldigt segt. Beror det på ATCn, som på Tvärbanan? Det borde ju inte vara så eftersom det (väl) är slingor överallt numera?
Det har väl egentligen aldrig varit avsikten heller utan att det snarare skall vara så att banans STH inte skall vara något hinder för körningen, därför är det vettigt att skylta 80 även om man inte kan köra så snabbt i praktiken. Tyvärr finns det en del förare som av någon anledning tror att man alltid måste komma upp i skyltad hastighet även om det inte är lämpligt med hänsyn till omständigheterna. A30 gick redan i 65 och det var redan då få ställen som man hade nytta av högre hastighet även om vagnarna hade klarat det.Thomas Lange skrev:Man kommer i princip aldrig upp i 80 km/h där det är skyltat. Uppför backen efter Torsvik i bästa fall 70. Nerför backen knappast heller eftersom ATP kräver stark inbromsning till 40 en bra bit innan växeln vid infart till Torsvik.
På Tvärbanan så får man "nosa" på 80km/h endast på några få ställen, varav det längsta mellan Lde och Valla Torg, och då endast runt 10 sekunder. Samma anledning som ovan.Thomas Lange skrev:Ej heller blir det 80 mellan Kottla och Högberga eller Högberga och Brevik, snarare 65-70.
Thomas Lange skrev:Men sth är kanske mindre betydelsefullt för tidhållningen. Jag tycker mig se att folk "bussköar" till en påstigningsdörr i stället för att sprida ut sig längs hela vagnens längd. Tappar man 20 sek var på tio hållplatser är man tre minuter sen till ändhållplatsen.
Stämmer bra det, för övrigt samma anledning som brukar vara dimensionerande för vilken turtäthet man klarar av på en linje. Värst är lattedrickande morsor/farsor med mobiltelefon och barnvagn. Vad som än händer så skall dom alltid fixa nåt med ungen precis när de skall kliva av och då har de även luren mellan axeln och huvudet. Alla som har insikt i hur det brukar gå när man försöker göra två saker samtidigt, och i detta fallet tre saker samtidigt, vet att det sammanlagt tar längre tid summerat än var och en av aktiviteterna tar var för sig...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.