Linje 14 återuppstår (igen)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Martin »

Göteborgs spårvagnslinje 14 återuppstår under perioden 23/10 till 2/11. Den kommer ha samma sträckning som den hade tidigt på 00-talet, då den kommer trafikera sträckan centralstationen - evenemangstråket - Korsvägen - Krokslätt (Lana). Anledningen är avstängning av Chalmerstunneln.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av hej »

Mer exakt så är det från och med den 26 oktober till och med 30 oktober som linje 14 ersätter linje 13. Dock så vänder man inte linje 14 på Hisingen utan vänder den runt Eggers och låter den gå parallellt med linje 2 mellan Centralstationen och Lana. Eftersom det är skollov så känns denna lösning onödig, hade kanske funnits poäng med linjen om den vände vid Wieselgrensplatsen.
Morgonturerna från Saltholmen går dock som vanligt fast via Vasaplatsen.
Linje 6 och 8 berörs hela perioden fram till och med trafikdygnets slut den 1 november och går efter Chalmers via Kapellplatsen, Vasaplatsen, Valand, Berzeligatan, Korsvägen, Liseberg, St Sigfridsplan, Liseberg till Scandinavium och omvänt. Detta som sagt beroende på arbete i Chalmerstunneln.
turbo
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 01 maj 2015 16:31

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av turbo »

Vi får glädjas åt att våra vänner i Göteborg har en så expansiv trafikledning och att man bygger ut spårvägen.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av hej »

turbo skrev:Vi får glädjas åt att våra vänner i Göteborg har en så expansiv trafikledning och att man bygger ut spårvägen.
Nästa utbyggnad ligger långt fram i tiden.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Harald »

Som nästa utbyggnad får man väl räkna Kvillehallen. Den är ju en förutsättning för att man ska kunna öka trafiken, eftersom de befintliga hallarna är fulla. Planen är fortfarande i samrådsstadiet. Fastställande planeras 2016 med byggstart 2017 och inflyttning 2021.
spårvägg
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 07 april 2009 13:17

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av spårvägg »

Linje 14 är tillbaka igen under en vecka i juli 2020
Linje 14 förstärker mellan Sahlgrenska Huvudentré - Korsvägen samt Sankt Sigfrids Plan - Sahlgrenska huvudentré.
Kollektivtrafik · Sista hållplats för avstigning mot Sankt Sigfrids Plan är Korsvägen. Detta gäller från 13 juli klockan 04:00 till 20 juli klockan 04:00.
Giltig från 2020-07-13 kl. 04:00
Beräknas pågå till 2020-07-20 kl. 04:00


https://trafiken.nu/goteborg/trafikinfo ... amt-sankt/
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av jesper »

spårvägg skrev:Linje 14 är tillbaka igen under en vecka i juli 2020
Linje 14 förstärker mellan Sahlgrenska Huvudentré - Korsvägen samt Sankt Sigfrids Plan - Sahlgrenska huvudentré.
Kollektivtrafik · Sista hållplats för avstigning mot Sankt Sigfrids Plan är Korsvägen. Detta gäller från 13 juli klockan 04:00 till 20 juli klockan 04:00.
Giltig från 2020-07-13 kl. 04:00
Beräknas pågå till 2020-07-20 kl. 04:00


https://trafiken.nu/goteborg/trafikinfo ... amt-sankt/
Den rullar även nästa vecka, då mellan Mölndal - Korsvägen - Valand - Annedal - Linnéplatsen, för att förstärka Mölndalslinjen när järnvägen är stängd mellan Mölndal och Göteborg.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Johan »

Det var ju en god tanke men är tågresenärerna hjälpta av att L14 kör till Linnéplatsen? :D

Är förresten slingan i Mölndal byggd för att hantera tre linjer?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Harald »

Johan skrev:Det var ju en god tanke men är tågresenärerna hjälpta av att L14 kör till Linnéplatsen? :D
Det beror ju vart de ska. Det finns många linjer att byta till längs vägen, så många är säkert hjälpta av det.
Johan skrev:Är förresten slingan i Mölndal byggd för att hantera tre linjer?
Ja, alla linjer har samma avgångshållplats, så det går bra.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Harald »

Här är några bilder från igår, den 20 juli.

Bild

Snart avgång från Linnéplatsen. Jag tog cykeln och genade genom Toltorpsdalen, men på vägen stannade jag för att lätt på klädseln så ...

Bild

... strax efter att jag hade kommit till Mölndal kom samma vagn där.

Bild

Det hade varit något stopp för det kom inga vagnar på ett bra tag och sedan kom det många i tät följd.

Bild

Vagnarna bytte linje i Mölndal, 2>14, 4>2 och 14>4. På förra bilden stod den här vagnen i slinga skyltad linje 2.
spårvägg
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 07 april 2009 13:17

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av spårvägg »

Linje 14 återuppstår återigen i Göteborg.
Linje 14 kör vardagar mellan klockan 07:30 – 18:30 på sträckan Nymånegatan – Centralstationen – Wieselgrensplatsen. Linjen börjar köra den 22 februari 2021.
Åtgärden är ett försök att minska trängseln och därmed smittorisken i dessa pandemitider på spårvagnarna i Kortedala.

https://via.tt.se/pressmeddelande/nya-s ... Id=3292328
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Harald »

Vagnar ska man tydligen få fram genom att dra in linje 13, så det är väl så att man anser att det är större behov på sträckan Nymånegatan-Centralstationen än på sträckan Sahlgrenska-Centralstationen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Diripsi »

Tyvärr förstår Västtrafik precis lika lite som förut om hur olika trafikupplägg påverkar belastningen på de olika linjerna. Den naturliga impulsen är förstås, om man inte förstår bättre, att öka trafiken på den sträcka där trängseln är som värst. I själva verket är det ofta inte alls någon bra idé. I nuläget är trängseln som värst på sträckan Nymånegatan-Centralstationen, och den sträckan kommer att få utökad trafik nu när linje 14 börjar köra. Problemet är bara att de allra flesta resenärerna på sträckan kommer från Kortedala och Bergsjön, och de kan ju inte använda den nya linjen. De som åker inom sträckan Nymånegatan-Centralstationen kommer förstås att ta första bästa vagn, och chansen att man hamnar på linje 14 är relativt liten. Linje 14 kommer därför att endast att ge en obetydligt avlastning av linje 7 och 11. Precis som så många andra gånger är det helt enkelt en dålig idé med kortvändningar om man vill minska trängseln. Det enda som fungerar är att utöka trafiken hela vägen till Bergsjön.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av jesper »

Diripsi skrev:Tyvärr förstår Västtrafik precis lika lite som förut om hur olika trafikupplägg påverkar belastningen på de olika linjerna. Den naturliga impulsen är förstås, om man inte förstår bättre, att öka trafiken på den sträcka där trängseln är som värst. I själva verket är det ofta inte alls någon bra idé. I nuläget är trängseln som värst på sträckan Nymånegatan-Centralstationen, och den sträckan kommer att få utökad trafik nu när linje 14 börjar köra. Problemet är bara att de allra flesta resenärerna på sträckan kommer från Kortedala och Bergsjön, och de kan ju inte använda den nya linjen. De som åker inom sträckan Nymånegatan-Centralstationen kommer förstås att ta första bästa vagn, och chansen att man hamnar på linje 14 är relativt liten. Linje 14 kommer därför att endast att ge en obetydligt avlastning av linje 7 och 11. Precis som så många andra gånger är det helt enkelt en dålig idé med kortvändningar om man vill minska trängseln. Det enda som fungerar är att utöka trafiken hela vägen till Bergsjön.
Västtrafik förstår mycket väl problemet och hade gärna utökat trafiken ända från Bergsjön om det hade funnits möjlighet till detta.

1. Det finns inte tillräckligt många vagnar (än). Linje 14 från Nymånegatan startas genom att vagnar omfördelas från linje 13 som dras in (förutom morgonturerna från Saltholmen). Ytterligare någon linje/sträcka i linjenätet måste i så fall få glesare trafik för att förstärka Bergsjön.
2. Signalsystemet i tunnlarna på sträckan Januarigatan - Rymdtorget klarar knappt dagens trafik och definitivt inte en utökning med tätare trafik. Utbyggnad pågår men ändringar i signalsäkerhetsanläggningar är inget som görs i en handvändning.

En snabb lösning blev därmed linje 14 mellan Nymånegatan och Wieselgrensplatsen. Västtrafik säger att linjen kommer trafikera "tills vidare", sanningen är dock att linjen i denna form kommer upphöra senast 29/5 då arbeten vid Nordstan drar igång. Möjligtvis kan den återuppstå (igen...) under andra halvan av augusti om behovet fortfarande finns då.
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av gek »

jesper skrev:2. Signalsystemet i tunnlarna på sträckan Januarigatan - Rymdtorget klarar knappt dagens trafik och definitivt inte en utökning med tätare trafik. Utbyggnad pågår men ändringar i signalsäkerhetsanläggningar är inget som görs i en handvändning.
Tidigare var det kortare signalsträckor ("blocksträckor") i Bergsjön, men signalerna inne i tunnlarna togs väl bort eftersom det dels ansågs obra att spårvagnståg blev stående inne i tunneln vid en brand, dels att simuleringar visade att kapaciteten inte minskade nämnvärt med längre "blocksträckor". Kommer man nu att återinföra signaler som medger flera tåg i samma riktning i tunnlarna - kanske kombinerat med förbättrad brandsäkerhet?

En möjlighet för linje 14 att kunna ta hand om fler passagerare är kanske att i varje fall köra till Aprilgatan när det blir fler vagnar disponibla? Jag föreställer mig att det ibland sätts in nya M33 i trafiken, utan att motsvarande antal M28/M29 slopas?
/Gunnar Ekeving
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Diripsi »

jesper skrev:Västtrafik förstår mycket väl problemet och hade gärna utökat trafiken ända från Bergsjön om det hade funnits möjlighet till detta.

1. Det finns inte tillräckligt många vagnar (än). Linje 14 från Nymånegatan startas genom att vagnar omfördelas från linje 13 som dras in (förutom morgonturerna från Saltholmen). Ytterligare någon linje/sträcka i linjenätet måste i så fall få glesare trafik för att förstärka Bergsjön.
2. Signalsystemet i tunnlarna på sträckan Januarigatan - Rymdtorget klarar knappt dagens trafik och definitivt inte en utökning med tätare trafik. Utbyggnad pågår men ändringar i signalsäkerhetsanläggningar är inget som görs i en handvändning.

En snabb lösning blev därmed linje 14 mellan Nymånegatan och Wieselgrensplatsen. Västtrafik säger att linjen kommer trafikera "tills vidare", sanningen är dock att linjen i denna form kommer upphöra senast 29/5 då arbeten vid Nordstan drar igång. Möjligtvis kan den återuppstå (igen...) under andra halvan av augusti om behovet fortfarande finns då.
Nja, det är bara under 3-minuterstrafiken i morgonrusningen som det inte går att köra tätare trafik till Bergsjön. I eftermiddagsrusningen är det 4-minuterstrafik och då går det att utöka trafiken. Den nya linje 14 kommer att kräva sex omlopp. Om man flyttade de vagnarna till linje 7 och 11 skulle man kunna köra 7-minuterstrafik istället för 8-minuters på respektive linje. Det skulle vara mycket mer värdefullt än den nästan helt meningslösa linje 14. Nu misstänker jag att linje 14 till viss del kommer att köras med enkelvagnar och i så fall kan man behöva flytta vagnar från andra linjer också. Det är inget annat än en anpassning av trafikutbudet till efterfrågan. Egentligen borde man byta plats på de norra delarna av linje 5 och 7 och köra linje 5 och 11 lite oftare än de andra linjerna, kanske 7-minuterstrafik på linje 5 och 11 och 9-minuterstrafik på resten. Det här är ju egentligen förändringar som borde ha gjorts för länge sen och som inte har med pandemin att göra, men om man hade haft ett fungerande trafikupplägg från början så skulle man ha klarat pandemin mycket bättre.

Det är ju inte bara i rusningen som det är trängsel på Bergsjölinjen. På söndagar när linje elvan går 8 minuter efter sjuan mot Bergsjön blir det förstås väldigt trångt på elvan om inte sjuan råkar vara försenad. Bara något så litet som en tidigareläggning av elvan med 2 minuter skulle säkert minska trängseln mer än den nya linjen som ingen kommer att åka med. Men om man hade ett trafikupplägg som var anpassat till efterfrågan skulle förstås linjerna till Bergsjön gå oftare än de andra linjerna även på helger.

Så har vi busstrafiken också. Där kör man fortfarande med linje 157 mellan Aprilgatan och Redbergsplatsen. Den är totalt meningslös för att avlasta linje 7 och 11. Den enda linje som den möjligtvis skulle kunna avlasta är linje 6, men det är ju inte den linjen som behöver avlastas. Det finns planer på att så småningom ersätta linje 58 med en ny linje 21 som går via Kortedalavägen istället för via Gärdsåsgatan (Gärdsåsgatan skulle då få någon annan busslinje istället). Detta skulle kunna ge en betydande avlastning av linje 7 och 11 då många som har närmare till bussen skulle välja den istället för spårvagnen. Dock planeras detta inte att ske förrän 2023(!). Att denna förändring inte har gjorts för länge sen är obegripligt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Odd »

En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Bild
https://www.urban-transport-magazine.co ... in-zurich/
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Nuförtiden sätter ingångna avtal (och regler för att ingå nya) rätt mycket gränser också...

Motorsläpvagn, menar du en vagn med motorer? Det kallar jag en motorvagn, sådana behöver ju inte nödvändigtvis ha förarhytt :-)
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av jesper »

daniel_s skrev:
Odd skrev:En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Nuförtiden sätter ingångna avtal (och regler för att ingå nya) rätt mycket gränser också...

Motorsläpvagn, menar du en vagn med motorer? Det kallar jag en motorvagn, sådana behöver ju inte nödvändigtvis ha förarhytt :-)
Vilken tur att M33-avtalet med Bombardier innehåller en möjlighet att beställa upp till 60 stycken 45-metersvagnar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:
Odd skrev:En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Nuförtiden sätter ingångna avtal (och regler för att ingå nya) rätt mycket gränser också...

Motorsläpvagn, menar du en vagn med motorer? Det kallar jag en motorvagn, sådana behöver ju inte nödvändigtvis ha förarhytt :-)
Lite ordvurpa där.
Genius on call
Skriv svar