En ny spårvägsdragning från Ljura till Centrum finns med från 2017, men där förutsätts statsbidrag täcka halva kostnaden på totalt 65 miljoner kronor.
Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Enligt dagens NT så börjar spåret Ljura - Söder Tull närma sig:
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
bark skrev:Enligt dagens NT så börjar spåret Ljura - Söder Tull närma sig:En ny spårvägsdragning från Ljura till Centrum finns med från 2017, men där förutsätts statsbidrag täcka halva kostnaden på totalt 65 miljoner kronor.
Är det så fantastiskt billigt att bygga spårväg i Norrköping? 700 meter för 65 miljoner kronor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Jag reagerade själv över siffran.twr skrev:Är det så fantastiskt billigt att bygga spårväg i Norrköping? 700 meter för 65 miljoner kronor?

Spårbädd, spår och några växlar kan väl inte vara så dyrt. Det är väl ingen ny vagnhall eller nya vagnar som behövs? Nå, jag hittar ingen mer information på kommunens hemsida så man får väl vänta och se vad som egentligen ingår i projektet.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
De är nog bara att inse att Norrköpings kommun nog har hyfsat bra koll på vad saker verkligen kostar inom spårväg.bark skrev:Jag reagerade själv över siffran.twr skrev:Är det så fantastiskt billigt att bygga spårväg i Norrköping? 700 meter för 65 miljoner kronor?![]()
Spårbädd, spår och några växlar kan väl inte vara så dyrt. Det är väl ingen ny vagnhall eller nya vagnar som behövs? Nå, jag hittar ingen mer information på kommunens hemsida så man får väl vänta och se vad som egentligen ingår i projektet.
Men samtidigt bygger man ju med enkla medel, men med hög kvalitet. Bara en sådan sak som att man bara bygger på dagtid 7-16 och endast i undantagsfall använder dyrare arbetstider, betyder ju en hel del för priset bara det.
Framför allt i Sthlm har man väl en tendens att göra allt precis tvärt om, för det mesta. Bara en sån sak som att mycke måste göras två gånger, bara för att den flrsta egna lösningen inte funkar, utan måste ersättas med en normal, mer självklar lösning, glr ju att kostnaderna lätt galopperar (fast sånt kan man ju iofs inte räkna med och budgetera för).
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Jo, men det är nog lättare bygga på dagtid i Norrköping än i Stockholm, med tanke på trafiken.leifd skrev: Bara en sådan sak som att man bara bygger på dagtid 7-16 och endast i undantagsfall använder dyrare arbetstider, betyder ju en hel del för priset bara det.
Framför allt i Sthlm har man väl en tendens att göra allt precis tvärt om, för det mesta.
Medlem nr 266
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Det är väl ungefär vad det kommer kosta att bygga de 700 meterna längs lindarängsvägen i Stockholm där det är platt och gräs idag, när den delsträckan har byggts så kan man sedan i evig tid påpeka att Stockholm bygger billigast i europa!
Vad kostade chalmerstunneln per kilometer?
e

Vad kostade chalmerstunneln per kilometer?
e
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 47#p286147Hechtwagen skrev:Vad kostade chalmerstunneln per kilometer?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
70-100 millioner SEK pr. km er vanlig europeisk pris for litt enklere sporveisprosjekter, som man eksempelvis finner i mindre tyske steder. Men det er selvfølgelig ikke noe problem å bygge mye dyrere. Særlig franskmennene har høye km-kostnader. Men her følger gjerne en vegg-til-vegg oppgradering av gaten med flytting av kommunale ledninger.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Ljura - Söder Tull närmare
Kan månne sannolikheten för en ny Klingsbergslinje (på befintliga spår) öka om Navestadslinjen får sträckningen genom Vasaparken?