Eltåg 100 år
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Eltåg 100 år
Helgen 12–13 september ägde evenemanget Eltåg 100 år rum på Järnvägsmuseet i Gävle. På lördagen var det lokuppvisning på museet, och på söndagen gick det flera utfärdståg. Här kommer mitt bildreportage från lördagen:
Rc1 1007 är återställt till 1978 års utförande.
SSS Gävleavdelningen var där och informerade. H59A 5294 var också med.
Det här var nog det allra roligaste loket: Netrails Da 903 som Märklinlok i skala 1:1.
Så kom det som många väntade på: det schweiziska gästloket Ce 6/8 III 14305, inlånat från SBB Historic, mer känt som ”Krokodilen”. Loket drar här årgångståget.
Jädraås–Tallås Järnväg var på plats med ackumulatorloket JTJ 6 och sommarvagnen CN 205 från DONJ.
Museets minitåg var ute och körde.
Det var även en del andra fordon än ellok uppställda, men det var inget större intresse för dem. Här är Y6 1109 som stod lite avsides.
Inne på museet pågick en järnvägsmarknad. Här ses några klassiska Märklinkartonger från 1960-talet.
Flera föreningar var på plats och visade upp sina lok. Här är F 701 som tillhör SKÅJ.
D 101 från 1925.
Dm3 1246 + 1247 + 1248 från Malmbanan tillhör museet sedan 2013.
”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, uppställd på museiområdet och flitigt avfotograferad.
Mg 620 från SKÅJ användes i pendeltåget mellan museet och Gävle C.
Nu över till några bilder från söndagens utflyktståg:
Du 109 + D 101 står här vid Avesta Krylbo och ska strax avgå mot Gävle C med B6-vagnar.
”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, ankommer här Avesta Krylbo med 1960-talsvagnar. Det var första dagen och förmodligen också den sista som ett lok av det här slaget rullade genom Dalarna.
”Krokodilen” har nu kommit in till plattformen vid Avesta Krylbo.
Dm3 1246 + 1247 + 1248 har aldrig använts för persontåg tidigare, men nu fick loket pröva på det. Här står det vid plattformen i Avesta Krylbo.
Hälsningar
Peter Bolin
Rc1 1007 är återställt till 1978 års utförande.
SSS Gävleavdelningen var där och informerade. H59A 5294 var också med.
Det här var nog det allra roligaste loket: Netrails Da 903 som Märklinlok i skala 1:1.
Så kom det som många väntade på: det schweiziska gästloket Ce 6/8 III 14305, inlånat från SBB Historic, mer känt som ”Krokodilen”. Loket drar här årgångståget.
Jädraås–Tallås Järnväg var på plats med ackumulatorloket JTJ 6 och sommarvagnen CN 205 från DONJ.
Museets minitåg var ute och körde.
Det var även en del andra fordon än ellok uppställda, men det var inget större intresse för dem. Här är Y6 1109 som stod lite avsides.
Inne på museet pågick en järnvägsmarknad. Här ses några klassiska Märklinkartonger från 1960-talet.
Flera föreningar var på plats och visade upp sina lok. Här är F 701 som tillhör SKÅJ.
D 101 från 1925.
Dm3 1246 + 1247 + 1248 från Malmbanan tillhör museet sedan 2013.
”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, uppställd på museiområdet och flitigt avfotograferad.
Mg 620 från SKÅJ användes i pendeltåget mellan museet och Gävle C.
Nu över till några bilder från söndagens utflyktståg:
Du 109 + D 101 står här vid Avesta Krylbo och ska strax avgå mot Gävle C med B6-vagnar.
”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, ankommer här Avesta Krylbo med 1960-talsvagnar. Det var första dagen och förmodligen också den sista som ett lok av det här slaget rullade genom Dalarna.
”Krokodilen” har nu kommit in till plattformen vid Avesta Krylbo.
Dm3 1246 + 1247 + 1248 har aldrig använts för persontåg tidigare, men nu fick loket pröva på det. Här står det vid plattformen i Avesta Krylbo.
Hälsningar
Peter Bolin
- Kristofer
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Eltåg 100 år
Det är trevligt att du kommenterar och tackar, men trådskaparen har inte varit inloggad på Forum de senaste 10 månaderna så risken är stor att han inte kommer att läsa ditt tack.BusDriver skrev:Fantastiska bilder tack för att du delar med dig!
/ Kristofer (tf besserwesser)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3163
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Eltåg 100 år
Vilka eltåg firade man? 1906 började man provköra elektriska lonkaltåg i Stockholm Stockholm C - Järva.
Re: Eltåg 100 år
Firandet ägde rum samma år som tråden (!) startades, alltså 2015, och det var såvitt jag kan begripa den första kommersiella eldriften på det statliga järnvägsnätet (Malmbanan) som firades.Hechtwagen skrev:Vilka eltåg firade man? 1906 började man provköra elektriska lonkaltåg i Stockholm Stockholm C - Järva.
Senast redigerad av daniel_s den söndag 14 april 2019 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Eltåg 100 år
SJs elektrificering, vilket skedde på Malmbanan 1915. Privatbanors och spårvägars elektrificeringar räknas inte där tydligen...
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Eltåg 100 år
Tacket har gått fram. Även om jag inte loggar in på forumet så ofta brukar jag vara inne lite då och då oinloggad.Kristofer skrev:Det är trevligt att du kommenterar och tackar, men trådskaparen har inte varit inloggad på Forum de senaste 10 månaderna så risken är stor att han inte kommer att läsa ditt tack.BusDriver skrev:Fantastiska bilder tack för att du delar med dig!
/ Kristofer (tf besserwesser)
Efter ett kamerahaveri i september 2018 var jag utan ordentlig kamera i ett halvår, men nu är jag på banan igen med en ny kamera sedan början av mars. Här finns det första bildreportaget med den nya kameran med bilder från Eddavägslinjen: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=41744.
/Peter Bolin