
Rc1 1007 är återställt till 1978 års utförande.

SSS Gävleavdelningen var där och informerade. H59A 5294 var också med.

Det här var nog det allra roligaste loket: Netrails Da 903 som Märklinlok i skala 1:1.

Så kom det som många väntade på: det schweiziska gästloket Ce 6/8 III 14305, inlånat från SBB Historic, mer känt som ”Krokodilen”. Loket drar här årgångståget.

Jädraås–Tallås Järnväg var på plats med ackumulatorloket JTJ 6 och sommarvagnen CN 205 från DONJ.

Museets minitåg var ute och körde.

Det var även en del andra fordon än ellok uppställda, men det var inget större intresse för dem. Här är Y6 1109 som stod lite avsides.

Inne på museet pågick en järnvägsmarknad. Här ses några klassiska Märklinkartonger från 1960-talet.

Flera föreningar var på plats och visade upp sina lok. Här är F 701 som tillhör SKÅJ.

D 101 från 1925.

Dm3 1246 + 1247 + 1248 från Malmbanan tillhör museet sedan 2013.

”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, uppställd på museiområdet och flitigt avfotograferad.

Mg 620 från SKÅJ användes i pendeltåget mellan museet och Gävle C.
Nu över till några bilder från söndagens utflyktståg:

Du 109 + D 101 står här vid Avesta Krylbo och ska strax avgå mot Gävle C med B6-vagnar.

”Krokodilen”, Ce 6/8 III 14305, ankommer här Avesta Krylbo med 1960-talsvagnar. Det var första dagen och förmodligen också den sista som ett lok av det här slaget rullade genom Dalarna.

”Krokodilen” har nu kommit in till plattformen vid Avesta Krylbo.

Dm3 1246 + 1247 + 1248 har aldrig använts för persontåg tidigare, men nu fick loket pröva på det. Här står det vid plattformen i Avesta Krylbo.
Hälsningar
Peter Bolin