Sida 1 av 1
Göteborg dagen efter
Postat: söndag 16 augusti 2015 20:58
av Harald
Idag började om inte vardagen så i alla fall ordinarie trafik via Stenpiren. D.v.s. helt ordinarie är det inte, för idag började ett spårarbete i Södra Allégatan så nu går även linje 11 via Stenpiren.
Södra Allégatan avstängd
Elvan på väg in på Järntorgsgatan
Trean går p.g.a. av avstängningen via Linnéplatsen-Annedal och stannar därför vid reservhållplatserna i Första Långgatan. Av någon outgrundlig anledning har de inte bokstavsbeteckningar som alla andra hållplatslägen, utan heter 30 och 31.
När jag ibland har sökt bilder på äldre vagnar för identifiering av bilder har jag upptäckt att det råder svår brist på bilder tagna bakifrån. Jag känner det därför som en plikt att se till att det i framtiden kommer att finnas sådana bilder från vår tid.
Möjligen heter den här sträckan Lilla Badhusgatan. Den låg i alla fall i de här trakterna innan man började stöka, fast den gick vinkelrätt mot Stora Badhusgatan och inte på snedden som spåren går.
En buss kan väl få vara med också.
Båtar finns det också. Bryggan Rosenlund är indragen och i stället lägger de till vid Stenpiren. Fast det var dåligt med skyltningen. Det fanns varken skylt eller tidtabell på bryggan. Båtarna visades i stället i realtidsdisplayen på spårvagnshållplatsen.
Båtarna lägger till vid en flytbrygga så att det inte blir något problem med varierande höjd beroende på vattenståndet.
Ettan svänger in på den nya sträckningen i korsningen Södra/Västra Hamngatan.
Elvan på Södra Hamngatan med ett par kranar och Ramberget som bakgrund.
Nyttosjöfarten på älven har inte upphört helt.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 0:20
av darthjpp
Harald skrev:
Båtar finns det också. Bryggan Rosenlund är indragen och i stället lägger de till vid Stenpiren. Fast det var dåligt med skyltningen. Det fanns varken skylt eller tidtabell på bryggan. Båtarna visades i stället i realtidsdisplayen på spårvagnshållplatsen.
Båtarna lägger till vid en flytbrygga så att det inte blir något problem med varierande höjd beroende på vattenståndet.
Då blev Börjessons utflyktsbåtar med Fjordskär sist att trafikera Rosenlundsbryggan. De körde reguljärt i går natt (samt torsdag och fredag natt) mellan Bananpiren och Rosenlund med besökare till Stay Out West. Fjordskär var en aning underdimensionerad, men Styrsöbolaget var kanske för dyra, eller inte intresserade av denna abonnemangstrafik.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 9:23
av Johan
Varför tar man till denna förfärliga omväg för trean istället för att låta den gå över Stenpiren?
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 9:26
av Harald
Johan skrev:Varför tar man till denna förfärliga omväg för trean istället för att låta den gå över Stenpiren?
Förmodligen jobbar man även i korsningen ParkViktoriagatan och då kan man inte komma till Vasagatan via Stenpiren.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 10:05
av Johan
Man hade kunnat köra ordinarie väg - Brunnsparken - Stenpiren - Järntorget - ordinarie väg. För resa till Valand måste det vara snabbare med ett byte till t.ex. L7 i Brunnsparken än att skumpa runt såhär.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 10:46
av 2763
Johan skrev:Man hade kunnat köra ordinarie väg - Brunnsparken - Stenpiren - Järntorget - ordinarie väg. För resa till Valand måste det vara snabbare med ett byte till t.ex. L7 i Brunnsparken än att skumpa runt såhär.
Resa från Vagnhallen Majorna till Vasa-Viktoriagatan
via Linneplatsen-Annedal 20 minuter utan byten, direktresa
via Stenpiren-Brunnsparken 14 minuter + 6 minuter + tid för byte + osäkerhet för hållplatsval
Det är alltså effektivare att åka via Linnéplatsen-Annedal för relationer mellan Majorna och Vasastan.
/T
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 12:38
av Skogshuggarn
Hej
Skulle inte det bli en hållplats vid Lilla Torget för spårvagnarna? sas det inte i början på projektet att man skulle ha en hållplats där? (Kan ha missuppfattat detta dock)
Re: Göteborg dagen efter
Postat: måndag 17 augusti 2015 13:13
av Harald
I den sträckningen som är byggd har det nog aldrig funnits någon mer hållplats än Stenpiren. Tidigt i projektet fanns tankar om att gå Stora Badhusgatan hela vägen och även att gå Skeppsbron hela vägen. Stora Badhusgatan föll på kurvradien vid Residenset och Skeppsbron hela vägen var det något problem i andra änden med. Vad det var minns jag inte nu. Det är möjligt att man i de förslagen hade hållplatser både vid Lilla Torget och någonstans närmare Rosenlund. I och med att man kom fram till lösningen med ett resecentrum för spårvagnar, bussar och båtar vid Stenpiren, så föll andra hållplatser bort i den mån de hade funnits. Stenpiren ligger tämligen mitt på sträckan Järntorget-Brunnsparken, 800 m från Järntorget och 700 meter från Brunnsparken.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: tisdag 18 augusti 2015 8:51
av AdrianLangemar
Inge skrev:Just nu går alltså både nian och elvan nya vägen, men som obekant med detaljerna undrar man varför man tänker låta elvan gå tillbaka till gamla vägen och inte nian. Dels kan man tycka att den linje som går längst ut också borde vara den som gick snabbaste vägen. Dels kommer man att få två linjer från Bergsjön/Kortedala på västra Hamngatan, men ingen från Angered.
För övrigt tycker jag att man även skulle låta tian gå via västra Hamngatan nu när det finne plats där. Finns väl ingen anledning att alla linjer från Chalmers skall gå via Valand?
Konstigt tycker jag.
Du gör samma misstag som många andra här på forumet, att fokusera helt på spårvagnarna och glömmer bort att det finns bussar också. Vid Domkyrkan finns det ett hållplatsläge i varje riktning, vid både Kungsportsplatsen och Valand finns det två hållplatslägen i varje riktning. Därför är det rimligt att fler turer (buss+spårvagn) går via Kungsportsplatsen än via Domkyrkan. Att det förut fungerade med så mycket trafik via Domkyrkan betyder inte att det fungerade bra. Det blir mindre köer med nuvarande trafik. Det finns ingen anledning varför det ska gå någon spårvagnslinje direkt mellan Chalmers och Västra Hamngatan eftersom linje 16 går där med tät trafik (från Kapellplatsen även linje 19).
Att den linje som går längst ut ska gå snabbaste vägen är ingen självklarhet. Det beror på vad som som är viktigast för resenärerna på sträckan Saltholmen-Nya Varvsallén, snabb förbindelse till Brunnsparken-Centralstationen eller direktförbindelse till Hagakyrkan-Domkyrkan. Men det är fler resenärer längs med nian än längs med elvan i majorna, så i så fall bör snarare nian gå kvar via Stenpiren men förlängas till Saltholmen i stället för elvan. I verkligheten blir det lite mer komplicerat eftersom man måste ta hänsyn till de olika linjernas belastning också.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: tisdag 18 augusti 2015 13:50
av hej
9an och 11an borde byta ändhållplats. Skulle snabba på skärgårdsresorna något. För att ha kvar smidig byte mellan Marklandsgatan kunde man fundera på om inte hållplatserna Sannaplan, Mariaplan och Ostindiegatan kunde slås ihop till en hållplats Älvsborgsplan. Det är väldigt tätt mellan hållplatserna där idag.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: fredag 28 augusti 2015 8:11
av Lars_L
När det gäller linjenätet kan man ju inte låta bli att slås av hur många linjer man valt att ha, med syfte som det verkar att alla större befolkningsområden/arbetsplatsområden ska ha en direktlinje till de andra. Resultatet blir ju ganska rörigt. Detta är ju inte minst intressant när stomlinjekonceptet som ska härma spårväg just försöker fokusera till en tung linje per sträcka.
Givetvis finns det en vinst med att kunna åka utan byte. Någonstans måste väl ändå denna "nytta" försvinna, då väl folk tar första spårvagn och går eller byter istället. Främst värde har ju olika linjer när det är sällan mellan avgångar. På så sätt borde ju huvudstråket vara Stenpiren som går fortare, blir en snabb bytespunkt etc. Samtidigt som ju det är Järntorget som är den stora bytespunkten/målpunkten. Alltså är ju frågan varför man inte lägger ner 9:an och låter 11:an gå oftare istället och via Stenpiren. Givetvis med då tätare trafik även på exempelvis 4:an för att kompensera för bortfallet mot Angered.
Vet att det finns nackdelar med detta och kanske klarar man någon linje till. Men någonstans går ju gränsen för när resenärerna kommer ihåg vilken sträckning alla linjer tar och ändå stiger på den spårväg som kommer först, varvid frågan är om det blir någon faktisk tidsvinst, resenärsnytta med så många olika linjer.
Re: Göteborg dagen efter
Postat: fredag 28 augusti 2015 11:18
av Johan
Spontant känns det mer logiskt med färre linjer och tätare avgångar. Däremot vill man väl inte köra hur tätt som helst då efterföljande avgång till slut kommer ikapp framförvarande med ännu större försening på den första vagnen som följd. Finns det någon tumregel för hur tätt man bör köra? Tätare än åttaminutersintervall?
Annars är det mycket kloka synpunkter. Själv står jag hellre ute och väntar två minuter extra på L9 eller L11 om jag t.ex. skall åka från Centralstationen till Järntorget, även om trean kommer först och jag teoretiskt skulle tjäna en minut på att åka med den. Särskilt om det är en varm dag. Har diskuterat med andra och kommit fram till att jag inte är ensam.
När spårarbetet är avslutat finns det bara ett naturligt val för den resan tyvärr.