Södra Allégatan avstängd

Elvan på väg in på Järntorgsgatan

Trean går p.g.a. av avstängningen via Linnéplatsen-Annedal och stannar därför vid reservhållplatserna i Första Långgatan. Av någon outgrundlig anledning har de inte bokstavsbeteckningar som alla andra hållplatslägen, utan heter 30 och 31.

När jag ibland har sökt bilder på äldre vagnar för identifiering av bilder har jag upptäckt att det råder svår brist på bilder tagna bakifrån. Jag känner det därför som en plikt att se till att det i framtiden kommer att finnas sådana bilder från vår tid.

Möjligen heter den här sträckan Lilla Badhusgatan. Den låg i alla fall i de här trakterna innan man började stöka, fast den gick vinkelrätt mot Stora Badhusgatan och inte på snedden som spåren går.

En buss kan väl få vara med också.

Båtar finns det också. Bryggan Rosenlund är indragen och i stället lägger de till vid Stenpiren. Fast det var dåligt med skyltningen. Det fanns varken skylt eller tidtabell på bryggan. Båtarna visades i stället i realtidsdisplayen på spårvagnshållplatsen.

Båtarna lägger till vid en flytbrygga så att det inte blir något problem med varierande höjd beroende på vattenståndet.

Ettan svänger in på den nya sträckningen i korsningen Södra/Västra Hamngatan.

Elvan på Södra Hamngatan med ett par kranar och Ramberget som bakgrund.

Nyttosjöfarten på älven har inte upphört helt.