Sida 1 av 1
"Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: onsdag 22 juli 2015 23:53
av LÅ1
Länkar till ett inlägg på bloggen Årskort Guld SJ: "
Skräckfärd med Haningebuss".
Verkar minst sagt konstigt. Men man tycker att någon borde ringt SL:s trygghetsnummer, 020 120 25 25.
För det har väl alla i telefonens nummerlista?

(Jag har det!)
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: torsdag 23 juli 2015 7:47
av Leif A
en sådan händelse är inte ovanlig liknande händelser sker ofta i Upplands Väsby.
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: torsdag 23 juli 2015 13:03
av LÅ1
Leif A skrev:en sådan händelse är inte ovanlig liknande händelser sker ofta i Upplands Väsby.
Förare som vägrar talar om varför han eller hon avviker från normal färdväg?
Att man kör in till depå för buss och/eller förarbyte har jag varit med om på linje 94, men då talar ju föraren om vad som skall ske!
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: fredag 24 juli 2015 22:31
av Lars Ödlund
LÅ1 skrev:Leif A skrev:en sådan händelse är inte ovanlig liknande händelser sker ofta i Upplands Väsby.
Förare som vägrar talar om varför han eller hon avviker från normal färdväg?
Att man kör in till depå för buss och/eller förarbyte har jag varit med om på linje 94, men då talar ju föraren om vad som skall ske!
Det kan ju finnas ett flertal orsaker allt från trasig utropsanläggning/förarmic till en förare som är väldigt obekväm med att använda den (inte ovanligt numera när man inte ropar ut hpl själv) eller helt enkelt språksvårigheter, sedan finns ju varianten med förare som kanske inte ska ha ett jobb med kundkontakt utan istället köra döda ting.
Vad gäller nattlinje 94 så är det kanske nya rutiner? När jag körde den på -80 talet gick bussarna alltid in i Söderhallen resp Hornsbergshallen utan vidare åthävor eller förklaringar, jag har aldrig varit med om att någon chaufför inkl jag själv ropade ut något om detta, men som sagt det kanske har införts nya rutiner under dryga 30 år

Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: fredag 24 juli 2015 22:55
av LÅ1
Lars Ödlund skrev:LÅ1 skrev:Leif A skrev:en sådan händelse är inte ovanlig liknande händelser sker ofta i Upplands Väsby.
Förare som vägrar talar om varför han eller hon avviker från normal färdväg?
Att man kör in till depå för buss och/eller förarbyte har jag varit med om på linje 94, men då talar ju föraren om vad som skall ske!
Det kan ju finnas ett flertal orsaker allt från trasig utropsanläggning/förarmic till en förare som är väldigt obekväm med att använda den (inte ovanligt numera när man inte ropar ut hpl själv) eller helt enkelt språksvårigheter, sedan finns ju varianten med förare som kanske inte ska ha ett jobb med kundkontakt utan istället köra döda ting.
Vad gäller nattlinje 94 så är det kanske nya rutiner? När jag körde den på -80 talet gick bussarna alltid in i Söderhallen resp Hornsbergshallen utan vidare åthävor eller förklaringar, jag har aldrig varit med om att någon chaufför inkl jag själv ropade ut något om detta, men som sagt det kanske har införts nya rutiner under dryga 30 år

Jag har för mig att föraren sa att han skull in till hallen för förarbyte. Men det var ju länge sedan, så jag kan minnas fel. Jag visste ju att det förekom, i alla fall när jag varit med om det en gång. Men körde verkligen alla turer in på hallgården? Att linjen gick förbi Hornsbergshallen det vet jag.
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: måndag 27 juli 2015 15:42
av daniel_s
Minns en färd med nån blå buss (minns inte vilken) för några år sedan. Trafikledaren anropade föraren och sade att de hade observerat att bussen var 19 minuter försenad och undrade om det behövdes någon hjälp. Föraren svarade stolt att han faktiskt bara var "åtton" minuter försenad. Någon fortsättning på samtalet blev det inte då föraren inte förstod något mer av vad trafikledaren sade. Det var synd för annars kunde han ju gärna ha passat på att berätta att bussen bara gick i 35 på motorvägen. Detta apropå kommunikativa förare...
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: tisdag 28 juli 2015 12:33
av Verspieder
daniel_s skrev:Minns en färd med nån blå buss (minns inte vilken) för några år sedan. Trafikledaren anropade föraren och sade att de hade observerat att bussen var 19 minuter försenad och undrade om det behövdes någon hjälp. Föraren svarade stolt att han faktiskt bara var "åtton" minuter försenad. Någon fortsättning på samtalet blev det inte då föraren inte förstod något mer av vad trafikledaren sade. Det var synd för annars kunde han ju gärna ha passat på att berätta att bussen bara gick i 35 på motorvägen. Detta apropå kommunikativa förare...
Linje 670?
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: tisdag 28 juli 2015 22:11
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:Minns en färd med nån blå buss (minns inte vilken) för några år sedan. Trafikledaren anropade föraren och sade att de hade observerat att bussen var 19 minuter försenad och undrade om det behövdes någon hjälp. Föraren svarade stolt att han faktiskt bara var "åtton" minuter försenad. Någon fortsättning på samtalet blev det inte då föraren inte förstod något mer av vad trafikledaren sade. Det var synd för annars kunde han ju gärna ha passat på att berätta att bussen bara gick i 35 på motorvägen. Detta apropå kommunikativa förare...
Det ingår väl i de huvudsakliga förutsättningarna för att kunna sköta jobbet att man talar och förstår det språk som kommunikationen sker på, om det så är engelska eller svenska.
Har man problem med svenskan kan det vara en fördel om kommunikationen sker på engelska som väl de flesta klarar hjälpligt.
Det här är en sak som borde klaras ut redan vid anställningstillfället, att det finns dem som har svårt att uttrycka sig på svenska är välbekant, de flesta kan dock göra sig förstådda på engelska.
I mitten av juni träffade jag på en förare i Sthlm som bara kunde ett par svenska ord, problemet var att han inte fick igång sin buss som stod extremt illa till och hindrade annan trafik.
Han förstod inte vad trafikledaren menade att han skulle göra, ej heller vad andra trafikanter inkl andra kollegor sade till honom.
På telefon försökte han kontakta en landsman som var bättre haj på svenska men det lyckades inget vidare.
Det var jätteenkelt, han hade glömt att trycka på N knappen i växelväljaren, jag gick in i bussen och pratade med honom lugnt på engelska medan trafikledaren skrek på radion

, pekade på växelväljaren och tryckte in N knappen, bad honom starta därefter..
Han hade stått där en dryg halvtimme medans folk o fä skrek på honom istället för att lugnt försöka hjälpa till.
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: tisdag 28 juli 2015 22:17
av daniel_s
Jag ser inte poängen med att hjälpa någon att dölja att de inte duger för sitt jobb. Att jobba i trafiken kräver att man är stresstålig, och att jobba med busstrafik kräver att man kan svenska.
Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: tisdag 28 juli 2015 23:37
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:Jag ser inte poängen med att hjälpa någon att dölja att de inte duger för sitt jobb. Att jobba i trafiken kräver att man är stresstålig, och att jobba med busstrafik kräver att man kan svenska.
Du menar att jag skulle ha sällat mig till folkmassan som skrek istället för att utföra något vettigt och lösa upp proppen?
Mina kunder ville komma fram och inte vänta ytterligare en halvtimme-timme etc. till dess någon yttre trafikledare alternativt en tolk anlände.
Vidare debatt får ske internt i aktuellt företag, det är inte mitt bekymmer.
Våra kunder i x antal bussar som blivit stående på platsen hade andra planer

Re: "Skräckfärd med Haningebuss"
Postat: onsdag 29 juli 2015 0:30
av daniel_s
Nja nog är det ett bekymmer för dig om dina konkurrenter rekryterar folk alltför billigt, sänker priser och ger branschen dåligt rykte... men visst, fastna med en buss på ett dåligt ställe kan vem som helst råka ut för och misstaget med växelväljaren är typ vanligaste handhavandefelet av alla och det var ju säkert bara en tillfällighet som gjorde att just den här föraren drabbades av panik och låste sig helt i stället för att komma på misstaget efter en stund. Eller?
