Vill någon förklara detta Västtrafik menar?
1. Vad gör 3an vid Grönsakstorget? 2. Triangelvänder linje 11 vid Brunnsparken för ta sig till Grönsakstorget?
"Hagakyrkan 16 augusti – 14 september
Hållplats Hagakyrkan är under arbetet indragen.
- Linje 3 kör sträckan Järntorget-Linnéplatsen-Brunnsgatan-Vasaplatsen-Grönsakstorget och åter.
- Linje 6 kör sträckan Järntorget-Brunnsgatan-Vasaplatsen och åter.
- Linje 11 kör sträckan Järntorget-Stenpiren-Brunnsparken-Grönsakstorget och åter. "
http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttraf ... -goteborg/
Vad menar Västtrafik?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vad menar Västtrafik?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Vad menar Västtrafik?
De har väl rört till det som de brukar. Jag skulle gissa att det är så här:
Sträckan förbi Hagakyrkan är avstängd.
Linje 1 och 9 nämns inte. Det tyder på att deras ordinarie väg vid den tiden är via Stenpiren.
Linje 3 går mellan Järntorget och Vasaplatsen via Linnéplatsen-Brunnsgatan (det finns ju ingen orsak att den inte skulle gå via Valand).
Linje 6 går mellan Linnéplatsen och Grönsakstorget via Brunnsgatan-Vasaplatsen.
Linje 11 går mellan Järntorget och Brunnsparken via Stenpiren.
Det är ju inte ovanligt att det kommer med saker som inte ska vara med när Västtrafik ska informera om tillfälliga ändringar. Vi minns väl den fantastiska hållplatslistan i den här tidtabellen: http://harald.nordius.se/filer/5006-TBL ... 140804.pdf
Sträckan förbi Hagakyrkan är avstängd.
Linje 1 och 9 nämns inte. Det tyder på att deras ordinarie väg vid den tiden är via Stenpiren.
Linje 3 går mellan Järntorget och Vasaplatsen via Linnéplatsen-Brunnsgatan (det finns ju ingen orsak att den inte skulle gå via Valand).
Linje 6 går mellan Linnéplatsen och Grönsakstorget via Brunnsgatan-Vasaplatsen.
Linje 11 går mellan Järntorget och Brunnsparken via Stenpiren.
Det är ju inte ovanligt att det kommer med saker som inte ska vara med när Västtrafik ska informera om tillfälliga ändringar. Vi minns väl den fantastiska hållplatslistan i den här tidtabellen: http://harald.nordius.se/filer/5006-TBL ... 140804.pdf
Re: Vad menar Västtrafik?
Nu har Västtrafik tagit bort spårarbetet vid Hagakyrkan ur meddelandet. De har väl insett att det blev fel. Det kanske är dags för en intensivkurs i Göteborgs spårvägsgeografi. 

Re: Vad menar Västtrafik?
Nu var det arbetet tillbaka på hemsidan, med aningen mer logisk omläggning:
- Linje 3 kör sträckan Marklandsgatan – Järntorget – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Kålltorp
- Linje 6 kör sträckan Kortedala – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Grönsakstorget – Länsmansgården
- Linje 11 kör sträckan Saltholmen – Järntorget – Stenpiren – Brunnsparken – Bergsjön
Däremot börjar jag undra om det inte hade varit bättre att 3an kör Marklandsgatan-Majorna-Järntorget-Linnéplatsen-Annedal och vidare mot Kålltorp? Upplägget just nu blir ju så att Marklandsgatan mer eller mindre tappar all kontakt med Majorna, och Majorna tappar en linje mot stan?
Borde man (vid något framtida spårarbete) lägga en växel vid Olivedalsgatan så det går att köra direkt från Järntorget till Annedal utan att vända vid Linnéplatsen?
- Linje 3 kör sträckan Marklandsgatan – Järntorget – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Kålltorp
- Linje 6 kör sträckan Kortedala – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Grönsakstorget – Länsmansgården
- Linje 11 kör sträckan Saltholmen – Järntorget – Stenpiren – Brunnsparken – Bergsjön
Däremot börjar jag undra om det inte hade varit bättre att 3an kör Marklandsgatan-Majorna-Järntorget-Linnéplatsen-Annedal och vidare mot Kålltorp? Upplägget just nu blir ju så att Marklandsgatan mer eller mindre tappar all kontakt med Majorna, och Majorna tappar en linje mot stan?
Borde man (vid något framtida spårarbete) lägga en växel vid Olivedalsgatan så det går att köra direkt från Järntorget till Annedal utan att vända vid Linnéplatsen?
Re: Vad menar Västtrafik?
Jag gissar på att 3:an går ordinarie väg mellan Marklandsgatan till Järntorget och först där avviker. Men det hade kunnat förtydligats.danneh skrev:Nu var det arbetet tillbaka på hemsidan, med aningen mer logisk omläggning:
- Linje 3 kör sträckan Marklandsgatan – Järntorget – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Kålltorp
- Linje 6 kör sträckan Kortedala – Linnéplatsen – Annedal – Vasaplatsen – Grönsakstorget – Länsmansgården
- Linje 11 kör sträckan Saltholmen – Järntorget – Stenpiren – Brunnsparken – Bergsjön
Däremot börjar jag undra om det inte hade varit bättre att 3an kör Marklandsgatan-Majorna-Järntorget-Linnéplatsen-Annedal och vidare mot Kålltorp? Upplägget just nu blir ju så att Marklandsgatan mer eller mindre tappar all kontakt med Majorna, och Majorna tappar en linje mot stan?
Borde man (vid något framtida spårarbete) lägga en växel vid Olivedalsgatan så det går att köra direkt från Järntorget till Annedal utan att vända vid Linnéplatsen?
En växel vid Olivedalsgatan för trafik från Järntorget till Annedal hade onekligen varit bra. Det hade underlättat vid omledningar, och skulle på sikt kunna ge en ny ringlinje i centrum.
Re: Vad menar Västtrafik?
Fast annedal är ju paradoxalt "en förort omgiven av centrum" trafikunderlagsmässigt. I princip bara sömniga bostäder - underlaget för en ringlinje torde väl inte vara jättestort?