Vad är det för fel på biljettkontrollanterna i Göteborg?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Vad är det för fel på biljettkontrollanterna i Göteborg?

Inlägg av LÅ1 »

"Ledig busschaufför anklagades för tjuvåkning".
"Här brottar de ner busschauffören"

Från Aftonbladet:
Enligt vittnet låg två av kontrollanterna mer eller mindre på busschaufförens rygg.

– En kvinnlig tredje kontrollant satt med knät på nacken på honom. Och då hade han ansiktet neråt alltså. Det var en riktigt brutal kränkning.
Vad har kontrollanterna för utbildning? Sådant här får ju inte förekomma alls. Det är ju livsfarligt och det vet polis och ordningsvakter. Här handlar det om biljettkontrollanter! (Antar att det som i texten kallas väktare egentligen är ordningsvakter? Men de kom till platsen efter att biljettkontrollanterna suttit på bussföraren, om jag förstått rätt.) Brottsrubriceringen mot kontrollanterna borde väl vara mordförsök!

Någon frågar skrikande om bussföraren vill behålla sitt jobb. Det kanske är han som borde fundera på om han vill behålla sitt eget?

En gammal artikel, med film: "Biljettkontrollanter satte sig på ung man".

Vågar man åka kollektivt i Göteborg?

Här i Stockholm blir väl kontrollanterna på sin höjd otrevliga om den som skall kontrolleras blir det, inte annars.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Vad är det för fel på biljettkontrollanterna i Göteborg?

Inlägg av LÅ1 »

Får kontrollanter eller väktare använda handfängsel? Att ordningsvakter och polis använder det, det vet jag, men vanliga väktare, som gör envarsgripande? Eller så är det så att tidningarna inte kan skilja på yrkesgrupperna? Men jag tycker mig inte kunna se några med ordningsvaktsuniform i filmklippet. Däremot frågar någon föraren varför han har handfängsel, och också om han vill behålla sitt jobb! Den personen uppträder inte alls som jag förväntar mig av en utbildad ordningsvakt. Dessa brukar inte skrika åt gripna, och inte föra idiotiska dialoger som trappar upp stämningen. De brukar tvärtom vilja lugna ner situationen genom att tala vänligt till den gripne. Åtminstone så länge den gripne inte är våldsam.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Får kontrollanter eller väktare använda handfängsel?
Enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter ska väktare som utför bevakning som kan medföra frihetsberövande vara utrustad med handfängsel. Dock ska den då "med godkänt resultat ha genomgått ämnena Konflikthantering och självskydd samt Handfängsel". Vad gäller konflikthantering verkar det brista något i det aktuella fallet. Fast vi vet ju inte om den som står och skriker är densamme som den som satte på handbojorna.

För att man ska få sätta handfängsel på någon krävs dessutom att den uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till dens egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.

När filmen börjar har han redan handbojorna på, så vi vet ju inte vad som föranledde att de sattes på. Saken ska ju utredas av polisen, så då lär det väl komma fram om det fanns skäl eller ej.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Harald skrev:När filmen börjar har han redan handbojorna på, så vi vet ju inte vad som föranledde att de sattes på.
En minut in i klippet säger en av kvinnorna "varför bet du mig din jävla idiot?". Det skulle onekligen vara intressant att få se hur det hela började.

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoys klipp var mer givande än det som fanns på Aftonbladet. Man märker skillnaden i bemötande från polisen och från övriga inblandade. Polisen har en vänlig grundton, vilket inte kan sägas om de övriga.

Men som i så många sådana här fall, man känner inte till förhistorien.

För en utomstående så verkar det märkligt om en bussförare måste ha biljett för att åka buss till eller från sitt arbetspass. Tänk tanken att det var han som skulle ta över bussen en bit längre fram!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Resor mellan hem och arbete är privata resor, så sådana ska man själv betala. En resa i tjänsten, t.ex. mellan två arbetsplatser ska arbetsgivaren betala. Västtrafik är inte arbetsgivare för bussförarna. I det här fallet är Transdev arbetsgivare. Sen kan det ju tänkas att Transdev har något avtal med Västtrafik att dess personal reser fritt i tjänsten, men i så fall ska nog personalen kunna visa upp något bevis på att det är en tjänsteresa.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Problemet verkar vara att han inte reste i tjänsten utan ifrån tjänsten. Och det är inte gratis, utan biljett krävs. Men det ska visst finnas ett kort med resor fria resor som man kan köpa med förmånsbeskattning.

Men nu verkar det vara en konsult som är inhyrd så det kan vara tjänstresa, beroende om man startar arbetsdagen på kontor eller hemma.

Troligtvis så har informationen om resor till och ifrån tjänsten inte nått ut.

Gällande utbildningskrav så finns det inga, eftersom det är brottet bedrägligt beteende att åka utan biljett, så får alla privatpersoner göra envarsgripande, och sedan kontakta polis. Om flykt fara finns, så kan handbojar användas.

Kommenterar filmen sen, men olämpligt beteende verkar det vara.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Resor mellan hem och arbete är privata resor, så sådana ska man själv betala. En resa i tjänsten, t.ex. mellan två arbetsplatser ska arbetsgivaren betala. Västtrafik är inte arbetsgivare för bussförarna. I det här fallet är Transdev arbetsgivare. Sen kan det ju tänkas att Transdev har något avtal med Västtrafik att dess personal reser fritt i tjänsten, men i så fall ska nog personalen kunna visa upp något bevis på att det är en tjänsteresa.
Det där har väl bl.a. att göra med skatteregler? Det borde ju vara bra för trafikföretagen med fler uniformerade personer ute i trafiken, vare sig de är i tjänst eller ej?
Tydligen har inte ens arbetsgivaren, Transdev, full koll på reglerna om jag förstått det hela rätt. Hela händelsen har i alla fall fått rejäl uppmärksamhet.

"Storbråket med busschauffören upprör".
"Kritikstorm mot Västtrafik efter bussbråk".

Ett problem, bland flera, är kanske att biljettkontrollanterna och väktarna kommer från samma bolag. De har alltså lite svårare att se neutralt på situationen. Dessutom borde det vara ordningsvakter som tillkallas vid problem, inte väktare. Ordningsvakter är, eller skall i alla fall vara, bättre utbildade i att ordna upp sådana här problem. De arbetar också under annat regelverk och ansvar. Se bara hur lugnt poliserna tog hand om situationen, när de väl kom. (Hur är det på andra orter? SL har väl inga väktare i trafiken, bara som spanare efter kl-ttr-, om jag förstått rätt. Även det väktaruppdraget är vist ifrågasatt.)

Nu vill en del bussförare inte ha biljettkontrollanter ombord på bussarna. Det är ju inget bra läge, eftersom biljettkontroll är en angelägen uppgift. Men det får ju inte ske så passagerarnas hälsa riskeras.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

miikos skrev:Gällande utbildningskrav så finns det inga, eftersom det är brottet bedrägligt beteende att åka utan biljett, så får alla privatpersoner göra envarsgripande, och sedan kontakta polis. Om flykt fara finns, så kan handbojar användas.
Det finns utbildningskrav på väktare. Det finns en lag och en förordning om bevakningsföretag och av Rikspolisstyrelsen med stöd av dessa utfärdade föreskrifter med krav på väktares utbildning.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Resor mellan hem och arbete är privata resor, så sådana ska man själv betala. En resa i tjänsten, t.ex. mellan två arbetsplatser ska arbetsgivaren betala. Västtrafik är inte arbetsgivare för bussförarna. I det här fallet är Transdev arbetsgivare. Sen kan det ju tänkas att Transdev har något avtal med Västtrafik att dess personal reser fritt i tjänsten, men i så fall ska nog personalen kunna visa upp något bevis på att det är en tjänsteresa.
Det där har väl bl.a. att göra med skatteregler? Det borde ju vara bra för trafikföretagen med fler uniformerade personer ute i trafiken, vare sig de är i tjänst eller ej?
Tydligen har inte ens arbetsgivaren, Transdev, full koll på reglerna om jag förstått det hela rätt. Hela händelsen har i alla fall fått rejäl uppmärksamhet.

"Storbråket med busschauffören upprör".
"Kritikstorm mot Västtrafik efter bussbråk".

Ett problem, bland flera, är kanske att biljettkontrollanterna och väktarna kommer från samma bolag. De har alltså lite svårare att se neutralt på situationen. Dessutom borde det vara ordningsvakter som tillkallas vid problem, inte väktare. Ordningsvakter är, eller skall i alla fall vara, bättre utbildade i att ordna upp sådana här problem. De arbetar också under annat regelverk och ansvar. Se bara hur lugnt poliserna tog hand om situationen, när de väl kom. (Hur är det på andra orter? SL har väl inga väktare i trafiken, bara som spanare efter kl-ttr-, om jag förstått rätt. Även det väktaruppdraget är vist ifrågasatt.)

Nu vill en del bussförare inte ha biljettkontrollanter ombord på bussarna. Det är ju inget bra läge, eftersom biljettkontroll är en angelägen uppgift. Men det får ju inte ske så passagerarnas hälsa riskeras.
Men det är väl inte så märkligt att polisen är lugna, dom kommer ju ungefär som en neutral part och har inte varit med om förspelet.
Ska dom få något vettigt ur mannen så gäller det väl att vara hyggligt försiktiga och lyssna till hans version. Och sedan på väktarna och kontrollanternas version.
Men det finns ju ett förspel här och om kontrollanten frågar "varför bet du mig" så kan vi gissa att det inte har varit något återhållsamt intermezzo och deras upprördhet kan vara förståelig.
Men kanske dom överdriver lite med pladder som "vill du behålla ditt jobb " och sånt, det är inte deras sak att avgöra påföljden för det inträffade.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Harald skrev:
miikos skrev:Gällande utbildningskrav så finns det inga, eftersom det är brottet bedrägligt beteende att åka utan biljett, så får alla privatpersoner göra envarsgripande, och sedan kontakta polis. Om flykt fara finns, så kan handbojar användas.
Det finns utbildningskrav på väktare. Det finns en lag och en förordning om bevakningsföretag och av Rikspolisstyrelsen med stöd av dessa utfärdade föreskrifter med krav på väktares utbildning.
Jag tror jag fick hjärnsläpp. Tror jag tänkte på biljettkontrollanter. Både väktare och ordningsvakter har ju utbildningskrav.

Att väktare används istället för ordningsvakter är kanske att de är billigare? Sedan så måste väl edit: trafikbolaget beställa ordningsvakter, och biljettkontrollen är väl extern nu? Kan det vara så att ordningsvakter inte kan användas då g4s inte driver kollektivtrafik?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Som ni säkert sett har samtliga från G4S tagits ur västtrafik tjänst. Bussföraren verkar ha fått erforderlig uppbackning.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Konstig rubrik på hela tråden. Vad är det för fel på dig själv? ;-)

Så fort det blir lite höjda röster tror alla att de vet bättre. Som om de själva vore några stjärnpsykologer som skulle kunna tala vem som helst till rätta utan att förlora tålamodet! De gissar nog fel på sådär femsiffriga belopp vad man har betalt i den här branschen...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Konstig rubrik på hela tråden. Vad är det för fel på dig själv? ;-)

Så fort det blir lite höjda röster tror alla att de vet bättre. Som om de själva vore några stjärnpsykologer som skulle kunna tala vem som helst till rätta utan att förlora tålamodet! De gissar nog fel på sådär femsiffriga belopp vad man har betalt i den här branschen...
Eftersom jag skrev trådrubriken så får jag väl svar på detta.
Det som jag syftade på var att alla (nästan ?) sådana här "historier" som dyker upp utspelar sig i Göteborg. Och även vid "vanliga" kontroller uppträder kontrollanterna "buffligt" enligt vad jag har hört i förstahandsberättelser. Och när kontrollanter och kontrollerad resenär inte är sams tycks det bli uppjagad stämning mycket fort. Som om kontrollanterna njöt av att bråka i stället för att vara proffsiga på att lösa situationen. Skriker direkt till resenären i stället för att tala lugnt etc. Men det är bara en känsla jag fått via massmedia, det erkänner jag gärna. Därav rubriken!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Saknade han biljett när han borde haft en sådan och dessutom visste att så var fallet så hade det väl varit läge att ta emot sin "bot"? Klart att det uppstår en inofficiell kultur kring resor i uniform men vet man med sig att man gjort fel är det bara att bita i det sura äpplet! "Arga katter får rivet skinn".
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det är tydligen inte riktigt så enkelt Hr Gäddvagn. Föraren i fråga kan vara på väg från avlösning till garaget och även om det är "på väg hem" så är just den delen tjänsteresa. Enligt de preliminära uttalanden som gjordes från transdev i samband med händelsen ansåg Transdev att föraren agerat korrekt. Västtrafik ändrade förutsättningarna för förares tjänsteresor för 1 1/2 år sedan genom att ta bort tjänstekortet.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

2763 skrev:Västtrafik ändrade förutsättningarna för förares tjänsteresor för 1 1/2 år sedan genom att ta bort tjänstekortet.
"Tänkte inte på de´..."
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Enligt de nya uppgifterna så var föraren i tjänst på väg till depå. Så nog borde han få åkt.

Vad händer med kontrollanterna nu, de lär ju kunna misstänkas för olaga frihetsberövande, människorov, misshandel, tjänsten fel osv

Vanligen när en anställd gör fel så brukar ju trafikhuvudmannen få kompensera med gåvor, då brukar ingen polisanmälan göras.

Det var ju ett fall tidigare där en anställd biljettkontrollant på GS hittade på egna regler gällande Chalmers studentkort, där lyckades Västtrafik hindra en polisanmälan mot kontrollanten.

Många av broblemen beror nog på att det är flera olika bolag och informationen är bristfällig. Och när det upphandlas så är ju inte alltid billigast bäst.

Bästa borde nog om Västtrafik skötte biljett kontrollen själva. Problemen fanns ju både hos Göteborgs spårvagnar och G4S.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Just de kontrollanterna får inte jobba i uppdrag för västtrafik längre. Så hade västtrafik inte kunnat agera om de vore anställda.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

För att förtydliga, det är alltså kontrollanter från G4S som utför biljettkontroller åt Västtrafik på regionbussar (de som går utanför Göteborg Stad) och endast dessa. G4S utför dessutom biljettkontroller i övriga Västtrafikland.
Inom Göteborg (Stadstrafiken) är det Securitas som utför biljettkontrollerna. Enligt uppgift skall G4S egentligen inte utföra kontroller inom Göteborg Stad, men det är en tolkningsfråga.

Min personliga upplevelse är att Securitas personal är artiga, trevliga och utför sitt arbete ytterst korrekt, medan så tyvärr inte är fallet med deras "kollegor" från G4S. Tyvärr uppträder G4S personal likartat som den personal från GS som tidigare utförde biljettkontrollerna i Göteborg. Om tidigare GS-kontrollanter bytt arbetsgivare till G4S så kan det vara en förklaring, ett antal av GS tidigare kontrollanter var direkt olämpliga att ha kontakt med allmänheten.

Jag baserar detta på mina personliga erfarenheter av dessa olika personalgrupper, samt samtal med en av Securitas kontrollanter.
Skriv svar