– Vi skärper upp och gör förstärkta kontroller enbart inriktat på besvärliga områden där vi vet att det fuskas mycket. Vi tar även med ordningsvakter för att stävja att människor smiter och springer ifrån kontrollerna, säger Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollen, SL.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lite sorgligt att konstatera vilka förorter som ligger längs de utpekade tunnelbaelinjerna. Låg inkomst, utanförskap och hög invandrarandel är tydligen även lika med stor fuskåkning... I fallen med de yttre pendeltågslinjerna är skälet att det istället är svårt att hitta någonstans att betala, tror jag.
Stefan B skrev:Lite sorgligt att konstatera vilka förorter som ligger längs de utpekade tunnelbaelinjerna. Låg inkomst, utanförskap och hög invandrarandel är tydligen även lika med stor fuskåkning... I fallen med de yttre pendeltågslinjerna är skälet att det istället är svårt att hitta någonstans att betala, tror jag.
Och någon hade ju kollat att det var lika många fuskåkare i Karlaplan som i någon förort som jag inte minns...
Stefan B skrev:Lite sorgligt att konstatera vilka förorter som ligger längs de utpekade tunnelbaelinjerna. Låg inkomst, utanförskap och hög invandrarandel är tydligen även lika med stor fuskåkning... I fallen med de yttre pendeltågslinjerna är skälet att det istället är svårt att hitta någonstans att betala, tror jag.
När jag kommer till Nynäshamn (med båt) med min reskassa så finns det en blippstolpe precis vid stoppbockarna. Går tåget från spåret närmast bussterminalen (spår 1?) så finns det en accessautomat nästan längst bort på den plattformen. På plattformen för spår 2 och 3 finns ingen automat.
Eftersom jag normalt reser inom en zon har jag två kuponger som standardresa, och jag kan därför inte bara blippa kortet på stolpen vid resa in till Stockholm. Jag väntar därför på konduktör, och av någon anledning har det inte varit någon konduktör de senaste gångerna så det har blivit ofrivilliga gratisresor till Stockholm...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Angående detär PK snacket om att det är lika många fuskare på Karlaplan så är det väl ett sätt att se på saken. Antalet "fångade" fuskåkare är säkert ungefär lika stort var man än kollar eftersom de flesta som saknar giltigt färdbevis kliver av tåget när kontrollgruppen kommer eller vänder tllbaka till plattformen om det är kontroll vid utgångsspärren.
Gör som jag istället och bedriv fältstudier 30 minuter vid Karlaplan och 30 minuter i Skärholmen med blicken riktad mot spärrlinjerna! Efter 30 minuter i skärholmen så tycker jag att 25000 fuskåkare om dagen verkar vara en siffra i underkant!
Men för att även jag ska få lite PK poäng så ska jag tillägga att resenärerna i Skärholmen mycket väl kan ha giltiga färdbevis men att de är för lata för att använda dem och springer in bakom de som har kortet framme!
Appropå den extra miljard som "SL" behöver så ska vi vara glada att S inte fick införa enhetstaxa eller att MP/V inte lyckats övertyga majoriteten om nolltaxa!
Äldre tiders biljetter var ju mer "tydliga" för trafikanten. Man kunde se giltighetstid etc med blotta ögat. Vi har ju nu fallet med kvinnan som upplevde att spärren öppnades, passerade in och åkte i god tro. Vid kontroll visade det sig att någon "dragning" inte skett. Då sägs det alltid att resenären själv ska se till att biljetten är giltig. Men det är ju inte så lätt med det här systemet. På många sätt var nog "remsan" bättre. Många sådana misstag görs nog dagligen. Misstag kan alla göra. Kontroller bör dock främst inrikta sig på de som sätter det hela i system, de riktigt fräcka typerna som läst på sina "rättigheter". De som går in för att aldrig ha något färdbevis. Därför är det ju bra att ha ordningsvakter med i kontrollgängen.
Såg i DN idag reaktioner från "allmänheten" på nyhet om ökad kontroll. Som väntat massor av politiserande om "hellre nolltaxa", "bedrövlig politik", "för dyrt med korten" etc. Jag har aldrig riktigt förstått varför kollektivtrafik skulle vara en gratis rättighet medan det är accepterat att betala för andra varor och tjänster? När HM eller Claes Ohlson kontrollerar påsar vid utgången är det ingen som driver kampanj om "hellre fria kläder/skruvmejslar", "har blivit för dyrt att handla så jag struntar i att betala" etc.? Eller taxi, varför skall det inte vara nolltaxa där med? Vi har kraftigt subventionerad kollektivtrafik som det är (förmodligen en bra politik samhällsmässigt). Att det skulle ge någon form av logik att även resterande kostnader inte behöver betalas av de resande har jag dock väldigt svårt att acceptera.
Sedan har jag själv alltid vurmat för det tyska sättet med öppna spärrlinjer/påstigning i alla dörrar och i stället täta kontroller av personal (t.ex. så att man kan räkna med att bli kontrollerad minst en gång var annan/tredje vecka). Jag tror det skulle avdramatisera kontrollerna och ge bättre betalningsmoral än dessa spärrfort som uppenbarligen ändå inte räcker...
DN hade ju en artikel för nån vecka sen där man visade hur segregationen i Stockholm ökat enormt från 1991 till 2013. Allt pekar på att den fortsätter öka.
Det är i detta perspektiv det här ska ses. Detta kommer bli en extremt svår uppgift för de kontrollanter, ordningsvakter och poliser som ska genomföra kontrollerna.
Dessutom står det ju uttryckligen i DN att i de mest utsatta områdena krävs poliser(!) för att kunna genomföra kontrollerna.
Jag står till hundra procent bakom detta men jag är tyvärr skeptisk till att det kommer fungera långsiktigt. Om nåt år tror jag tyvärr vi är tillbaka igen till den situationen vi har idag.
Anders Hanquist skrev:Äldre tiders biljetter var ju mer "tydliga" för trafikanten. Man kunde se giltighetstid etc med blotta ögat. Vi har ju nu fallet med kvinnan som upplevde att spärren öppnades, passerade in och åkte i god tro. Vid kontroll visade det sig att någon "dragning" inte skett. Då sägs det alltid att resenären själv ska se till att biljetten är giltig. Men det är ju inte så lätt med det här systemet. På många sätt var nog "remsan" bättre. Många sådana misstag görs nog dagligen. Misstag kan alla göra. Kontroller bör dock främst inrikta sig på de som sätter det hela i system, de riktigt fräcka typerna som läst på sina "rättigheter". De som går in för att aldrig ha något färdbevis. Därför är det ju bra att ha ordningsvakter med i kontrollgängen.
Remsorna hade många fördelar. Sen hade de många nackdelar också - kassa arbetsmiljö med stämpling och lång tid för att ta sig genom spärren. Det går för övrigt att hitta alternativ för att resenären ska kunna läsa av kortet själv. Vill minnas att det finns en mobiltelefonapp som kan läsa av i alla fall Västtrafiks kort (som har samma kortstandard) då krävs det bara att din smartphone kan läsa sådana kort.
Hechtwagen skrev:Angående detär PK snacket om att det är lika många fuskare på Karlaplan så är det väl ett sätt att se på saken. Antalet "fångade" fuskåkare är säkert ungefär lika stort var man än kollar eftersom de flesta som saknar giltigt färdbevis kliver av tåget när kontrollgruppen kommer eller vänder tllbaka till plattformen om det är kontroll vid utgångsspärren.
Gör som jag istället och bedriv fältstudier 30 minuter vid Karlaplan och 30 minuter i Skärholmen med blicken riktad mot spärrlinjerna! Efter 30 minuter i skärholmen så tycker jag att 25000 fuskåkare om dagen verkar vara en siffra i underkant!
Men för att även jag ska få lite PK poäng så ska jag tillägga att resenärerna i Skärholmen mycket väl kan ha giltiga färdbevis men att de är för lata för att använda dem och springer in bakom de som har kortet framme!
Appropå den extra miljard som "SL" behöver så ska vi vara glada att S inte fick införa enhetstaxa eller att MP/V inte lyckats övertyga majoriteten om nolltaxa!
Jämförelsen med Karlaplan är inget PK-snack utan det var för nu ett antal år sedan som SL gjorde en storkoll på Rinkeby T-station , i samarbete med polisen som bl.a tog hand om en del som vistades illegalt. Det blev lite PK-oväsende om saken och att man hade tagit en utsatt förort så storkollen gjordes om med samma upplägg vid Karlaplan och det visade sig att andelen fuskare var lika stor där. Medias uppmärksamhet om detta var dock betydligt mindre.
Men detta var alltså för ett antal år sedan med de gamla spärrarna som lätt kunde forceras och det syntes inte lika tydligt att någon plankade som nu.
Plankare finns dock uppenbart i alla grupper, i vart fall enligt vad en f.d kollega som sadlat om till att jobba för kontrollgruppen det är samvetslösa som ser en möjlighet att spara lite pengar. En skillnad är att de med uppnenbart god ekonomi tjafsar lite och betalar kontrollavgiften med visst jämnmod .
Dagens nyheter Måndag 23/3 har lite uppgifter om SL kontrollavgifter.
2014 utfärdades 15557 avgifter . 63% av dessa betalades utan särskild anmodan. 26% gick till inkasso , ingen uppgift om hur detta lyckades.
11% av avgifterna avskrevs av SL efter prövning och 55st gick till tvistemål (tingsrätten)
Hechtwagen skrev:Ungefär tio miljoner i intäkter i form av "böter", torde knappt ens finansiera kontrollgruppen?
10 miljoner är väl ca 30 årslönekostnader?
Men sedan har du ju den positiva effekten att det säljs fler färdbevis. Så optimalt vore väl att det inte finns några intäkter alls från "böter". Och att inga obetalda resor görs.
Hechtwagen skrev:Ungefär tio miljoner i intäkter i form av "böter", torde knappt ens finansiera kontrollgruppen?
Man kan i och för sig få in några miljoner till via inkasso men kontrollgruppen lär kosta 40mkr /år sist jag såg en uppgift så kontrollavgifterna lär inte täcka och det är nog inte meningen heller. I förhållande till den totala omsättningen så är väl annars 40mkr en blygsam summa.
Anders Hanquist skrev:Äldre tiders biljetter var ju mer "tydliga" för trafikanten. Man kunde se giltighetstid etc med blotta ögat. Vi har ju nu fallet med kvinnan som upplevde att spärren öppnades, passerade in och åkte i god tro. Vid kontroll visade det sig att någon "dragning" inte skett. Då sägs det alltid att resenären själv ska se till att biljetten är giltig. Men det är ju inte så lätt med det här systemet. På många sätt var nog "remsan" bättre. Många sådana misstag görs nog dagligen. Misstag kan alla göra.
Det där med att bli insläppt och åka i god tro har jag varit med om själv. Min då ettårige son bröt benet och fick det gipsat, och någon vecka senare skulle det gipsas om. Det skulle göras en tidig morgon i Rinkeby (av alla ställen), och när det var klart skulle gipset torka ordentligt. Det var bara att sätta sonen i barnvagnen och ladda för en lång dags promenerande i stan. När jag kom till tunnelbanan funkade dock inte SL-kortet, det lyste bara rött i spärren, men trött som jag var fortsatte jag försöka tills det plötsligt lyste grönt och grinden kunde knuffas upp.
Senare samma dag var det samma problem och först då upptäckte jag att 30-dagarsbiljetten på kortet hade slutat gälla dagen innan.
(En annan händelse, som jag redan har nämnt ett par gånger, är när jag betalade fullt pris för en 30-dagarsbiljett men fick en biljett till reducerat pris laddad på kortet.)
Det här med poliser måste ju inte nödvändigtvis vara för att skydda kontrollanterna, det finns även bötesaspekten i Ordningslagen. Det är straffbart att vara innanför spärren utan att ha giltigt färdbevis, vilket ger att efter kontrollanten har delat ut sin kontrollavgift kan personen även få böter för sin underlåtelse att ha biljett. Detta praktiserades i slutet av nittiotalet när OT (Ordningspolisen i tunnelbanan) var en enhet att räkna med.
Rent praktiskt måste det vara svårare att utföra kontroller om det inte finns något som liknar spärrar. Att spärra av en bred linje kräver ju en mängd kontrollanter eller vakter.
Man konstaterar att man vid fler tillfällen tidigare sagt att man skall ha hårdare kontroller.
Har det hjälpt? Kanske kortsiktigt, men sen blir det slappare igen verkar det som. Senast var det väl fullt medvetet som åtminstone spärrarna blev lättare att passera utan färdbevis. Och bussförare uppmanas att inte "bråka", åtminstone i vissa områden och/eller vissa tider.
Rent praktiskt måste det vara svårare att utföra kontroller om det inte finns något som liknar spärrar. Att spärra av en bred linje kräver ju en mängd kontrollanter eller vakter.
Man konstaterar att man vid fler tillfällen tidigare sagt att man skall ha hårdare kontroller.
Har det hjälpt? Kanske kortsiktigt, men sen blir det slappare igen verkar det som. Senast var det väl fullt medvetet som åtminstone spärrarna blev lättare att passera utan färdbevis. Och bussförare uppmanas att inte "bråka", åtminstone i vissa områden och/eller vissa tider.
Herre min skapare, fungerar det i Oslo och Helsingfors, så kan vi nog skrota spärrarna här med. "Frihet under ansvar" verkar inte vara SL eller entreprenörernas melodi.
Kan kanske "996" och "Pirkka" redogöra för hur det ser ut i Oslo respektive Helsingfors tunnelbana, HUR mycket fuskåker folk där? Så vi har något att jämföra med...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jan Molin skrev:Det här med poliser måste ju inte nödvändigtvis vara för att skydda kontrollanterna, det finns även bötesaspekten i Ordningslagen. Det är straffbart att vara innanför spärren utan att ha giltigt färdbevis, vilket ger att efter kontrollanten har delat ut sin kontrollavgift kan personen även få böter för sin underlåtelse att ha biljett. Detta praktiserades i slutet av nittiotalet när OT (Ordningspolisen i tunnelbanan) var en enhet att räkna med.
Nej det kan man inte. För råkar man ut för kontroll och får en tilläggsavgift på sig så får man också ett kontrollbevis som gäller som biljett på den förbindelse man är på så i och med att man har giltig biljett kan man inte få böter ovanpå. Om man nu inte plankar en gång till för kontrollbeviset gäller inte för byte.
Och även om tilläggsavgiften inte är böter i sig så uppfattas det nog som ett straff och rättspraxis säger ju att man inte ska straffas dubbelt , det blev ju uppmärksammat när man påförde skattetillägg ovanpå böter vilket stred mot EU-rätt om dubbel bestraffning.
Jo, det kan man visst. Även om du har fått en kontrollavgift har fortfarande begått ett brott vilket kan ge påföljd. Det blir bara dubbelbestraffning om det är av samma dignitet och även om det kan upplevas så är det inte samma sak med kontrollavgift och ordningsbot. För att förtydliga menar jag alltså att detta är möjligt när personen har passerat ut genom spärren efter att ha fått sin kontrollavgift.