Frontrutor gör förare illamående
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frontrutor gör förare illamående
Jag snubblade över en artikel i SVD idag:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4329027.svd
(Tips: högerklicka och öppna i inkognitofönster om länken inte fungerar)
Det handlar om hur sikten förvrängs av värmetrådarna i frontrutan.
Jag vet att problemet har varit uppe för såväl C20 som A32 i Stockholm. Själv upplevde jag obehaget i en del vagnar, särskilt när man hade värmen påslagen.
Jag har dock inte hört något om inblandning av arbetsmiljöverket. Nån som vet hur det gick med detta?
Jag vet att problemet har varit uppe för såväl C20 som A32 i Stockholm. Själv upplevde jag obehaget i en del vagnar, särskilt när man hade värmen påslagen.
Jag har dock inte hört något om inblandning av arbetsmiljöverket. Nån som vet hur det gick med detta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Frontrutor gör förare illamående
Det fanns ett ärende som rörde frontrutorna på C20 men jag minns inte om åksjukegrejen ingick i det. Hur som helst självdog ärendet i samband med en verksamhetsövergång.
En liknande effekt ger för övrigt anti-självmordstrådarna på Västerbron, man blir lätt åksjuk av att försöka titta på utsikten samtidigt som man går. Stannar man och trycker pannan mot tråden så känns det bättre, men trådarna har helt klart sänkt livskvaliteten för oss fotgängare
Åter till ämnet: Trist att såna här grejer aldrig upptäcks förrän det har gått så långt. De ansvariga brukar vara bra på att skylla ifrån sig, men grundproblemet är ju egentligen att när man ändrar på saker som redan fungerar är det nästan omöjligt att tänka ut alla sätt som det kan bli sämre på och hindra att de inträffar. Huvudsaken tycker jag är att man gör något åt problemet när det väl upptäcks, och inte bara gräver ner sig i kontraktuell pajkastning.
En liknande effekt ger för övrigt anti-självmordstrådarna på Västerbron, man blir lätt åksjuk av att försöka titta på utsikten samtidigt som man går. Stannar man och trycker pannan mot tråden så känns det bättre, men trådarna har helt klart sänkt livskvaliteten för oss fotgängare
Åter till ämnet: Trist att såna här grejer aldrig upptäcks förrän det har gått så långt. De ansvariga brukar vara bra på att skylla ifrån sig, men grundproblemet är ju egentligen att när man ändrar på saker som redan fungerar är det nästan omöjligt att tänka ut alla sätt som det kan bli sämre på och hindra att de inträffar. Huvudsaken tycker jag är att man gör något åt problemet när det väl upptäcks, och inte bara gräver ner sig i kontraktuell pajkastning.
Således dags att återinföra helt öppna förarplatser ?!Odd skrev:Jag snubblade över en artikel i SVD idag:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
För många år sedan vägrade jag ta ut ett A32 tåg på Tvärbanan just pga suddig och förvrängd vy genom frontrutan, fick en spydig kommentar från chefen då som kallade mig för "ett problem", för att man inte vill köra och spy samtidigt och köra över folk.
Inte mitt problem att en del chefer gömmer huvudet i sanden och inte vill se problem med arbetsmiljön, men när någon säger i från så får dom ta konsekvenserna.
Inte mitt problem att en del chefer gömmer huvudet i sanden och inte vill se problem med arbetsmiljön, men när någon säger i från så får dom ta konsekvenserna.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Jag kan väl gå in och kommentera här lite ang detta..
Det är faktiskt jag som är intervjuad som föraren i P4 och i GT, även jag som drog igång detta med rutorna för 2-3årsedan när de började sätta in rutor i M31 med värmetrådar och innan dess andra rutor som var som att sitta inne i en bubbla...
För mig är det en riktigt obehaglig upplevelse att köra vagnar med dessa rutor, jag kan klara runt en timme sen är det kört, börjar alltid med ont i ögonen, koncentrationssvårigheter osv, jag säger till direkt när jag tar över en sådan vagn att jag behöver avlösning. Från början var det tyvärr som så att vi bara var ett fåtal som hade problem med rutorna, och vi var "problembarn" för GS, för vi klagade hela tiden - de skickade även oss på läkarundersökning. Bästa kommentaren jag fick från en högre chef var orden "Du ska se genom rutan, inte på den", det är dock inte så lätt när man bara ser ett mönster av värmetrådar.
Men efter ett tag började fler o fler förare känna av rutorna, eftersom det blev fler vagnar.. och nu är det som det är. En anmälan till arbetsmiljöverket gjorde det hela väldigt offentligt - vi har alltså själva inte gått ut till media om det.
Jag kan vara riktig jobbigt när det gäller arbetsmiljön för mig och mina kollegor..
Hur är det med A32 och C20 nu? Har A35 något liknande?
http://www.expressen.se/gt/sparvagnsfor ... v-rutorna/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6091422
Det är faktiskt jag som är intervjuad som föraren i P4 och i GT, även jag som drog igång detta med rutorna för 2-3årsedan när de började sätta in rutor i M31 med värmetrådar och innan dess andra rutor som var som att sitta inne i en bubbla...
För mig är det en riktigt obehaglig upplevelse att köra vagnar med dessa rutor, jag kan klara runt en timme sen är det kört, börjar alltid med ont i ögonen, koncentrationssvårigheter osv, jag säger till direkt när jag tar över en sådan vagn att jag behöver avlösning. Från början var det tyvärr som så att vi bara var ett fåtal som hade problem med rutorna, och vi var "problembarn" för GS, för vi klagade hela tiden - de skickade även oss på läkarundersökning. Bästa kommentaren jag fick från en högre chef var orden "Du ska se genom rutan, inte på den", det är dock inte så lätt när man bara ser ett mönster av värmetrådar.
Men efter ett tag började fler o fler förare känna av rutorna, eftersom det blev fler vagnar.. och nu är det som det är. En anmälan till arbetsmiljöverket gjorde det hela väldigt offentligt - vi har alltså själva inte gått ut till media om det.
Jag kan vara riktig jobbigt när det gäller arbetsmiljön för mig och mina kollegor..
Hur är det med A32 och C20 nu? Har A35 något liknande?
http://www.expressen.se/gt/sparvagnsfor ... v-rutorna/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6091422
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Jag tycker att ni skall ta kontakt med Seko eller annat fackförbund som representerar tunneltågförarna i Stockholm om detta. Problemen finns/fanns även där.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är gjort, vårat huvudskyddsombud har pratat med en från SEKOOdd skrev:Jag tycker att ni skall ta kontakt med Seko eller annat fackförbund som representerar tunneltågförarna i Stockholm om detta. Problemen finns/fanns även där.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Jobbigt problem...
Jag har också hört talas om det innan på C20, men vad jag förstod då så var det ju om "optiska fel" där ljuset bryts genom rutan och ger på så sätt förvrängd sikt - men det kanske var orsakat av värmetrådar då också.
http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/news/i ... afik-26065
Nu vet ju inte jag hur dessa värmetrådar ser ut - men mönster som är precis så pass tätt att det inte syns tydligt men ändå syns brukar kunna ge jäkligt mysko ljuseffekter. Vi har där jag bor ett nybyggt "kulturhus" där man har ett nät med finmaskig sträckmetall av koppar i fönstren. Det ger rätt cool effekt beroende på vilket avstånd man står. Men det är ju inget man vill ha i frontrutan på ett fordon - där är det ju bara störande.
Innan dom fixar problemet kanske förare kan testa att ställa sig upp närmare rutan när man mår illa - det kan hjälpa då man kan urskilja mönstret bättre (då ger det ju inte samma mysko "brytningseffekter"). Men det kanske blir lite jobbig lösning i längden och ser ju rätt larvigt ut utifrån att stå precis i fönstret, haha
Förresten - hur ofta har man verkligen nytta av värmetrådarna? Det är verkligen inte ofta jag sett ett tåg/spårvagn med frost på rutan. Bättre vore väl att förse fronten med fotsteg/ståplattform och handtag på fönsterstolparna, så man lätt kan komma åt och skrapa rutorna (som man gör på bilen) dom få ggr det nu skulle behövas (t ex om tåget stått ute över natten) - men man lär ju knappast vilja bygga om C20 så man kan tågsurfa på dom
Vad jag förstod har man ju också kört med värmefilm - anledningen till att man nu kör trådar är nog för att det blir mycket billigare att tillverka såna rutor.
Jag har också hört talas om det innan på C20, men vad jag förstod då så var det ju om "optiska fel" där ljuset bryts genom rutan och ger på så sätt förvrängd sikt - men det kanske var orsakat av värmetrådar då också.
http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/news/i ... afik-26065
Nu vet ju inte jag hur dessa värmetrådar ser ut - men mönster som är precis så pass tätt att det inte syns tydligt men ändå syns brukar kunna ge jäkligt mysko ljuseffekter. Vi har där jag bor ett nybyggt "kulturhus" där man har ett nät med finmaskig sträckmetall av koppar i fönstren. Det ger rätt cool effekt beroende på vilket avstånd man står. Men det är ju inget man vill ha i frontrutan på ett fordon - där är det ju bara störande.
Innan dom fixar problemet kanske förare kan testa att ställa sig upp närmare rutan när man mår illa - det kan hjälpa då man kan urskilja mönstret bättre (då ger det ju inte samma mysko "brytningseffekter"). Men det kanske blir lite jobbig lösning i längden och ser ju rätt larvigt ut utifrån att stå precis i fönstret, haha
Förresten - hur ofta har man verkligen nytta av värmetrådarna? Det är verkligen inte ofta jag sett ett tåg/spårvagn med frost på rutan. Bättre vore väl att förse fronten med fotsteg/ståplattform och handtag på fönsterstolparna, så man lätt kan komma åt och skrapa rutorna (som man gör på bilen) dom få ggr det nu skulle behövas (t ex om tåget stått ute över natten) - men man lär ju knappast vilja bygga om C20 så man kan tågsurfa på dom
Vad jag förstod har man ju också kört med värmefilm - anledningen till att man nu kör trådar är nog för att det blir mycket billigare att tillverka såna rutor.
Jag är inte säker på att det verkligen är trådarna som ger problem, det kan också vara så att glaset är mekaniskt deformerat eller att man har tejpat nån film på det som förvränger bilden. På C20 var det ju bara enstaka vagnar som hade såna här åksjukefönster, och de hade inte någon speciell variant av trådar såvitt jag kunnat utröna.
Nej, just det! Men vid vissa temperaturer yr det upp mycket snö och skapar isbark på bakre frontrutan. Just detta problem har dock inte göteborgarna som är enriktningsvagnar. Värmeslingorna är också rätt bra för att hålla rutan torr och ren när det småregnar eller är lätt imbildning.C20_rules skrev:Förresten - hur ofta har man verkligen nytta av värmetrådarna? Det är verkligen inte ofta jag sett ett tåg/spårvagn med frost på rutan.
Vad gäller tåg, så använder vi ju där värmerutan i princip hela tiden, vid kall väderlek, men även vid regn.C20_rules skrev:Förresten - hur ofta har man verkligen nytta av värmetrådarna? Det är verkligen inte ofta jag sett ett tåg/spårvagn med frost på rutan. Bättre vore väl att förse fronten med fotsteg/ståplattform och handtag på fönsterstolparna, så man lätt kan komma åt och skrapa rutorna (som man gör på bilen) dom få ggr det nu skulle behövas (t ex om tåget stått ute över natten) - men man lär ju knappast vilja bygga om C20 så man kan tågsurfa på dom![]()
Värmen gör ju att hållfastheten i glaset inte sätt sned av kylan/fartvinden (alltså viktig säkertsfaktor), men även underlättar för torkare att hålla undan påslaget av snö och isbildning från rutan, så att man ändå får hyfsad sikt.
Lite äldre tågfordon (Rc, X10-14 tex) har ju fotsteg och handtag för att underlätta vid tex rengöring av front och rutor. Observera att defrostersysten liknade det på bussar och bilar (varm luft mot rutans insida) inte förekommer på tågfordon.
Vanligast på tågs värmerutor är guldfilm för uppvärmningen, men tex på X50-55 används fina trådar i glaset. Där förekom i början en del problem med vad vissa påstod förvrängning av sikten genom rutorna, Numera förekommer inga klagonmål på detta trotts att samma rutor fortfarande sitter på de äldsta individerna.