Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu
Postat: torsdag 05 februari 2015 16:08
Dubbelt upp heter det i Göteborgsregionens förväntningar till Göteborgsregionens kollektivresande 2025. Men hur skal man klara det utan att ha dubbelt så mycket spår? Järnvägen och Västlänken kan inte fixa allt. Spårvägen er en succé, enda problemet jämfört med järnväg är att spårvägen inte har intressanta destinationer i båda änderna. Det kan fixas! Man måste bara utöka nätet från 8 till 16 mil!
Det behövs förstås flera broar över älven och några kortare länkar i sentrumsområderna... Men framför allt måste spårvägarna utveckla Hisingen, västra och östra Göteborg på ett bättre sätt. Förorterna håller på att bli Göteborgs problem nr 1. Alla kan inte bo i Majorna och Linne som har top notch spårvägar! Något måste göras så höginkomstrupperna inte kliver av spårvagnerna strax dom har passerat Backaplan och Gamlestaden. Det är också mycket billigare att bygga spårväg ut mot förorterna. Tunnlar och broar i centrum är svindyrt! Och gränsen mellan pendeltåg och spårväg måste suddas ur och alltid visas på samma linjekarta.
Förslag på nät i 2050 som är dubbelt så stort som nu:
3 Hisingen-banor från Frihamnen till Eriksberg, Biskopsgården och Björlandavägen. Tvärlänk Ivarsbergsmotet-Biskopsgården och Länsmansgården-Björlandavägen.
4 Götaälv-banor från Göteborg C till Ytterby (via Brunnsbo, Tuve och Säve), Backa (Bäckebolsmotet), Bohus och Angered. Tvärlänk Ytterby-Kungälv-Bohus-Gårdsten-Angered. Tvärlänk Brunnsbo-Gamlestaden. 2 linjer möts på Backaplan och Brunnsbo, 3 linjer på Frihamnen.
4 Partille-banor till Partille:
- Via Gamlestaden och Bergsjön
- Via Gamlestaden och Utby
- Via Gamlestaden, Redbergsplatsen och Östra Sjukhuset
- Via Sävenäs
4 banor i Västra/Södra Göteborg:
- Via Majorna till Saltholmen
- Via Högsbo till Frölunda och Tynnered
- Via Högsbo till Sisjön och Askim
- Via Mölndal till IKEA via Åby och Astra Zeneca (Åbro)
+ Tvärlänk Majorna-Högsbo och Frölunda-Mölndal via Bifrost
Detta måste då byggas:
1. Länsmansgården-Brunnsbo-Gamlestaden 8 km
2. Bäckebolsmotet-Backaplan-Lindholmen-Eriksberg-Biskopsgården 6 km
3. Bellevue-Utby 3 km
4. Bergsjön-Partille-Östra Sjukhuset 9 km
5. Marklandsgatan-Högsbo-Sisjömotet-Askim-Hovås 9 km
6. Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby 15 km
7. Frölunda-Eklanda-Bifrost-Mölndal-Åby-Åbro-Peppared-Kållered 15 km
Frågan är om eliten i innerstan vågar göra Frölunda, Mölndal, Partille och Kungälv så attraktiva?
Det behövs förstås flera broar över älven och några kortare länkar i sentrumsområderna... Men framför allt måste spårvägarna utveckla Hisingen, västra och östra Göteborg på ett bättre sätt. Förorterna håller på att bli Göteborgs problem nr 1. Alla kan inte bo i Majorna och Linne som har top notch spårvägar! Något måste göras så höginkomstrupperna inte kliver av spårvagnerna strax dom har passerat Backaplan och Gamlestaden. Det är också mycket billigare att bygga spårväg ut mot förorterna. Tunnlar och broar i centrum är svindyrt! Och gränsen mellan pendeltåg och spårväg måste suddas ur och alltid visas på samma linjekarta.
Förslag på nät i 2050 som är dubbelt så stort som nu:
3 Hisingen-banor från Frihamnen till Eriksberg, Biskopsgården och Björlandavägen. Tvärlänk Ivarsbergsmotet-Biskopsgården och Länsmansgården-Björlandavägen.
4 Götaälv-banor från Göteborg C till Ytterby (via Brunnsbo, Tuve och Säve), Backa (Bäckebolsmotet), Bohus och Angered. Tvärlänk Ytterby-Kungälv-Bohus-Gårdsten-Angered. Tvärlänk Brunnsbo-Gamlestaden. 2 linjer möts på Backaplan och Brunnsbo, 3 linjer på Frihamnen.
4 Partille-banor till Partille:
- Via Gamlestaden och Bergsjön
- Via Gamlestaden och Utby
- Via Gamlestaden, Redbergsplatsen och Östra Sjukhuset
- Via Sävenäs
4 banor i Västra/Södra Göteborg:
- Via Majorna till Saltholmen
- Via Högsbo till Frölunda och Tynnered
- Via Högsbo till Sisjön och Askim
- Via Mölndal till IKEA via Åby och Astra Zeneca (Åbro)
+ Tvärlänk Majorna-Högsbo och Frölunda-Mölndal via Bifrost
Detta måste då byggas:
1. Länsmansgården-Brunnsbo-Gamlestaden 8 km
2. Bäckebolsmotet-Backaplan-Lindholmen-Eriksberg-Biskopsgården 6 km
3. Bellevue-Utby 3 km
4. Bergsjön-Partille-Östra Sjukhuset 9 km
5. Marklandsgatan-Högsbo-Sisjömotet-Askim-Hovås 9 km
6. Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby 15 km
7. Frölunda-Eklanda-Bifrost-Mölndal-Åby-Åbro-Peppared-Kållered 15 km
Frågan är om eliten i innerstan vågar göra Frölunda, Mölndal, Partille och Kungälv så attraktiva?