Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Storgoteborg
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58

Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Storgoteborg »

Dubbelt upp heter det i Göteborgsregionens förväntningar till Göteborgsregionens kollektivresande 2025. Men hur skal man klara det utan att ha dubbelt så mycket spår? Järnvägen och Västlänken kan inte fixa allt. Spårvägen er en succé, enda problemet jämfört med järnväg är att spårvägen inte har intressanta destinationer i båda änderna. Det kan fixas! Man måste bara utöka nätet från 8 till 16 mil!

Det behövs förstås flera broar över älven och några kortare länkar i sentrumsområderna... Men framför allt måste spårvägarna utveckla Hisingen, västra och östra Göteborg på ett bättre sätt. Förorterna håller på att bli Göteborgs problem nr 1. Alla kan inte bo i Majorna och Linne som har top notch spårvägar! Något måste göras så höginkomstrupperna inte kliver av spårvagnerna strax dom har passerat Backaplan och Gamlestaden. Det är också mycket billigare att bygga spårväg ut mot förorterna. Tunnlar och broar i centrum är svindyrt! Och gränsen mellan pendeltåg och spårväg måste suddas ur och alltid visas på samma linjekarta.

Förslag på nät i 2050 som är dubbelt så stort som nu:

3 Hisingen-banor från Frihamnen till Eriksberg, Biskopsgården och Björlandavägen. Tvärlänk Ivarsbergsmotet-Biskopsgården och Länsmansgården-Björlandavägen.

4 Götaälv-banor från Göteborg C till Ytterby (via Brunnsbo, Tuve och Säve), Backa (Bäckebolsmotet), Bohus och Angered. Tvärlänk Ytterby-Kungälv-Bohus-Gårdsten-Angered. Tvärlänk Brunnsbo-Gamlestaden. 2 linjer möts på Backaplan och Brunnsbo, 3 linjer på Frihamnen.

4 Partille-banor till Partille:
- Via Gamlestaden och Bergsjön
- Via Gamlestaden och Utby
- Via Gamlestaden, Redbergsplatsen och Östra Sjukhuset
- Via Sävenäs

4 banor i Västra/Södra Göteborg:
- Via Majorna till Saltholmen
- Via Högsbo till Frölunda och Tynnered
- Via Högsbo till Sisjön och Askim
- Via Mölndal till IKEA via Åby och Astra Zeneca (Åbro)
+ Tvärlänk Majorna-Högsbo och Frölunda-Mölndal via Bifrost

Detta måste då byggas:
1. Länsmansgården-Brunnsbo-Gamlestaden 8 km
2. Bäckebolsmotet-Backaplan-Lindholmen-Eriksberg-Biskopsgården 6 km
3. Bellevue-Utby 3 km
4. Bergsjön-Partille-Östra Sjukhuset 9 km
5. Marklandsgatan-Högsbo-Sisjömotet-Askim-Hovås 9 km
6. Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby 15 km
7. Frölunda-Eklanda-Bifrost-Mölndal-Åby-Åbro-Peppared-Kållered 15 km

Frågan är om eliten i innerstan vågar göra Frölunda, Mölndal, Partille och Kungälv så attraktiva?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Kantorn »

Storgoteborg skrev: Frågan är om eliten i innerstan vågar göra Frölunda, Mölndal, Partille och Kungälv så attraktiva?
Om inte, så kommer inte Göteborg att växa. Det kommer "dö" av infarkt innan dess.
Professionell tyckare
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

En del av förslagen har föreslagits i denna tråd:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... rg#p315395

Där finns även en länk till en Google Earth lagerfil (.kmz) för illustration. De sträckor som inte finns med är Bergsjön-Partille (Allum)-Vallhamra Torg-(Östra Sjukhuset), Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby och Mölndal-Kållered. Sträckan Östra Sjukhuset-Vallhamra Torg finns med.
Övriga förslag finns med i någon form.
En kort förklaring till färgerna:
  • Svart - Befintligt nät
    Vitt - Sträckor som utretts och ligger i beslutskön
    Mörkgrått - pågående utbyggnad (Skeppsbrolänken)
    Övriga färger - olika förslag som diskuterats i tråden
På kartan är dessutom Säröbanan och Västra Götalands Järnväg inritade (GSJ i hela gamla sträckningen, VGJ fram till Gråbo)

Länk till Google Earthfilen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

Storgoteborg skrev:Dubbelt upp heter det i Göteborgsregionens förväntningar till Göteborgsregionens kollektivresande 2025. Men hur skal man klara det utan att ha dubbelt så mycket spår? Järnvägen och Västlänken kan inte fixa allt. Spårvägen er en succé, enda problemet jämfört med järnväg är att spårvägen inte har intressanta destinationer i båda änderna. Det kan fixas! Man måste bara utöka nätet från 8 till 16 mil!

Det behövs förstås flera broar över älven och några kortare länkar i sentrumsområderna... Men framför allt måste spårvägarna utveckla Hisingen, västra och östra Göteborg på ett bättre sätt. Förorterna håller på att bli Göteborgs problem nr 1. Alla kan inte bo i Majorna och Linne som har top notch spårvägar! Något måste göras så höginkomstrupperna inte kliver av spårvagnerna strax dom har passerat Backaplan och Gamlestaden. Det är också mycket billigare att bygga spårväg ut mot förorterna. Tunnlar och broar i centrum är svindyrt! Och gränsen mellan pendeltåg och spårväg måste suddas ur och alltid visas på samma linjekarta.

Förslag på nät i 2050 som är dubbelt så stort som nu:

3 Hisingen-banor från Frihamnen till Eriksberg, Biskopsgården och Björlandavägen. Tvärlänk Ivarsbergsmotet-Biskopsgården och Länsmansgården-Björlandavägen.
Spårväg är planerad Frihamnen-Lindholmen-Ivarsbergsmotet och Backaplan-Brunnsbo-Backa(Körkarlens gata) Trafikkontoret fick i uppdrag den 30/4 2013 att påbörja en förstudie för dessa sträckningar. En tvärlänk längs den gamla Bräckebanan nämns som önskvärd.
Ytterligare sträckningar som skulle vara möjliga och önskvärda är Backaplan-Tuve och Björlandavägen till Länsmansgården
Storgoteborg skrev:4 Götaälv-banor från Göteborg C till Ytterby (via Brunnsbo, Tuve och Säve), Backa (Bäckebolsmotet), Bohus och Angered. Tvärlänk Ytterby-Kungälv-Bohus-Gårdsten-Angered. Tvärlänk Brunnsbo-Gamlestaden. 2 linjer möts på Backaplan och Brunnsbo, 3 linjer på Frihamnen.
Göteborg C-Brunnsbo-(Tuve)-Säve-Ytterby
Här är det en utbyggnad av Bohusbanan till dubbelspår som främst är aktuell. En ny station vid Brunnsbo finns i Göteborgs översiktsplan, och skulle kunna byggas med relativt enkla medel. En utveckling av denna station så att vissa tåg skulle kunna vända eller vara genomgående mot Älvängen/Trollhättan/Vänersborg skulle mildra trängseln på spåren runt Göteborg.

Till Bohus och Angered finns redan trafik, eller menar du att det skall byggas en förbindelse Bäckebol-Bohus-Angered?

Tvärlänk Ytterby-Kungälv-Bohus-(Gårdsten-Angered) har diskuterats i dessa trådar:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37506
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35938

Storgoteborg skrev:4 Partille-banor till Partille:
- Via Gamlestaden och Bergsjön
- Via Gamlestaden och Utby
- Via Gamlestaden, Redbergsplatsen och Östra Sjukhuset
- Via Sävenäs
Sträckan Bellevue-Utby-Partille Station är den som enklast kan byggas ut, längs delar av Utbyvägen finns fortfarande mark från ett tidigare spårreservat kvar. Behovet av sträckan Bergsjön (Komettorget/Rymdtorget)-Partille Station är jag mer tveksam till, dels på grund av geografin, dels på grund av resandeunderlaget.
Sträckan Östra Sjukhuset - Partille (Allum) via Vallhamra Torg är intressant, tyvärr har Partille kommun tagit bort det spårresevat som fanns mellan kommungränsen fram till Vallhamra Torg.
Via Sävenäs går idag pendeltåg.

Storgoteborg skrev:4 banor i Västra/Södra Göteborg:
- Via Majorna till Saltholmen
- Via Högsbo till Frölunda och Tynnered
- Via Högsbo till Sisjön och Askim
- Via Mölndal till IKEA via Åby och Astra Zeneca (Åbro)
+ Tvärlänk Majorna-Högsbo och Frölunda-Mölndal via Bifrost
En länk från Marklandsgatan och söderut längs Dag Hammarskiölds väg finns med i utvecklingsprojektet att göra om Dag Hammarskiölds väg till stadsboulevard. En naturlig förlängning är ner till Askim, Hovås, Billdal och på sikt Särö. Längs delar av sträckningen kan gamla Säröbanan följas, men det finns ett antal ställen där en ny sträckning är bättre.
Mölndals Bro - Åbro - IKEA är en bättre dragning på den länken med tvärlänken Åbro - Åby - Eklanda - Frölunda
En tvärlänk mellan Sandarna/Kungsten till Högsbo/Järnbrott vore bra, kan byggas till största delen i bergtunnel med en hållplats under Fryktorget (Pennygången/Högsbohöjd)
Storgoteborg skrev:Detta måste då byggas:
1. Länsmansgården-Brunnsbo-Gamlestaden 8 km
2. Bäckebolsmotet-Backaplan-Lindholmen-Eriksberg-Biskopsgården 6 km
3. Bellevue-Utby 3 km
4. Bergsjön-Partille-Östra Sjukhuset 9 km
5. Marklandsgatan-Högsbo-Sisjömotet-Askim-Hovås 9 km
6. Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby 15 km
7. Frölunda-Eklanda-Bifrost-Mölndal-Åby-Åbro-Peppared-Kållered 15 km

Frågan är om eliten i innerstan vågar göra Frölunda, Mölndal, Partille och Kungälv så attraktiva?
Hur attraktivt ett område är beror till stor del av personliga preferenser. Att det behövs bättre kommunikationer på alla ledder är nog de flesta införstådda med, och åtminstone en person innanför vallgraven är för en stor expansion av Göteborg :-)
Göteborg har en brist på ca 35000-40000 bostäder och har en inflyttning som varje år späder på bristen med 3500-5000 bostäder. Med bättre kommunikationer kan fler bostäder byggas längs de pendlingsstråk som skapas.

Till detta kommer ett antal åtgärder i centrala Göteborg för att snabba upp trafiken, mycket av det i tunnel under stan. Ett par älvförbindelser till behövs, lämpligen en vid Stigberget-Lindholmen, en vid Marieholm (borde byggts nu när man ändå bygger Marieholmstunneln) och kanske ytterligare någon. Gullbergsvass- RIngön eller ännu hellre Lilla Bommen - Frihamnen vore bra placeringar för spårvägstunnlar under älven.
Storgoteborg
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Storgoteborg »

darthjpp skrev:De sträckor som inte finns med är Bergsjön-Partille (Allum)-Vallhamra Torg-(Östra Sjukhuset), Angered-Bohus-Kungälv-Ytterby och Mölndal-Kållered. På kartan är dessutom Säröbanan och Västra Götalands Järnväg inritade (GSJ i hela gamla sträckningen, VGJ fram till Gråbo) Ytterligare sträckningar som skulle vara möjliga och önskvärda är Backaplan-Tuve och Björlandavägen till Länsmansgården. Till Bohus och Angered finns redan trafik, eller menar du att det skall byggas en förbindelse Bäckebol-Bohus-Angered? Sträckan Bellevue-Utby-Partille Station är den som enklast kan byggas ut, längs delar av Utbyvägen finns fortfarande mark från ett tidigare spårreservat kvar. Behovet av sträckan Bergsjön (Komettorget/Rymdtorget)-Partille Station är jag mer tveksam till, dels på grund av geografin, dels på grund av resandeunderlaget. En länk från Marklandsgatan och söderut längs Dag Hammarskiölds väg finns med i utvecklingsprojektet att göra om Dag Hammarskiölds väg till stadsboulevard. En naturlig förlängning är ner till Askim, Hovås, Billdal och på sikt Särö. Mölndals Bro - Åbro - IKEA är en bättre dragning på den länken med tvärlänken Åbro - Åby - Eklanda - Frölunda. En tvärlänk mellan Sandarna/Kungsten till Högsbo/Järnbrott vore bra, kan byggas till största delen i bergtunnel med en hållplats under Fryktorget (Pennygången/Högsbohöjd). Till detta kommer ett antal åtgärder i centrala Göteborg för att snabba upp trafiken, mycket av det i tunnel under stan. Ett par älvförbindelser till behövs, lämpligen en vid Stigberget-Lindholmen, en vid Marieholm (borde byggts nu när man ändå bygger Marieholmstunneln) och kanske ytterligare någon. Gullbergsvass- RIngön eller ännu hellre Lilla Bommen - Frihamnen vore bra placeringar för spårvägstunnlar under älven.
Inga linjer borde egentligen sluta på ställen som ingen ska till, så som Opaltorget/Tynnered och Guldheden. Att förslaget på dubbelt så stort nät fortfarande hade linjer som inte slutade vid pendeltågstationer eller skärgårdsbåtar var pga geografin.

Tänker man inte på geografin är det ju bara 10 km som behövs för att fixa alla "dead ends":
Tynnered-Askimsbaden-Hovås 3 km
Guldheden-Bifrost-Mölndal 4 km
Kortedala-Hjällbo-Backa 3 km

Men tycker det bliver för dyrt. Byggs Utby-Partille passerar man bara 1 km från Bergsjön. Bara 1 km! Då måste man ju koppla ihop så att linjerna mot Utby, Bergsjön och Östra Sjukhuset alla möts vid Allum!

Valen om att inte följa Hammarskiöldsleden från Marklandsgatan till Askim var för att Sisjömotet är bättre för anslutning mot expressbussar på motorvägen. Och skal Frölunda-Mölndal-linjen gå via Eklanda är inte omvägen om Bifrost så lång. Inte stora omvägen att gå om Åby för linjen Mölndal-Peppared på väg mot Astra Zeneca. At linjen går hela vägen till Kållered är för att spårvagnnätet borde ansluta till en av IKEA-butikerna, och i söder kan detta kombineras med anslutning till pendeltåg. I norr blir vägen Backa-Bäckebol-Kärra-Säve mycket längre än från Astra Zeneca till Kållered.

Kungsten-Järnbrott och Hovås-Särö tycker jag borde fixas med expressbussar minimum varje kvart. Linjerna kan till exempel vara Kullavik-Innerstan-Torslanda, Landvetter-Partille-Angered-Kärra-Torslanda-Kungsten-Mölnlycke och Stenkullen-Gråbo-Innerstan-Särö-Kungsbacka.

Askimsbadet och Hovås hamn bliver jättebra att få med i spårvagnnätet. Södra skärgården får då två hamnar med spårväg, och från södra öarna bliver det snabbast till stan via Hovås-spårvägen istället för Saltholmen när båtarna börjar gå in till Hovås.

Dubbelt upp med spårväg hade varit fantastisk och hade gjort Göteborg redo för att öka till 1 miljon invånare i en kommun från Marstrand till Åsa och Jonsered med 800 000 invånare direkt och 1 miljon innan nätet står klart.

Mycket viktigt med att pendeltågen förlängs ut till knutpunkterna Öxnered, Herrljunga och Varberg. Där ansluter regionala järnvägar som matar till pendeltågen, och ringlinjen som markerar gränsen mellan Storgöteborg Pendelregion och yttra delarna av Västra Götaland med Norra Bohuslän, Skövde-regionen og södra Halland.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av hej »

Storgoteborg skrev:Inga linjer borde egentligen sluta på ställen som ingen ska till, så som Opaltorget/Tynnered och Guldheden. Att förslaget på dubbelt så stort nät fortfarande hade linjer som inte slutade vid pendeltågstationer eller skärgårdsbåtar var pga geografin.
Området vid Opaltorget är ju tätbebyggt område. I den del av Tynnered som hållplatserna Briljantgatan, Smaragdgatan och Opaltorget ligger vid bor det mellan 8000 och 10000 människor som har kort gångavstånd till hållplatserna. Området är byggt för att betjänas med spårvagn och det är många som använder spårvagnen. Så visst är det gott om folk som skall till Tynnered.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

Storgoteborg skrev: Tänker man inte på geografin är det ju bara 10 km som behövs för att fixa alla "dead ends":
Tynnered-Askimsbaden-Hovås 3 km
Från Tynnered/Opaltorget vore en linje via Åkerred-Önnered-Fiskebäck-Kärringberget bättre, dels på grund av geografin, dels på grund av att det finns gott om bostäder, samt att det i området planeras ytterligare bostäder vid Fiskebäck, samt mellan Frölunda Torg och Opaltorget.
Vid Fiskebäck ligger dessutom fraktterminalen till Södra skärgården, som kan kompletteras med persontrafik. Detta har diskuterats tidigare.

Spårbunden trafik från Askim-Hovås-Billdal-Kullavik-Särö bör fortsätta rakt in längs Dag Hammarskjölds led/Distansgatan till Marklandsgatan som då förstärker detta nav i kollektivtrafiken.
Vid Järnbrottsmotet är det lämligt att en väst-östlig Frölunda - Mölndal möter den nord-sydgående sträckan Marklandsgatan - Askim/Hovås - vidare söderut.
Här finns redan en hel del service i närområdet, ytterligare service och bostäder kan lokaliseras längs Dag Hammarskjölds led och Distansgatan. En knutpunkt för lokal och regionalbussar kan också lokaliseras här.
Storgoteborg skrev: Guldheden-Bifrost-Mölndal 4 km
Här är jag tveksam till behovet av spårbunden trafik, samt ställer geografin till det vilket gör denna sträckning dyr. Dels behövs delar av sträckan läggas i tunnel för att få acceptabla lutningar, dels är det trångt i Toltorpsdalen där ett antal fastigheter skulle behöva lösas in. Lämpligare vore att bygga trådbuss Mölndal-Bifrost-Toltorpsdalen-vidare in till lämplig bytespunkt i Göteborg (Linnéplatsen, Vasaplatsen eller annan lämplig punkt)
Storgoteborg skrev: Kortedala-Hjällbo-Backa 3 km
Återigen, här ställer geografin till det, men en länk Kortedala - Västra Eriksbo - Hammarkullen skulle vara intressant.
Passage av Göta Älv vid Lärje kompliceras av att Göteborgs dricksvattenintag ligger här. Spårvägen behöver också passera Norge-Vänerbanan. En passage av Göta Älv bör ligga en bit uppströms eller nedströms, och helst i tunnel.
Storgoteborg skrev: Men tycker det bliver för dyrt. Byggs Utby-Partille passerar man bara 1 km från Bergsjön. Bara 1 km! Då måste man ju koppla ihop så att linjerna mot Utby, Bergsjön och Östra Sjukhuset alla möts vid Allum!
Återigen - Göteborg är inte platt, det krävs en brant tunnel mellan Rymdtorget eller Komettorget ner till Utbyvägen. Det blir dyrt till liten nytta.
En koppling mellan Bellevue - Utby - Partille Station - Partille Allum - Vallhamra Torg - Östra Sjukhuset vore bra och trevligt. De mest problematiska passagerna blir med Västra Stambanan, Säveån och E20. Sträckan mellan Allum och Vallhamra Torg kommer att behöva gå i bergtunnel under Björndammsterrasen. Denna koppling ser jag störst nytta med.
Storgoteborg skrev: Valen om att inte följa Hammarskiöldsleden från Marklandsgatan till Askim var för att Sisjömotet är bättre för anslutning mot expressbussar på motorvägen.
Med tanke på att flera expressbusslinjer passerar här vore det utmärkt om även spårvagnen passerade här. Då kan man få till en bra bytespunkt.
Storgoteborg skrev:Och skal Frölunda-Mölndal-linjen gå via Eklanda är inte omvägen om Bifrost så lång. Inte stora omvägen att gå om Åby för linjen Mölndal-Peppared på väg mot Astra Zeneca.
Men.... det är just en omväg. Om man låter vagnen följa Frölundagatan och sedan ner till Mölndals Bro så får man den snabbaste vägen. Alternativ dragning vore fram till Bifrostgatan och följa denna fram till Göteborgsvägen för vidare äventyr åt bägge hållen.
Med en förlängning från Mölndals Bro söder ut passeras Åby, så en hållplats vid t.ex. Katrinebergsgatan är inget problem.
Storgoteborg skrev:At linjen går hela vägen till Kållered är för att spårvagnnätet borde ansluta till en av IKEA-butikerna, och i söder kan detta kombineras med anslutning till pendeltåg. I norr blir vägen Backa-Bäckebol-Kärra-Säve mycket längre än från Astra Zeneca till Kållered.
Sträckan Brunnsbo - IKEA Bäckebol är ungefär lika lång som sträckan Mölndals Bro - IKEA Kållered.
Spårvagn till IKEA vore bra, och skulle stärka handeln runt IKEA-varuhusen. I Kållered finns redan en pendeltågsstation, och på sikt planeras en i Brunnsbo. Dock tror jag att de flesta som tar spårvagnen till IKEA inte byter till pendeltåg utan fortsätter till sitt resmål med spårvagn.

Spårtrafik från Backa (Körkarlens Gata) via Bäckebol - Kärra till Säve ligger långt fram i tiden, det finns för få boende i det stråket. Kungälv har visat ett visst intresse för spårvagn till Kungälv via Rödbo - Kärra - Bäckebol - Backa - Brunnsbo - Backaplan, men restiderna blir något i längsta laget. En tvärförbindelse Bäckebol/Kärra till Säve passerar inga målpunkter.
Till Säve är en perrong och att pendeltågen stannar allt som behövs för att återuppta passagerartrafiken.
Storgoteborg skrev: Kungsten-Järnbrott och Hovås-Särö tycker jag borde fixas med expressbussar minimum varje kvart. Linjerna kan till exempel vara Kullavik-Innerstan-Torslanda, Landvetter-Partille-Angered-Kärra-Torslanda-Kungsten-Mölnlycke och Stenkullen-Gråbo-Innerstan-Särö-Kungsbacka.
Det finns ett antal expresslinjer med liknande sträckningar:
Blå, Grön, Gul, Lila, Orange, Rosa, Röd och Svart Express. Till detta kommer Marstrand, Orust, Stenungsund och Tjörn Express samt Lerumsnabben.
Det innebär inte att det på vissa av dessa sträckor inte borde byggas spårtrafik.
Storgoteborg skrev: Askimsbadet och Hovås hamn bliver jättebra att få med i spårvagnnätet. Södra skärgården får då två hamnar med spårväg, och från södra öarna bliver det snabbast till stan via Hovås-spårvägen istället för Saltholmen när båtarna börjar gå in till Hovås.
Hovås är inte en lämplig hamn, dels ligger den lite för långt söderut, dels är Askimsviken olämplig för större båtar. Inseglingen till Askimsviken bör ske söder ifrån vilket ger en omväg för skärgårdsbåtarna. En bättre lösning vore att låta de snabbaste båtarna gå in till Stenpiren mitt i Göteborg.
Storgoteborg skrev: Dubbelt upp med spårväg hade varit fantastisk och hade gjort Göteborg redo för att öka till 1 miljon invånare i en kommun från Marstrand till Åsa och Jonsered med 800 000 invånare direkt och 1 miljon innan nätet står klart.
Japp, fler spår, mer spår och en utökad kollektivtrafik. Lägg till ca 10000 bostäder per år de närmsta 10-20 åren så är vi där.
Storgoteborg skrev: Mycket viktigt med att pendeltågen förlängs ut till knutpunkterna Öxnered, Herrljunga och Varberg. Där ansluter regionala järnvägar som matar till pendeltågen, och ringlinjen som markerar gränsen mellan Storgöteborg Pendelregion och yttra delarna av Västra Götaland med Norra Bohuslän, Skövde-regionen og södra Halland.
Jag är tveksam till tvärpendlingen i ytterregionen, den förekommer och det behöver finnas möjligheter att pendla t.ex. Borås - Trollhättan och liknande. Men den mer långväga pendlingen bör skötas av regionaltåg som inte stannar vid varje mjölkpall. Många av de längre förbindelserna finns idag, och flera kommer att öka antalet passagerare. Tågförbindelserna runt Göteborg behöver byggas ut, med fler spår på alla banor in till Göteborg.
Storgoteborg
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Storgoteborg »

darthjpp skrev:Från Tynnered/Opaltorget vore en linje via Åkerred-Önnered-Fiskebäck-Kärringberget bättre, dels på grund av geografin, dels på grund av att det finns gott om bostäder, samt att det i området planeras ytterligare bostäder vid Fiskebäck, samt mellan Frölunda Torg och Opaltorget. Vid Fiskebäck ligger dessutom fraktterminalen till Södra skärgården, som kan kompletteras med persontrafik. Detta har diskuterats tidigare. Spårbunden trafik från Askim-Hovås-Billdal-Kullavik-Särö bör fortsätta rakt in längs Dag Hammarskjölds led/Distansgatan till Marklandsgatan som då förstärker detta nav i kollektivtrafiken. Vid Järnbrottsmotet är det lämligt att en väst-östlig Frölunda - Mölndal möter den nord-sydgående sträckan Marklandsgatan - Askim/Hovås - vidare söderut. Här finns redan en hel del service i närområdet, ytterligare service och bostäder kan lokaliseras längs Dag Hammarskjölds led och Distansgatan. En knutpunkt för lokal och regionalbussar kan också lokaliseras här.
Från Donsö och Vrångö är Saltholmen och Fiskebäck liten skillnad. Hovås hade varit stor skillnad i restid. Spårväg till Hovås hamn hade varit bra för badturister till Askimsbadet. Fiskebäck har ingen strand. Spårväg snabbaste väg Frölunda-Mölndal och Marklandsgatan-Askim är inte någon bra grej för Sisjön och Bifrost. Och tycker fortfarande Sisjömotet värkar mera lämplig som knutpunkt mellan spårväg och expressbussar jämfört med Järnbrottsmotet? Till exempel för bussar Landvetter-Hisingen. Tänk dessutom på alla butikerna på Sisjön. Tror inte det bliver många minuterna extra på Askim-spårvägen om den kör via Sisjömotet på väg till/från stan?
darthjpp skrev:Sträckan Brunnsbo - IKEA Bäckebol är ungefär lika lång som sträckan Mölndals Bro - IKEA Kållered. Spårvagn till IKEA vore bra, och skulle stärka handeln runt IKEA-varuhusen. I Kållered finns redan en pendeltågsstation, och på sikt planeras en i Brunnsbo. Dock tror jag att de flesta som tar spårvagnen till IKEA inte byter till pendeltåg utan fortsätter till sitt resmål med spårvagn.
Men när man skal välja mellan spårväg till Kållered och Bäckebol blir det fördel Kållered att det öppnar för att resenärer till exempel Kungsbacka-Astra Zeneca då får en snabbare resa jämfört med att resa förbi jobbet in till Mölndal. Därför är det et minus för Bäckebol att inte ha pendeltåg.
darthjpp skrev:Jag är tveksam till tvärpendlingen i ytterregionen, den förekommer och det behöver finnas möjligheter att pendla t.ex. Borås - Trollhättan och liknande. Men den mer långväga pendlingen bör skötas av regionaltåg som inte stannar vid varje mjölkpall.
Tågtrafiken Öxnered-Herrljunga-Borås har mycket stort potential, men bara om pendeltågen förlängs så man kan resa varje kvart från Öxnered, Herrljunga och Borås till Göteborg. Det är så konstigt att vända tågen i Älvängen, Alingsås och Landvetter. Då bildas inget nätverk där yttra delarna av Västra Götaland kan växa.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av hej »

Storgoteborg skrev:Från Donsö och Vrångö är Saltholmen och Fiskebäck liten skillnad. Hovås hade varit stor skillnad i restid. Spårväg till Hovås hamn hade varit bra för badturister till Askimsbadet. Fiskebäck har ingen strand. Spårväg snabbaste väg Frölunda-Mölndal och Marklandsgatan-Askim är inte någon bra grej för Sisjön och Bifrost. Och tycker fortfarande Sisjömotet värkar mera lämplig som knutpunkt mellan spårväg och expressbussar jämfört med Järnbrottsmotet? Till exempel för bussar Landvetter-Hisingen. Tänk dessutom på alla butikerna på Sisjön. Tror inte det bliver många minuterna extra på Askim-spårvägen om den kör via Sisjömotet på väg till/från stan?
Badturister frekventerar badplatserna en liten del av året, och visst finns det en badplats vid Fiskebäck.
Det viktigaste aspekten för spårväg är att betjäna de dagliga, regelbundna resorna. Spårväg mot Askim-Billdal skall dras den snabbaste vägen och passera så mycket bostäder som optimalt. Det skulle för en spårväg innebära att man följde Säröbanans gamla sträckning ungefär från Marklandsgatan (från hållplats Marklandsgatan via Högsboleden istället från Slottsskogsvallen) till gamla hållplatsen Askimsbadet för att sedan följa 158an till Brottkärrsmotet för att därefter vika av mot Skintebo och Billdal. Att dra den via Sisjömotet innebär en rejäl omväg. Det är bättre att hänvisa till matarbussar från Radiomotet till Sisjön.

Som jag tidigare skrev så är det många boende i Tynnered och frågan är vad man skulle vinna på att förlänga spårvägen därifrån till de närliggande villaområderna. Vissa områden betjänas mest effektivt av bussar. Nu lär man inte flytta skärgårds terminalen från Saltholmen, tidigare undersöäkningar har visat på problemen att hitta P-platser för skärgårdsborna och en flyttning till Fiskebäck av terminalen skulle försvåra att dra vissa turer in mot Stenpiren igen, Fiskebäck ligger åt fel håll.
Storgoteborg skrev:Men när man skal välja mellan spårväg till Kållered och Bäckebol blir det fördel Kållered att det öppnar för att resenärer till exempel Kungsbacka-Astra Zeneca då får en snabbare resa jämfört med att resa förbi jobbet in till Mölndal. Därför är det et minus för Bäckebol att inte ha pendeltåg.
Pendeltåg förbi Bäckebol lär det knappast bli men däremot spårväg. Att ha spårväg och pendeltåg parallelt är bara gynsamt om områderna är högt exploaterade och många bostäder finns, såsom mellan Göteborg och Mölndal men annars så är matarbussar den effektivaste och mest samhällsekonomiskt gynsamma kollektivtrafikformen.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

Då skall jag försöka kommentera två inlägg i ett :-)

Storgoteborg skrev:
darthjpp skrev:Från Tynnered/Opaltorget vore en linje via Åkerred-Önnered-Fiskebäck-Kärringberget bättre, dels på grund av geografin, dels på grund av att det finns gott om bostäder, samt att det i området planeras ytterligare bostäder vid Fiskebäck, samt mellan Frölunda Torg och Opaltorget. Vid Fiskebäck ligger dessutom fraktterminalen till Södra skärgården, som kan kompletteras med persontrafik. Detta har diskuterats tidigare. Spårbunden trafik från Askim-Hovås-Billdal-Kullavik-Särö bör fortsätta rakt in längs Dag Hammarskjölds led/Distansgatan till Marklandsgatan som då förstärker detta nav i kollektivtrafiken. Vid Järnbrottsmotet är det lämligt att en väst-östlig Frölunda - Mölndal möter den nord-sydgående sträckan Marklandsgatan - Askim/Hovås - vidare söderut. Här finns redan en hel del service i närområdet, ytterligare service och bostäder kan lokaliseras längs Dag Hammarskjölds led och Distansgatan. En knutpunkt för lokal och regionalbussar kan också lokaliseras här.
Från Donsö och Vrångö är Saltholmen och Fiskebäck liten skillnad. Hovås hade varit stor skillnad i restid. Spårväg till Hovås hamn hade varit bra för badturister till Askimsbadet. Fiskebäck har ingen strand. Spårväg snabbaste väg Frölunda-Mölndal och Marklandsgatan-Askim är inte någon bra grej för Sisjön och Bifrost. Och tycker fortfarande Sisjömotet värkar mera lämplig som knutpunkt mellan spårväg och expressbussar jämfört med Järnbrottsmotet? Till exempel för bussar Landvetter-Hisingen. Tänk dessutom på alla butikerna på Sisjön. Tror inte det bliver många minuterna extra på Askim-spårvägen om den kör via Sisjömotet på väg till/från stan?

Omvägar och extra minuter ger lägre andel resande. De flesta som reser från Södra skärgården har målpunkter i central Göteborg, varför en placering av ytterligare en passagerarterminal söder om Saltholmen är en generell försämring. Dock, OM det finns spårväg som passerar Fiskebäcksterminalen KAN enstaka turer angöra här för de som har målpunkter i Västra Frölunda eller Mölndal. Badturismen har hej redan kommenterat och där håller jag med. Med en knutpunkt vid Järnbrottsmotet kan lokala matarbussar gå till de olika externhandelsplatserna runt om i Sisjön, dessutom finns vissa verksamheter redan nu vid Järnbrottsmotet. Sisjömotet blir en omvägeg för framför allt de nord-sydliga förbindelserna.
Vad gäller Bifrostområdet går det idag flera bussar med hållplatser i området som matar ner till Mölndals Bro och Sahlgrenska/Guldheden.

Storgoteborg skrev:
darthjpp skrev:Sträckan Brunnsbo - IKEA Bäckebol är ungefär lika lång som sträckan Mölndals Bro - IKEA Kållered. Spårvagn till IKEA vore bra, och skulle stärka handeln runt IKEA-varuhusen. I Kållered finns redan en pendeltågsstation, och på sikt planeras en i Brunnsbo. Dock tror jag att de flesta som tar spårvagnen till IKEA inte byter till pendeltåg utan fortsätter till sitt resmål med spårvagn.
Men när man skal välja mellan spårväg till Kållered och Bäckebol blir det fördel Kållered att det öppnar för att resenärer till exempel Kungsbacka-Astra Zeneca då får en snabbare resa jämfört med att resa förbi jobbet in till Mölndal. Därför är det et minus för Bäckebol att inte ha pendeltåg.

Passagerarunderlaget är inte tillräckligt för pendeltåg via Bäckebol. Det vore först om man väljer att bygga en ny sträckning för Bohusbanan via Kungälv det skulle kunna komma på tal, och förmodligen inte ens då.
På sikt ser jag att båda sträckningarna behövs, Mölndal har mycket mark söder om Åbro/Balltorp och väster om Kållered som planeras för bostäder och lättare verksamheter. Sydväst om Hisings Kärra planeras en stor utbyggnad av bostäder, vilket ökar behoven av spårbunden trafik. Där är en dragning via Bäckebol sannolik.

Storgoteborg skrev:
darthjpp skrev:Jag är tveksam till tvärpendlingen i ytterregionen, den förekommer och det behöver finnas möjligheter att pendla t.ex. Borås - Trollhättan och liknande. Men den mer långväga pendlingen bör skötas av regionaltåg som inte stannar vid varje mjölkpall.
Tågtrafiken Öxnered-Herrljunga-Borås har mycket stort potential, men bara om pendeltågen förlängs så man kan resa varje kvart från Öxnered, Herrljunga och Borås till Göteborg. Det är så konstigt att vända tågen i Älvängen, Alingsås och Landvetter. Då bildas inget nätverk där yttra delarna av Västra Götaland kan växa.

Som jag skrev tidigare behövs utökade pendlingsmöjligheter längs banorna in till Göteborg, dock finns idag kapacitetsbrist på flera sträckor. Det pågår planer och utbyggnader av flera av dessa sträckor och punkter i järnvägsnätet. Behoven och plats på spåren styr utbudet, och jag ser gärna fler noder i systemet. Både fler pendeltåg och regionaltåg behövs för att göra pendling på spåren attraktivare. Men, ju längre bort från Göteborg, desto mer sällan behövs trafik hela vägen in till Göteborg. Pendeltåg med en frekvens på 10-15 minuter behövs nära Göteborg, medan regionaltåg kan ha en frekvens på 20-60 minuter, beroende på behoven.
Tvärförbindelser i flera ringar runt Göteborg vore bra, och vissa sträckor finns. Även här behöver det byggas ut på några ställen.

Så ett par kommentarer på inlägget från hej

hej skrev:
Storgoteborg skrev:Från Donsö och Vrångö är Saltholmen och Fiskebäck liten skillnad. Hovås hade varit stor skillnad i restid. Spårväg till Hovås hamn hade varit bra för badturister till Askimsbadet. Fiskebäck har ingen strand. Spårväg snabbaste väg Frölunda-Mölndal och Marklandsgatan-Askim är inte någon bra grej för Sisjön och Bifrost. Och tycker fortfarande Sisjömotet värkar mera lämplig som knutpunkt mellan spårväg och expressbussar jämfört med Järnbrottsmotet? Till exempel för bussar Landvetter-Hisingen. Tänk dessutom på alla butikerna på Sisjön. Tror inte det bliver många minuterna extra på Askim-spårvägen om den kör via Sisjömotet på väg till/från stan?
Badturister frekventerar badplatserna en liten del av året, och visst finns det en badplats vid Fiskebäck.
Det viktigaste aspekten för spårväg är att betjäna de dagliga, regelbundna resorna. Spårväg mot Askim-Billdal skall dras den snabbaste vägen och passera så mycket bostäder som optimalt. Det skulle för en spårväg innebära att man följde Säröbanans gamla sträckning ungefär från Marklandsgatan (från hållplats Marklandsgatan via Högsboleden istället från Slottsskogsvallen) till gamla hållplatsen Askimsbadet för att sedan följa 158an till Brottkärrsmotet för att därefter vika av mot Skintebo och Billdal. Att dra den via Sisjömotet innebär en rejäl omväg. Det är bättre att hänvisa till matarbussar från Radiomotet till Sisjön.

Hear, hear :-)
Här håller jag med, dra spårväg så rakt som möjligt, och längs sträckor där det finns gott passagerarunderlag.

hej skrev:Som jag tidigare skrev så är det många boende i Tynnered och frågan är vad man skulle vinna på att förlänga spårvägen därifrån till de närliggande villaområderna. Vissa områden betjänas mest effektivt av bussar. Nu lär man inte flytta skärgårds terminalen från Saltholmen, tidigare undersöäkningar har visat på problemen att hitta P-platser för skärgårdsborna och en flyttning till Fiskebäck av terminalen skulle försvåra att dra vissa turer in mot Stenpiren igen, Fiskebäck ligger åt fel håll.

Min tanke av en sträckning Opaltorget-Åkerred-Önnered-Fiskebäck-Kärringberget/Långedragslinjen är för att ge möjligheter till trafikering i en yttre ring från Långedrag/Älvsborg till Västra Frölunda. Exakt hur den dras är något som behöver utredas.
OM det finns spårväg som passerar Fiskebäcksterminalen KAN enstaka turer angöra här för de som har målpunkter i Västra Frölunda eller Mölndal. Någon båt på morgonen och någon på kvällen räcker säkert långt. Det viktiga är att det i ett sådant fall finns spårväg mot Frölunda Torg/Järnbrottsmotet.
Snabbfärja in till Stenpiren är nog det som ligger närmast i tiden, och det kortar restiden väsentligt för de som har målpunkter i centrala Göteborg.

hej skrev:
Storgoteborg skrev:Men när man skal välja mellan spårväg till Kållered och Bäckebol blir det fördel Kållered att det öppnar för att resenärer till exempel Kungsbacka-Astra Zeneca då får en snabbare resa jämfört med att resa förbi jobbet in till Mölndal. Därför är det et minus för Bäckebol att inte ha pendeltåg.
Pendeltåg förbi Bäckebol lär det knappast bli men däremot spårväg. Att ha spårväg och pendeltåg parallelt är bara gynsamt om områderna är högt exploaterade och många bostäder finns, såsom mellan Göteborg och Mölndal men annars så är matarbussar den effektivaste och mest samhällsekonomiskt gynsamma kollektivtrafikformen.

Det som är viktigt är att det blir smidiga byten mellan olika linjer och trafikslag. Helst bör det finnas direktlinjer mellan de olika knutpunkterna, men vissa relationer har ett så lågt passagerarunderlag att det kommer att kräva ett extra byte. Framförallt byten, men även restid, påverkar hur smidig en resa uppfattas.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av hej »

Storgoteborg skrev:Men när man skal välja mellan spårväg till Kållered och Bäckebol blir det fördel Kållered att det öppnar för att resenärer till exempel Kungsbacka-Astra Zeneca då får en snabbare resa jämfört med att resa förbi jobbet in till Mölndal
darthjpp skrev:Det som är viktigt är att det blir smidiga byten mellan olika linjer och trafikslag.
Just sträckan Kungsbacka station - AstraZeneca är det relativt smidigt att ta sig kollektivt. Från Mölndals station till AstraZeneca tar det bara 2 minuter, med buss tar det från Kållered 11 minuter och med spårvagn skulle det inte gå nämnvärt fortare. I rusningstid är det desutom enkelt att byta mellan tåg och buss vid Mölndal. På morgonen så går det Öresundståget från Kungsbacka med anslutande buss i Mölndal en gång i halvtimman och från centrala Kungsbacka till AstraZeneca går det lika fort att åka kollektivt som att köra bil. Ett bra exempel på smidig kollektivtrafik.
Storgoteborg
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Storgoteborg »

darthjpp skrev:Sträckan Brunnsbo - IKEA Bäckebol är ungefär lika lång som sträckan Mölndals Bro - IKEA Kållered. Spårvagn till IKEA vore bra, och skulle stärka handeln runt IKEA-varuhusen. På sikt ser jag att båda sträckningarna behövs, Mölndal har mycket mark söder om Åbro/Balltorp och väster om Kållered som planeras för bostäder och lättare verksamheter. Sydväst om Hisings Kärra planeras en stor utbyggnad av bostäder, vilket ökar behoven av spårbunden trafik. Där är en dragning via Bäckebol sannolik.
OK, övertygad av dig - spårväg till IKEA-husen ingen god idé innan det kommer bostäder hela vägen till Kärra och Kållered. Men då måste spårväg komma, och gärna med anslutning till pendeltågen i Säve eller Kungälv... Också OK att slopa Bergsjön-Utby. Men då är mitt förslag att i stället dra busslinje Landvetter-Partille-Bergsjön-Angeredsbron-Torslanda med anslutning via vägfärjan till katamaranlinjen Stenpiren-Hönö-Marstrand (25 min till Hönö och 60 min till Marstrand).
hej skrev:Spårväg mot Askim-Billdal skall dras den snabbaste vägen och passera så mycket bostäder som optimalt. Det skulle för en spårväg innebära att man följde Säröbanans gamla sträckning ungefär från Marklandsgatan (från hållplats Marklandsgatan via Högsboleden istället från Slottsskogsvallen) till gamla hållplatsen Askimsbadet för att sedan följa 158an till Brottkärrsmotet för att därefter vika av mot Skintebo och Billdal.
Om man drar linjen den snabbaste vägen till Billdal vore det intressant med sista hållplatsen på Killingsholmen? Vrångö-Billdal troligen 5 minuter snabbare än Vrångö-Saltholmen och från Billdal då möjligt med spårväg till Marklandsgatan och bussar mot båda Särö-Kungsbacka och snabbaste vägen upp till pendeltågen i Lindome. Turister från Halland till skärgården borde inte resa in till Göteborg, på samma sett som turister som kommer från norr mot Öckerö inte måste till stan. Köpenhamn-Kungsbacka-Billdal-Vrångö-Öckerö-Marstrand och Frederikshavn-Læsø-Saltholmen-Billdal utan att resa om innerstan - det hade vore kul om det var möjligt.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

Storgoteborg skrev:
darthjpp skrev:Sträckan Brunnsbo - IKEA Bäckebol är ungefär lika lång som sträckan Mölndals Bro - IKEA Kållered. Spårvagn till IKEA vore bra, och skulle stärka handeln runt IKEA-varuhusen. På sikt ser jag att båda sträckningarna behövs, Mölndal har mycket mark söder om Åbro/Balltorp och väster om Kållered som planeras för bostäder och lättare verksamheter. Sydväst om Hisings Kärra planeras en stor utbyggnad av bostäder, vilket ökar behoven av spårbunden trafik. Där är en dragning via Bäckebol sannolik.
OK, övertygad av dig - spårväg till IKEA-husen ingen god idé innan det kommer bostäder hela vägen till Kärra och Kållered. Men då måste spårväg komma, och gärna med anslutning till pendeltågen i Säve eller Kungälv... Också OK att slopa Bergsjön-Utby. Men då är mitt förslag att i stället dra busslinje Landvetter-Partille-Bergsjön-Angeredsbron-Torslanda med anslutning via vägfärjan till katamaranlinjen Stenpiren-Hönö-Marstrand (25 min till Hönö och 60 min till Marstrand).
Spårväg till Säve är orealistiskt, framförallt från Kärra. En dragning från Torslanda via Skra Bro till Säve är mer realistisk, men ligger mycket långt fram, samt förutsätter att spårväg är dragen fram till Torslanda.
Den busslinjedragning du föreslår känns orealistisk, en stor halvcirkel norr om Göteborg. Det är inget stort resande i den relationen, även om vissa delar trafikeras av framförallt industribussar.
En färjelinje Göteborg(Stenpiren) - Marstrand via Norra Skärgården är intressant sommartid, juni-augusti. Övrig tid är det ett för klent resandeunderlag för att motivera kostnaden. Men sommartid kan färjan mycket väl angöra Lilla Varholmen och någon brygga på Öckerö.

Storgoteborg skrev:
hej skrev:Spårväg mot Askim-Billdal skall dras den snabbaste vägen och passera så mycket bostäder som optimalt. Det skulle för en spårväg innebära att man följde Säröbanans gamla sträckning ungefär från Marklandsgatan (från hållplats Marklandsgatan via Högsboleden istället från Slottsskogsvallen) till gamla hållplatsen Askimsbadet för att sedan följa 158an till Brottkärrsmotet för att därefter vika av mot Skintebo och Billdal.
Om man drar linjen den snabbaste vägen till Billdal vore det intressant med sista hållplatsen på Killingsholmen? Vrångö-Billdal troligen 5 minuter snabbare än Vrångö-Saltholmen och från Billdal då möjligt med spårväg till Marklandsgatan och bussar mot båda Särö-Kungsbacka och snabbaste vägen upp till pendeltågen i Lindome. Turister från Halland till skärgården borde inte resa in till Göteborg, på samma sett som turister som kommer från norr mot Öckerö inte måste till stan. Köpenhamn-Kungsbacka-Billdal-Vrångö-Öckerö-Marstrand och Frederikshavn-Læsø-Saltholmen-Billdal utan att resa om innerstan - det hade vore kul om det var möjligt.
Jag bifogar en länk till Eniros sjökort, Killingholmen är, liksom de flesta småbåtshamnar söder om Göteborg, olämplig för skärgårdsbåtstrafik. Det är grunt, trångt och kräver mycket muddring och breddning av passager, samt borttagning av grund.
http://kartor.eniro.se/m/D7sHq
Dessutom ligger Billdal/Killingsholmen för långt söder ut för pendling till Göteborg. Skärgårdstrafiken har ett större behov av bryggor längre in i älven, t.ex. Klippan/Eriksberg och Stenpiren.
För att inte tala om de problem som uppstår när en stor buss skall försöka ta sig ut på Killingsholmen, det är TRÅNGT! Dessutom är stora delar av området innanför Killingsholmen sankmark som översvämmas ett par gånger per år, vilket gör det dyrt att anlägga de parkeringsytor som öborna behöver.
De turister som kommer till Göteborg vill oftast se både staden och skärgården, dessutom brukar turister inte ha särskilt bråttom. Men, ja, en färjelinje mellan södra och norra skärgården vore trevligt, och ett visst behov finns. Löses idag oftast av att öborna tar ekan....
Färjetrafik mellan Læsø och Göteborg vore även det trevligt, men underlaget är mycket svagt....
Bland de resenärer från Köpenhamn som anländer via tåg till Göteborg är det nog en försvinnande liten andel som vill kliva av i Lindome för att ta buss till Billdal för att där byta till en färja som tar dem till Södra Skärgården eller till Marstrand. Det är enklare att ta något från Göteborg C.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av hej »

Storgoteborg skrev:Om man drar linjen den snabbaste vägen till Billdal vore det intressant med sista hållplatsen på Killingsholmen? Vrångö-Billdal troligen 5 minuter snabbare än Vrångö-Saltholmen och från Billdal då möjligt med spårväg till Marklandsgatan och bussar mot båda Särö-Kungsbacka och snabbaste vägen upp till pendeltågen i Lindome. Turister från Halland till skärgården borde inte resa in till Göteborg, på samma sett som turister som kommer från norr mot Öckerö inte måste till stan. Köpenhamn-Kungsbacka-Billdal-Vrångö-Öckerö-Marstrand och Frederikshavn-Læsø-Saltholmen-Billdal utan att resa om innerstan - det hade vore kul om det var möjligt.
I Södra Billdal så bor det 4 000 personer, på Vrångö 300. Därför är det bättre att spårvägen betjänar Södra Billdal än en ny båtterminal för Vrångö. Dessutom till vilken tidsvinst? Med snabbåt tar det idag 20 - 30 min till Vrångö från Saltholmen och spårväg från Killingsholmen lär inte ge speciellt mycket tidsbesparning. Dessutom så är målet för många som reser från Vrångö att nå Donsö och Styrsö där mycket av samhällsservicen finns. Att bygga en ny skärgårdsterminal där vore att kasta pengarna i sjön.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av M_M »

Istället för att bygga Östra Sjukhuset - Partille via Vallhamra torg så vore det kanske bättre att bygga en länk från Munkebäckstorget via Munkebäcksmotet över till Bellevue. (redan föreslaget av annan skribent i tidigare tråd, inte min idé även om jag är anhängare av idén). Vad gäller underlag för spårväg till Partille så är väl taxegränsen en orsak till lågt resande Bergsjön-Allum. Men annars kunde man väl ungefär spårvägskonvertera buss 58. Sådant spår kunde trafikeras även med enstaka turer Bergsjön-Partille, om än med lite längre körtid. Ja, eller så får folk byta vagn vid grenpunkten istället...

Längs Dag Hammarsköldsleden finns det redan plats för dubbelspårig spårväg åtminstone fram till norr om Radiomotet. Jag vet inte hur det skulle gå med cykelbanan om det byggs spårväg, kanske får både och plats, kanske inte. Jag är tveksam till boulevardisering av Dag Hammarsköldsleden.

Vad gäller "blindtarmar" så är Kortedala knappast en sådan - Aprilgatan är ju egentligen "Januarigatan Norra". Däremot vore det ändå bra som det föreslås att länka vidare till Hjällbo och Bäckebol, men det blir nog rätt dyrt att bygga Kortedala-Hjällbo. Om vi leker med tanken på en framtida återbyggd järnväg ungefär längs VGJ fast med modern standard så torde väl en station vid Hjällbo vara vettigt och då är kanske spårväg från Kortedala kanske lättare att räkna hem.

Problemet med Guldheden är att det är svårt att få någon vettig bansträckning på en förlängning om man inte är sugen på att riva en massa hus eller bygga tunnel. Hade vi haft östblock-planekonomi och diktatur så hade det bara varit att expropriera folks trädgårdar :wink: Dessutom är ju ett stort problem att det inte finns tillräckligt resandeunderlag mer än ett stenkast söder om spårvägens ändpunkt. Åter igen skulle vi behöva expropriera folks trädgårdar och bygga höghus där... :wink:

Sisjön kan väl sägas vara ett praktexempel på icke-bostadshusens motsvarighet till urban sprawl :( Här borde vi snarast fokusera på att omstrukturera butiksverksamheter o.s.v. än att bygga spårväg. Men om det ska se ut som idag så borde exempelvis Otto Erlanders gata och Stora Åvägen utgöra enkelspår i var sin riktning för en förbindelse mellan Mölndal och Frölunda. Komplettera med "rondellkörningsspår" så kan man ha några lokalare linjer för att möjliggöra resande mellan Sisjön och södra delen av Högsbo industriområde, om det nu är av intresse.

Tynnereds ortsbefolkning i all ära men jag håller med om att det vore bra om linjen gick vidare till något "större". Vad detta skulle vara låter jag vara osagt. Däremot kan man tycka att det är dåligt att det inte finns spårväg längs Västerleden eller motsvarande norrut från Frölunda Torg via Fiskebäcksmotet - det är ju lika tätbebyggt där. En sån spårväg skulle kanske kunna följa Fågelvägen och ansluta till Långedragsbanan mellan Hagen och Tranered. ("Egentligen" borde den gå via Gnistängstunneln men det verkar måttligt bra att dra spårväg där...).

En bana via Önnered-Fiskebäck vore säkert bra - men det förutsätter förtätad bebyggelse. Hur stark NIMBY kommer detta leda till?

IKEA kunde kanske etablera ett "stadsvaruhus". Tänk vad bra det vore om beslutsfattarna inte bestämt sig för att rasera Backaplan...

Apropå skärgården så ligger trots allt Donsö, Styrsö och Vrångö ungefär i linje med Askinsviken/Hovås. Det blir ingen jätteomväg att köra båtar dit istället för till Saltholmen. Däremot är det tveksamt restidsmässigt. Ska man satsa på något här så vore det väl snarast en klase broar mellan öarna, typ Styrsö - Lilla Mosskullen - Stora Mosskullen - Köpstadsö - Smögholmen - Asperö - Rivö/Stämmö - Brännö eller nåt. Fast jag vet inte riktigt om det är så stora fördelar med detta - bor man här så är man väl sugen på att åka båt och då tar man väl båten även om man ska till grannön. Det finns väl vad jag vet dessutom inga åldersgränser eller behörighetskrav för att få köra små motorbåtar så barn som är gamla nog att i stan tillåtas cykla utan uppsikt lär väl kunna tillåtas köra båt utan uppsikt här i skärgården, eller nåt. Men åter till nya båtlinjer - det skulle kanske kunna vara ett bra komplement att köra Hovås/Askim - Donsö - Styrsö - Brännö - Asperö - Saltholmen eller nåt sånt. OBS för övrigt att det är inte alls självklart att båt skulle gå snabbare än buss om man jämför att dra in båtar till centrum v.s. bussar för Ö-snabben. Spårvägen finns ju dessutom redan på plats vilket talar för dess fördel. (Förvisso finns även vattnet på plats, men ändå, båt i acceptabla hastigheter är ju inte superekonomiskt). Jag vet inte riktigt vilka fördelar det skulle finnas med persontrafiklinjer till/från Fiskebäck - det känns som en kombination av det sämsta med Saltholmen och Hovås, men jag kanske upplever fel. Allmänt kan man ju säga att båttrafiken har ju en turtäthet som är sämre än landsortsbussar en bit ute på landet, så de förbättringar som kan göras är väl högre turtäthet och styvare tidtabell eller nåt sånt... Det vore för övrigt intressant att veta i vilken utsträckning folk pendlar med privatbåtar till/från öarna. Jag undrar också vilka som turistar här? Vilka hallänningar åker från sin egen kust/skärgård till Göteborgs skärgård? Är det inte att gå över ån för att hämta vatten? Man kunde väl för övrigt kanske fundera på färja mellan södra skärgården och Torslandatrakten? Eller kanske inte? Tyvärr är det väl hinder för att köra ända fram till Amhult, typ det verkar vara vatten men med någon slags hinder emellan eller nåt...

Vad gäller tvärpendling i ytterområdena så finns det väl ingen större nackdel om folk kör bil just här. Det får ju plats typ. Vad gäller tågtrafiken Uddevalla-Öxnered-Herrljunga-Borås så skulle jag nog snarast säga att potentialen är att dela trafiken på delsträckor såsom att t.ex. Kinnekulletåget kör både via Herrljunga och via Öxnered till/från Göteborg, att det körs fler tåg Göteborg-Trollhättan-Uddevalla och för den delen kan vi koppla några tåg på Alingsåspendeln till tågen Herrljunga-Borås.

Vad gäller badplatsbesökare så kan man mycket väl tänka sig en avstickare på några hundra meter om det ändå skulle vara vettigt att ha en vändplats i den trakten. Kan vi ha en rundbana runt Hotell Eggers som normalt aldrig trafikeras så kan vi väl ha en vändslinga vid badplatsen i Hovås...

Om man vill ha bättre kollektivtrafik till AstraZeneca i Mölndal så vore en ny pendeltågstation en bra idé. Det diskuteras tydligen för övrigt för fullt om det ska bli fyrspår till Mölndal för anslutningen till Västlänken, eller om det även i fortsättningen bara ska vara dubbelspår. Om det byggs fyrspår så kan man dra ut det ett par kilometer till söderut och anlägga pendeltågstation vid AstraZeneca. (Givetvis måste den få något annat namn än ett företagsnamn).
Storgoteborg
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 05 februari 2015 15:58

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Storgoteborg »

M_M skrev:Istället för att bygga Östra Sjukhuset - Partille via Vallhamra torg så vore det kanske bättre att bygga en länk från Munkebäckstorget via Munkebäcksmotet över till Bellevue. (redan föreslaget av annan skribent i tidigare tråd, inte min idé även om jag är anhängare av idén).
Bra idé med spårväg från Munkebäckstorget till Sävenäs, endast 500-600 m. Gångväg ned trappan till Sävenäs station. Men från Sävenäs bättre med spårväg till Gamlestaden? Endast 1200 m. Sävenäs-Gamlestaden antigen via Gustavsgatan och rondellen under E20 eller bron vid Sävenäs och von Utfallsgatan. Till Bellevue troligen över 2000 m och problem med korsning av Säveån. Restiden Gamlestaden-Sävenäs-Munkebäckstorget 5 min, jämfört med 8 min via Redbergsplatsen + bytestid. Öppnar upp för snabba resor Trollhättan-Östra sjukhuset på 40 min mot nu 1 timme via centralen.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av hej »

M_M skrev: Tynnereds ortsbefolkning i all ära men jag håller med om att det vore bra om linjen gick vidare till något "större". Vad detta skulle vara låter jag vara osagt.
Ett tätbebyggt område med 8 - 10 000 invånare som har nära till områdets tre spårvagnshållplatser (Briljantgatan, Smaragdgatan och Opaltorget) är väl inget litet område? Dessutom så är det en hög andel av invånarna som nyttjar spårvagnarna. Inget av områderna bortanför Tynnered är lika tätbebbygt utan består i princip bara av villor och radhus. Denna del av södra Tynnered som spårvägen trafikerar är tätbebebyggt med 3- 6 våningars flerfamiljshus och åtskilliga studentrum insprängda ibland trappuppgångarna.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Niklausson »

Opaltorget är idag ett område som står inför en stor förändring. Hela torget ska rivas och byggas om med drygt 500 nya bostäder kring torget. Göteborgs stad vill förvandla detta förortstorg till ett stadsdelstorg och man vill locka näsetborna att åka hit och handla tex. En förläning av spårvagnen kan kanske ske i framtiden men idag går det bussar till näset och Frölunda via önnered. Jag hade gärna sett att man byggde ut bussnätet, med en linje till saltholmen området samt askim/sisjön område eller liknandet. Reseunderlandet kanske inte kommer vara det största men då vet man att spårvagn kanske inte kommer vara så aktuellt. Jag skulle vilja se spårväg från Frölunda torg till Mölndal via Järnbrott - Sisjön - Eklanda, men även en snabbförbindelse från Frölunda till Kungssten.

Här närmast tycker jag att man redan nu ska börja lägga spår på norra älvstranden, ett område som verkligen behöver spårväg men även buss. Bussarna ut till lindholmen är ju nästa alltid knökfulla. Förstår inte varför man inte redan la spår när man började bygga så in i helskotta där. Hur skulle det se ut att ha spårvagnar rullandes på älvsborgsbron? Något som kan tänkas funka i framtiden?

Spårväg ner till Kållered är intressant, resorna kommer förmodligen utgöras av personer som ska ner dit och ta en tur på ikea eller liknande. Hur ser det ut att ha spårväg ut till Mölnlycke som avslutas i Råda? Eller är det för lite människor som reser där dagligen?

Det känns lite att politikerna i stan inte riktigt vill utveckla spårvägstrafiken utan satsar mer på folket i kranskommunerna ska få en snabbare reseväg in till stan. Om man fortsätter att inte satsa på spårvägen kommer Göteborg förmodligen inte vara Sveriges största spårvagnsstad, utan Stockholm kommer la gå förbi.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av Niklausson »

Såhär tycker jag linjer ska gå samt vilka utbyggnader man skulle kunna satsa på om man hade unlimted money :P https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... ctPPzy_yJI Sen är frågan, finns det kapacitet att köra 17 linjer samtidigt och ändå köra rätt så täta turer??

Linje 1
Tynnered - Markland - Linné - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - ÖS - PARTILLE

Linje 2
Högsbotorp - Linné - Vasaplatsen - Brunnsparken - Korsvägen - Mölndal - KÅLLERED - LINDOME

Linje 3
Markland - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - Kålltorp

Linje 4
Mölndal - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Snabbspåret - Angered

Linje 5
BELLEVUE - PARTILLE - ÖS - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Lilla Bommen - Eketrägatan - Länsmansgården

Linje 6
Kortedala - Redbergsplatsen - Korsvägen - Chalmers - Linnéplatsen - Järntorget - OPERALÄNKEN - Eketrägatan - Länsmansgården

Linje 7
Tynnered - Marklandsgatan - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Snabbspåret - Bergsjön

Linje 8
Frölunda - Markland - Sahlgrenska - Korsvägen - Redbergsplatsen - Gamlestadstorget - Angered - RANNEBERGET

Linje 9
Kungssten - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Angered - LÖVGÄRDET

Linje 10
Guldheden - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - FRIHAMNEN - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - IVARBEGSMOTET - EKETÄRGATAN

Linje 11
Saltholmen - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Bergsjön - PARTILLE

Linje 12
STIGBERGET - LINDHOLMEN - HJALMAR - CENTRALEN - ALLÉLÄNKEN - STIGBERGET ( RING )

Linje 13
Sahlgrenska - Korsvägen - Centralstationen - Hjalmar - BACKA

Linje 14
Tynnered - Linné - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - VOLVO - TORSLANDA

Linje 15
KUNGSSTEN - FRÖLUNDA - SISJÖN / EKLANDA - MÖLNDAL Tvärlänk

Linje 16
TUVE - LINDHOLMEN - ALLÉLÄNKEN - LUNDENLÄNKEN - ÖS

Linje 17
KUNGSSTEN - Linnéplatsen - OPERALÄNKEN - Centralen - KÄRRA - KUNGÄLV
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg med 16 mil spårväg, inte 8 som nu

Inlägg av darthjpp »

Niklausson skrev:Såhär tycker jag linjer ska gå samt vilka utbyggnader man skulle kunna satsa på om man hade unlimted money :P https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... ctPPzy_yJI Sen är frågan, finns det kapacitet att köra 17 linjer samtidigt och ändå köra rätt så täta turer??
Här kommer då några kommentarer. Dock kommer jag inte kommentera linjenumren, utan mer de föreslagna förbindelserna och framförallt utbyggnadsförslagen.
En viss mängd realism kommer att krydda kommentarerna :-)
Kapaciteten i nätet för antalet linjer och turtäthet beror på dels hur många vagnar som finns, dels på hur många turer som skall passera vid de trängsta sektionerna. Som exempel på en trång sektion på linjen är slingerspåret vid Gamlestadstorg. Ett annat exempel är Brunnsparken. Det finns fler ställen i nätet där marginalerna är små.


Niklausson skrev: Linje 1
Tynnered - Markland - Linné - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - ÖS - PARTILLE
Operalänken finns i planerna, men hjälper inte trafiksituationen österut, utan mer för de linjer som skall över bron till Hisingen, eller vidare till Gullbergsvass. Att passera Nordstan och Drottningtorget hjälper inte situationen där.
Det har funnits ett spårreservat från Östra Sjukhuset till Vallhamra Torg i Partille, men Partille har avvecklat sin del, även om marken ännu inte är bebyggd. Fortsättning ner till Allum och vidare över E20, Säveån och Västra Stambanan till Utbysidan ligger mycket långt bort. Det är även tveksamt med passagerarunderlaget här.

Niklausson skrev: Linje 2
Högsbotorp - Linné - Vasaplatsen - Brunnsparken - Korsvägen - Mölndal - KÅLLERED - LINDOME
Förlängningen av Mölndalslinjen ner till Åbro ligger i Sverigeförhandlingen. Vidare söderut är mer tveksamt, möjligtvis upp till Balltorp men även dit är jag tveksam. Ner till Kållerred och Lindome är inte realistiskt, dels då sträckan blir för lång, dels då E6:an och Västkustbanan behöver passeras planskiljt. Det är bättre att satsa på fyrspår på Väskustbanan ner till åtminstone Kungsbacka.

Niklausson skrev: Linje 3
Markland - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - Kålltorp
Operalänken finns i planerna, men hjälper inte trafiksituationen österut, utan mer för de linjer som skall över bron till Hisingen, eller vidare till Gullbergsvass. Att passera Nordstan och Drottningtorget hjälper inte situationen där.

Niklausson skrev: Linje 4
Mölndal - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Snabbspåret - Angered
Inga ändringar mot idag så inga kommentarer :-)

Niklausson skrev: Linje 5
BELLEVUE - PARTILLE - ÖS - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Lilla Bommen - Eketrägatan - Länsmansgården
En sträckning österut från Bellevue mot Utby är intressant, speciellt om det kan byggas ut ordentligt med bostäder på Kviberg, Fjällbo och Utby. Återigen, det är tveksamt om det finns underlag för att dra den hela vägen till Partille, och speciellt via Partille till Östra Sjukhuset.
En länk Kviberg - Munkebäck vore mycket attraktivare.

Niklausson skrev: Linje 6
Kortedala - Redbergsplatsen - Korsvägen - Chalmers - Linnéplatsen - Järntorget - OPERALÄNKEN - Eketrägatan - Länsmansgården
Just denna linjesträckning tjänar på Operalänken, OM den dessutom dras via Skeppsbron.

Niklausson skrev: Linje 7
Tynnered - Marklandsgatan - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Snabbspåret - Bergsjön
Inga ändringar mot idag så inga kommentarer :-)

Niklausson skrev: Linje 8
Frölunda - Markland - Sahlgrenska - Korsvägen - Redbergsplatsen - Gamlestadstorget - Angered - RANNEBERGET
När Angeredsbanan byggdes fanns planer på att dra linjen upp till Rannebergen och vidare österut mot Bergum. Det skulle ligga ett antal miljonprogramsområden som ett pärlband på höjderna ovan Lärjeåns dalgång. Dock är passagerarunderlaget för klent för en förlängning i dag.
Niklausson skrev: Linje 9
Kungssten - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Angered - LÖVGÄRDET
Här finns ett litet feltänk, då Allélänken framförallt är tänkt att flytta bort trafik från Centralen/Brunnsparken. Men en hållplats vid Polhemsplatsen blir det nog.
Samma kommentar om förlängning till Lövgärdet som Rannebergen, det är för klent passagerarunderlag. Delvis beroende på att man i slutet på 90-talet rev ett antal hus då det var problem att hyra ut lägenheter i området. Bara några år senare var det bostadsbrist....

Niklausson skrev: Linje 10
Guldheden - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - FRIHAMNEN - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - IVARBEGSMOTET - EKETÄRGATAN
Denna utbyggnad ligger i planeringen, dock är det troligare med en koppling Eriksberg-Ivarsberg till Vårväderstorget.

Niklausson skrev: Linje 11
Saltholmen - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Bergsjön - PARTILLE
Här finns ett litet feltänk, då Allélänken framförallt är tänkt att flytta bort trafik från Centralen/Brunnsparken. Men en hållplats vid Polhemsplatsen blir det nog.
Kopplingen från Bergsjön till Partille är intressant, men med ett klent passagerarunderlag. Kan tänkas om en linje Bellevue - Utby realiseras som en möjlighet till alternativ väg. Återigen är passagerarunderlaget vidare ut/från Partille klent.

Niklausson skrev: Linje 12
STIGBERGET - LINDHOLMEN - HJALMAR - CENTRALEN - ALLÉLÄNKEN - STIGBERGET ( RING )
Jag är inte helt övertygad om att det är just denna ring som behövs. Jag hade dessutom hellre sett att en sådan passerade över bangården på en viadukt med hållplatser för att undvika Centralen/Nordstan.
Det blir även ett litet problem med att passera Hjalmar Brantingsplatsen utan en sträckning Lindholmen-Vårväderstorget och det är en tveksam relation enbart för att en ringlinje skall passera Hjalmar Brantingsplatsen. Frihamnen och den planerade knutpunktshållplatsen där är bättre.

Niklausson skrev: Linje 13
Sahlgrenska - Korsvägen - Centralstationen - Hjalmar - BACKA
Backa finns i planerna, och första etappen till Brunnsbo finns med i Sverigeförhandlingen.

Niklausson skrev: Linje 14
Tynnered - Linné - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - VOLVO - TORSLANDA
För att snabba upp denna borde en länk Linnéplatsen - Stigbergstorget byggas. Det är fortfarande en lång sträcka och tveksamt hur stort passagerarunderlaget blir från Torslanda.

Niklausson skrev: Linje 15
KUNGSSTEN - FRÖLUNDA - SISJÖN / EKLANDA - MÖLNDAL Tvärlänk
En tvärlänk Frölunda - Mölndal är intressant, men delen Kungsten - Frölunda bör kanske snarare gå genom Fiskebäck. Det finns dessutom spårreserva från Opaltorget via Åkerred, Önnered till Fiskebäck.

Niklausson skrev: Linje 16
TUVE - LINDHOLMEN - ALLÉLÄNKEN - LUNDENLÄNKEN - ÖS
Lundenlänken är intressant, om den läggs i tunnel. Hur den skall kopplas i de bägge ändarna behöver studeras ytterligare, framförallt i den ända som är närmast centrum. En variant vore att dra den via Willinsbron och in i berget vis St. Paulibacken.
Sträckan ut till Tuve bör snarare dras via Backaplan. Om dessa bitar skall vara ihopkopplade eller inte är ytterligare en fråga.

Niklausson skrev: Linje 17
KUNGSSTEN - Linnéplatsen - OPERALÄNKEN - Centralen - KÄRRA - KUNGÄLV
Dragningen via Högsboleden är inte särskilt realistisk, bättre att i så fall dra en tunnel från Sandarna till Nymilsgatan för att snabba upp resandet från och till Frölunda. Sedan finns den tidigare nämnda tunneln mellan Linnéplatsen till Stigberget och vidare till Lindholmen på bro eller i tunnel.
Sträckningen efter Backa ut mot Kärra och Kungälv blir för lång. Spårvagnen kan inte konkurrera med Expressbussarna på denna sträcka.

Det finns några förslag som är intressanta, men samtidigt saknas en del länkar.
Skriv svar