Här byggs Sofias nya T-banestation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
I artikeln står det att plattformen kommer att bli världens näst djupaste och troligtvis bara kommer att nås via hissar. Undrar hur många /stora hissar det skulle kräva och vad händer vid brand eller strömavbrott?
/Göran
/Göran
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Man skall inte tro så mycket på vad reportrar skriver.hgsldf skrev:I artikeln står det att plattformen kommer att bli världens näst djupaste och troligtvis bara kommer att nås via hissar. Undrar hur många /stora hissar det skulle kräva och vad händer vid brand eller strömavbrott?
/Göran
I Pyongyangs tunnelbana (som har världens djupaste plattformar), så går det utmärkt med rulltrappor så varför skulle det inte gå här?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Så sant! Det blir väl halvlånga rulltrappor med vilplan.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Man har länge sagt att man inte vill ha rulltrappor vid denna station. Bara hissar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Ja, precis. Det här har varit känt i något år. Även Blå linje vid Gullmarsplan kan hamna så djupt att det endast blir hiss.LÅ1 skrev:Man har länge sagt att man inte vill ha rulltrappor vid denna station. Bara hissar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Det finns mycket matnyttigt att läsa i utredningen och beslutet kring utbyggnaden av tunnelbanan.hgsldf skrev:I artikeln står det att plattformen kommer att bli världens näst djupaste och troligtvis bara kommer att nås via hissar. Undrar hur många /stora hissar det skulle kräva och vad händer vid brand eller strömavbrott?
/Göran
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
I (minst) två av Londons tunnelbanestationer måste man åka hiss, det är Queensway och Covent Garden. Det funkar - men om det är bra? Jag tycker inte det.
Professionell tyckare
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
För att här slipper ingenjören bli uppäten av hungriga hundar om hen inte gör som partiet menar, trots att de säger nåt annat.roggek skrev:Man skall inte tro så mycket på vad reportrar skriver.hgsldf skrev:I artikeln står det att plattformen kommer att bli världens näst djupaste och troligtvis bara kommer att nås via hissar. Undrar hur många /stora hissar det skulle kräva och vad händer vid brand eller strömavbrott?
/Göran
I Pyongyangs tunnelbana (som har världens djupaste plattformar), så går det utmärkt med rulltrappor så varför skulle det inte gå här?
Med reservation för tyckfel.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Varför skulle man inte kunna göra säkra hissar?
Om man har, låt säga 6 st hissar, i tre olika schakt, var och en med egen redundant reservkraft och möjlighet att koppla om om ett eller två aggregat inte fungerar, så är sannolikheten låg att det inte skulle fungera just vid brand. Man måste ju trlogen ändå ha pumpar med redundant kraft för att hålla grundvattnet borta. Obefintlig är väl risken inte, men låg.
Därför borde det kunna fungera. Sen kan man ju undra om de inte kanske skall fundera på det där med högsta tillåtna lutning och kurvradier, kanske det går att pressa gränserna så att när man väl kommer till plattform så blir det inte så farligt i alla fall.
Om man har, låt säga 6 st hissar, i tre olika schakt, var och en med egen redundant reservkraft och möjlighet att koppla om om ett eller två aggregat inte fungerar, så är sannolikheten låg att det inte skulle fungera just vid brand. Man måste ju trlogen ändå ha pumpar med redundant kraft för att hålla grundvattnet borta. Obefintlig är väl risken inte, men låg.
Därför borde det kunna fungera. Sen kan man ju undra om de inte kanske skall fundera på det där med högsta tillåtna lutning och kurvradier, kanske det går att pressa gränserna så att när man väl kommer till plattform så blir det inte så farligt i alla fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Du kan göra hur säkra hissar som helst, men i SL-trafiken finns många som har hissfobi...Odd skrev:Varför skulle man inte kunna göra säkra hissar?
Om man har, låt säga 6 st hissar, i tre olika schakt, var och en med egen redundant reservkraft och möjlighet att koppla om om ett eller två aggregat inte fungerar, så är sannolikheten låg att det inte skulle fungera just vid brand. Man måste ju trlogen ändå ha pumpar med redundant kraft för att hålla grundvattnet borta. Obefintlig är väl risken inte, men låg.
Därför borde det kunna fungera. Sen kan man ju undra om de inte kanske skall fundera på det där med högsta tillåtna lutning och kurvradier, kanske det går att pressa gränserna så att när man väl kommer till plattform så blir det inte så farligt i alla fall.
Bara i min egen bekantskapskrets finns det över 15 personer som känner obehag eller skräck att bara gå in i en hisskorg. Men samtliga dessa har inga problem med att åka med SL i övrigt.
SL biter sig själva i örat när man hävdar att "Tanken är att du som kan ta dig till en hållplats eller station också ska kunna resa med den allmänna kollektivtrafiken".
(Hittills har det alltid funnits alternativ till hissar d v s gångtrappor eller rulltrappor, och de med hissfobi kan åka med SL-trafiken i stort sett normalt.)
Gäller även detta om man har fobi för hissar? Skall man utestänga dessa resande helt från dessa stationer?
Man bör överväga att installera rulltrappor på alla nybyggda tunnelbanestationer, oavsett nyttan med enbart hissar!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Min mor har viss klaustrofobi. Den yttrar sig sålunda att hon åker inte flygplan, hon åker inte hiss - och hon åker inte tunnelbana. Har man fobi så lär man sig andra vägar, mest för sin egen skull. Är man som jag som tycker hissar är lite obehagligt i största allmänhet - vilket inte är samma sak (jag är i samma sits som dina vänner med obehag, inte skräck) - så överväger jag för- och nackdelar. Oftast stålsätter jag mig om jag måste åka hiss, och hittills har jag kommit ut ur hissen levande.roggek skrev:Du kan göra hur säkra hissar som helst, men i SL-trafiken finns många som har hissfobi...Odd skrev:Varför skulle man inte kunna göra säkra hissar?
Om man har, låt säga 6 st hissar, i tre olika schakt, var och en med egen redundant reservkraft och möjlighet att koppla om om ett eller två aggregat inte fungerar, så är sannolikheten låg att det inte skulle fungera just vid brand. Man måste ju trlogen ändå ha pumpar med redundant kraft för att hålla grundvattnet borta. Obefintlig är väl risken inte, men låg.
Därför borde det kunna fungera. Sen kan man ju undra om de inte kanske skall fundera på det där med högsta tillåtna lutning och kurvradier, kanske det går att pressa gränserna så att när man väl kommer till plattform så blir det inte så farligt i alla fall.
Bara i min egen bekantskapskrets finns det över 15 personer som känner obehag eller skräck att bara gå in i en hisskorg. Men samtliga dessa har inga problem med att åka med SL i övrigt.
SL biter sig själva i örat när man hävdar att "Tanken är att du som kan ta dig till en hållplats eller station också ska kunna resa med den allmänna kollektivtrafiken".
(Hittills har det alltid funnits alternativ till hissar d v s gångtrappor eller rulltrappor, och de med hissfobi kan åka med SL-trafiken i stort sett normalt.)
Gäller även detta om man har fobi för hissar? Skall man utestänga dessa resande helt från dessa stationer?
Man bör överväga att installera rulltrappor på alla nybyggda tunnelbanestationer, oavsett nyttan med enbart hissar!
Professionell tyckare
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Det kommer ju mest troligt att finns någon form av trappor för nödutrymmning, det är jag ganska säker på. Frågan ärväl snarare om de endast kommer vara tillåtna att använda vid nödfall eller om de som har hissfobi eller vill använda trappan av andra skäl (t.ex. för att få vardagsmotion) kan få använda demändå.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Jag har ungefär samma inställning till hissar. Det jag är rädd för är förstås att hissen skall stanna så att jag blir instängd under längre tid. Samtidigt har man vant sig vid hissar man åker ofta. T.ex. i huset där jag bor. Men jag skulle inte vilja bo så högt upp i ett hus att trapporna känns som en omöjlighet.Kantorn skrev:Min mor har viss klaustrofobi. Den yttrar sig sålunda att hon åker inte flygplan, hon åker inte hiss - och hon åker inte tunnelbana. Har man fobi så lär man sig andra vägar, mest för sin egen skull. Är man som jag som tycker hissar är lite obehagligt i största allmänhet - vilket inte är samma sak (jag är i samma sits som dina vänner med obehag, inte skräck) - så överväger jag för- och nackdelar. Oftast stålsätter jag mig om jag måste åka hiss, och hittills har jag kommit ut ur hissen levande.
Den trapphöjd som det är tal om här är väl lite större än vad som kan räknas som vardagsmotion. Alltså motion i förbigående. Men det är klart, bor man strax intill och kan gå (eller jogga) direkt hem till duschen så är det väl ett bra sätt att få extra motion. (Även om det kanske inte skall överdrivas om man vill leva länge.)gbd skrev:Det kommer ju mest troligt att finns någon form av trappor för nödutrymmning, det är jag ganska säker på. Frågan ärväl snarare om de endast kommer vara tillåtna att använda vid nödfall eller om de som har hissfobi eller vill använda trappan av andra skäl (t.ex. för att få vardagsmotion) kan få använda demändå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Ja, att inte ha "nödtrappor" lär ju knappast vara i överensstämmelse med dagens hårda byggregler. Men eftersom ett tunnelbanetåg lätt rymmer 1000 personer, så måste man nog förmodligen också ha rätt rymliga trappor. Kanske blir det i slutändan också med rulltrappa, vem vet. Men det lär nog bli rätt många i sådana fall, då det blir rätt dyrt om man ska spränga upp "snett" en längre sträcka.gbd skrev:Det kommer ju mest troligt att finns någon form av trappor för nödutrymmning, det är jag ganska säker på. Frågan ärväl snarare om de endast kommer vara tillåtna att använda vid nödfall eller om de som har hissfobi eller vill använda trappan av andra skäl (t.ex. för att få vardagsmotion) kan få använda demändå.
Men poängen är ju just att rulltrappa tar så pass lång tid att åka när man kommer ner i de här djupen. Hiss är ju därför det mest lämpliga. Personligen tycker jag nog ändå att det vore en bra idé med ett gäng "smårulltrappor" upp vid trappuppgången. De kommer säkerligen inte vara så populära, men gör det ändå hanterbart för personer som av olika skäl inte vill åka hiss. Då håller man också extrakostnaden nere. Även om väl trappan nog måste vara lite bredare än vad en ren nödutgång behöver vara.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Ja, stationen ligger väl en 80 eller 100 meter under marken. Det blir mycket motion det!LÅ1 skrev:Jag har ungefär samma inställning till hissar. Det jag är rädd för är förstås att hissen skall stanna så att jag blir instängd under längre tid. Samtidigt har man vant sig vid hissar man åker ofta. T.ex. i huset där jag bor. Men jag skulle inte vilja bo så högt upp i ett hus att trapporna känns som en omöjlighet.Kantorn skrev:Min mor har viss klaustrofobi. Den yttrar sig sålunda att hon åker inte flygplan, hon åker inte hiss - och hon åker inte tunnelbana. Har man fobi så lär man sig andra vägar, mest för sin egen skull. Är man som jag som tycker hissar är lite obehagligt i största allmänhet - vilket inte är samma sak (jag är i samma sits som dina vänner med obehag, inte skräck) - så överväger jag för- och nackdelar. Oftast stålsätter jag mig om jag måste åka hiss, och hittills har jag kommit ut ur hissen levande.
Den trapphöjd som det är tal om här är väl lite större än vad som kan räknas som vardagsmotion. Alltså motion i förbigående. Men det är klart, bor man strax intill och kan gå (eller jogga) direkt hem till duschen så är det väl ett bra sätt att få extra motion. (Även om det kanske inte skall överdrivas om man vill leva länge.)gbd skrev:Det kommer ju mest troligt att finns någon form av trappor för nödutrymmning, det är jag ganska säker på. Frågan ärväl snarare om de endast kommer vara tillåtna att använda vid nödfall eller om de som har hissfobi eller vill använda trappan av andra skäl (t.ex. för att få vardagsmotion) kan få använda demändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Fast rent krasst finns det väl (minst) två utrymningsvägar till i värsta fall? En mot Kungsträdgården och en mot Hammarby Sjöstad/Gullmarsplan... Jag tror snarare på utrymningstunnlar den vägen. Antingen separata eller i en av två från varandra skilda spårtunnlar.
Professionell tyckare
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Washingtons Metro har två riktigt djupa stationer i förorterna i delstaten Maryland på Röda Linjen.hgsldf skrev:I artikeln står det att plattformen kommer att bli världens näst djupaste och troligtvis bara kommer att nås via hissar. Undrar hur många /stora hissar det skulle kräva och vad händer vid brand eller strömavbrott?/Göran
Vid Forest Glen ligger platformen ca 60 meter under gatorna, och man har inte rulltrappor, bara sex hissar.
Vid Wheaton ligger platformen ca 35 meter under gatorna, och man har tre rulltrappor som verkar otroligt långa (70 m) och branta (en höjd på 35 m).
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Man borde ha en vanlig gångtunnel/rulltrappsutgång mynnande vid Fotografiska museet. Användningen blir förstås mycket ojämn, men behovet är stort vid båtarnas ankomst och avgång. Dessutom skulle det bli en bra nödutgång.
Re: Här byggs Sofias nya T-banestation
Jag tänker mera en utgång mot Norra Hammarbyhamnen, men dels blir det långa gångar och rulltrappor, dels så har man beslutat att Hammarby Sjöstad tar den rollen att täcka upp Norra Hammarbyhamnen.