Sida 17 av 18

Re: SL och konsten att informera

Postat: tisdag 22 oktober 2019 17:57
av Klfh
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
Nope. Det är en bugg i systemet. Informatören har valt en orsak i en rullgardinsmeny, men systemet plockar inte upp den av någon anledning. Felanmält sedan länge, men leverantören tycks inte kunna lösa det.

Ärendet går inte att publicera om en orsak inte har valts.

Re: SL och konsten att informera

Postat: tisdag 22 oktober 2019 19:13
av LÅ1
Klfh skrev:
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
Nope. Det är en bugg i systemet. Informatören har valt en orsak i en rullgardinsmeny, men systemet plockar inte upp den av någon anledning. Felanmält sedan länge, men leverantören tycks inte kunna lösa det.

Ärendet går inte att publicera om en orsak inte har valts.
Där ser man. Inget fel av informatören, utan helt och hållet ett systemfel.

Re: SL och konsten att informera

Postat: tisdag 22 oktober 2019 19:55
av NerdBoy
NerdBoy skrev:Inte bara i appen...

Bild
Nu när jag har visat bilden så kan jag passa på att skriva lite mer om den. Datumet var den 12/9 och jag kom till T-centralen lagom till att ett tåg mot Mörby centrum rullade in. Jag steg på det och hade turen att få en sittplats. Efter några minuters väntan meddelade föraren att det var stopp i trafiken förbi Stadion, och efter ytterligare en stund togs tåget ur trafik och alla fick gå av. Tåget förblev sedan stående vid plattformen i minst en halvtimme. Jag har ingen aning om vad som hände vid Stadion och jag ifrågasätter inte alls beslutet att stoppa trafiken, men informationen runt det hela lämnade en del att önska.

* Den övre halvan av ljusskylten på bilden fortsatte att räkna ned minuter till växelvis Mörby centrum och Ropsten, trots att det inte gick några tåg dit.
* Den undre halvan av skylten meddelade att tåg mot Mörby centrum inte stannade vid Stadion p g a %ORSAK%, trots att det inte gick några tåg dit.
* De muntliga utropen berättade att det gick ersättningsbussar till Mörby centrum. Senare ändrades utropen till att ersättningsbussar var beställda, vilket nog stämde bättre med verkligheten.
* De muntliga utropen berättade att ett tåg pendlade mellan T-centralen och Ropsten. Det tog en bra stund innan informationen kompletterades med att tåget gick från en annan plattform än den som är skyltad Ropsten.
* Tåget mot Ropsten gick från en plattform där det stod Alby på ljusskylten.

Jag är lite förvånad över att det inte går att göra det här bättre, det är ju inte direkt första gången det händer.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 23 oktober 2019 20:38
av daniel_s
NerdBoy skrev:Jag har ingen aning om vad som hände vid Stadion och jag ifrågasätter inte alls beslutet att stoppa trafiken, men informationen runt det hela lämnade en del att önska.

* Den övre halvan av ljusskylten på bilden fortsatte att räkna ned minuter till växelvis Mörby centrum och Ropsten, trots att det inte gick några tåg dit.
* Den undre halvan av skylten meddelade att tåg mot Mörby centrum inte stannade vid Stadion p g a %ORSAK%, trots att det inte gick några tåg dit.
* De muntliga utropen berättade att det gick ersättningsbussar till Mörby centrum. Senare ändrades utropen till att ersättningsbussar var beställda, vilket nog stämde bättre med verkligheten.
* De muntliga utropen berättade att ett tåg pendlade mellan T-centralen och Ropsten. Det tog en bra stund innan informationen kompletterades med att tåget gick från en annan plattform än den som är skyltad Ropsten.
* Tåget mot Ropsten gick från en plattform där det stod Alby på ljusskylten.

Jag är lite förvånad över att det inte går att göra det här bättre, det är ju inte direkt första gången det händer.
Det där verkar ju mest av allt som att hela systemet har hängt sig när man som bäst behöver det. Tyvärr inte alls ovanligt.

Teoretiskt sett kan ju även en dålig informatör få allt det där att hända, men det tror jag inte så mycket på i det här fallet.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 06 januari 2020 23:53
av LÅ1
En bagatell i jämförelse med det som beskrevs i föregående postning, men ändå. Jag har några dagar undrat över varför SL-appens störningsinformation inte visar alla störningar, eller räknar fel på hur många störningar det finns. I skrivande stund så säger appen att det finns 3 störningar för T-banan, men när man klickar fram dem visas bara 2. (Tidigare i dag var siffrorna 11 och 10.)

Nu gick jag in för att se hur det ser ut på sl.se och där kan jag ana orsaken. Det finns 2 aktuella störningar och 1 kommande störningar. Alltså 3 störningar, men bara 2 aktuella. Någon miss någonstans.

Mindre allvarligt, men det fick i alla fall mig att börja undra om det fanns någon störning som "hemlighölls" för mig. Om ingen ny kommande störning läggs upp så blir siffrorna rätt den 15 januari, antar jag.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 06 maj 2020 16:59
av Enceladus
SL-center vid Tekniska och Fridhemsplan stängs
Direktpress skrev:SL stänger sina kundcenter vid Fridhemsplan och Tekniska högskolan den 5 juni. Istället ska de satsa på mobil kundtjänst.
Sedan tidigare har SL-centren vid Slussen och Gullmarsplan "tillfälligt" stängt på grund av ombyggnationer och aldrig återöppnats.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 06 maj 2020 17:40
av BSB101
Enceladus skrev:SL-center vid Tekniska och Fridhemsplan stängs
Direktpress skrev:SL stänger sina kundcenter vid Fridhemsplan och Tekniska högskolan den 5 juni. Istället ska de satsa på mobil kundtjänst.
Sedan tidigare har SL-centren vid Slussen och Gullmarsplan "tillfälligt" stängt på grund av ombyggnationer och aldrig återöppnats.
Nu framgår det av artikeln att det redan är beslutat att stänga båda permanent den 5 juni så vilken öppen dörr försöker du slå in?

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 21 december 2022 9:00
av NerdBoy
Viktig info! Linje 680 stanna numera vid "hållpatsläge" D vid Tekniska Högskolan. Detta gäller för samtliga hållplatser på linjen. För hållplatsen Tekniska Högskolan gäller dessutom att bussen stannar vid "hållpatsläge" F. :roll:

Bild

Det är även intressant att alla såna här meddelanden har hållplatsnamnen sorterade huller om buller och att det aldrig är samma ordning. Om de inte klarar av att sortera namnen geografiskt så kan de väl i alla fall sortera dem efter alfabetet?

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 21 december 2022 9:43
av Odd
Vi har väl många noterat att de informationsmeddelanden som går ut genom SLs kanaler på senare tid har en karaktär av obegriplighet. Det är syftningsfel, gigantiska listor på hållplatser som är irrelevanta för själva ärendet och prioriterade meddelanden på skyltar som informerar om att en enstaka hiss inte fungerar på en viss utgång i tunnelbanan.

Till det kommer de gamla buggarna i tunnelbanans skyltsystem där textinformation och meddelanden ständigt avbryts så att man inte får reda på vad de egentligen vill informera om.

Det är väl rätt uppenbart att de som automatiserat meddelandehanteringen inte har någon kunskap om effektiv kommunikation.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 21 december 2022 18:59
av NerdBoy
För linje 670 finns just nu två störningar. Den ena är att bussen använder hållplatsläge F vid Tekniska högskolan, d v s samma hållplatsläge som de senaste cirka fem(?) åren.

Bild

Den andra är att en avgång är "delnställd". Notisen fanns redan i morse, lite märkligt att de inte lyckades få fram en annan buss med åtta timmars framförhållning?

Bild

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 21 december 2022 20:19
av Diripsi
NerdBoy skrev: onsdag 21 december 2022 18:59 Den andra är att en avgång är "delnställd". Notisen fanns redan i morse, lite märkligt att de inte lyckades få fram en annan buss med åtta timmars framförhållning?
Den är inskriven igår 17:30 så den syftar nog på gårdagens tur men man verkar ha glömt att lägga in sluttid för störningen. Tycker det händer ganska ofta just detta att man glömmer att lägga in sluttid.

Re: SL och konsten att informera

Postat: fredag 03 mars 2023 18:12
av Enceladus
Lätt hitta rätt – så här ser SL:s uppdaterade informationstavlor i tunnelbanan ut
SL skrev:SL har utvecklat informationstavlorna på tunnelbanans plattformar och i biljetthallar för en enklare resa. Bland annat finns det nu närområdeskartor på alla tunnelbanestationer.

[...]

Till exempel har närområdeskartorna förenklats och förstorats och de finns nu på varje tunnelbanestation. De gör det lättare att hitta till en adress eller sevärdhet nära tunnelbanestationen. Det är extra värdefullt om man är turist eller ny i stan. Utländska turister och andra som inte kan svenska får det även lättare genom att en större del av informationen nu finns på engelska.
En närområdeskarta i Ropsten kan vara användbar för turister som vill hitta till Spårvägsmuseet!

Re: SL och konsten att informera

Postat: fredag 03 mars 2023 18:51
av Fyrgeit
Har sett det ploppa upp under februari, mycket bra. Resenärer borde inte bara få information under resans gång, utan även före och efter. För övrigt tycker jag det är lite dåligt med skyltar till tunnelbanan och andra trafikslag. Ibland kan man vara väldigt nära en tunnelbanestation, men inte veta om det tills man ser T-lampan.

Re: SL och konsten att informera

Postat: lördag 04 mars 2023 18:52
av daniel_s
Fyrgeit skrev: fredag 03 mars 2023 18:51 För övrigt tycker jag det är lite dåligt med skyltar till tunnelbanan och andra trafikslag. Ibland kan man vara väldigt nära en tunnelbanestation, men inte veta om det tills man ser T-lampan.
Kan man inte bara ta fram mobilen och kolla då?

Re: SL och konsten att informera

Postat: söndag 05 mars 2023 21:13
av Fyrgeit
daniel_s skrev: lördag 04 mars 2023 18:52
Fyrgeit skrev: fredag 03 mars 2023 18:51 För övrigt tycker jag det är lite dåligt med skyltar till tunnelbanan och andra trafikslag. Ibland kan man vara väldigt nära en tunnelbanestation, men inte veta om det tills man ser T-lampan.
Kan man inte bara ta fram mobilen och kolla då?
Det kan man ju såklart, så länge man inte är helt mobil-ovan. Men det kan fortfarande underlätta mycket med en skylt mot tunnelbanan om man inte är bekant med området och inte är en särskilt bra kartläsare.

Re: SL och konsten att informera

Postat: söndag 05 mars 2023 21:21
av daniel_s
Stockholms stad har väl åtminstone sedan 1967 inte varit särskilt intresserad av att skylta var tunnelbanan är. Så det är nog upp till var och en att leta upp den själv tyvärr…

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 08 mars 2023 8:17
av NerdBoy
Trots snöfallet är det "Inga störningar" som gäller för min linje idag. Bussarna går dock inte och skylten på hållplatsen är ur funktion.

Hittills är det ingen större skillnad mellan Arriva och Transdev.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 08 mars 2023 15:01
av slaeshjag
Kollade störningsinformationen i morse innan jag begav mig ut. Inga störningar.

Ställde mig och väntade på bussen. Bussen kom inte. Och inte nästa buss. Men bussen därefter dök upp, så behövde bara vänta 35 minuter. Hållplatsskyltarna har vart ur funktion i stockholm sedan åt minstånde igår, så bonuspoäng där.

Allt är relativt normalt, om än lite långsammare tills vi blåser förbi arninge. Nä, föraren fick tydligen inte stanna där, men det sade han inget om. Ingenting på SLs hemsida indikerade att bussar var bannlysta från Arninge. Vi var några som blev rätt förbannade, men vi fick kliva av i roslags näsby i alla fall.

Där missar jag min anslutning till 670 precis, så jag hyser visst hopp om att det kommer en till buss. Ankomsttavlan på hemsidan och i appen indikerar "inställd" på allt, även bussar som verkar gå, så jag tänker inte så mycket på det.

En timme senare, fortfarande ingen buss, frågar jag en förare på 676. Nä, 670 är helt indragen. Det står fortfarande inte någonstans på hemsidan, och i SL-appen finns en notis om att den fortfarande körs.

Ytterligare en timme senare dyker det upp en buss - den jag tog hem igen. Nu har SL äntligen lyckats lägga in att 670 är indragen tills vidare.

På ett sätt är jag lite imponerad över hur havererad informationen verkar vara från nordost.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 08 mars 2023 17:03
av NerdBoy
Du var mer uthållig än jag, jag gav upp redan efter 20 minuter.

Det mest fascinerande i kaoset är de lokala Facebook-grupperna där strandade resenärer ställer frågor om trafiken. Svaren är ungefär 50% fake news från SLs hemsida och 50% "jag har hört att...".

Nu har SL tagit bort informationen om att 670 är helt inställd, det finns inte ens en notis om oregelbunden trafik. Man kan undra om det betyder att trafiken är igång igen?

Re: SL och konsten att informera

Postat: torsdag 09 mars 2023 11:38
av Odd
Jag hörde på radion att pendeltågstrafiken var inställd mellan Märsta och Södertälje.

Vad dom egentligen avsåg var att pendeltågstrafiken var inställd mellan Märsta och Upplands Väsby, men de förmådde inte att förmedla detta, troligen pga hur rapporteringsfunktionen på informationssystemet är utformat.