Sida 16 av 18

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 01 juli 2019 8:48
av daniel_s
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Nu har det gått ett par timmar sen du skrev det där men jag får upp den genom att söka på endera linjenumret.

Betydligt mer irriterande är väl då att appen ger träff på alla linjenummer som innehåller ”69”, t ex 469 och 691. Detta fel finns inte på webbsidan, bara i appen.
Nu är Lollapalooza överspelat. Men kolla linje 754. Inget hittas i appen för att man inte har med linjenumret i rubriken. På webben får man veta att hållplats Astrabacken är flyttad. I appen kan man bläddra fram informationen bland alla störningar, men inte söka den med linjenumret.
Det är ju det jag säger, felet ligger i appen och inte i informationen. ”SL och konsten att göra appar” borde det kanske heta i det fallet...

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 01 juli 2019 9:24
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Nu har det gått ett par timmar sen du skrev det där men jag får upp den genom att söka på endera linjenumret.

Betydligt mer irriterande är väl då att appen ger träff på alla linjenummer som innehåller ”69”, t ex 469 och 691. Detta fel finns inte på webbsidan, bara i appen.
Nu är Lollapalooza överspelat. Men kolla linje 754. Inget hittas i appen för att man inte har med linjenumret i rubriken. På webben får man veta att hållplats Astrabacken är flyttad. I appen kan man bläddra fram informationen bland alla störningar, men inte söka den med linjenumret.
Det är ju det jag säger, felet ligger i appen och inte i informationen. ”SL och konsten att göra appar” borde det kanske heta i det fallet...
Det du sa var ju att du fick upp texten om 69:an vid sökning i appen, vilket jag inte fick. Då exemplifierade jag med 754 eftersom informationen om linje 69 inte finns kvar längre.
Orsaken till att vissa störningar inte hittas i appen tycks vara att linjenumren inte står i rubriken. Om det är specificerat att linjenummer ska återfinnas i rubriken, eller ej, vet jag inget om, men alla vägar till störningsinformation borde ju fungera lika, kan man som användare tycka. (Rent tekniskt handlar det väl om API:er och hur dessa anropas, eller hur svaret behandlas. Det är i alla fall min amatörmässiga gissning.)

Re: SL och konsten att informera

Postat: söndag 28 juli 2019 1:48
av Enceladus
Jag bifogar en diskussion från en annan tråd:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)
Det är väl anmärkningsvärt att inte alla linjer finns med i resplaneraren. Och att lägga ner linjen med hänvisning till att så få reser med den, samtidigt som man knappt talar om att linjen finns, är ju också anmärkningsvärt. Om sen linjen skulle få så värst mycket fler resande även om man basunerade ut dess existens kan jag inte bedöma.
En tanke var ju att man skulle marknadsföra linjen som ett sätt för cyklister att slippa kaoset vid Slussen. Men skedde det på något mer organiserat sätt, än att en och annan tidningsartikel skrevs av journalister utan anknytning till SL?
Slussen
Båtlinje 82 nämns fortfarande varken på Slussens terminalkartor eller i SL:s information om hållplatsen.

Uppsala
SL har fortfarande ingen terminalkarta för Uppsala. SL:s information om hållplatsen nämner pendeltågslinje 40 och nattbuss 593, men inte stombuss 677. Det senare är anmärkningsvärt. Vad hände med stombusskonceptet? :roll:

Hornstull
Terminalkartan för Hornstull har fortfarande inte blivit uppdaterad. Det är inte alls självklart varifrån linje 190 avgår. Den avgår inte från samma hållplatsläge som linjerna 191 och 192, utan från samma som linje 726. Det finns en viss logik, men självklart är det inte.

City och Odenplan
Terminalkartan för City har inte heller blivit uppdaterad. I och för sig kan City ifrågasättas som ändhållplats för linjerna 516, 526 och 565, men nu har dessa linjer flyttats dit och då borde terminalkartorna visa det. Linjerna har hunnit plockas bort från terminalkartan för Odenplan.

(Fridhemsplan hade varit en lämpligare ändhållplats för dessa linjer från Norrviken, Sollentuna respektive Upplands Väsby. Lyckligtvis föreslås åtminstone linje 526 flyttas dit. Mer om detta i tråden "Vad gör bussarna vid Sergels torg?".)

Re: SL och konsten att informera

Postat: söndag 28 juli 2019 22:48
av daniel_s
Jag fattar inte riktigt det här ni skriver om djurgårdsfärjan. Den är ju visst med i reseplaneraren. Och vilken terminalkarta vill ni ha med den på? Det finns två: en för Södermalmstorg, och en för bussterminalen Stadsgårdskajen (det borde iofs ha räckt med ”Stadsgården”) och djurgårdsfärjan hör ju inte hemma på någon av dessa. Bryggan ligger ju inte ens vid stationsområdet Slussen egentligen, det liksom bara kallas så på skylt- och rubriknivå.

Men man kunde ju iofs önska sig någon ”meta-terminalkarta” som kunde visa förhållandet mellan station Slussen, Södermalmstorg och Stadsgården, och då kunde man ju förstås ha med Räntmästartrappan också!

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 0:35
av Verspieder
Undrar när man på SL kommer klara av att fixa till reseplaneraren så den kan hantera den två minuter korta omstigningstiden vid Långhundra Åby vägskäl, och inte ljuga då man påstår att väntetiden är 62 minuter. Detta har felanmälts med jämna mellanrum till kundtjänsten sedan åtminstone 2011, men inget händer. Vore väldigt intressant att veta varför. Är de blå stombusslinjerna inte viktiga linjer? Är Arlanda inget direkt prioriterat resmål?

Blåbuss 677 mot Uppsala (Restid 53 min)
09:30 Norrtälje busstation
09:59 Rimbo station
10:13 Gottröra kyrka
10:23 Långhundra Åby vägskäl
---
Buss UL806 mot Arlanda (Restid 21 min)
11:25 Långhundra Åby vägskäl
11:46 Arlanda terminal 5


Ovan räcker det alldeles utmärkt att åka med 10:25-avgången från Långhundra Åby vägskäl.
Irriterande för ovana, och även för alla som dagligen arbetspendlar till/från Arlanda, som försöker övertyga de skeptiska att anslutningen faktiskt finns, trots att den inte fås fram i reseplaneraren.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 0:38
av Enceladus
daniel_s skrev:Jag fattar inte riktigt det här ni skriver om djurgårdsfärjan. Den är ju visst med i reseplaneraren. Och vilken terminalkarta vill ni ha med den på? Det finns två: en för Södermalmstorg, och en för bussterminalen Stadsgårdskajen (det borde iofs ha räckt med ”Stadsgården”) och djurgårdsfärjan hör ju inte hemma på någon av dessa. Bryggan ligger ju inte ens vid stationsområdet Slussen egentligen, det liksom bara kallas så på skylt- och rubriknivå.

Men man kunde ju iofs önska sig någon ”meta-terminalkarta” som kunde visa förhållandet mellan station Slussen, Södermalmstorg och Stadsgården, och då kunde man ju förstås ha med Räntmästartrappan också!
När jag går in på sl.se, väljer Reseinfo och söker på "Slussen" så förväntar jag mig att se alla linjer som går från den hållplats som kallas Slussen, d.v.s. tunnelbanestationen, båda bussterminalerna och bryggan.

Ännu konstigare är väl att det saknas information om stombuss 677 samtidigt som nattbuss 593 finns där.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 0:58
av Verspieder
Enceladus skrev:Ännu konstigare är väl att det saknas information om stombuss 677 samtidigt som nattbuss 593 finns där.
Med tanke på att man inte vill skylta med anslutningen till UL806 från SL677 och tvärtom (se mitt inlägg längre upp) är det kanske inte helt märkligt att 677 inte heller finns med på terminalkartan i Uppsala. Det är en stombusslinje som man helt enkelt inte prioriterar att marknadsföra.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 8:03
av daniel_s
Verspieder skrev:Undrar när man på SL kommer klara av att fixa till reseplaneraren så den kan hantera den två minuter korta omstigningstiden vid Långhundra Åby vägskäl, och inte ljuga då man påstår att väntetiden är 62 minuter. Detta har felanmälts med jämna mellanrum till kundtjänsten sedan åtminstone 2011, men inget händer. Vore väldigt intressant att veta varför.
Funktionen finns ju och används på andra linjer. Det går t o m att ha flera anslutningar som ska inväntas. Så om jag tänker rätt är det nog trafikdata från operatören som behöver kompletteras. Eller finns det nån bugg som drabbar just UL-linjerna? Fast de är väl inlagda i SL:s databas som vilka SL-avgångar som helst.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 8:12
av daniel_s
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Jag fattar inte riktigt det här ni skriver om djurgårdsfärjan. Den är ju visst med i reseplaneraren.
När jag går in på sl.se, väljer Reseinfo och söker på "Slussen" så förväntar jag mig att se alla linjer som går från den hållplats som kallas Slussen, d.v.s. tunnelbanestationen, båda bussterminalerna och bryggan.
Jaha, men det är ju inget som är unikt för Slussen att den inte kommer upp där. Det är likadant vid t ex Nybroplan, eller för den delen Allmänna gränd, som BARA trafikeras av färjan...

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 16:12
av Enceladus
daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Undrar när man på SL kommer klara av att fixa till reseplaneraren så den kan hantera den två minuter korta omstigningstiden vid Långhundra Åby vägskäl, och inte ljuga då man påstår att väntetiden är 62 minuter. Detta har felanmälts med jämna mellanrum till kundtjänsten sedan åtminstone 2011, men inget händer. Vore väldigt intressant att veta varför.
Funktionen finns ju och används på andra linjer. Det går t o m att ha flera anslutningar som ska inväntas. Så om jag tänker rätt är det nog trafikdata från operatören som behöver kompletteras. Eller finns det nån bugg som drabbar just UL-linjerna? Fast de är väl inlagda i SL:s databas som vilka SL-avgångar som helst.
Reseplaneraren kräver väl att bytestiden är minst 3 minuter? Linje 190 har en bytestid på 2 minuter vid Hornstull enligt linjens egna tidtabell, men vid sökningar dyker sådana resor aldrig upp som förslag. Linje 590 har emellertid en bytestid på 3 minuter vid Jakobsberg, och då föreslås resor med en sådan bytestid. Detta är alltså inget som är unikt för just UL-linjerna.

Däremot är det något annat som är speciellt med linje 677. Enligt SL trafikeras hållplatsen Långhundra Åby vägskäl endast av linje 531. Linje 677 finns inte. Precis som i Uppsala.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 29 juli 2019 16:23
av daniel_s
Enceladus skrev:Reseplaneraren kräver väl att bytestiden är minst 3 minuter?
Nja, det går att lägga in anslutningar även med noll bytestid. Fast det är ju en bra början att båda avgångarna trafikerar samma hållplats...

Re: SL och konsten att informera

Postat: tisdag 30 juli 2019 20:21
av Verspieder
Enceladus skrev:Däremot är det något annat som är speciellt med linje 677. Enligt SL trafikeras hållplatsen Långhundra Åby vägskäl endast av linje 531. Linje 677 finns inte. Precis som i Uppsala.
Visst är det en intressant linje! Stomblå, trots att den aldrig levt upp till kraven för stomlinje, t.ex med sin 120-minuterstrafik på helgdagar. Samt att den inte finns inte vid vissa sökningar, och på olika teminalkartor, där dock nattbussen 593 och kortare glesbygdslinjer (skolanpassad trafik) som 531 syns. En gång talade jag med SLs kundtjänst om något om den dåvarande krångliga biljettaxan på 677:an, och hon utbrast att "Vi kör ingen busstrafik till Uppsala". Läget var låst, och hon gav sig inte, tills jag helt sonika bad henne ta fram tidtabellen (kanske rentav pdf-filen, eller papperstidtabellen), slå upp 677, och därefter berätta för mig vilka orter som 677 helt sonika trafikerar. Även därefter fick jag inga svar på mina frågor om biljettpriserna.

Re: SL och konsten att informera

Postat: tisdag 30 juli 2019 20:23
av Verspieder
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Reseplaneraren kräver väl att bytestiden är minst 3 minuter?
Nja, det går att lägga in anslutningar även med noll bytestid. Fast det är ju en bra början att båda avgångarna trafikerar samma hållplats...
Det stämmer. Att bytestiden "måste" vara tre minuter för att synas i reseplaneraren verkar vara nån gammal seglivad myt.
På Rimbo station hade vi för flera år sedan en minimal omstigningstid från ankommande 648, till avgående 639 mot Stockholm, och de fanns både i tidtabellen samt i reseplaneraren.

Re: SL och konsten att informera

Postat: onsdag 16 oktober 2019 11:25
av LÅ1
Stockholmdirekt har fixat en guide för att man ska förstå förseningsorsakerna i SL-trafiken. "Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo".

Man missade den förseningsorsak som ofta förekommer i SL:s app: %ORSAK% :D

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 19:41
av NerdBoy
LÅ1 skrev:Stockholmdirekt har fixat en guide för att man ska förstå förseningsorsakerna i SL-trafiken. "Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo".

Man missade den förseningsorsak som ofta förekommer i SL:s app: %ORSAK% :D
Inte bara i appen...

Bild

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 23:00
av LÅ1
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Stockholmdirekt har fixat en guide för att man ska förstå förseningsorsakerna i SL-trafiken. "Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo".

Man missade den förseningsorsak som ofta förekommer i SL:s app: %ORSAK% :D
Inte bara i appen...

Bild
Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 23:03
av Enceladus
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
Därför brukar den här typen av program ha ett förvalt värde, t.ex. "händelse". :roll:

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 23:09
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
Därför brukar den här typen av program ha ett förvalt värde, t.ex. "händelse". :roll:
Ja. Eller en funktion som avslutar meningen tidigare, som om man aldrig tänkt tanken på att förklara orsaken.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 23:20
av Hans Wibacke
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
SL låter resenärerna själva "fylla i" den förseningsorsak som känns bäst för stunden. Det är i linje med den blågröna majoritetens strävan för ökad valfrihet. Alla har rätt till sin egen tolkning av problemet liksom.

Re: SL och konsten att informera

Postat: måndag 21 oktober 2019 23:21
av LÅ1
Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.
SL låter resenärerna själva "fylla i" den förseningsorsak som känns bäst för stunden. Det är i linje med den blågröna majoritetens strävan för ökad valfrihet. Alla har rätt till sin egen tolkning av problemet liksom.
Att jag inte tänkte på det! :D