Dålig dörrdiciplin i T-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Dålig dörrdiciplin i T-banan

Inlägg av LÅ1 »

Jag åkte i dag T-bana från Fridhemsplan mot T-centralen på gröna linjen. Märkte inga problem eller extra tid vid avgången från stationen, men föraren talade i högtalarna om att man skall vara på stationen (perrongen) när tåget kommer om man säkert vill komma med. Inte komma rusande vid dörrstängning.

Vid Rådmansgatan blev det stopp på grund av "ordningsproblem" vid T-centralen. Sedan fick föraren mer information och talade om att ett tåg stoppats efter start från T-centralen, och det var osäkert om någon var skadad. Sedan sa föraren något i stil med "så det blir nog inte så kortvarigt stopp som jag först trodde". (Inget exakt citat!)

Jag såg framför mig att man skulle slå av strömmen och inspektera under tåget, om någon kanske ramlat mellan vagnarna eller så.

Nu verkar det som om det var ett fall av "sen ankomst" till tåget och någon som fastnat i dörrarna. "Kvinna släpades efter t-banetåg"

Någon timma senare åkte jag från Karlaplan mot T-centralen. Vid någon station kom en man springande och klämde sig igenom dörrarna på ett Cx-tåg. Han hade stora problem att få in sin ganska stora väska som först blev kvar utanför. Om han hade remmen om halsen kommer jag inte ihåg.

Den här typen av incidenter händer väl dagligen, för att inte säga flera gånger i timman i Stockholms T-bana. Men jag tror att förarna blivit mer restriktiva med att öppna dörrarna en extra gång även när någon eller något är klämt i dörrarna. Beror kanske på att det sker automatiskt på C20-tågen(?). Och med bra uppsikt från föraren så är väl det bra, så att "vi" lär oss att respektera dörrstängning.

Jag har börjat ta det lugnt när dörrstängningsljudet hörs, och försöker att inte falla in i den gamla vanan att hålla dörrarna så att jag kommer med.

Minns hur det var i Berlin på 1990-talet. När dörrarna var nästan stängda så startade tåget. Där ville man inte fastna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224

Re: Dålig dörrdiciplin i T-banan

Inlägg av M224 »

Åker varje dag och VARJE gång så får föraren öppna dörrarna två eller tre gånger vid minst ett par stationer. Tja, fenomenet med att folk slänger sig in mellan dörrar som stängs har jag bara sett i Stockholm. Men så känns ju Stockholm också mycket mer stressig än städer på kontinenten. Jag vet inte vilka folk tror att de är här, verkar vara livsvikt
igt att hinna med tåget.

Min erfarenhet är att folk utomlands har mycket större respekt för dörrstängningen än här.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

M224 skrev:Åker varje dag och VARJE gång så får föraren öppna dörrarna två eller tre gånger vid minst ett par stationer. Tja, fenomenet med att folk slänger sig in mellan dörrar som stängs har jag bara sett i Stockholm. Men så känns ju Stockholm också mycket mer stressig än städer på kontinenten. Jag vet inte vilka folk tror att de är här, verkar vara livsvikt
igt att hinna med tåget.

Min erfarenhet är att folk utomlands har mycket större respekt för dörrstängningen än här.
Vi har ju också rätt "snälla" dörrar jämfört med t ex de äldre vagnarna i Paris ...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

C5:ans dörrar var perfekta, dom hade trafikanterna respekt för, inom parantes är det likadant på pendeltågen där våra ärade trafikanter stoppar in allt möjligt för att få tågvakten att öppna dörrarna igen t.ex. skor, händer, portföljer, handväskor och barnvagnar. När det var kongresser på Älvsjömässan syntes det vilka som var utlänningar, dom försökte inte tränga sig på. Tyvärr förekom det att tågvakten blev utskälld av arbetsledare för att han/hon klämt någon som försökt tränga sig på.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Jag har nog sett att folk håller upp dörrar i de flesta städer. Vanligare än man tror. Däremot kanske inte så vanligt bland turister på sommaren. Men åker man i rusningstrafik tycker jag man ser det både här och där. Men visst, ju ondare det gör, ju bättre respekt har förstås passagerna. Det bästa är ju om de går igen ganska fort. Det behöver ju inte innebära att det gör ont för den saken skull, men dörrar som stängs fort får man per automatik bättre respekt för. Inte minst är ju tiden för att hindra dörrstängningen då betydligt kortare. Istället kan ju varningssignalen ljuda lite längre stund innan.

Jo, pendeltågsdörrarna på X1 fanns det väl större respekt för. Samtidigt har jag varit med om när folk fastnar med benet i dörren och tåget börjat rulla - det ska ju inte heller vara förenat med livsfara att åka kollektivt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Dörrarna på de gamla sovjet-vagnarna i Budapest går igen med respektabel och kraft. :!:

http://youtu.be/UWBp2gvJjKU
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

På Tvärbanan så har tyvärr vi självutnämnda dörrvakter som "hjälper" folk in i vagnen i rusningen trots att det varit avgångstid för länge sen genom att blockera fotocellerna med sin hand, visst finns möjligheten för föraren att använda tvångsstängning men vid hinder i dörren dvs när någon blockerar fotocellerna så hjälper inte den funktionen och efter tre dörrstängningsförsök så indikerar dörren dörrfel och den stannar öppen.
Om man nu ändå ska sitta och köra ett antal timmar på samma spårvagn så kan det bli en bra försening men det är ju i slutändan resenärerna som drabbas
Det mest skrämmande är att folk i vagnen bredvid personen inte säger till denne att sluta utan dom tittar och sen bara leker vidare med sin kära dyrbara mobiltelefon, då har man inte så bråttom dit man ska eller att det inte heller verkar vara viktigt att komma fram i tid.

Fördelen med nya A35 är att man kan stänga ordentligt där och att fotoceller samt tryckknapp på dörr slås ut i samband med dörrstängningen.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

A32 skrev: Fördelen med nya A35 är att man kan stänga ordentligt där och att fotoceller samt tryckknapp på dörr slås ut i samband med dörrstängningen.
Äntligen något som jag gillar mer med A35 än A32.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

A32 skrev:På Tvärbanan så har tyvärr vi självutnämnda dörrvakter som "hjälper" folk in i vagnen i rusningen trots att det varit avgångstid för länge sen genom att blockera fotocellerna med sin hand, visst finns möjligheten för föraren att använda tvångsstängning men vid hinder i dörren dvs när någon blockerar fotocellerna så hjälper inte den funktionen och efter tre dörrstängningsförsök så indikerar dörren dörrfel och den stannar öppen.
Men det bror ju på att Tvärbanan är underdimensionerad både i passagerarkapacitet och turtäthet...Inte på självutnämnda dörrvakter... :roll:
Skulle man ha byggt Tvärbanan för trevagnståg så skulle alla få plats...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

A32 skrev:På Tvärbanan så har tyvärr vi självutnämnda dörrvakter som "hjälper" folk in i vagnen i rusningen trots att det varit avgångstid för länge sen genom att blockera fotocellerna med sin hand, visst finns möjligheten för föraren att använda tvångsstängning men vid hinder i dörren dvs när någon blockerar fotocellerna så hjälper inte den funktionen och efter tre dörrstängningsförsök så indikerar dörren dörrfel och den stannar öppen.
Ursäkta en yngling :wink: men nog hjälper tvångsstängning mot blockerade fotoceller på A32.
CS

Inlägg av CS »

roggek skrev:
Men det bror ju på att Tvärbanan är underdimensionerad både i passagerarkapacitet och turtäthet...Inte på självutnämnda dörrvakter... :roll:
Skulle man ha byggt Tvärbanan för trevagnståg så skulle alla få plats...
ööh skulle signalsystemet fungera, a35-leveransen vara klar och signalsystembytet på södra Tvärbanan hade vi haft 6-minuterstrafik 2012 :roll:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det verkar vara fel väg att försöka "lösa" detta genom att kollektivtrafiken lägger på ytterligare krav på resenärerna som redan har mängder av stressande krav från alla andra håll och kanter i samhället.

Kollektivtrafiken beslutas och genomförs (på uppdrag av) folkvalda politiker. Det är också folkvalda politiker som beslutar hur samhället ska se ut.

Vad sägs om att rösta på politiker som är sugna på att skruva ner stressen lite?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Det verkar vara fel väg att försöka "lösa" detta genom att kollektivtrafiken lägger på ytterligare krav på resenärerna som redan har mängder av stressande krav från alla andra håll och kanter i samhället.

Kollektivtrafiken beslutas och genomförs (på uppdrag av) folkvalda politiker. Det är också folkvalda politiker som beslutar hur samhället ska se ut.

Vad sägs om att rösta på politiker som är sugna på att skruva ner stressen lite?
Det är en illusion att det skulle ge någon effekt. "Stressen i samhället" är ytterst självpåtagen. Det är inte för att man kan komma i tid till jobbet som det är norm på arbetsmarknaden, utan för att de flesta faktiskt gör det. Att folk stressar på väg hem från jobbet kan "samhället" överhuvudtaget inte lastas för, det är helt deras eget beslut. Och att folk tävlar med varandra om att göra karriär, prestera olika saker och äga olika saker (och bli allmänt nippriga på köpet) kan inga politiker göra någonting åt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nej, den är inte alls självpåtagen. Våra folkvalda politiker och andra ändringar i samhället, som enskilda individer inte har nämnvärd möjlighet att påverka, har inneburit att allt mer tid går åt till sådant som vi inte gjorde förr och som inte heller egentligen tillför någon kvalitet för den som utför sysslorna. Exempel på det är att välja mellan alla zillioner varianter av telefonabonnemang, elabonnemang, kanalpaket till TV'n, beslut av olika slag för den som idag bor i bostadsrätt men förr bodde i hyresrätt o.s.v.

Varje gång politiker ändrar något i samhället så borde det göras en ordentlig utredning vad "byråkratin" kostar för folk i allmänhet och det borde automatiskt följa ett beslut att minska normalarbetstiden med motsvarande tid. Avreglering av telecommarknaden - 1 minuts kortare arbetsdag, o.s.v.

Den usla situationen på bostadsmarknaden där det är alltmer krävande att flytta är också en faktor som enskilda personer knappast kan påverka men som bidrar till längre/krångligare restider till jobben.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Varje gång politiker ändrar något i samhället så borde det göras en ordentlig utredning vad "byråkratin" kostar för folk i allmänhet och det borde automatiskt följa ett beslut att minska normalarbetstiden med motsvarande tid. Avreglering av telecommarknaden - 1 minuts kortare arbetsdag, o.s.v.
Och hur mycket skulle normalarbetstiden höjas när vi slapp att sammanställa vår deklaration djälva? 1 timma per dag i januari och halva februari?
Andra tidsbesparingar, t.ex. allt man kan ordna över nätet i stället för att ringa eller skriva pappersbrev ger ju också mer tid. Det knepiga är att samla den till utnytjningsbara enheter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Nej, den är inte alls självpåtagen. Våra folkvalda politiker och andra ändringar i samhället, som enskilda individer inte har nämnvärd möjlighet att påverka, har inneburit att allt mer tid går åt till sådant som vi inte gjorde förr och som inte heller egentligen tillför någon kvalitet för den som utför sysslorna. Exempel på det är att välja mellan alla zillioner varianter av telefonabonnemang, elabonnemang, kanalpaket till TV'n, beslut av olika slag för den som idag bor i bostadsrätt men förr bodde i hyresrätt o.s.v.

Varje gång politiker ändrar något i samhället så borde det göras en ordentlig utredning vad "byråkratin" kostar för folk i allmänhet och det borde automatiskt följa ett beslut att minska normalarbetstiden med motsvarande tid. Avreglering av telecommarknaden - 1 minuts kortare arbetsdag, o.s.v.

Den usla situationen på bostadsmarknaden där det är alltmer krävande att flytta är också en faktor som enskilda personer knappast kan påverka men som bidrar till längre/krångligare restider till jobben.
Det är inte ett skvatt mer krävande att flytta idag än för 15 eller 20 eller 35 år sedan. Det gäller bara att ha något att flytta till, och där är det i stort sett lika illa som förut. Möjligen var svartkontrakten aningen billigare på den tiden än de övervärderade bostadsrätterna är idag, men så mycket mer lättillgängliga var de inte. (Gäller Stockholm; jag har faktiskt ingen aning om hur det är i Fellingsbro!)

Beträffande den påtvingade valfriheten i övrigt, så kan jag inte påstå att den är något som krasst sett belastar den enskilda förmånstagaren - förlåt samhällsmedborgaren - särskilt mycket tidsmässigt. Jag blev förvisso lite förvånad när ComHem "plötsligt" drog in mina kanaler efter att jag inte gjort någon beställning på tre år (hallå, varför har ni inte sagt nåt, liksom?!?) men jag kan inte påstå att det stal någon tid från mitt surt förvärvade arbete; snarare fick jag mer tid över när ZTV försvann (snyft) ;-(
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lars_L skrev:Jag har nog sett att folk håller upp dörrar i de flesta städer. Vanligare än man tror.
Veldig vanlig i Oslo, både på trikk og t-bane.

Forøvrig var det dører en av de tingene som det var mest feil på på de gamle t-bane vognene.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Jag körde C20 i många år och enligt mig är det största problemet med dörrstängningen C20-vagnarnas förvarningstid. Dvs, dörrarna börjar inte stängas förrän 3 sekunder efter att föraren trycker på stängknappen.

Som förare vill man stänga förrarna när det är klart i samtliga dörrpar men under de 3-5 sekundrarnas förvarnings- plus stängningstid så kan det hända mycket. Därav problemet.
daniel_s

Re: Dålig dörrdisciplin i T-banan

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev:Jag körde C20 i många år och enligt mig är det största problemet med dörrstängningen C20-vagnarnas förvarningstid. Dvs, dörrarna börjar inte stängas förrän 3 sekunder efter att föraren trycker på stängknappen.

Som förare vill man stänga förrarna när det är klart i samtliga dörrpar men under de 3-5 sekundrarnas förvarnings- plus stängningstid så kan det hända mycket. Därav problemet.
Riktigt så lång är väl inte tiden. Men du har helt rätt i att den är ett visst problem, man lär sig som förare snabbt en viss teknik som går ut på att trycka på stängknappen när de sista har ett par meter kvar. Det blir oftast väldigt lagom, men ibland reagerar någon inte som man hade förväntat sig, utan saktar in och fastnar i dörrarna. (Oftast unga killar av någon anledning! Egentligen aldrig kvinnor, barn eller gamlingar)

Jag kanske inbillar mig det här, men de senaste åren upplever jag att det har blivit vanligare att kura i hytten och först i sista sekunden öppna hyttdörren och stänga trafikantdörrarna. Gör man så, så tycker jag inte att man bör bli speciellt förvånad om man inte får igen dörrarna som man hade tänkt sig. Den förutseende föraren spanar in plattformen en stund innan och har då lättare att t ex höra ljudet av ungdomar som närmar sig, eller upptäcka andra potentiella störningsmoment. Och genom att stänga dörrarna tre sekunder tidigare kan man då ibland spara en halv minut eller mer, vilket kan vara fördelaktigt speciellt vid vissa tidpunkter på dagen.
218

Inlägg av 218 »

Ett för mig nytt oskick som folk har börjat med är att man springer in genom en dörr och stannar alldeles omedelbart innanför dörren vilket innebär att andra inte kommer in i vagnen. Speciellt om varningen för dörrstängningen redan börjat ljuda blir det ju mycket stressande och besvärande. När någon beter sig så brukar jag faktiskt tackla hårt för att förhoppningsvis få slut på ofoget. Mycket vanligt på T Blå vid avgång från T-Centralen.

218
Skriv svar