Kan någon förklara för en gammal elkraftsingenjör hur samtliga lokalbanor i Stockholm (alltså icke linje 7) kan stå stilla p.g.a. störningar i elförsörjningen vilket skedde idag under flera timmar.
Geografiskt är ju deras matningsstationer spridda runt hela staden och matas väl inte av bara en kraftledning...?
Själv kan jag tänka mig ett antal felkällor, men skulle gärna vilja få lite information från någon insatt här på Forumet.
/ Lena
"Lokalbanor utan ström....?"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: "Lokalbanor utan ström....?"
Jag är i och för sig inte mer insatt än att jag råkar ha läst en nyhetsartikel på svt.se. Där står det "Anledningen till tågstoppen var ett strömförsörjningsproblem som man misstänker orsakats av en uppdatering av en mjukvara."1 skrev:Kan någon förklara för en gammal elkraftsingenjör hur samtliga lokalbanor i Stockholm (alltså icke linje 7) kan stå stilla p.g.a. störningar i elförsörjningen vilket skedde idag under flera timmar.
Geografiskt är ju deras matningsstationer spridda runt hela staden och matas väl inte av bara en kraftledning...?
Själv kan jag tänka mig ett antal felkällor, men skulle gärna vilja få lite information från någon insatt här på Forumet.
/ Lena
Min första fundering var om SL "glömt" betala elräkningen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Såvitt jag förstår så drabbade det alla likströmsbanor med luftledning utom Cityspårvägen, men inte tunnelbanan. Det verkar ju lite märkligt.
Det verkar som om blå linjen också var drabbad: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=884383
Jag har inte fått reda på så mycket men vad jag förstår så är det manöversystemet för elektriciteten som hade slutat fungera. Strömmen fanns i ledningen men man kunde inte manövrera några brytare fjärrmässigt. Vet ej hur man löste det i tuben men man kan ju tänka sig att man kunde ha kontroll på systemet på annat sätt och därigenom säkra driften.
Problemet är att om något skulle hända så skulle man inte kunnat lägga ur strömmen, tex vid en olycka, urspåring, kontaktledningsras etc, så skulle det inte vara möjligt.
Detaljer lär komma de närmaste dagarna, men det visar lite på hur sårbart det blir när man förlitar sig på ett system allena!
Problemet är att om något skulle hända så skulle man inte kunnat lägga ur strömmen, tex vid en olycka, urspåring, kontaktledningsras etc, så skulle det inte vara möjligt.
Detaljer lär komma de närmaste dagarna, men det visar lite på hur sårbart det blir när man förlitar sig på ett system allena!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
ålstensgård
Här vid Rimmargatan blev det ovanligt lugnt igår vid tvåtiden. Utan spårvagnar blir det lixom litet långtråkigt. Men sedan verkade det som att det ändå gick att köra vagnarna. Jag såg en A32, följd av A35 456 som kom moloket och långsamt åkande in mot Alvik, 456 hade dessutom dramatisk varningsblinkers (inte så spårvägsmässigt eller hur) i kombination med destinationsskylten "Ej i trafik".
Jag fick gå till t-banan vid Brommaplan, på vägen såg jag ersättningsbussar på Djupdalsvägen. Det är verkligen ovanligt, normalt kan vi ställa klockorna här efter 12:an. Och 456 går stabilt på heldagstur idag...
//henrik
Jag fick gå till t-banan vid Brommaplan, på vägen såg jag ersättningsbussar på Djupdalsvägen. Det är verkligen ovanligt, normalt kan vi ställa klockorna här efter 12:an. Och 456 går stabilt på heldagstur idag...
//henrik
ålstensgård skrev:Här vid Rimmargatan blev det ovanligt lugnt igår vid tvåtiden. Utan spårvagnar blir det lixom litet långtråkigt. Men sedan verkade det som att det ändå gick att köra vagnarna. Jag såg en A32, följd av A35 456 som kom moloket och långsamt åkande in mot Alvik, 456 hade dessutom dramatisk varningsblinkers (inte så spårvägsmässigt eller hur) i kombination med destinationsskylten "Ej i trafik".
//henrik
Varningsblinkersen var till dig Henrik
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Några bilder från den lugna dagen......

Nockeby torg mot Nockeby

En av de två ersättningsbussarna på tolvan denna dag

Som sista vagn från banan så kommer jag ner till ett fullt Alvik, och hemgång i sikte.

Nockeby torg mot Nockeby

En av de två ersättningsbussarna på tolvan denna dag

Som sista vagn från banan så kommer jag ner till ett fullt Alvik, och hemgång i sikte.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas