Kolla t ex vid 2.25 eller 2.35.
Enligt "Internet"

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nej det stämmer inte med husets utformning, och där har väl aldrig heller funnits några trafiksignaler. Kolla noga i fönstren så ser du spegelbilden av en gång- och en fordonssignal, samt att det är hyfsat mitt för mynningen på en annan gata. Plagg ligger förresten också i ett hörn.roggek skrev:Wikipedia har tyvärr helt rätt i detta fallet,. men butiken låg inte i hörnet då...utan 30 meter åt höger, där butiken "Plagg" numera ligger, d v s Rörstrandsgatan 8...
Som förekom i videon? För det behöver ju inte varit samma 7-Eleven som Mauro Scocco hade i tankarna när han skrev låten som sedan användes för videon. Men detta är bara en fundering.Patrick skrev:Vad jag har hört för många år sedan - när låten spelades som mest - att det gällde 7-Eleven som låg/ligger i hörnet Hantverkargatan/Polhemsgatan på Kungsholmen.
Nej, kanske var det den på Kungsholmen som låten handlade om och inte videon som jag inte har någon åsikt om.LÅ1 skrev:Som förekom i videon? För det behöver ju inte varit samma 7-Eleven som Mauro Scocco hade i tankarna när han skrev låten som sedan användes för videon. Men detta är bara en fundering.Patrick skrev:Vad jag har hört för många år sedan - när låten spelades som mest - att det gällde 7-Eleven som låg/ligger i hörnet Hantverkargatan/Polhemsgatan på Kungsholmen.
Efter att ha tittat igenom videon en gång så tycker jag att mycket runt omkring verkar vara från området vid Valhallavägen och Tessinparken.
Jo det låg en 7-eleven i korsningen Hantverkargatan/Polhemsgatan på höger sida i riktning mot Kungsholmstorg, gick förbi den många gånger för massa år sedan då jag var ihop men en tjej som bodde i närheten. Den är borta sedan flera år, kommer inte ihåg vad som ligger där idag.daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Heter "Foodstore", tydligen:Patrick skrev:Jo det låg en 7-eleven i korsningen Hantverkargatan/Polhemsgatan på höger sida i riktning mot Kungsholmstorg, gick förbi den många gånger för massa år sedan då jag var ihop men en tjej som bodde i närheten. Den är borta sedan flera år, kommer inte ihåg vad som ligger där idag.daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Hpl. Jungfrugatan, mot Tekniska (f.d. Sibyllegatan)?daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Sen behöver ju låten överhuvudtaget inte "handla" om någon verklig butik överhuvudtaget, men även om den gör det, så behöver det ju inte vara den som avbildas i filmen. En bra grej med den i videon är ju räcket som han sitter och väntar på, vilket spelar en viss roll i videon. Jag vet inte varför räcket finns där, sådana brukar finnas utanför skolor snarare än 7-elevenbutiker. Men jag har en hypotes, som bygger på att det trots allt är butiken på Valhallavägen. Den busshållplats, som numera ligger mellan Artillerigatan och Jungfrugatan, har flyttats omkring lite och låg en tid mitt i korsningen. Kanske har räcket haft något samband med denna hållplats, även om jag just nu inte kan komma på vilket.
Just den menar jag, ja. (Där buskaget till höger nu är, låg på 90-talet hållplatsen med något slags väderskydd inbäddat i grönskan!)ADDE skrev:Hpl. Jungfrugatan, mot Tekniska (f.d. Sibyllegatan)?
https://www.google.se/maps/@59.3418083, ... rUHHKg!2e0
Foodstore eller Lilla Capri, kanske? https://www.google.se/maps/@59.3299982, ... !2e0?hl=svPatrick skrev:Jo det låg en 7-eleven i korsningen Hantverkargatan/Polhemsgatan på höger sida i riktning mot Kungsholmstorg, gick förbi den många gånger för massa år sedan då jag var ihop men en tjej som bodde i närheten. Den är borta sedan flera år, kommer inte ihåg vad som ligger där idag.daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Inkluderar det de som "egentligen" är Shell-bensinmackar med stort kiosk-sortiment?LÅ1 skrev:Det finns tydligen 50 inom Stockholm kommuns gränser.
Ingen aning! Gick bara efter listan som jag också länkade till.bark skrev:Inkluderar det de som "egentligen" är Shell-bensinmackar med stort kiosk-sortiment?LÅ1 skrev:Det finns tydligen 50 inom Stockholm kommuns gränser.
Och nu kollade ja. Ja, de ingår.LÅ1 skrev:Ingen aning! Gick bara efter listan som jag också länkade till.bark skrev:Inkluderar det de som "egentligen" är Shell-bensinmackar med stort kiosk-sortiment?LÅ1 skrev:Det finns tydligen 50 inom Stockholm kommuns gränser.