Vilken 7-eleven?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Vilken 7-eleven?

Inlägg av daniel_s »

Kolla t ex vid 2.25 eller 2.35.

Enligt "Internet" ;-) är det vid Rörstrandsg/Birkag men det kan vi avfärda direkt. Min fundering är om det kan vara butiken på Valhallavägen 133 (vid Artillerigatan), tycker även att scenen vid 3.40 talar för det? Men det finns kanske några här som är lite äldre som vet bättre.
Användarens profilbild
roggek

Re: Vilken 7-eleven?

Inlägg av roggek »

Wikipedia har tyvärr helt rätt i detta fallet,. men butiken låg inte i hörnet då...utan 30 meter åt höger, där butiken "Plagg" numera ligger, d v s Rörstrandsgatan 8... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Wikipedia har tyvärr helt rätt i detta fallet,. men butiken låg inte i hörnet då...utan 30 meter åt höger, där butiken "Plagg" numera ligger, d v s Rörstrandsgatan 8... :cheesygrin:
Nej det stämmer inte med husets utformning, och där har väl aldrig heller funnits några trafiksignaler. Kolla noga i fönstren så ser du spegelbilden av en gång- och en fordonssignal, samt att det är hyfsat mitt för mynningen på en annan gata. Plagg ligger förresten också i ett hörn.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Vad jag har hört för många år sedan - när låten spelades som mest - att det gällde 7-Eleven som låg/ligger i hörnet Hantverkargatan/Polhemsgatan på Kungsholmen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:Vad jag har hört för många år sedan - när låten spelades som mest - att det gällde 7-Eleven som låg/ligger i hörnet Hantverkargatan/Polhemsgatan på Kungsholmen.
Som förekom i videon? För det behöver ju inte varit samma 7-Eleven som Mauro Scocco hade i tankarna när han skrev låten som sedan användes för videon. Men detta är bara en fundering.

Efter att ha tittat igenom videon en gång så tycker jag att mycket runt omkring verkar vara från området vid Valhallavägen och Tessinparken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

LÅ1 skrev:
Patrick skrev:Vad jag har hört för många år sedan - när låten spelades som mest - att det gällde 7-Eleven som låg/ligger i hörnet Hantverkargatan/Polhemsgatan på Kungsholmen.
Som förekom i videon? För det behöver ju inte varit samma 7-Eleven som Mauro Scocco hade i tankarna när han skrev låten som sedan användes för videon. Men detta är bara en fundering.

Efter att ha tittat igenom videon en gång så tycker jag att mycket runt omkring verkar vara från området vid Valhallavägen och Tessinparken.
Nej, kanske var det den på Kungsholmen som låten handlade om och inte videon som jag inte har någon åsikt om.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.

Sen behöver ju låten överhuvudtaget inte "handla" om någon verklig butik överhuvudtaget, men även om den gör det, så behöver det ju inte vara den som avbildas i filmen. En bra grej med den i videon är ju räcket som han sitter och väntar på, vilket spelar en viss roll i videon. Jag vet inte varför räcket finns där, sådana brukar finnas utanför skolor snarare än 7-elevenbutiker. Men jag har en hypotes, som bygger på att det trots allt är butiken på Valhallavägen. Den busshållplats, som numera ligger mellan Artillerigatan och Jungfrugatan, har flyttats omkring lite och låg en tid mitt i korsningen. Kanske har räcket haft något samband med denna hållplats, även om jag just nu inte kan komma på vilket.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Jo det låg en 7-eleven i korsningen Hantverkargatan/Polhemsgatan på höger sida i riktning mot Kungsholmstorg, gick förbi den många gånger för massa år sedan då jag var ihop men en tjej som bodde i närheten. Den är borta sedan flera år, kommer inte ihåg vad som ligger där idag.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Patrick skrev:
daniel_s skrev:När du säger Hantverkargatan/Polhemsgatan, menar du då Hantverkargatan/S:t Eriksgatan eller låg det faktiskt en vid Polhemsgatan? Hur som helst är det ingen av dem i videon; alla tre gatorna lutar betänkligt och husen har fel form.
Jo det låg en 7-eleven i korsningen Hantverkargatan/Polhemsgatan på höger sida i riktning mot Kungsholmstorg, gick förbi den många gånger för massa år sedan då jag var ihop men en tjej som bodde i närheten. Den är borta sedan flera år, kommer inte ihåg vad som ligger där idag.
Heter "Foodstore", tydligen:
https://www.google.se/maps/@59.3299,18. ... rw14_g!2e0

Sen behöver ju låten överhuvudtaget inte "handla" om någon verklig butik överhuvudtaget, men även om den gör det, så behöver det ju inte vara den som avbildas i filmen. En bra grej med den i videon är ju räcket som han sitter och väntar på, vilket spelar en viss roll i videon. Jag vet inte varför räcket finns där, sådana brukar finnas utanför skolor snarare än 7-elevenbutiker. Men jag har en hypotes, som bygger på att det trots allt är butiken på Valhallavägen. Den busshållplats, som numera ligger mellan Artillerigatan och Jungfrugatan, har flyttats omkring lite och låg en tid mitt i korsningen. Kanske har räcket haft något samband med denna hållplats, även om jag just nu inte kan komma på vilket.
Hpl. Jungfrugatan, mot Tekniska (f.d. Sibyllegatan)?
https://www.google.se/maps/@59.3418083, ... rUHHKg!2e0

Den mot andra hållet ligger mellan Jungfrugatan och Sibyllegatan, och där finns ingen 7-Eleven vad jag vet. :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Hpl. Jungfrugatan, mot Tekniska (f.d. Sibyllegatan)?
https://www.google.se/maps/@59.3418083, ... rUHHKg!2e0
Just den menar jag, ja. (Där buskaget till höger nu är, låg på 90-talet hållplatsen med något slags väderskydd inbäddat i grönskan!)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:
Foodstore eller Lilla Capri, kanske? https://www.google.se/maps/@59.3299982, ... !2e0?hl=sv

Men den 7-Eleven som finns vid korsningen med S:t Eriksgatan måste väl ha funnits samtidigt? De ligger tätt i den här staden. Undra hur många det finns inom tullarna.

Lika bra att kolla direkt: Det finns tydligen 50 inom Stockholm kommuns gränser. Fortfarande fler än Espresso house då. De senare har 44, snart 45. (Att jag kollade upp detta berodde på att jag just i eftermiddag började fundera på hur många Espresso house det finns i stan. De poppar ju upp som svampar ur joden.)
Länkar:
7-eleven
Espresso house
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:Det finns tydligen 50 inom Stockholm kommuns gränser.
Inkluderar det de som "egentligen" är Shell-bensinmackar med stort kiosk-sortiment?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:
Inkluderar det de som "egentligen" är Shell-bensinmackar med stort kiosk-sortiment?
Ingen aning! Gick bara efter listan som jag också länkade till.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:
bark skrev:
Ingen aning! Gick bara efter listan som jag också länkade till.
Och nu kollade ja. Ja, de ingår.
Låst